بیایید به عقاید هم احترام داشته باشیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۸/۳/۹ کد خبر: 158899 منبع: پرینت

چند سالِ پیش، در ماهِ مبارک رمضان، سربازان اسپانیایی به دیدن یکی از افراد با نفوذ دِه رفتند و او فرد برای استقبال این سربازان، گوسفندی را سربرید و بریان کرد و مهمانی ویژه‌ای ترتیب داد.
بر خلاف انتظارات، وقتی غذاهای رنگارنگ به‌حضورِ مهمانان خارجی آورده شد، آنان به‌خاطر احترام به فرهنگ و عقاید میزبان، از خوردن آن غذا اِبا ورزیدند و حتا از آب و غذای خود شان هم چیزی نخوردند.

همچنان چند سالِ پیش، تیم ملی والیبال ایران با تیم ملی والیبال آمریکا به مصاف هم رفتند که دقیقاً هم‌زمان با ماهِ مبارک رمضان بود و والیبالی‌ست‌های آمریکایی به احترام فرهنگ و عقاید رقیب شان، از خوردن و نوشیدن اِبا ورزیدند و صدها نمونه‌ی دیگر...
و اما، در کشور اسلامی ما افغانستان، گروهی خودِ شان را روشن‌فکر پنداشته و در این ماه مبارک، به‌جای احترام به فرهنگ کشورشان و به‌جای احترام به عقاید دیگران؛ حتا به هم وطنان خود، به برادران و خواهران خود، پشتِ پا زده هی جفتک می پرانند.

عزیزِ من!
اگر به فرهنگ و عقاید مذهبی ما هم‌خوانی نداری؛ دستِ‌کم حرمت هم وطن بودن‌مان را حفظ کن!
حق دوستی و رفاقت مان را به سخره مگیر!
پاس برادری و خواهری مان را داشته باش!

خواهشاً!
روشن‌فکری این است عزیز من:
به عقاید و سلایق دیگران احترام داشته باشی؛
به عنوان دوست و رفیق؛
به عنوان برادر و خواهر؛
به عنوان هم وطن و هم‌دیار؛
اصلاً به عنوان یک انسان.

لطفاً آگاه باشید که:
روشن‌فکری به اهانت و فحاشی نیست؛
روشن‌فکری به پشتِ‌ پا زدن به دوست و رفیق نیست؛
روشن‌فکری به تنها خود دیدن و خود پروری نیست؛
روشن‌فکری به تاختن در فرهنگ و عقاید مذهبی دیگران نیست؛
و نیست و نیست...

روشن‌فکر مردم هند است.
اگر می‌خواهید روشن‌فکر باشید، به مردم هند نگاه کنید، می‌بینید که سه جوان دست به دست آمدند، یکی آن رفت کلیسا، دیگری رفت مسجد و یکی هم رفت معبد پیشِ بودش و باز پس از ختم مراسم مذهبی شان، هر سه دست به دست هم داده، خوش و خندان پی‌کار شان می‌روند.
چه‌قدر خوب است، به مسایل اجتماعی دید عمومی‌تری داشته باشیم و دوربین باشیم و هم‌دیگر پذیر...
خواهشاً، در هر کیش و مذهبی که هستیم، به هم و به عقاید هم احترام داشته باشیم.

سهیلا صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عقاید
احترام
نظرات بینندگان:

>>>   راست وحقیقت را میفرمایی محترمه سهیلا صدیق که باید همدیگر پذیر باشیم وعقاید همدیگر را احترام کنیم تا وطنداری وهمشهری بودن به شکل واقعی وحقیقی درین جامعه جنگزده وپراگنده تحقق یابند.نه اینکه به مساجد،تکایا،ومحافل مذهبی وتعلیمی شان انتحار وانفجار کنند وبازهم منتظر ثواب وبهشت رفتن باشند.

>>>   راست گفتید سهیلا صدیقی: دریک زمانی بود که اگر یک جوان نماز میخواند یک عده روشنفکران این جوان نمازگذارراباتهام اخوانی زندانی میکردند (دردانشگاه کابل من شاهدزنده بودم)اگر نماز نمیخواند بنام دیگری شب هنگام درلیلیه موتر پولیس می آمد بعد ازقیودشبگردی(ازساعت دهء شب الی بامداد)جوان را میبردودیگر پس نمی آمد.همچنان دریک تعداد قطعات نظامی هم به چشم سر دیدم که اگر نماز ادا میکرد شخص نمازگذار را بالفعل گرفتار واین نماز گذاری سند برایشان بود میبردند دیگر برنمیگشت.
وقتیکه طالب آمد همین آدمکشان به حمایت ازطالب باز هم هموطنان مارا میکشتند میگفتند تارریش حضرت محمد(ص)درورق قرانکریم به ملا محمد عمر آخوند آمده است این طالبان لشکر محمدی اند مقاومت دربرابرشان گناه است.امروز آن خلقی های پشتون افغانملتی یا طالب اند ودر کنار حکمتیار وطالبان قرار دارند دران وقت صدها نفر تحصیل کرده هارا بهقتل سانیدند.باحترام ع.نجرابی.

>>>   با تشکر سهیلا جان واقعن انسان روشن فکری هستید کاش همه گی مردم ما بمثل شما روشن فکر میبودن که وطن مان بنام دین جهادی های جنایت کار خراب نمیکردن با احترام غفوری از اعضای حزب دیموکراتیک خلق افغانستان

>>>   اگر همه مردم وطن مان باهم یک صدا متحد بشن هیچ نیروی نمیتواند که مارا شکست بدهد در زمان حزب دیموکراتیک خلق جهادی ها پاکستانی ها عرب ها ودیگر خارجی ها بلای جلال آباد حمله کردن طوری آن هارا شکست دادیم جواب دندان شکنی برایشان دادیم که. تا عبد بیاد شان. هست چونکه در آن زمان همه گی. اعضای حزب دیموکراتیک وطن پرست بودن قوای مسلح قهرمانی داشتیم
با احترام غفوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است