اعضای خارجی در کمیسیون های انتخاباتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۹۸/۳/۸ کد خبر: 158877 منبع: پرینت

دو نفر تبعه خارجی برای عضویت در کمیسیون انتخابات و دو نفر دیگر برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شدند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرد که «چارلوت کسون اسمیت اوسی» و «نیل اپرتی» به عنوان عضو این کمیسیون کار خود را آغاز کرده‌اند.
براساس بیانیه کمیسیون شکایات افغانستان، «اوسی» اهل کشور غنا است، ۲۵ سال تجربه کار در نهادهای انتخاباتی را دارد و در رشته حقوق تخصص دارد.
«نیل اپرتی» نیز اهل کشور نپال است و ۲۷ سال تجربه کار در نهادهای انتخاباتی را دارد.
وی پیش از این مسوولیت برگزاری ۱۱ انتخابات از جمله انتخابات افغانستان در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ را دارد.

به گزارش «صدای آمریکا»، دو عضو خارجی دیگر نیز به عنوان اعضای جدید کمیسیون انتخابات معرفی شده‌اند اما سابقه کاری و تحصیلی آن‌ها هنوز در اختیار رسانه‌ها گذاشته نشده است.
براساس قوانین افغانستان، اعضای خارجی کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور تنها می‌توانند در رسیدگی به شکایات، چگونگی برگزاری انتخابات و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به اعضای افغان کمیسیون‌های انتخاباتی مشاوره دهند.

حواعلم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که «آلیس ولز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا با دخالت در امور کمیسیون از آن‌ها خواسته بود تا انتخابات پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی با تاخیر برگزار شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
خارجی
نظرات بینندگان:

>>>   بهتر بود که همه خارجی میبودند

>>>   من که فکر می کنم مرد که ریاست انتخابات را پیش برده نتو انست زن هر گز نمی تو اند نا حق وقت مردم را ادر نکنید

>>>   مقصد ازانتخاب زن بحیث رییس کمسیون انتخابات ازجانب غنی اینست که بدون کدام چون وچراتمام دساتیروقومانده هایش را عملی نمایدوبس.
(قبول داری یاخیر)

>>>   چند تا خارجي را از كشور هاي گرسنه و مملو از فساد كه در ان كشور ها قانون و قانونيت مانند افغانستان وجود ندارد اورده اند كه يك مشت پول برايش بدهند تا هر تقلبي صورت گرفت خاموشي اختيار كند.
چرا اعضاي خارجي كمسيون انتخابات را از كشور هاي كه در انها حاكميت قانون وجود دارد و رشوت خور نيستند مانند كشور هاي اروپاي غربي انتخاب نكردند؟
به همه دنيا معلوم است كه غنا يا گانا يك كشور افريقايي فقير مملو از فساد اداري است و كشور نپال به همين ترتيب كه ما شاهد استيم تمام گارد هاي دهن دروازه مامورين افغانستان تا چند سال قبل همين نپالي ها بودند كه ماه پنجاه دالر كار ميكردند.
اين نوع انتخاب اعضاي خارجي كميسيون انتخابات خودش سوال بر انگيز است. واضح هم نساخته اند كه اينها را از كجا و به چه طريق پيدا كردند.
داكتر جاهد
كارشناس بين المللي مسايل انتخاباتي

>>>   بچیم وطنت را 18 سال پیش به خارجی ها فروختی امروز سخن از خارجی میزنی

>>>   در این کشور چطور سنگ نبارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است