احزاب: حکومت برای ایجاد هیات گفتگو بی میل است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۸/۲/۳۰ کد خبر: 158766 منبع: پرینت

برخی از اعضای رهبری احزاب و جریان‌های سیاسی، حکومت افغانستان را در کار ایجاد یک هیات گفتگوکننده با طالبان به کم‌کاری و بی‌میلی متهم می‌سازند.
به گزارش طلوع، این احزاب و جریان‌های سیاسی، می‌گویند که حکومت افغانستان در عملی ساختن مشوره‌های لوی جرگه مشورتی صلح در این باره نیز، کوتاه آماده‌است.

عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی اسلامی در اینباره گفت: «رییس صاحب جمهور مشوره‌های لوی جرگه مشورتی صلح را در نظر نگرفته است و دربارۀ این مشوره‌ها تا هنوز کدام اقدام صورت نگرفته‌است.»
اسدالله سعادتی، عضو رهبری حزب وحدت اسلامی نیز بیان داشت: «متأسفانه هدف حکومت دربارۀ لوی جرگه بحث صلح نبود، بلکه ایجاد چالش در برابر صلح بود و به همین دلیل علاقه‌یی برای صلح ندارد.»

دوهزار و سیصد نماینده از سراسر افغانستان که به تاریخ ۹تا ۱۳ ثور در لوی جرگۀ مشورتی صلح شرکت کرده بودند، در قطعنامه‌ای، از حکومت افغانستان خواستند تا یک هیات گفتگوکنندۀ همۀ شمول و ملی را با طالبان ایجاد کند.
اکنون که بیش از دوهفته از این جرگه می‌گذرد، حکومت می‌پذیرد که تا هنوز یکی از مشوره‌‎های این جرگه عملی نشده‌است.

برای ایجاد این هیات ملی و فراگیر، حکومت افغانستان ناگزیر است که با احزاب و جریان‌های سیاسی مشوره کند، اما احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که تا اکنون حکومت افغانستان در اینباره با آنان مشوره‌ای نکرده‌است.

نور رحمان اخلاقی، عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی اظهار داشت: «وقتی در مورد تعیین هیات مذاکره کننده بحثی به میان میاید، اجماع قشر سیاسی نیاز است و این کار جرگه نبود و از برای همین این جرگه از طرف قشر سیاسی و یک بدنه حکومت تحریم شد.»
فوزیه کوفی، عضو دستۀ انتخاباتی محمد حنیف اتمر نیز گفت: «من فکر می‌کنم که حکومت تعهدش را عملی بسازد و صحبت‌هایی‌که در لوی جرگه صورت گرفت صحبت‌های تکراری بود.»

منابعی از حکومت تأیید می‌‎کنند که بررسی‌ها دربارۀ مشوره‌های لوی جرگه مشورتی صلح آغاز شده و قرار است تا پایان ماه رمضان کار عملی روی مشوره‌های این جرگه از سوی حکومت افغانستان آغاز شود.
قطعنامۀ لوی جرگه، ۲۳ماده داشت. آغاز گفتگو با طالبان، ایجاد هیات گفتگو کننده و برقراری آتش‌بس از خواست‌های اصلی آن بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیات گفتگو
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تاجیکهای ما با وصف اینکه در میدان نبرد، درمیدان رقابت و در میدانهای زیاد دیگر پیروز میشوند و دشمن را به زانو درمیآورند، اما بدبختانه اختیار کار و عنان حرکت شان به دست آدمهای معامله گر و ترسو و منفعت جو می افتد که در بازارهای بی هویتی، مردم را میفروشند.همین واقعه ایکه در پارلمان اتفاق افتاد یک مثال است. رایگیری شد. رحمانی اکثریت رای ها را بُرد. رییس مجلس اعلانش کردند. فردایش مقابله صورت گرفت، زلمی نوری شهامت کرد و فاشیستها را بیخی موش ساخت. هم به حساب رایگیری تاجیکها بردند، هم به حساب زور. در هر دو زمینه برنده شدند. هرکس دیگر،هر قوم دیگری که میبود، به هیچصورت به مذاکره و مصالحه و جستجوی «راه حل» حاضر نمیشد.اما متاسفانه، تاجیکهای ما،به آسانی برای گفتگو و مصالحه حاضرشده اند و شایدهم به مشوره رهبران تسلیم طلب و بزدل، تن به یک سازش ننگین بسپارند و بالای آتش شور و شعف مردم، باز آب سرد بریزند.
عمر راوی

>>>   Parsa
این هم بیان بسیار مودبانه و متمدنانه برای عده یی از عظمت طلبان کور ذهن و وحشی. این ها فکر می کنند که چون درین ملک 60 در صد نفوس میباشند ؟ هر رای آن ها معادل سه برا بر رای اقلیت ها ؟ است. پس رای اصولی 165 رای میباشد. سعدی بزرک سده ها قبل چنین گفته بود : باسیه دل چه سود گفتن وعظ/ نرود میخ آهنین در سنگ.

>>>   Qasani
جنجال پارلمان ربط مستقيم با اول جوزا دارد.
حكومت با جنجالى كردن كرسى رياست پارلمان افكار عامه را از اول جوزا به سوى پارلمان سوق داد.
١٢تن از نامزدان رياست جمهورى نيز تاكيد دارند كه سر از فردا حكومت وحدت ملى غيرقانونى است.

>>>   Khan
امید است که در همین جلسه بصورت عاجل روی تشکیل یک حکومت سرپرست و یا موقت به توافق رسیده و قصه غنی ابوبلیس و عبدالله غلام بچه مفت شود. نیرو های امنیتی باید از حکومت موقت جدید اطاعت نمایند.

>>>   Qasani
نسخه حكيم تورسن به رييس جمهور غنى:
سخنگويان رييس جمهور صبحانه بايد انجير و شير را جوش داده به غنى بخورانند، تا حافظه اش برگردد كه اول جوزا غيرقانونى است.

>>>   شما بیکار هستید حکومت صد درد سر ومصروفیت دارد

>>>   چنانچه مردم می گفتند که این لویه جرگه برای آوردن صلح نه بلکه برای اخلال و به عقب انداختن صلح است درست از آب برامد. دو هفته یا بیشتر از جرگه سپری می شود غنی حرفی از عملی کردن فیصله های آن به زبان نمی آورد جای سوال است. کسی می گوید که غنی شاید منتظر گرم شدن هوا و فرارسیدن عید رمضان باشد تا طالبان را برای خوردن آیسکریم دعوت نماید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است