نگرانی منطقه و جهان از روند صلح افغانستان
این کشور ها، سازمان های استخباراتی شان در امر تمویل، تربیه تجهیز و تسلیح انها به خاطر انجام مقاصد ازمندانه خود علیه یکدیگر این گروه های را همانطوریکه در موقع مساعد انرا بمیان میاورند از انها استفاده میکنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۳    ۱۳۹۸/۳/۲ کد خبر: 158821 منبع: پرینت

رییس سرویس امنیت فدرال روسیه گفت: شاخه خراسان داعش توانسته است که پنج هزار جنگجو را در شمال افغانستان بسیچ نماید. گروه های هراس افگن بنام مهاجر و پناهجو اکنون در حال نفوذ به کشور های اتحاد جماهیر شوروی پیشین هستند.
طبق یک خبر از طلوع نیوز، امام علی رحمان طی دیدار با نماینده چین تاکید به برنقش سازنده کشورش در امر صلح در افغانستان و خواهان گفتگوی فراه گیر بین افغان ها شده است.
نماینده چین ضمن صحبتی اظهار کرد: پس از سالیان دراز جنگ، صلح سرانجام در افغانستان ممکن شده است. ما امید وارم هستم این گفتگو ها میان امریکا و طالب ها بتواند در توافق صلح به نتیجه منجر شوند. امید است راهکار های دیگر نیز نقش سازنده ای در این روند بازی کنند.

در این میان واشنگتن تعهد می سپارد که از بهر پایان دادن جنگ در افغانستان هیچ فرصتی را از دست ندهند.
جان بس سفیر امریکا در کابل گفت: ما متعهد هستیم از تمامی فرصت ها برای پایان دادن جنگ در افغانستان استفاده کنیم. در همین حال پشتیبانی نیرومند ، نیرو های امنیتی و مردم افغانستان در مبارزه با هراس ا فگنی ضروری پنداشته میشود.

از سوی دیگر سفیر همکاری های اسلامی گفت:« هر دو خسته اند، تنها خسته هستند، انهایی که می کشند. و انهایی که کشته میشوند مسلمان هستند و ایشان افغان هستند»
جنرال سکات میلر نگرانی خود را از وضعیت امنیتی در کشور چنین بیان کرد: بیرون شدن نیرو های امریکایی از افغانستان همزمان با نتیجه گفتگو ها انجام خواهد شد. نیرو های امریکایی با نیرو های افغانی ومردم افغانستان به همکاری های شان ادامه خواهند داد. ما نگرانی از موجودیت القاعده داریم. انها در بخش های از افغانستان فعالیت دارند. ما انها را در بخش های گو ناگون افغانستان دیده ایم. در مورد تلفات غیر نظامی تاکید بران کرد که ما در عملیات های خویش دقت را بخرچ میدهیم تا از تلفات غیر نظامیان جلوگیری بعمل اید.

ملل متحد طی گزارش خاطر نشان کرد که در سه ماه اول سال پیشترین تلفات افراد ملکی از جانب نیرو های داخلی و خارجی صورت گرفته تا اینکه از طرف طالب ها صورت بگیرد.
معصوم استانکزی رییس امنیت ملی در مجلس سنا اظهار نمود. مسوول ادامه جنگ در کشور کسانی اند که از طالب ها بحیث یک ابزار استفاده میکنند.
وضعیت امینتی در کشور روز تا روز متشنج تر میشود اما کشور های منطقه وجهان نگران امنیت کشور های خود اند. روسیه از نفوذ روز افزون داعش در هراس است و امریکا از فعالیت گروه بنام القاعده و سایر کشور نیز مانند اینها صرف ترس خود را از این گروهای دهشت افگن ابراز میدارند.

ایا اینها متفقا نمیتوانند با استفاده از شبکه های فعال اگنتوری در افغانستان واطراف ان سد ی در برابر نفوذ و فعالیت این گروه ها ایجاد کنند.
این کشور ها اگر بخواهند میتوانند که کانال های کمک های مالی، تمویل کنند ه سلاح و مهمات، ساحات بود و باش، تعلیم گاه های سایر فعالیت های انها را تثبیت و ذریعه عملیات های خاصی اوپراتیفی و یااینکه مستقیم با انجام عملیات های باثقین در قلع وقمع این گروه هایکه نام شان را هراس افگن گذاشته اند اقدام نمایند.

پس به چنین نتیجه میرسیم که خود این کشور ها ، سازمان های استخباراتی شان در امر تمویل، تربیه تجهیز و تسلیح انها به خاطر انجام مقاصد ازمندانه خود علیه یکدیگر این گروه های را همانطوریکه در موقع مساعد انرا بمیان میاورند از انها استفاده میکنند. (این موضوع بارها در صحبت مسوولین امریکا انعکاس یافته است.)

ایا امکان ان موجود است که تمام کشور های منطقه وجهان با تمام تجهیزات مدرن و عصری خود موفق به سرکوب یک و یا دو گروهی بنام القاعده و داعش نگردند.
عقل سلیم یک چنین قضیه را قبول نمیکند. کشور های جهان این گروه هارا وسیله قرار داده جهت تطبیق پلان های توسعه طلبانه و اعمال نفوذ، تهدید و دسترسی برمنابع زیر زمینی در این ساحات علیه یک دیگر، این گروه ها را ایجاد واز هرنگاه تمویل و بکار میگیرند.
زمانیکه به انها ضرورت نداشتن در جهت امحای انها به یک طریقی اقدام مینمایند.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشورهای منطقه
امنیت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   از اعمال خرابکارانه اعضای ریاست امنیت ناملی ( کمپنی خصوصی پنشیر وردک )اینها موازی با اشرار حرکت وعمل میکنند
ازگذارش نامه :
سال گذشته یک شهروند فرانسه ای از سوی طالبان ربوده شد و بعداً ظاهراً در اثر کارهای اپراتیفی امنیت ملی با دادن پول به اختطافچیان آزاد شد. ولی اطلاعی که به تازه گی از سوی بخش های دیگر امنیت ملی درین باره به دست آمده نشان می دهد که تبعه فرانسه ای دراصل از سوی عبدالصبور قانع معاون اول برحال در وزارت داخله و شفیع اختطاف شده بود. در آن زمان شفیع به حیث رئیس امنیت در بخش وزارت داخله ایفای وظیفه می کرد. اخیرالذکر از نزدیکان محمد حنیف اتمر است و به تازه گی به رتبه دگرجنرالی مفتخر گشت؛ اما درپی برکناری اتمر از شورای امنیت از وظیفه اش زده شده است.

عبدالصبور قانع و شفیع به طالبان اطلاع داده بودند که تا اطلاع ثانی از رهایی فرد فرانسه ای خودداری کنند تا پول سفارش شده به مقامات فرانسه ای به دست آید.
مقامات سفارت فرانسه سرانجام برای رهایی فرد ربوده شده، به شفیع و صبورخان سه میلیون دالر پرداخت کرد. نکته جالب قضیه این است که حکومت فرانسه به پاس خدمات آن ها که گویا در رهایی فرد زندانی جانفشانی ها کرده بودند؛ به خانواده های شان حق تابعیت دادند. صبور خان و شفیع از جمع سه میلیون دالر مبلغ بیست هزار دالر به اجنت خود دادند تا نفر را آزاد کند؛ متباقی پول بین خود شان مساویانه تقسیم شد. رئیس امنیت ملی معصوم استانکزی ازین ماجرا و موارد متعدد دیگر مشابه به این مسایل آگاه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است