ایران؛ نخستین گام برای تابعیت...!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۸/۳/۱۲ کد خبر: 158940 منبع: پرینت

شورای نگهبان در ایران که نهاد مسوول برای بررسی مصوبه های مجلس است، به طور مشروط با مصوبه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان دو رگه ایرانی که پدر غیرایرانی و مادر ایرانی دارند، موافقت کرده است.

این قانون به ده ها هزار و شاید هم صدها هزار افرادی که مادر ایرانی دارند و پدر غیر ایرانی امکان داشتن ملیت ایرانی را فراهم میکند. اضافه شدن یک ملیت دیگر (فکرش را بکنید که یک پسر یا دختر هم فرانسوی باشد، هم افغان، هم ایرانی، هم اروپایی) برای فرزندان زن ایرانی در اروپا یا امریکا زیاد اهمیت ندارد، ولی سرنوشت فرزندان زنان ایرانی که در ایران با افغانها، عراقی ها یا دیگرملیتها ازدواج کرده اند و به کشور های پدرانشان نمیروند، حل خواهد شد. این یک گام است. حداقل است.

ایران به آنهایی که در ایران چه از پدر و مادر ایرانی یا مهاجر تولد شده اند، در این کشور بزرگ شده اند، زبان و فرهنگ ایران را از آن خود کرده اند و برخی ها هیچ ارتباطی با وطن پدر و مادر ندارند، باید ملیت ایرانی را اعطا کند. این حتی یک حق نیست، یک وجیبه است.

یک کشور متمدن نمیتواند هزاران انسان را از داشتن این شخصیت حقوقی که ملیت است محروم کند. در فرانسه که مثل ایران وابستگی به "خاک" را ارجعیت میدهد، یک فرد حتی اگر از پدر و مادری که فرانسوی نباشند و در خاک فرانسه متولد شوند، فرانسوی شمرده میشوند. حتی درآلمان که وابستگی به "خون" را تا چند سال قبل ارجعیت میداد، بازهم کودکی که در آلمان تولد شده و پدر یا مادر وی بطور قانونی در آنجا زندگی میکند حالا آلمانی شمرده میشود. این اصل با درخواست ملیت از سوی مهاجر و پناهنده قانونی در این کشورها متفاوت است.
ایران! یگ گام دیگر لازم است که بگذارید!

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
تابعیت
نظرات بینندگان:

>>>   Zahra Mohammadi
این قانون هم با وصیت مریم میرزاخانی شانس طرح و پیگیری و تصویب را پیدا کرد.
مرحوم مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ای که همسرش امریکایی بود و دختر شش ساله اش علیرغم تلاش های خانوم میرزاخانی از داشتن تابعیت ایرانی محروم بود وصیت کرده بود که ایران به دخترش تابعیت ایرانی بدهد
بعد از مرگش تعدادی از نمایندگان مجلس قول پیگیری دادند و این قانون را بعد از حدود دو سال تصویب کردند

>>>   موضوع رشته خونی به تابعیت هیچ ارتباط ندارد.
در کشور ایران ده ها ملیت مانند کرد ها عرب ها،بلوچ ها،ترک ها،ارمنی ها،آذری ها و دیگر ملیت ها زندگی میکنند که دارای زیان و کلتور د رسم و رواج و عنعنات خودشان هستند.
اما همه آنها دارای تابعیت و پاسپورت ایرانی هستند.
در کشور بزرگ هند چهارصد ملیت و اقوام و زبان و کلتور های مختلف وجود دارد،همه آنها تابعیت هندی دارند.
در افغانستان نیز چندین قوم و نژاد و زبان و کلتور مختلف وجود دارد که همه آنها تابعیت افغانستان را دارند و دارای تابعیت افغانی هستند.
نظر به قانون بین المللی اگر یک فرد از مملکت دیگر منحیث پناهنده و یا منحیث کارمند و کارگر در کشور دیگری مدت چند سال اقامت میکند و در آن کشور کارمیکند و به دولت مالیه میپردازد و یا دارای جایداد و کسب و کار است،حق دارد درخواست تابعیت به آن کشور بدهد و مطابق قانون همان کشور کسب تابعیت کند و یا اگر اولاد های شان در آن کشور تولد میشوند،مطابق قوانین همان کشور اولاد های شان حق تابعیت و اقامت دارند.
در بعضی کشور ها تابعیت قبلی آنها بت کسب تابعیت جدید صلب میشود،اما نظر به قوانین بعضی کشور های دیگر متقاضیان تابعیت میتوانند با حفظ تابعیت قبلی خویش،تابعیت جدید بدست بیاورند.
بنأ هرکشور از خود قوانین و معیار هایی غرض کسب تابعیت دارند.

>>>   آقای محترم...به ما چه که قانون آلمان یا فرانسه چیه.اونا براساس منافع خودشون قوانینی تصویب میکنند.قرار نیست تمام کشورها قوانین یکسان داشته باشند.اصلا در این دنیای آشفته اگه قانونی وجود داشت عربستان باید این همه تحریم میشد نه ایران.همین اروپا دیگه اونقدر نژاد های مختلف مخلوط شدن که تو لندن انگار رفته بمبئی.خواهید دید در چند سال آینده دیگه این نحوه تابعیت محل تولد هم حذف خواهد شد.شما به جای این حرف ها چرا شرایط بازگشت حداقل یک سوم از مهاجرین رو از ایران فراهم نمیکنید تا یه باری از رو دوش ایران بردارید.همش توقع...همش توقع.برداری که ازش دم میزنید فقط یه رویاست.شرایط افتضاح ما رو میبینید و دور برداشتین...

>>>   بله !!!یک قدم دیگر برداریم تا هرروز برداران افغانستانی و پاکستانی و عراقی شب بیان ایران فرزندشون رو به دنیا بیارن و فردا صبح برگردن کشورشون .و همینطوری تصاعدی ملیت ایرانی بره بالا.اونم با این کمبود منابع برای خود ایرانی ها.هر وقت مشکلی پیش اومد تو کشور خودشون بریزن تو ایران.مگه خواب اون روز رو ببینی جناب پاکزاد.نمیدونم چرا شما ایران رو چند کشور برتر صنعتی جهان مقایسه میکنی.اگه تو تمام کشورها برمبنای محل تولد تابعیت میدن باشه ماهم اینکارو میکنیم.آمریکا و آلمان و فرانسه کجا و کشور در محاصره ایران کجا.البته من با تابعیت فرزندان مادران ایرانی موافقم باید زودتر از این ها اجرا میشد.
شهاب از کرمانشاه

>>>   کارخوبی شد زیرا یکتعداد اطفال که از مادر ایرانی وپدر افغانی تولد شده اند از درس محروم بودند اکنون میتوانند شامل مکتب شوند.

>>>   عزیز من اشتباه نکن کرد لر بلوچ تاجیک آذری ترک همه ی اینها یک قوم هستند.
یک ملت نیستند.
ملیت تمام اینها یکیست آنها هم ایرانی.
اقوام زیادی داریم در ایران و فلات ایران.
اما همه زیر پرچم یک ملیت هستند آنهم ایرانی ست.

>>>   Sajadi
افغانها ويا پشتونها به كدام دليل به اسم افغان و يا افغانستان افتخار ميكند
از هيچ منظوري اين نام به ملت ما افتخار نمي بخشد صرف يك اسم ننگين شرم آور كه حتا خارجي ها از شنيدنش نفرت دارند اين اسم را
(لارد اكلند) نماينده فوق العاده انگلستان درامور آسيا در زمان شاشجاع بنا به درخواست متواتر در سال ١٨٣٩ الي ١٨٤٦ م نام گذاري كرد ..
بيايد عقده هاي قومي را دور اين اسم كثيف وشرم آور افغان و يا افغانستان كه جز ناله غم اندوه ديگر چيزي به كشور ما به ارمغان نمي آورد تغير و اسم پر افتخار خراسان را اعاده كنيم تا باشد نام و نشان شخصيت هاي بزرگ مانند مولانابلخ رح ،فردوسي رح ،حكيم سنايي غزنوي رح ، ابن سينا بلخ رح ، ابو ريحان البروني رح ، پير هرات خواجه عبدالله انصار رح، احمد جام رح ، امام ابوحنيفه رح ، سلمان فارس رح ، امام بخاري رح ، مولف حديث قدسي ويا مسلم بخاري ، امام غزالي رح ،امام رباني رح الفارابي رح ، را تازه و هميشه بااين شخصيت هايكه كه در متون تاريخ به اسم خراسان پيوند دارد را تازه وهميشه افتخار معنوي و اسلامي خويش را داشته باشيم

>>>   ایران تصویب کرد در صورت فقدان « مشکل امنیتی » به تشخیص وازرت اطلاعات ، زنانی ایرانی که همسر غیر ایرانی دارند ، می توانند برای فرزند خود شناسنامه ایرانی بگیرند . مثلا مصر به شهناز پهلوی که پدر و پدر بزرگش شاه بودند ، زمانیکه هفتاد و پنج سالش بود ، شناسنامه مصری داد ، ایران هم انتخاب میکنه ، که به بعضی اشخاص شناسنامه ایرانی بدهد .

>>>   نمی دونم چرا بعضی از هموطنان ایرانی من افغانستان را با دیگر ملل مقایسه می کنند مگر این مردم چه گناهی کردند که به سبب بی کفایتی شاهان قاجار از ایران جدا شده اند .چون منابع خراسان شرقی با اینکه مردمش چه پشتو که قرابت زبانی و فرهنگی با ما دارند و چه فارسهای افغانستان که از همه لحاظ برابرند وچه هزارها و ازبکها که همیشه تاریخ سکنه ایران زمین محسوب می شدند در دسترس این خودکامگان نبود ارجی به این مردم نمی نهادند تا شد هرآنچه نمی باید می شد.و جمهوری اسلامی هم تنها حق مهاجرت داده و می بایست با وجود محاصره های اقتصادی و دشمنی های آمریکا و اسرائیل نظری هم به حال برادران خود می کرد دادن حق طابعیت کوچکترین کاریست که میباید انجام شود ولی اگر همه از افغانستان به اطراف پراکنده شوند وضع مردم از این بدتر میشود.کاش چاره کار به نفع همه مردم افغانستان باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است