افسوس خنجر ما شکست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۲    ۱۳۹۸/۲/۳۰ کد خبر: 158773 منبع: پرینت

ما در اثر بی‌تجربگی و یا هر دلیل دیگر، فریب دموکراسی را خوردیم و به مدنیت رو آوردیم و برای نهادینه‌کردن مدنیت و دموکراسی هزینه‌های بسیار سنگینی را نیز پرداخت نمودیم؛ اما غافل از اینکه افغانستان با دموکراسی و مدنیت حداقل سیصد سال دیگر فاصله دارد، دموکراسی اوغانی نیز با چاقو و خنجر قابل تطبیق است، نه با مدنیت.

مدنیت و دموکراسی‌گرایی ما باعث گردید که اکنون ما حتی یک وزیر در کابینه و یک جنرال در وزارت دفاع و داخله نداریم و از سطح وزارت، معاونت وزارت، ریاست‌ها، مدیریت‌ها و... به‌طور کلی پاکسازی شدیم. از پروژه‌های انکشافی و کمک‌های میلیاردی جامعه‌جهانی نیز بی‌بهره ماندیم.

کاش به این هم بسنده می‌شد، هر روز در مسیر راه‌ها سربریده و یا گروگان گرفته می‌شویم و یا مورد هجوم کوچی‌ها و طالبان قرار می‌گیریم، اما حکومت کوچکترین احساس مسوولیت در قبال امنیت ما نمی‌کند. بزرگترین حرکت‌های مدنی در تاریخ کشور را رقم زدیم، اما اندکی توجهی به مطالبات برحق ما نشد.

آن‌هایی که کشتند، تخریب کردند، گروگان گرفتند، جنگیدند، ناامنی ایجاد کردند، انتحار کردند و... بیشترین کمک‌ها و بیشترین پروژه‌ها را نیز صاحب شدند و تمام قدرت را نیز در اختیار گرفتند.

کار نماینده پنجشیر در پارلمان باتوجه به فضای موجود اوغانستان بسیار عالی بود، زیرا اصولی و امثال اصولی زبان مدنیت و انسانیت را نمی‌فهمند، با آن‌ها باید به زبان خود شان سخن گفته شود و الا همه را زیر پا و یا به قول خود شان از کشور بیرون خواهند کرد.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   اقای جعفری!بدون تردید کار نماینده پنجشیر(مرد عقل ومنطق و اندیشه٫جرات وشهامت) قابل تایید وافتخار است٫ تنها میخواستم عرض کنم که فاصله افغانستان بامدنیت ۳۰۰ سال نه بلکه ۸۰۰ سال است.
عاقل

>>>   افتخار به پنجشیر٫افتخار به وکیل پنجشیر٫افتخاربه مردم پنجشیر.ایکاش پنجشیری میبودم.
عاقل

>>>   اقای جعفری من با شما کاملا سخنان تانرا تایید و تصدیق میکنم با شخص با ادب و با فرهنگ رفتار مودبانه و با اشخاص بی فرهنگ زور گو لچک مانند ناصر اصولی بزبان و رفتار بلمثل خودش باید انرا ادب کرد در غیر ان بشانه انسان بالا میشود و بفرق ان میکوبد نماینده پینجشیر کار خوبی را در مقابل زور گویان بی فرهنگ انجام داد کارش قابل تحسین است .

>>>   درودبرشما،انچه نوشتی یک حقیقت وواقعیت تلخ موجوداین مرزوبوم است،ای کاش نسل جدیدباتوجه به فرهنگ اوغانی راه مقابله رامی اموختند،نه بااستندردهای جامعه ای بین الملل که قریب دودهه است روانیم.

>>>   این جایی بسیار افسوس است که تو از مدنیت و انسانیت سخن می‌زنی دهه هفتاد هنوز تازه است و یاد هیچ کسی نرفته است و نخواهد رفت با آن وحشت و دهشت که شما چنگیز نما ها نمودید کدام طلسم نبود که شما بالای انسان‌های بیگناه انجام ندادید وقتیکه کفار به افغانستان آمد باز یکصد هشتاد درجه تغییر کرده به دول دیمکراسی رقص را شروع کردید و کدام فجایع و کار های غیر اسلامی را شما شروع نکردید ناموسهای خود را در مقابل چند دالر در بازار عرضه کردید ودر هر کوچه و پس کوچه مرده گاو خانه ها را ساخته و بد اخلاقی را از حد خود گذشتاندید و حالا از مدنیت و انسانیت سخن میزنید اگر کار نماینده پنچرمین ها را شما انسانیت میدانید افسوس به حال شما. از همین جا انسانیت شما معلوم می‌شود که چقدر انسانیت ومدنیت دارید

>>>   خوب است که جعفری از هیچ قوم ساکن کشور نمایندگی نمی کند، از نوشته شان هویت و سطح دانش و درک شان هویداست، وقتی از یک چاقوکش حمایت میکنند پس خود چقدر متحجر و متعصب خواهد بودند. و لطفآ با این افکار ضد انسانی تان نام مدنیت را نگیرید.
کابلی

>>>   کدام دموکراسی
سوته کراسی
غنی دو ملیارد افغانی تخصیص میدهد تا کوچی برای صد سال دیگر دنباله رو گوسپند و شتر باقی بماند
شش ماه دوره ملکی خود در ارگ را تمدید میکند به بهانه اینکه باید انتخابات صورت بگیرد کس نیست که پرسان کند چرا مطابق قانون اساسی شصت روز پیش از 31 جوزا انتخابات برگزار نکردی.
این برگزار نکردن انتخابات یعنی وظیفه خود را انجام ندادن است و باید جواب گو باشد.
انتخابات غزنی اگر قرار است بر گزار شود آیا بر سر شیوه برگزاری آن توافق شده؟ چون تمام مشکل غزنی شیوه برگزاری انتخابات بود.

و هزاره ها
اگر به کمپاین غنی و دانش نه گفتید بردید در غیر آن بعد از انتخابات باید هزاره جات را چون اخلاف خود به سوی کویته ترک بگویید.

>>>   جعفری! شما کی خنجر داشتید؟

>>>   مقصير اصلی جنرال دوستم است که آرام نشسته وفقط تماشا می کند.هرطوری شده بخاطر صلاح مردم و کشور باید دوباره همان دوران گلم جمي زمان مرحوم نجیب آله را احیا کند.البته کسی به چنین عملکرد دوستم خوشحال نمیشه اما شرایط فعلی که دامنگير کشور شده و تعداد از اشخاص فرصت طلب خودخواه و شرارت پیشه که مشکلات زیادی را بوجود آورده اند.همه مردم افغانستان به این نیرو ضربتی همان گلم جم سابق موافقت می نمایند
( مومند

>>>   در کف مردانگی شمشیر می باید گرفت
حق خود را از دهان شیر می باید گرفت
تا در مقابل فاشیست کمر جنگ نبندی و در کشور لشکر جنگی نداشته باشی، کسی به تو حق نمیدهد.

>>>   در میدان نبرد باپشتون چای ناخورده باید رفت
اگر می روی تنبان ونیکر کشیده باید رفت
در 800 سال تاریخ معاصر پشتون با ریخروان مداح
روح سامانی هزار ساله زیر حاک را دیده باید رفت
خوبانده را حاجت نیست به غور فش که قهرمانم
این فرهنگ رقص و مداحی را برچیده باید رفت
نه صدایی شنیده شد نه شمشیر برملا شد
تاجیک بدل به روس شدگریسته و شرمیده باید رفت
ان فرهنگ مولانا بدل به فسق شد اگر دانی
اسلام رفت وزبان رفت وفرهنگ رفت ّس گریخته باید رفت
اگر بینید به عقب تاریخ پر ریخ مداحان را
از شرم قبر خودرا کنده باید رفت
عنصری دهنپر

>>>   تاجیکوف برادر!
ّپشتون اماده است! نترسان! هیچ از دستت نمیاید! تاریخ عقبت همه اش از لاف و پتاق پر است!

>>>   خنجر تان چوبی بود ولی رنگش فلزی بود! با خنجر چوبی چیزی نمیشه! تریخت گواه است!!
افغان

>>>   همین قسم قصاید را عنصری هم میسرود و خنجر چوبی را فولادی میگفت!
افغان

>>>   من از عنصری دهنپر می پرسم! تو برخلاف عنصری سرودی ! چرا تخلصت عنصری است؟
بسیار جالب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است