کوفی: طالبان هنوز خواب امارت اسلامی را در سر دارند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۳۹۸/۳/۱۱ کد خبر: 158909 منبع: پرینت

امیر خان متقی، عضو هیات شرکت کنندۀ طالبان در دومین نشست مسکو، می‌گوید که پس از برقراری صلح در افغانستان باید یک نظام همه‌شمول ایجاد شود.
به گزارش طلوع، این نمایندۀ طالبان، در گفتگو با رسانه‌‎ها گفته‌است که هدف از شرکت این گروه در نشست مسکو، جلب توجۀ جهان بر اوضاع کنونی افغانستان بود: «افغانستان، خانۀ تمام مردم افغانستان است. در نظام، باید همه خودرا ببینند... تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها به هیچ‌کس سر خم نکرده‌اند و زور هیچ کسی را قبول نکرده‌اند. هدف ما از آمدن به نشست مسکو این بود که به جهان و کشورهای منطقه بگویم که آزادی افغانستان گرفته شده و بر مردم ظلم روان است.»

مسکو، به تاریخ هفت و هشت جوزا، میزبان دومین نشست نمایندگان طالبان و سیاسیون افغانستان بود. این نشست، به مناسبت صدمین سال‌روز روابط دیپلوماتیک روسیه و افغانستان برگزار شده بود.
یک هیات چهارده نفری گروه طالبان به‌شمول ملابرادر، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در این نشست شرکت کرده بود.

شماری از سیاسیون افغانستان به‌شمول حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین، عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، محمد محقق، معاون دوم ریاست‌اجرایی، حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان نیز در این نشست شرکت کرده بودند.

فوزیه کوفی، می‌گوید که طالبان علاقه‌مند شرکت در نظام افغانستان نیستند و خواب امارت اسلامی را به سر دارند.
کوفی می‌افزاید: «روحیه‌ای را که آن‌ها داشتند، روحیۀ زیست باهمی نیست، روحیه شراکت نیست؛ آن‌ها می‌گویند که در پرتو امارت اسلامی همۀ شما جای خواهید داشت.»

در همین حال، عطا محمدنور، از احتمال برگزاری یک نشست میان افغانان در اواخر ماه جون در آلمان خبر می‌دهد.
اما، یکی دیگر از شرکت کنندگان نشست مسکو گفت که تاکنون دربارۀ زمان و مکان نشست آینده مشخص نشده‌است.
در پایان دومین نشست مسکو، طرف‌ها یک اعلامیه‌یی صادر کردند که در آن بر ادامۀ گفتگوها تأکید شده بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوفی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   کوفی‌ شما هنوز در همان خواب های سکس پارلمانی تان هستید مردم افغانستان صلح میخواهد و میخواهد در زیر بیرق یک حکومت اسلامی دور از فجایع و سکس شما زنده گی نماید اگر شما خواهان این هستید که هر حکومتی که میاید باید سکس در آن آزاد باشد این قابل قبول مردم نیست و نخواهد بود

>>>   خوب شد که خانم کوفی بالاخره این مطلب ساده را فهمید هرکسی به نظر من جز رهبران بی خبر از حال مردم این را می داند که طالبان هنوز از آدرس یک قوم و قبیله مشخص به مذاکرات شرکت جسته و جایی برا ی اقوام بزرگ دیگر و اقلیت های قومی و مذهبی و دینی دیگر و زنان که نصف جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند تعریف نکرده اند و اصلا جز یاغی گری و زورگویی و صحبت کردن از ادرس قوم خاص را بلد نیست. کاش آقای نور و خلیلی و محقق هم این مطلب را می فهمیدن و روی راه حل دیگری برای معضل افغانستان متمرکز می شدن.

>>>   نشست مسکو به درخواست خود روس ها در ماسکو دایر شد.
هنگامی که دفعه قبل نشست یک روزه در ماسکو دایر شد،کرزی با کش و فش میخواست در مقابل اشرف غنی زور آزمایی کند.بعد از ختم کنفرانس چندین مرتبه در جلسات مختلف بخاطر تشکیل یک هیأت همه شمول مذاکره با طالبان،حامد کرزی از طرف اشرف غنی مورد تحقیر قرار گرفت.
از طرف دیگر زلمی خلیل زاد با برگزاری نشست قطر با معاون طالبان و چندین دور مذاکرات،میخواست نشست ماسکو را کم اهمیت جلوه دهد.
بعداً روس ها خود زلمی خلیل راد را در ماسکو خواستند و مذاکرات سه جانبه امریکا و روسیه و چین را در مورد صلح افغانستان براه انداختند.
درین دور مذاکرات نیز روس ها همان هیأت طالبان را که در قطر به ریاست معاون طالبان ملا برادر بود،به ماسکو خواستند تا نشان بدهند که ما نیز میتوانیم مذاکرات با طالبان را به سویه بالاتر پیش ببریم.
درین میان که کرزی میبیند که او قربانی رقابت مذاکرات با طالبان در بین امریکایی ها و روس ها قرار گرفته است،بخاطر آن که کدام ضرری از کدام طرف ماصور اش نشود، در هنگام بیانیه میگوید که من منحیث یک شهروند عادی افغانستان درین جلسه اشتراک کرده ام.
بخاطری که برای دولت افغانستان سؤ تعبیر نشود که کرزی ازین جلسه به نفع خویش میخواهد استفاده کند.
اینها همه موضوعاتی هستند که شما به آنها پی نمیبرید،ازین خاطر معمولاً من این موضوعات را بخاطر آگاهی بیشتر تان از پشت پرده حقایق بیان میکنم.
چون من به زبان های بیشتری حاکمیت دارم و اخبار را از دست اول و به زبان اول از مراجع مختلف جمع آوری و بعد از تحلیل و تجزیه و ارتباطات آنها و نتیجه گیری،به شما این اخبار را تقدیم میکنم.

>>>   کو فه جان تو خو اب این را به خود جا ندید که شما تا قیا مت در فحشا زندگی کنید انجا نظام اسلا می است نه اینکه تو در مو سسه که بودی همه روزه در زیر پای خا رجی ها خو اب بودی او زمان را از فکر خود گم کن حالا دیگر نظام اسلا می ما می خو اهیم نه نظام کفری که تو عاشق همان نظام هستی

>>>   برخی افراد بی ادب هرچی در ذهن کثیف شان هس بار دیگران می کنند اگر اسلام همین افترا و تهمت هس که به خانم کوفی می زنی به نظرم بهتر که نباشه.

>>>   کو فی جان دیگر تو پیر شدی حالا دیگر در غم اخرت باش مطابق شرعیت اسلا م خود را عیار بساز نه همان زمان سابق که تو در
موسسه خارجی بودی وهمه روز همرای شان گم بودی

>>>   کوفی و برادرانش. سردسته باند قاچاق بران وجنایتکاران است.نخست خودرا اصلاح کند.
بدخشی

>>>   چرا نه خو برادرهای غنی هستند ( گفته اند خدا پای درکیده را موزه و گرسنه را سیرنکند)ملاکهای کثیف که کسی هم ایشان کون خودراه پاک نمی کرد امروز در جهان همه به آنها ارزش قائل شده ..... شان کند همه شان .....ها مدرسه های پاکستان است .

>>>   طالبها از بدو تاسيس شان تا بحال در فكر پادشاهي مطلقه تحت نام امارت اند ولي تا هنوز به اين ارمان نرسيده اند چون دوران شاهي ديگر ختم شده و مردم نميخواهند دوباره زير ظلم رژيم هاي استبدادي شاهي مطلقه بروند.

>>>   کو فی جا ن طالب گلبدین نیست که بیاید بدون قید و شرط خود را تسیلم دولت اشغال گر نماید
گلبدین خو یک شخص بی .....و بی امت بود و نه به اسلام مفید تمام شده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است