گم شدن ده‌ها میلیون دالر در دانشگاه آمریکایی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۸/۳/۱۱ کد خبر: 158913 منبع: پرینت

بازرس ویژه آمریکا (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود گفته، در بررسی‌ها دریافته که از سال ٢٠١٢ تا اکنون ٦٣ میلیون دالر از کمک‌های آمریکا به دانشگاه آمریکایی افغانستان "گم شده" اما دانشگاه آمریکایی افغانستان در بیانیه‌ای این ادعا را "بی‌اساس" و "گمراه‌کننده" می‌خواند.

به گزارش بی بی سی، بنا به گزارش سیگار که در حال بررسی شفافیت مصرف کمک‌های آمریکا در افغانستان است، برای هر دانشجوی افغان در دانشگاه آمریکایی در دوره چهار ساله لیسانس، حدود ١٢٦ هزار دالر از کمک‌های آمریکا مصرف شده است.

گزارش اخیر سیگار در مورد دانشگاه آمریکایی افغانستان این گونه جمع‌بندی شده که "اگر حکومت ایالات متحده هر کدام از دانشجویان افغان را به کالجی در آمریکا می‌فرستاد، پول کمتری مصرف می‌شد تا تامین مالی تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان برای آن‌ها در پایتخت افغانستان".

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: در هفت سال بررسی قراردادهای دولتی و دریافت‌کنندگان کمک‌های آمریکا در افغانستان، این نهاد "بدترین" موردی است که دیده‌ام.

اما دیوید سیدنی، از معاونان پیشین وزارت دفاع آمریکا و رییس پیشین دانشگاه آمریکایی افغانستان که اکنون رییس بورد این دانشگاه است به نیویورک‌تایمز گفته است: "پول در دانشگاه آمریکایی گم نشده، این یک دانشگاه غیرانتفاعی است و تمامی کمک‌های دریافتی از حکومت آمریکا را مصرف کرده است".

دانشگاه آمریکایی افغانستان یک دانشگاه مستقل غیرانتفاعی به زبان انگلیسی است که در سال ٢٠٠٦ در کابل به سبک کالج‌های آمریکایی تاسیس شد و حدود ١٧٠٠ دانشجو در دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس از جمله در رشته‌های اداره و مدیریت، کامپیوتر، علوم سیاسی و حسابداری در حال تحصیل هستند.

هدف از تاسیس این دانشگاه تامین کادرهای نخبه در افغانستان است. برخی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مناصب بلند در حکومت افغانستان مصروف به کار شده‌اند.

در بیانیه این دانشگاه تاکید شده که دانشگاه آمریکایی افغانستان تاکنون بیش از یک هزار فارغ التحصیل دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس و حدود ٢٠ هزار تن را آموزش‌های حرفه‌ای داده است.

دانشگاه آمریکایی یکی از اهداف عمده حمله گروه طالبان بوده است. این دانشگاه در سال ٢٠١٦ هدف دو حمله انتحاری و مسلحانه گروه طالبان قرار گرفت که در نتیحه ١٦ تن کشته و حدود ٢٠٠ تن زخمی شدند. این حملات منجر به تعطیلی پنج ماهه دانشگاه شد.
دو تن از استادان آمریکایی و استرالیایی این دانشگاه از سال ٢٠١٦ تاکنون در گروگان طالبان هستند.

در بیانیه دانشگاه آمریکایی افغانستان آمده که بنا به نگرانی‌های امنیتی، این نهاد آموزشی هر سال بیش از ٢٥ درصد بودجه (٧ میلیون دلار) را صرف تامین امنیت می‌کند که در غیر آن بازگشایی مجدد دانشگاه پس از حمله طالبان در سال ٢٠١٦ ممکن نبود.

فارغ التحصیلان دوره لیسانس دانشگاه آمریکایی افغانستان موفق شده‌اند از طریق دریافت بورسیه‌های بین‌المللی مانند فولبرایت در دانشگاه‌های معتبر آمریکایی ادامه تحصیل دهند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه آمریکایی
سیگار
نظرات بینندگان:

>>>   تا از آمریکا برگردند آموزش های جاسوسی و نوکری برای شیطان بزرگ را خوب یاد می گیرند. یهود و نصارا از شما راضی نمی شوند مگر آن که از مسلک آنان تبعیت کنید

>>>   کار خود دزد سوم است، دو نفر دزد... دزیدند، سر تقسیم به هم جنگیدند، آنها مصروف زد و بودند دزد سوم همه رو بردند جای شکایت نیست، این جا مردم بیچاره قربانی میده نه دانشگاه و نه دار دسته آنها.

>>>   در همان وقت اين ملا غنى لندى. دزدى را شروع كرده بود.

>>>   اين دانشگاه و ساير دانشگاه هاي شخصي همه شان خنده به ريش مردم افغانستان است.

>>>   به نظر دهندهء دومي : اگرچه منظورت را از "دزد سوم" نفهميدم كه در اين مسأله به كي اشاره دارد ولي اجازه بده كه كُمَكَت بكنم:
دو نفر دزد خري دزديدند
سر تقسيم به هم جنگيدند
آن دو چو شدند گرم زد و خورد
دزد سوم خرِ شان را زد و بُرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است