به اعضای مجلس نمایندگان!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۸/۲/۳۱ کد خبر: 158788 منبع: پرینت

رییس مجلسِ شما مهمترین تربیون سیاسی کشور را هدایت خواهد کرد. این تربیون پیام‌های مهمی به رسانه‌ها می‌دهد و رسانه‌ها گفته‌های همه‌ی شما را از همین تربیون به خور جامعه می‌سپارد. هم‌وغم شما به این تربیون وابسته است. پس لطف کرده به موازین مهم زیر پیرامون پارلمانتریزم توجه جدی کنید:

۱. ارجحیت‌بخشی قومی، زبانی، منطقه‌ای و مذهبی را کنار گذارید. کسی را ‌که به این امراض گرفتار است، به این تربیون مهم راه ندهید.
۲. کسی را از میان تان دریابید که تخصص و یا آموزه‌های حقوقی، سیاسی، جامعه شناسی و یا انسان‌شناسی داشته باشد و وی‌را در این سمّت مهم برگزینید.
۳. کسی را برگزینید که ظرفیت نظارت بر شفافیت و حساب‌دهی داشته باشد. کسی‌که خود آغشته به فساد باشد، نمی‌تواند حساب‌دهی و شفافیت بار آرد. آبروی این خانه را حراست کنید.
۴. کسی را برگزینید که قانون‌مدار باشد و به حاکمیت قانون حُرمت گذارد. قانون اساسی و قوانین بین‌المللی که دولتِ ما به آن‌ها متعهد است، شهروندان کشور ما را بر بنیاد هم‌سانی شهروندی به‌رسمیت شناخته است. کسی‌که این اصل را زیر پا می‌کند یک قانون‌شکن و مجرم است. چنین انسان‌ها وقار قانون را تیرباران می‌کنند.
۵. کسی را برگزینید که تجدُدگرا، دادخواه و مدافع آزادی‌های شهروندی باشد. پارلمانتریست یعنی صدای شهروند و پل رابط میدان دولت و جامعه‌ی شهروندی. رییس مجلس باید به برابری جنسیتی متعهد باشد، به حقوق بشر ارجحیت دهد و در برابر هر نوع هژمونی و تبعیض «نه!» بگوید. کسی‌را که به این ارزش‌ها باور دارد برگزینید.
۶. کسی را برگزینید که ظرفیت لابی‌گری داشته باشد. کسی‌که بتواند میان نهادهای مهم دولت هماهنگی خلق کند، نظام سیاسی را مشروعیت بخشد و جمهوریت را از طریق پارلمانتریزم استحکام بخشد.
۷. کسی را برگزینید که نطاق و سخنور با صلاحیت، با صلابت و چیز فهم باشد. این تربیون بر فرهنگ و ادبیات سیاسی ما اثرگذار است. کسی را که خشم، نفرت و شقاوت پخش می‌کند بر این تربیون، حاکم نسازید.

به یاد داشته‌ باشید، سمّت رییس مجلس نمایندگان بیش از این‌که سیاسی باشد حقوقی است. حقوق‌دانان یونان باستان درسی بزرگ به جهان ارایه کرده اند:«حقوق، قبل از همه منطق است». در گزینش رییس این اطاق مهم پارلمان مشوره یونانیان را فراموش نکنید.

ملک ستیز
پژوهش‌گر حقوق و مناسبات بین‌الملل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای ستیز! مگر ممکن با این مشخصات که شمایاداوری کرده ایدکسی درین مجلس باشد؟ابدا نه.
عاقل

>>>   تیل فروش های محترم !
شماازهمین حالاروی کمیشن کاران قبلی را سفید کردید

>>>   نمایندگان نشان دادند که نادان و بی کفایت و و طن فروش هستند و زنها در پارلمان بی حیایی ونادانی خود را نشان دادند
بصیر نظری

>>>   دیگر مسایل اش شاید درست باشد،اما لابی گری فکر نمیکنم که کلمه درست باشد.
زیرا در پارلمان های بعضی کشور ها وکلا متهم به لابی گری برای کمپنی های مختلف در داخل پارلمان میشوند که با گرفتن پول ازین کمپنی ها،قوانین را به نفع آنها تصویب میکنند.

>>>   اقای ملک ستیز تحلیل و نظر شما خیلی عالی و بجا و کار ساز است بشرطیکه فاشیست ها قدرت طلب زور گو بگذارد که شخص صادق و مهربان و قانون مدار و سخت گریبان گیر دولت در جهت تطبیق قانون و عدالت و عدم ترویج قومگرایی در نهاد های حکومتی بکار اش اغاز کند با انکه رای اکثریت نمایندگان که به صندوق رای رای های شانرا ریخته اند وباس شمارش ارا اقای رحمانی ۱۲۴ رای و ناصر اصولی کماشته شده ارگ ۵۵ رای برده و وکلای که رای داده بودند ۲۴۴ تن بود به این اساس با ۱۲۳ رای اقای رحانی از جانب ریس موقت مجلس رسما برنده شناخت شد و اعلان گردید اما بدماش بچه فلم فاسد و غاصب زور گوی گماشته شده ارگ مخالفت کرده پولیسان موظف تالار را لت و کوب کرده وزور نشان داده که من ریس مجلس خانه ملت هستم و میگوید که بزور خود ریاست را اشغال میکنم حال شما بگوید که در برابر چنین شغال نادان که قبل از وکالت در روسیه تبدله اسعار و قاچاق وظیفه اش بود حال بزور ریس ارگ چنین زورگویی و ماجرا را خلق کرده نه به قانون و نه به عدالت و نه به انسانیت تندهی دارد چه باید کرد مگر شاخ ان نباید با چکش شکست باید چنین کار شود چون خود چنین چیزی را میخواهد متل عام است سگ پاچه گیر را باید زد تا دیگر پاچه کسی را نگیرد و صاحب ان ترس خورد تا سگ اش را بجان مردم رها نکند.

>>>   امرالله صالح گفته است:
کمال ناصر اصولی یک شخصیت ملی وافغان اندیش است

>>>   خیر تصمیم اول شان چطور میشود چرا اول این مشوره را ندادی فکر کنم که مشوره کدام مکتب دزد است که داخل صحنه تفاهم این مثله شده

>>>   معنی این جمله یونانیان باستان این است که:
قبل از فرا گیری حقوق باید منطق آموخت.
منطق یک علم است که قدیم ها در مدارس دینی در مقاطع بالای درسی تدریس میشد.
بعداً به حیث یک مضمون درسی صنوف دوازدهم در سال های اخیر شاهی و بعد جمهوری داود تدریس میشد.
جالب این است که در آن زمان مولف کتاب منطق مکاتب کسی بود با تخلص مجددی.
در بین شاگردان مکاتب یک شوخی بود که ميگفتند
منطق را نه معلم میفهمد و نه شاگرد به غیر از خود مولف.
و حالا که نه منطق تدریس میشود و نه تالیف فهم حقوق چگونه ممکن.

>>>   جناب ملک ستیز با تقدیم احترام به شما، افردادی که در پارلمان راه پیدا کردند 80 درصد شان از لحاظ شخصیت و درایت شان واجد شرایط پارلمان نیستند، اینها افرادی هستند که از راه های نامشروع پول بدست آوردند، به مقام رسیدند و بالاخره توسط این پول و مقام رأی جعلی بدست آوردند و به پارلمان رفتند، اهداف شان معلوم است که دو باره همان پول مصرف شده شان را چند برابر میسازند.
کریم کریمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است