نشست مسکو ادامه معادلات سیاسی
هدف روسها روی این میچرخد که در پروسه و قضایا دخیل باشند از روند سیاسی منطقه و از منازعات افغانستان بدور نمانند و نفوس لازم خود را بالای طالبان و گروه های سیاسی داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۲    ۱۳۹۸/۳/۱۱ کد خبر: 158926 منبع: پرینت

هر کس در نشست مسکو هدف و دیدگاه های مختلف خود را دارد و همه بر یک هدف واحد نیستند، هدف روسها روی این میچرخد که در پروسه و قضایا دخیل باشند از روند سیاسی منطقه و از منازعات افغانستان بدور نمانند و نفوس لازم خود را بالای طالبان و گروه های سیاسی داشته باشند.

اما هدف طالبان این است که برای خود مشروعیت جهانی کسب کنند و تلاش بر این دارند که در پایتخت کشور ها بروند منحیث یک حکومت در تبعید برخورد کنند، و کوشش نمایند تا از خود یک تصویر نو نشان داده پیام رسانی کنند و مشروعیت لازم خود را بگیرند، نقطه دیگر اینکه سیاسیون افغانستان که از حکومت و سیاست های اشرف غنی ناراض و دلگیر بوده اند در جستجوی فرصتی هستند تا یک نقش اساسی را در روند سیاسی افغانستان بازی کنند و منحیث یک قوه با آنها برخورد شود و مشروعیت خود را از کشور های جهانی بگیرند.

در عین زمان معادلاتی با طالبان نیز داشته باشند تا نقش موثر خود را بازی کنند و در نهایت اگر صلح بیاید بگویند ما برنده و پرچم دار صلح هستیم.
اما مشکل اساسی این است همین چندین دیدگاه های مختلف، نهاد های مختلف و اشخاص مختلف با چند کشور مختلف که وجود دارد بر یک نقطه وصل نمیشود چون هر کدام اینها بخاطر اهداف و جهت های مختلف خود تلاش و تاکید دارند به همین دلیل پیدا کردن یک نقطه مشترک در این مورد خیلی کار دشوار بنظر می رسد.

نقطه دیگر اینکه نمیدانم بسیاری از مردم ما متوجه شده اند یا نه؟ برخورد طالبان است، که اگر توجه کنیم برخورد طالبان مانند همان ساعت های کوک شده هستند، بیانیه های شان روی اوراق نوشته شده است میایند صرف روی خوانی میکنند بس و خارج از این متن هیچ حرفی برای گفتن ندارند و حاضر هم نیستند روی موضوعات دیگر صحبت داشته باشند.

همینجا است که خودش یک سوالیه بزرگ بر استقلالیت آنها گذاشته میشود و دیگر اینکه با دیدن ظاهری و بر خورد طالبان معلوم میشود که آیا طالبان منحیث یک گروه افکار و دیدگاه هایشان در قبال جهان و منطقه تغییر کرده یا خیر؟ که متاسفانه نکرده! با دیدن و برخورد آنها واضح و روشن مشاهده میشود که اینها همان گروه سابق هستند و نسبت به گذشته خشمگین تر هم شده اند. روی همین دلیل فکر نمیکنم نشست مسکو نتیجه مثبتی داشته باشد.

صرف نشست مسکو میتواند ادامه همین دید و باز دید ها، تفاهمات، معادلات سیاسی، ترسیم و تنظیم بین اشخاص باشد. اما اینکه در کل روند بزرگ آوردن صلح و بازسازی صلح ایجاد شود این یک سوالیه بزرگ است که زمان آنرا پاسخ خواهد داد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسکو
سعیدی
نظرات بینندگان:

>>>   نشست مسکو به درخواست خود روس ها در ماسکو دایر شد.
هنگامی که دفعه قبل نشست یک روزه در ماسکو دایر شد،کرزی با کش و فش میخواست در مقابل اشرف غنی زور آزمایی کند.بعد از ختم کنفرانس چندین مرتبه در جلسات مختلف بخاطر تشکیل یک هیأت همه شمول مذاکره با طالبان،حامد کرزی از طرف اشرف غنی مورد تحقیر قرار گرفت.
از طرف دیگر زلمی خلیل زاد با برگزاری نشست قطر با معاون طالبان و چندین دور مذاکرات،میخواست نشست ماسکو را کم اهمیت جلوه دهد.
بعداً روس ها خود زلمی خلیل راد را در ماسکو خواستند و مذاکرات سه جانبه امریکا و روسیه و چین را در مورد صلح افغانستان براه انداختند.
درین دور مذاکرات نیز روس ها همان هیأت طالبان را که در قطر به ریاست معاون طالبان ملا برادر بود،به ماسکو خواستند تا نشان بدهند که ما نیز میتوانیم مذاکرات با طالبان را به سویه بالاتر پیش ببریم.
درین میان که کرزی میبیند که او قربانی رقابت مذاکرات با طالبان در بین امریکایی ها و روس ها قرار گرفته است،بخاطر آن که کدام ضرری از کدام طرف ماصور اش نشود، در هنگام بیانیه میگوید که من منحیث یک شهروند عادی افغانستان درین جلسه اشتراک کرده ام.
بخاطری که برای دولت افغانستان سؤ تعبیر نشود که کرزی ازین جلسه به نفع خویش میخواهد استفاده کند.
اینها همه موضوعاتی هستند که شما به آنها پی نمیبرید،ازین خاطر معمولاً من این موضوعات را بخاطر آگاهی بیشتر تان از پشت پرده حقایق بیان میکنم.
چون من به زبان های بیشتری حاکمیت دارم و اخبار را از دست اول و به زبان اول از مراجع مختلف جمع آوری و بعد از تحلیل و تجزیه و ارتباطات آنها و نتیجه گیری،به شما این اخبار را تقدیم میکنم.
ایمیلافغانستان)

>>>   در کنفرانس مسکو بیانیه عطا محمد نور جالب بود.
او در هنگام بیانیه خود گفت که اگر طالبان میخواهند امریکا را بزور از افغانستان بیرون کنند،این یک خواب و خیالی بیش نیست.
ضمیر کابلوف نماینده روسیه در امور افغانستان، در مابین بیانیه عطا محمد نور در آمده به او خطاب کرد:
جناب عطا این موضوع را بعد از ختم جلسه مورد بررسی قرار میدهیم.

>>>   نفوذ آی اس آی بر رگ وریشه طالبان مانند خون دربدن جاریست گوچکترین خطای ازانها سر بزند مرک وزندان پاش آنست اگر باورندارید از ملا عبدالغنی بپرسید

>>>   سعیدی صاحب درست فرمودند هیچ کس تغییر نکرده واین قدر زود هم تحولی رونما نخواهد گشت مگر به اقای سعیدی ایشان در لویه جرگه ای فرمایشی با قرار گرفتن در تکت مندرس واکسفایر شده ای غنی وهمراهان چنان نفش منفی وانفعالی بازی کردند که همه رسانه ها ومیدیا را سرخجیل وشرمسار وشنوندگان وبینندگان رامایوس نمودنددرست است جاه ومقام چیزی خوب است ثروت ومکنت را همه دوست دارند اما دیگران بسیار زیرکانه ومحطاطانه گام برمیدارند وهمیشه دو پهلو وپوشیده ودر زیر لفافه صحبت مینمایند ولی از روش اقای سعیدی چنان پیدا بود که درین مجال هم که چهرهای شان عریان میگردد مدارا نمیکنندبه ضرب المثل پشتو که<یا نکوم یا دخره کوم> اقای سعیدی که نسبت به همه درخشش بهتر داشت یک باره به صف احمد ضیا مسعود وامرالله صالح ومرتضوی پیوست ونقاب از رخ بلند نمود واخرین تیر مرموز خارجی ها که مستور بود نمایان گردیددیگر صحبت ها ونوشتارشان ان خوند ومزه ای سابق را نداردپس ازین مشت شان باز گردیده ودر چانته چیزی برای پنهان کاری وپنهان شدن ندارند ای که استخبارات نامرد است اکثرا میوه ها وثمر هارا خام وناتمام می چینند بهتر بود میگذاشتند سعیدی کمی دیگر هم پخته میشد وبه ثمر میرسید ولی انها روی مصالح خود کار میکنندپروای حیثیت وابروی اجنت را ندارند
معلم محمدداود بیگ از لیسه ای صمیم

>>>   Ghaznavi
بهترین راه حل نجات خراسان و ختم جنگ و مسلمان‌کشی و خونریزی فقط تجزیه افغانستان به دو بخش خراسان و افغانستان اگر هموطن خوب نشدیم می‌توانیم همسایه‌ی خوب باشیم با شما ما اقوام خراسان هستیم شما افغانی و نام کشورتان پشتونستان زندگی کنین بعداز تجزیه کشور
اقوام بومی خراسان
تاجیک‌
هزاره
اوزبیک
ترکمن
نورستانی
ایماق
عرب
افغانستان/پشتونستان
پشتون

>>>   غنى كوچى
نجيب كوچى
قيوم كاكاى تا سن ٨٧ سالگى سفير كوچى
نيم زمين افغانستان چراه گاه كوچى
از عسكرى معاف
ماليه معاف
١٠ كرسى فوق العاده در پارلمان
كرسى فوق العاده در سنا
سرحد پاكستان برويش باز
ليسه رحمان بابا در اختيار شان
وزارت اقوام و قبايل در اختيار شان
صاحب دها حتى صدها مراكز تجارتى ، شركت هاى ترانسپورتى و تيل و نفت و گاز
صد ها جنرال و دگروال و ريس ومعين و وزير ازقوم كوچى احمدزى
صدها امتياز ديگر اما هنوز هم محروم؟؟؟؟
همين حرف شما را نفهميدم.
برادر : كوچى ها يكى از وسيله هاى دست داشته استخبارات خارجى بخصوص انگليس ها اند. در تمام دنيا كوچى ها مسكن كزين شدند ولى انگليس ها و پشتونها هرگز نگذاشتند كوچى هاى افغانستان مسكن كزين شده اهلى و احل مكتب، درس و تعليم شوند چون خارجى ها ميتوانند از كوچى ها براى پيشبرد أهداف مختلف استفاده كنند مثلا ار بين بردن زراعت ، مين گذارى، سوختاندن مكاتب و تعميرات دولتى و خصوصى، جنگ هاى محلى و فرقه يي، جاسوسى و صدها عمل تخريبى ديگر. غنى چون اجنت است پس او هم در تقويه كوچى ها با انگليس ها همكار است ورنه گفته ميتواند كه در كدام قشر و طبقه ، مردم غريب تر، فقير تر و محروم تر از كوچى وجود ندارد؟
ميدانى كه هنوز يك تعداد مردم در بدخشان و تخار و غور و چغچران حتى برنج و شرينى (چاكليت) را نمي شناسند؟ ايا انها ازين مملكت نيستند ؟؟؟؟؟

>>>   Baha
شاملو: این ها برای کشتن چراغ آمده اند !
ارگ نشینان گشتابو !
شما که فرزندان مردم گرسنه و پا برهنه را به کشتار گاه می فرستید، ایمان داشته باشید که مردم محروم سرزمین ما انتقام خون فرزندان خود را ازشما باز خواهد گرفت و روزی قلب همه شما را خواهد شکافت، شما ایمان داشته باشید که مردم بیدار اند، وقتی قامت جوانی به خاک و خون می غلتد، چطور مردم می توانند آرام و خون سرد در خیابانهای داخل و بیرون کشور قدم بزنند؟ ،برای هر قطره خونی که می ریزد تو رییس جمهور مسوول هستی، وقتی طالبان این نورچشمی های تباری تو با سربریده ی سربازی فتبال می کنند، این سر بریده ازمقاومت سخن می گوید که ظلم را پس می زند د در لابلای شوکت پوشالی تو و مردم را به نبرد می طلبد، برای رهایی و دست یافتن به باورهای نو که انگاره های درونی و ماندن در آن خود اسارت درچنبره ای است به مراتب مخوفتر از اسارت در حلقه های بیرونی که نماد عینی دارد، این خودآگاهی مردم رابه عصیان در برابر همه پلیدی های فرا می خواند٠

>>>   راوی
هر نیرو و جریانی که بخواهد و بتواند هژمونی و اقتدار در حال رشد فاشیزم قومی- مذهبی - پشتونی را ضربه بزند و آن را دچار دشواری و گسستگی و ایستایی سازد، از نگاه من یک نیرو و جریان سزاوار پشتیبانی می باشد.
آن تاجیک های که بسیار ابلهانه، به این بهانه و آن بهانه، در خدمت فاشیزم و قوی ساختن هژمونی قبیله قرار گرفته اند، یا آنانی که هنوز هم فریب فاشیستهایی چون کرزی، احمدزی، اتمر، احدی و غیره را میخورند، نقش بسیار زیانبار و تباه کننده برای ملت تاجیک دارند. تاجیکان می توانستند یک محور مستقل ایجاد کنند و جلو تاخت وتاز و پیشرفت فاشیزم را بگیرند. اما متاسفانه، بزرگنماها و کلانکاران تاجیک اعتماد به نفس نداشتند، به مردم خود تکیه نکردند، حفظ منافع شخصی خود را برتر از هرچیزی دیگر دانستند و به دشمن تسلیم شدند.
ایجاد یک محور مستقل تازه نفس، با مشروعیت بی چون و چرای مردمی که بتواند مقاومت نوینی را،ازهر نگاه، پی ریزی کند یک نیازحیاتی و تاریخی است.

>>>   آقای غزنوی,
در آن سرزمین قومی به اسم "بلوچ" هم وجود دارد. صرف غرض معلومات؛ اما اینکه در طبقه بندی شما جز اقوام بومی است یا نه, بستگی به وسعت نظر تان دارد.

>>>   احمد سعیدی گسستاخى معاف!
شما بايد به وظيفه تان پا بوسى غنى برگرديد. شما دست دراز دستگاه غنى مى باشيد و ضربه ب جنبشهاى آزادى خواهى زديد. جنبشهاى آزادى خواهى مشکوک بودن تان را زير سوال اندازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است