چرا عبدالله استعفا نمی کند؟
امید می رود که افرادی از دیگر اقوام مانند عبدالله و دانش و دیگران از دایره حکومت وحدت ملی بیرون شوند. در حال حاضر باعث تداوم این روند افرادی مانند عبدالله و دانش هستند که باید در محضر آیندگان و در پیشگاه الهی جوابگو باشند 
تاریخ انتشار:   ۰۵:۵۵    ۱۳۹۸/۳/۱۳ کد خبر: 158949 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)زمان رسمی حکومت وحدت ملی که بر اساس یک توافق ایجاد شده بود به پایان رسیده و مراجع رسمی موید این توافق (سفارت آمریکا) نیز بر عدم رسمیت این حکومت صحه گذاشته اند.
از آنجا که اساس این حکومت، خلاف قانون اساسی افغانستان شکل گرفته بود، تداوم این حکومت نیز بصورت مستقیم به قانون ارتباط پیدا نمی کند.

توافقنامه اجباری و یا تفاهمنامه زوری حکومت وحدت ملی، از تاریخ اول جوزا دیگر رسمیت ندارد و هیچ مرجع قانونی نیز نمی تواند این توافقنامه را تمدید کند. حالا بر چه اساسی دادگاه عالی افغانستان بخود این اجازه را داده است تا این تفاهمنامه زوری را تمدید نماید، معلوم نیست.

آنچه در این میان بیشتر از همه خودنمایی می کند این است که قرار بود پس از پایان دوره رسمی این تفاهمنامه زوری، بسیاری از شخصیت های بلند پایه حکومتی از سمت های شان استعفا بدهند و رسما از حکومت توافقی وحدت ملی کنار بروند.

جنرال دوستم که فقط نامی از وی در سمت معاونت اول ریاست جمهوری است، از جمله کسانی بود که قرار شد از اول جوزا رسما استعفای خود را اعلام نماید، اما حس جاه طلبی وی حقارت چوکی تشریفاتی را توجیه کرده و او فعلا سکوت اختیار کرده است.

بر همین منوال، انتظار می رفت که داکتر عبدالله یا خود رسما از سمت (من در آوردی) تشریفاتی ریاست اجرایی حکومت کنار برود و یا اشرف غنی او را برکنار کند. اما او نیز مصمم تر از گذشته بر چوکی (بی هویت و بی ارزش) ریاست اجرایی تکیه زده و خیال کنار رفتن را که ندارد بماند، که سودای حفظ حق پنجاه پنجاه در حکومت وحدت ملی را در سر می پروراند و این روزها برای آن در مقابل اشرف غنی خودی نشان داده است.

هرچند عبدالله اینک مانند روزهای اول ایجاد حکومت وحدت ملی از حمایت جناح های مختلف تاجیک و هم حزبی هایش برخوردار نیست، اما هنوز کسانی را در اطراف خویش دارد تا بتواند به آنان دلخوش بوده و بر اشرف غنی در کلام هم که شده بتازد.

هرچند دیگر عبدالله حمایت اتحادیه اروپا و یا برخی کشورهای اروپایی را نیز از دست داده است و دیگر به عنوان نماینده هیچ مرجع رسمی در خارج و داخل کشور نیست، اما اصرار او بر باقی ماندن در قدرت، حکایت از زد وبند های پشت پرده ای دارد که هنوز آشکار نشده است و شاید در آینده برای بقای قدرتش مفید واقع شود.

در هر حال، انتظار می رفت که داکتر عبدالله پس از پایان زمان رسمی حکومت وحدت ملی، یا از کنار اشرف غنی برود و از تمدید ریاست اجرایی پرهیز نماید و یا رسما به تیم غنی بپیوندد اما هیچکدام از این انتظارها تحقق پیدا نکرد و عبدالله همچنان در موقعیت خودش بصورت خنثی باقی ماند.

امید می رود که افرادی از دیگر اقوام مانند عبدالله و دانش و دیگران از دایره حکومت وحدت ملی بیرون شوند تا غنی رسما در مقابل چشم ها و وجدان های بیدار جهانی تنها بماند، آن زمان شاید بفکر اتخاذ تدابیر جدیدی در راستای احترام به دیگر اقوام و احزاب و در کشور بیفتد و یا جامعه جهانی وی را وادار نمایند تا دست از خودکامگی و انحصار قدرت بکشد. اما در حال حاضر باعث تداوم این روند افرادی مانند عبدالله و دانش هستند که باید در محضر آیندگان و در پیشگاه الهی جوابگو باشند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
حکومت
استعفا
نظرات بینندگان:

>>>   اگر عبدالله استعفی بدهد،اشرف غنی هنوز خوش میشود.
همین چند وقت پیش نبود که اشرف غنی میخواست محقق را برکنار کند،داکتر عبدالله واسطه شد و نماند.
اگر داکتر عبدالله استعفی بدهد،این بدان معنی نیست که نصف دیگر حکومت نیز استعفی میدهد.
کدام توافقاتی که در تشکیل حکومت اعتلافی در نظر گرفته شد جامعه عمل پوشید که این توافق که نیم حکومت استفی ذهد،نیم دیگرش نیز استعفی میدهد.
اشرف غنی و داکتر عبدالله هردویشان بخاطر سؤ استفاده از مقام های دولتی شان برای انتخابات ،حاضر و آماده نیستند که چوکی های خویش را رها کنند.

>>>   ریاست اجرایی خود یک پست غیر قانونی است که بالای ملت مظلوم افغانستان توسط جانکیری تحمیل شد و حالا وقت ان رسیده تااین پست از بین برداشته شود و ماند مسئله رئیس جمهور کشور که ایشان تا برگزاری انتخابات و معلوم شدن رئیس جمهور اینده کشور که باز هم خود شان است باید در مقام خود باقی بماند تا خلای قدرت بوجود نیاید و مسئله حکومت سرپرست و یاهم موقت که از طرف هرکس پیشنهاد شود یک حماقت بیش نیست
قلندر طوفان از ناروی

>>>   «شاید در حال حاضر از نظر سیاسی مناسب نباشد اما مطلوب‌ترین شیوه حکومت مردمی، اداره فدرالی است، اما ما از نظر قانون اساسی نمی‌توانیم فدارتیو باشیم.»

>>>   همین دوره کاری اشرف غنی که نامزدان ریاست جمهوری مخالف
اند که باید غنی کنار برود اشرف غنی را برای رسیدن
دوباره به کرسی ریاست جمهوری ۸۰%همکاری خواهد کرد

>>>   تحلیل کننده محترم شما خوب میدانید که اشرف غنی خود کامه قومگرا قدرت طلب هم اکنون تمام وزرا و ریاست ها حتی تا مدیریت ها را از طرفداران خود پر و جابجا کرده است وعلاوتا ولو که تنها ارگ هم برایش باقی بماند از قدرت دست نمیکشد چه رسد به اینکه داکتر عبدالله از صمتش دست بکشد جز راه زور و فشار بر اشرف غنی دیگر هیچ راه وچارهی نیست و استعفاء داکتر عبدالله هم جز میدان دادن بیشتر به غنی احمدزی کدام تاثیری دیگر ندارد فقط و فقط فشار سیاسی و اگر نشد بازور مردم انرا از بالای تخم اش که بر چوکی ریاست جمهوری به چوچه گذاشته بیرون انداخته نشود دیگر چاره دیگری نیست و یا اینکه در هر ولایت اعلان ریاست جمهوری از جانب کاندیدان و رهبران سیاسی صورت گیرد که به یقین با چنین اعلان غنی احمدزی فرار را بر قرار بطرف امریکا با بوجی پر از دالر را شاهد خواهیم بود ترس ان از حلقه دار بگردن داکتر نجیب در دل اش افتیده فراری میگردد گرچه مقایسه نجیب با غنی بزدل ترسو درست نیست غنی به اندازه دختر خورد سال نجیب هم دلاور نیست .
داکتر نجیب

>>>   بودن عبدالله تا پاین این حکومت ناقصالخلقه حتمی است، در غیر آن غنی بی برک سرعت اش را تا سقوط مرگ بالا میبرد.

>>>   عبدالله از ابتداي آمدنش در صفوف جهاد مكاره و زن صفت بود، و از همين صفتش تا وزارت خارجه و رئيس اجرائيه رسيده است، اين بار هم كدام كاكا پيدا كرده كه حاضر به تند گوئي ها عليه غني شده است، انسان چالاك و بزدل ظرف هژده سال بخاطر قدرت و پول از زن و فاميل خود دوري را قبول كرد، و كدام بار جهت آبياري به هند تشريف ميبرد، مگر اينبار مردم از اين دلالان نفرت دارند، و كسي حاضر به أطاعت شان نيست.

>>>   هــــرچه می خواهید بخواهید دوچیز را نخواهید یکی جانش دیگری چوکی اش ، باقی هرچه میخواهید درخدمت حاضر است

>>>   .... اگر غنی کنار نرود و تنها داکتر عبدالله کنار برود فایده اش چیست انوقت غنی خوش میشود چون میدان بدون مزاحم برایش میماند

>>>   جناب عبدالله شجاعت به خرج دهد تا اشرف غنی بهتر تقلب نماید همرای تیم فاسد و رسوایی خودش.
بدخشانی

>>>   عبدالله جایش برابر است اول اشرف غنی شجاعت کند باز عبدالله در غیر آن عبدالله مجبور است که باشد. این بست را شاید مرتضوی و یا هم چخانصوری نوشته باشد
فراه

>>>   نی ندارد به هیچوجه ندارد او یک شخص خم چشم است که سګ برایش ګفته شود قبول دارد مګر کنار رفتن از مقامش که به عرق کونش بدست آورده قبول ندارد. شخصیکه مانند زن آرایش کند سرخی و سفیده در روی خود بزند ازو چه توقع آدمیت و شخصیت میشود به این ریش سفید خود را مانند زنها میسازد این آدم نیمه پنجشیری نیمه کندهاری مانند خفاش است که هم تخم میته و هم بچدان دارد کاش یک جراحی میکرد که جنس اش مکمل به جنسیت زنان تغیر میخورد زیاتر شوقی زن بودن است و اګر زن شود بسیار زن شلیته خواهد بود.
نورستانی

>>>   نی ندارد به هیچوجه ندارد او یک شخص خم چشم است که .....برایش ګفته شود قبول دارد مګر کنار رفتن از مقامش که به عرق کونش بدست آورده قبول ندارد. شخصیکه مانند زن آرایش کند سرخی و سفیده در روی خود بزند ازو چه توقع آدمیت و شخصیت میشود به این ریش سفید خود را مانند زنها میسازد این آدم نیمه پنجشیری نیمه کندهاری مانند خفاش است که هم تخم میته و هم بچدان دارد کاش یک جراحی میکرد که جنس اش مکمل به جنسیت زنان تغیر میخورد زیاتر شوقی زن بودن است و اګر زن شود بسیار زن شلیته خواهد بود.
نورستانی

>>>   عبدالله مارمولك آستين است !
خيلي بي كفايت است .

>>>   عبدالله افغان و افغان با پشتون یکی است از کندهار است و فامیل او نیز
بهمه معلوم است سناتور زمریانی یک پشتون است و پدر عبدالله است
افغان از لحاظ هویت و ژنیتیک پشتون است و از لحاظ لغت شر و شور
ازلحاظ مردم غرب مانند جرمنی فرانسه و غیره نسل خاص حیوان شکاری .
اگر به توضیح من شک دارید خود در گوگل ، کتب تاریخ و غیره منابع سرچ نمایید .
حبیب الله رهین

>>>   یگانه کار خوب‌ عبدالله همین بود که از دزدان لندغر و چپاولگران خود را دور ساخت و در آینده برای خود یک بینی خمیری ساخت چون در حوزه جاهلیت هیچ چیزی بدون بدنامی برایش نمانده بود.

>>>   جایگاه عبدالله در حکومت اینده نزد امریکا معلوم و معین است بدون شک که خود عبدالله هم به همین دعا رازی است که باید وزیر امور خارجه باشد .
به دلیل اینکه عبدالله خوب میداند که در صورت کاندید شدن رای نمی برد .و تیم برنده را از قبل امریکایی ها بگوشش میرساند . فکر میکنم در اخرین تحلیل با تیم برنده خواهد پیوست .
و خمار کرسی وزارت خارجه اش خواهد شکست .

>>>   Lalzad
تصور نمی شود عبدالله به جز از یکتعداد معاش خوران سپیدار چیز دیگری در چنته داشته باشد... لذا او ارزش این را ندارد که در موردش صحبت گردد...
خوب است که خود را کاندید نموده و رسوا تر سازد!
مهم این است که آیا ایتلاف نجات می تواند روی یک نامزد به توافق برسد یا نه...

>>>   اولا كرزي بخاطر با اقوام غير پشتون مدارا ميكرد كه مارشال بالاي سرش ايستاده بود و بدون اجازه مارشال حركتي انجام داده نميتوانست. همين كه مارشال از ميان رفت فورا به نفع غني تقلب كرد در نتيجه ميدان هوايي بنامش شد و از خياناتش به بيت المال چشم پوشي شد .

ثانيا داكتر عبدالله نفوس مردمي و محبوبيتش را بنابر خاموشي اش در برابر ظلم و تعصب كه به حق فارسيوان ها در دوره غني صورت گرفت از دست داد. مطمنا ميتوان گفت كه اگر عبدالله باز هم كانديد كند از پنجاه راي بيشتر نخواهد گرفت و مسخره تاريخ خواهد شد. اين را در حالي مينويسم كه خودم قبلا از هوا خواهانش بودم و برايش راي هم داده بودم. اما حالا ميدانم كه او شخص مورد اعتماد نبوده و ما اشتباه كرديم.
اينبار راي ما از دوستم است از محقق است از عطا است از حاجي قدير است
عبدالكبير قندهار

>>>   داکتر عبدالله از روزی که به عطا و اسماعیل بخاطر گرفتن قرارداد های تیل و کمک در تدارکات همدست نشد به فکر ان دو دیگر توانایی اش ختم شد اما نزد مردم به مراتب حایش و مقامش بالا شده و مردم وقتی میبینند که با دزدان بریده او را بیشتر دوست دارند

>>>   از جمله كسانيكه از نام مسعود استفاده كرده ، پله هاي ترقي را پيموده ، يكي هم عبدالله است. اين آدم هيچكاره است. او مانند كرزي و غني لياقت ولسوال شدن را هم ندارد. اما اين باداران ايشان اند كه آنها را به مقامهاي بلند رسانده و بالاي مردم تحميل كرده اند. امتياز هرسه شان فقط لسان انگليسي است. در زمان مقاومت هم عبدالله بنمايندگي از مسعود سفر ها ميكرد و با انگليسي شكسته و ريخته خودرا مطرح ميساخت. اين عبدالله بود كه براي اولين بار مسأله ريس جمهور پشتون را مطرح كرد و خودرا وزير خارجه ساخت. واما از مجاهد بودن عطاء در جهاد و مقاومت و از دست آورد هاي او در اعمار مجدد مزار شريف چشم پوشي شده نميتواند. در قدرت رسيدن ، زراندوزي، ممعامله گري، همه اين رهبران نامنهاد، وجه مشترك دارند. انتخاب مردم فعلن بين بد و بد تَر است.

>>>   فعلآ عبدالله عبدالله بهتر وخوبتر ومعقولتر از دیگر طرفداران مسعود اند وانسان با نزاکت و با شرفتر وخوب برخورد از اعطا پوک است ، او بهتر از غنی وبافهمتر از کرزی است ،هیچ انسانی مکمل نیست ،هر انسان سهو خطای دارد وعبدالله عبدالله هم در اول مشکلات داشت اما به مرور زمان از دیگران بهتر خوبتر شده
عبدالله ریحان

>>>   عبدالله یک چهره مرموز و غیر قابل اعتماد است
عبدالله یک چهره مرموز و غیر قابل اعتماد است و هیچ پاسخی برای این خیانت های تاریخی و جبران ناپذیر خود ندارد.

چرا در سال هاي ٢٠٠١ نگذاشت كه استاد ربانی حكومت موقت و انتقالي را اداره کند؟
چرا حامد كرزي را به استاد ربانی ترجيح داد و حکومت را دو دسته تسلیم قبیله کرد؟
چرا پرونده ترور فرمانده مسعود را بست و پیگیری نکرد؟
چرا در لويه جرگه از نظام رياستي حمايت كرد؟
چرا در مورد جايگاه شهيد احمد شاه مسعود قهرمان ملي در قانون اساسي كاري نكرد؟!
چرا كوچك ترين گامي را در راستايي تطبيق توافق نامه حكومت وحدت ملی نبرداشت؟
چرا مانع توزيع شناسنامه برقي نشد؟!
چرا نخواست منظوري استاد عطامحمد نور بزرگترين حامي جاني و مالي اش را به ولايت بلخ بگيرد؟!
چرا از علي احمد عثماني وزير انژري و آب حمايت نكرد؟!
چرا از وزير مخابرات حمايت نكرد؟!
چرا جنرال ظاهر ظاهر كه امرخيل را مثل دزد با پشتاره گرفتار كرد، بازنشسته مي شود ولي امرخيل مشاور تعيين مي شود؟!
چرا از محمود صيقل حمايت نكرد؟!
و صد ها مورد ديگر از سياه كاري هاي داكتر عبدالله وجود دارد!

رهگذر

>>>   داکترعبدالله رئیس اجرائیه افغانستان است ، مدافع یک قشرخاص نیست

>>>   من يك بار عبداله رأ ديده ام به طرف من مرموز ميديد،إز همان جا دانستم. عبداله يك آدم مرموز است

>>>   جواب همه ای این چرا ها این است که عبدالله از اعضای معتبر ایم ای سکس وسی ای ای بود حتی هنگامی که با اقای مسعود وربانی بود میکوشیدبه نفع اسلام ومسلمان وافغان کاری نکند وتمام هم وغم وتلاش وکوشش رابه نفع سازمانهای مربوطه اش انجام میدادنه برای وطن ابای ومادر وطن ازینرو مو بمودستورات خارجی هارا اجرا وبرنامه های انها را پیاذه مینمود کسی با عبدالله باید مشکل نداشته باشد گیلایه ای ما از قهرمان ملی واستاد ربانی ومارشال بزرگ افغانستان است که چهره ای واقعی عبدالله وامثال انها که در صفوف شان کار میکردند نمی شناختند ویا تجاهل مینمودند درین راستا عبدالله تنها نیست مثل عبدالله ده ها وصد ها تن دیگر هستند که علیه کشور وملت کار نموده به بربادی وتباهی مردم کار میکنند وریشه های استعمار را ابیاری مینمایند
زید الله بیگ

>>>   عبدالله کدام انسان بدرد بخور برای کشور نیست ، او زیادتر به سرخی و سفید ، آرایش و پوشیدن لباس های پر زرق و برق و خویشخواری سرگرم است تا غم مردم اما ربانی هم چهره بهتر از او نبود، سروکار آن مرحوم با آدم های مفسد و پول اندوز بود و خودش هم کدام دست کم از دوستان مفسد خود نداشت ، از سیاست جهانی چیزی نمی فهمید و بی نهایت سست اراده بود. همه این رهبران فعلی و گذشته امتحان خود را داده اند ، بجز چوروچپاول دارایی های عامه ، حرج و مرج ، کشت و کشتار کدام چیزی خوبی دیگری از خود بجا نگذاشته اند .
شمس تمنا

>>>   عبدالله ديسكو!
غير از دريشي پوشي و ريش جور كردن كدام كار ديگر هم كردي؟ چرا در وقت مسعود قهرمان دريشي كرده نميتوانستي؟ تو استفاده جو و مار استين بودي كه در دو انتخابات مردم فريب ترا خوردند و به احترام شهيد مسعود به تو راي دادند. ورنه تو كي استي و ترا به رهبري يك قوم بزرگ چي؟ همين مردم به تو احترام گذاشتند و با وجود پشتون بودنت به تو اعتماد كردند و فكر كردند زره اي از شهامت و مردم دوستي و جوانمردي مسعود را اموخته باشي ولي نشان دادي كه هنوز سيستم زندگي قبيله اي از وجودت دور نشده و تعفن تعصب و تبعيض هنوز در دريشي هاي رنگارنگت با وجود همه عطر پاشي وجود دارد.
تو با اين كار هايت نه تنها به حق دوستدارانت جفا كردي بلكه خود را زياد كوچك و ذليل ساختي. كسانيكه كه ديروز بخاطر تو و وقار تو از تو دفاع ميكردند امروز ترا مار زير استين خود دانسته از خود ميرانند.
ولي بازهم ما بد بين بيشتر تو نيستيم باز هم به احترام روز هاي كه كنار امر صاحب بودي ازين بيشتر رسوايي ات را نميخواهيم و ترا ازاد ميگذاريم برو به قبيله ات برگرد و ببين كه انجا چقدر اهميت داري!

>>>   غربی ها با درک از وضیعت افغانستان و بافت های پیچیده یی قومی از اغای عبدالله بمثابه یک کتلست در تعامل کمیاوی کار می گیرند به این مفهوم که توسط اغای عبدالله تعاملات سیاسی را سریع ساخته و خود به حالت اولی دوباره بر میگردد .
اغای عبدالله از میان تاجک ها و یک شخص نزدیک به جمیعت به نسبت ظرفیت های بهتر که دارد به نزد خارجی ها بهتر از دگران است و میتواند نقش داده شده در تعاملات سیاسی را بیشتر از دگران خوبتر بازی کند .
به یقین که در حکومت اینده هم به حیث یک شخصیت تاثیر گذار در سیاست باقی خواهد بود .

>>>   عبدالله یک باز تجربه دو معاون ضعیف را پشت سر گذشتانده است که در آن دور نتوانست پیروز انتخابات گردد این بار بازهم تکرار اشتباه گذشته .
در میان کسانیکه خود را نامزد کرده احمد ولی مسعود با برنامه است و یگانه کسی با دولت معامله نکرده .

>>>   عبدالله خودش غیرقابل اعتماد بودن خودرا به اثبات رسانده اما اسم او مردم افغانستان را فریب میدهد که میگویند بنده خدا هست.

>>>   از داکتر عبدالله سوال گردد که درین 17سال که در همه دوره ها وظایف داشتند کدام کار مثمر را انجام داده که در ذهن مردم جا داشته باشد ودیگر اینکه درتیم وی کس است که از قوم بیرون اندیشه داشته باشد.

>>>   چرا استعفا بدهد بعد از استعفا اینقدر مصارف آرایش و پیرایش از کجا شوه. طلایی ترین عصر زنده گی عبدالله همین حکومت دو سره بود. در خواب خود هم بعد ازین نخواهد دید.

>>>   جناب عبدالله تشنه قدرت است سه ماه را هم
غنیمت میدانند

>>>   Ghaznavi
بهترین راه حل نجات خراسان و ختم جنگ و مسلمان‌کشی و خونریزی فقط تجزیه افغانستان به دو بخش خراسان و افغانستان اگر هموطن خوب نشدیم می‌توانیم همسایه‌ی خوب باشیم با شما ما اقوام خراسان هستیم شما افغانی و نام کشورتان پشتونستان زندگی کنین بعداز تجزیه کشور
اقوام بومی خراسان
تاجیک‌
هزاره
اوزبیک
ترکمن
نورستانی
ایماق
عرب
افغانستان/پشتونستان
پشتون

>>>   شبکه های مخابراتی دزد، شرکت برق دزد، خانم اول دزد، ارگان های دولتی دزد، امنیت زیر صفر، مردم زیرخط فقر،قیمت دالر از ۵۵ به بالای ۸۰ افغانی، بیکاری در اوج، جوانان معتاد، بیشتر ۴۵۰۰۰ تنها نظامیان شهید بیشتر ۷۰ فیصد خاک کشور زیر اثر سلطه مخالفان دولت، تنش های قومی در اوج و صد ها مورد دیگر که جای گفتن باقی نمیگذارد پس این دولت با چه آبرویی میخواهد حکومت خود را بعد از اول جوزا ادامه دهد؟
خواستم از دولت مردان حکومت وحدت ملی اینست که اگر لیاقت حکومت داری ندارید حداقل شرافت استعفا را داشته باشید
احمد شفیع الهام

>>>   تو هم بودی استعفا نمیکردی ، مردم افغانستان از بس که وظن پرست هستند زملانیکه چوکی را گرفتند بخاطر اینکه خدمت کنند دیگر رهلا کردنی نیستند مگر اینکه گردن شان زده شود درغیر آن بخدمت دوام میدهند!!!

>>>   حامد کرزی از طالبان خواستار سه وزارت شده است
کرزی در صدد ایجاد تشکیل حکومت با طالبان است
گزارش واصله مشعر است که جامعۀ بین المللی اطلاعات شش دور مذاکره خلیلزاد با رهبران طالب را هر نوبت در اختیار حامد کرزی می گذاشته است؛ از همین رو کرزی به محور پویای قدرت بدل شده، درعوض، درۀ فاصله میان کرزی ودولت اشرف غنی عمیق تر و به مرز ستیزه گری شخصی کشیده است.
کرزی سوگند یاد کرده است تا غنی را از دوردوم قدرت به زیر بکشد.
بدین ترتیب وقتی«مُهره های درباری» از جمله استاد کریم خلیلی و حاجی دین محمد که هماره از آب و هوای ارگ تنفس می کردند، دست اتحاد به کرزی دادند، دکترغنی به خانه پیرسیاست- استاد سیاف- پناه برد. وزنۀ سیاف خصوصاً در لویه جرگه، گروه غنی را جرأت بخشید تا چند دخترجوان را به گونه ای تحریک آمیز در بست های بالا مقرر کند.
اما با تدویر نشست دوم در مسکو، بازار غنی کمرنگ و حامد کرزی در محور قرار گرفته است.
نکتۀ باریک این است که ملا برادر از قوم پوپلزای است ودر گذ شته هم با کرزی مراوداتی داشت. حال با روی کار آمدن ملا برادر، رخنه کرزی در صف طالبان دو باره باز شده است.
گزارش مشعر است که در نشست مسکو به طور مشخص در مورد تأسیس دولت طالبان صحبت های جدی شده است؛ به شکلی که تیم کرزی در آن سهیم باشد. حامد کرزی خواستار وزارت مالیه، مالیه و اطلاعات و فرهنگ در حکومت بعدی شده است. طالبان قضیه را به مشورت و تصمیم شورای کویته ارجاع داده اند.
در خبر آمده است که پیشنهاد کرزی برای هیأت طالبان غیرمنتظره بود.

>>>   عبدالله ادم بردبار بود اگر به عویض عبدالله من می بودم در دهن غنی میزدم همرای این رهی های گو سفندی اش عبدالله اصلا انسان بی امت است

>>>   هر وقت زرکلن بابا استعفا کرد گلمرجان هم استعفا میکند۰

>>>   همان اندازه که آنها مقصرند به همان اندازه ملت هم است که خودرا به مظلومیت زده اند، همه درمصاحبه های تلویزیونی دب از غرور ملت افغان حرف میزنند، مثل ظاهیرقدیر و دیگران ودیگران، پس کجاست این ملت سرشار از غرور،.....

>>>   طالبان به صلح باور ندارند بناً سه پیشنهاد ساده ولی خیلی کار آمد به حکومت فعلی و حکومت آینده دارم.
سه پیشنهاد من به حکومت افغانستان

۱ - سر از امروز به تمام نیروهای مسلح کشور دستور بدهید که بعد از این طالبان را در میدان نبرد زنده دستگیر نکنند و چند مرمی را صدقه سرش کنند و مردم را از شر شان برای ابد خلاص کنند.

۲ - به لوی سارنوالی و ریاست امنیت ملی دستور بدهند که دوسیه های طالبان را بررسی کنند و هر عضو گروه تحریک طالبان را نظر به جرم شان جزا بدهند و آنهای که در میدان نبر‌د دستگیر شدند و یا متهم به قتل هموطنان عزیز مان هستند باید در چهاراهی آریانا اعدام شوند.

۳ - باقی مانده اعضای طالبان را که در زندان های افغانستان برسر میبرند بطور مثال ملا برادر زنجیر به گردنش بی اندازید و روز های جمعه در باغ وحش کابل بیاورید شان تا عبرت شود به دیگر طالبان و هم پول خوبی نصیب شاروالی کابل می شود که شاروالی می تواند با این پول باغ وحش را ترمیم کنند و حیوانات بیشتری را وارد افغانستان کنند.
شبنم پوپلزی

>>>   عبدالله زیاد است این را او خوب میداند به همین خواطر چوکی را رها نمیکند، همه عبدالله شده اند، عقده های که او از مسعود دارد از هوادارانش حالا حساب گیری میکند،....

>>>   می گفتند که بی ریشه
این بی ریشه ( بقول شما ریشه داران)چنان ریشه دار ها از بیخ و بُن و ریشه کن کرد که ، ریشه داران بیریشه و بیچاره و منزوی شدند

>>>   حكومت وحدت ملي غير قانوني است به اساس تقلب و كيري بوجود امد بايد عبدالله نه بلكه غني استعفي دهد ويا هردو يكجا استعفي دهند و از مردم معذرت بخواهند تا اين حكومت بكلي ختم شود با استعفي تنهايي عبدالله ميدان بكلي براي غني خالي ميشود و هرگز حكومت را رها نخواهد كرد بلكه با هزار تقلب ديگر تا اخر عمرش خود را در چوكي سرش خواهد نمود. شما ببينيد همين فعلا اضافه از وقت خود در چوكي نشسته و اصلا گوش خود را كر انداخته و صداي ملت را نميشنود.

>>>   استعفا نمیکند تا خدمت کند!!

>>>   بسیار جالب است کرزی ازسوی روسها وغنی از سوی آمریکا .....دست آموز هستند.
بیچاره مردم افغان

>>>   آهسته تر برو که ما هم برسیم، بنظرم آخرین منابع آتش افروزی وارداتی تان را بدست آورده اید و میترسید که همچنان بدون بر انگیخته شدن مردم غریب ما باز ضایع شود!
بمبارد تبلیغاتی چند ساله چنینی تان ، تسلیح و تمویل بیرحمانه جنگهای فراه ، بادغیس ، سرپل ، و ... ، انفجارات برچی ، علما ، پسته های کابل ، و ... ، اعتصابات کارمندان دولتی هرات ، کابل و ... ، تمویل و تشویق مافیا به جنایات شهری کابل و سایر نقاط کشور ، منع سیاسیون از همراهی دولت در لوی جرگه ، نشستهای صلح ، انتخابات و ... ، تهدید به بازگرداندن مهاجرین ، و خلاصه هر نفاق اندازی و بیوجدانی که اراده کردید را بر همین مردم فقیر ما عملی ساختید و در یکی دو سال اخیر ۹۰% فشار بالای دولت افغانستان و آسایش جامعه ما را به همسایه داری خود اختصاص دادید ولی باز مثل قرضدار بالای مان گپ میزنید.
خود را ذله نسازید چون؛ ۱-قدرت اقتصادی و سیاسی امریکا چندین برابر چین و روسیه بر جهان حاکم است.
۱-مردم حیران و فقیر افغانستان معامله گران قومی و مداخلات بیرونی را کامل درک کرده اند و منبعد توکل خود را بخدای خود کرده و خود را در معرض انتحاری های نامعلوم(مثل فیر راکت ها بالای مصلی شهید مزاری برچی) قرار نمیدهند.
۳-شرایط را باندازه ای بی نظم و مخوف ساخته اید که مردم هیچ اعتباری به اعمال اراده خود نمیتوانند.
۴- آنقدر انتقادات ضد و نقیض و بی بنیاد را بالای ذهن مردم بار نمودید که توقع هیچ گپی جز فریب و تخریب بهمراه ندارد.
۵-سیاسیون بی اعتبار تکراری هیچ عملکرد و باورمندی از کارکردهای اخیر خود ایجاد نتانسته تا مردم به چنین تحریکات در مقابل روند نسبی احساساتی شوند.
۶-جامعه همیشه متآثر و منفعل گذاشته شده افغانستان از جانب قدرتهای تاریخی جهانی و مداخله گر فعلی ، نقش و صدای خود را در مقابل مشکلات فعلی نیز نارسا و ضیاع می بینند.
و....
لطفاً یخن مردم همیشه متروک ما را ایلا کنید و یا با عوامل مستقیم گپ بزنید و یا که پرپوزل شفاف و همه شمول خود را ارائه کنید.
کنشکا ورسجی

>>>   این بی ریشه تمام قدرت اش به استناد سفارت امریک، پول خیرات امریکا، و عسکر امریکا استوار کرده است. وقتی آنها نباشند یا به مرگ ....از نجیب .....بدتر مردار میشود یا با اولین هلیکوپتر خارجی ها پایدان کشال همراه با بی بی گلش مثل امان الله فراری نزد بادارانش پناه میبرد.
حال فهمیدی که بی ریشه یعنی چه، یا هنوز هم نه؟

>>>   غنی در این روز های اخیر برای کمپانی خود تغییرات در دولت شدت بخشیده‌است اما غ در غم ارایش خود است،

>>>   سیاست‌مدار آرام، معتدل و باتدبیر

سیاست‌مداری که نزاکت‌ها و حساسیت‌های ملی را درک می‌کند؛ دیپلوماسی و دیدگاه فراگیر ملی دارد؛ باآرامش و متانت سخن می‌زند؛ در دو دور انتخابات گذشته رای همه اقوام به ویژه رای اکثر پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها و اوزبیک‌ها را با خود داشته است. سیاست‌مداری که وجهه‌ی‌ سیاسی خوب بین‌المللی دارد و در برابر کش‌مکش‌ها و تشنج‌های سیاسی و داخلی تا کنون به دلیل مصلحت‌های بزرگ ملی و پاس آشنایی‌ها از مدارا و شکیبایی کار گرفته است. سیاسیی که سیاست و مدیریت‌اش اخلاق‌محور و معطف بوده بر بنیاد اصول و احترام به قوانین کشور استوار است.

او یگانه سیاست‌مداری‌ست که وقتی افزون‌خواهی‌ها، حذف‌ها، سُرت‌کردن‌ها و یکه‌تازی‌های شریک قدرت‌اش او را ناراحت می‌کند؛ احساساتش زبانه نمی‌کشد و فقط با کنایه و زبان اخلاقی و مؤدبانه ابراز ناخشنودی می‌کند و جیغ‌هایش به ملکوت نمی‌رسد. احساس برتری‌جویی و برتری انگاری در ذات او وجود ندارد و به قوم، زبان و فرهنگ کسی یا ملیتی توهین نمی‌کند. همواره در وعده‌ها و پیمان‌های سیاسی و تقسیم سهم سیاسی مؤتلفان‌اش استوار می‌ماند و منصفانه به توزیع آن حقوق و امتیازات پرداخته، رسیده‌گی می‌کند.

او گذشته‌ی جهادی دارد اما بیشتر از کسانی، که در غرب تحصیل و زنده‌گی کرده اند، تکنوکرات و مدنی است و از همین مجرا و به همین شیوه سیاست می‌کند. او نسبت به همه‌ سران جهادی ذهنن و ظاهرن دیگرگون شده است و در اوج دیگرگونی پاس آنانی را نیز دارد که زمانی با آنان در یک مسیر و آماجی گام بر می‌داشت. او هم به ارزش‌های راستین و انسانی جهاد و اسلام باورمند است و هم به ارزش‌های دموکراتیک و مدنی از جمله به حقوق بشر و حقوق زن.

از ویژه‌گی های خوب دیگر او این است که تمامیت‌خواه نیست و مصلحت‌های بزرگ ملی و فرصت‌های خوب و مهم را قربانی خودکامه‌گی، افزون‌خواهی تباری و هژمونیزم قومی و زبانی نمی‌کند.
او برعکس همتای قدرت‌اش به احیای گذشته و قدرت مطلقه‌‌ی قومی نمی‌اندیشد بل به ساختار نوین دولت‌_ملت و حضور گسترده و برابر همه اقوام کشور در قدرت و ثروت بر بنیاد حقوق شهروندی و شایسته‌سالاری می‌اندیشد.

در انتخابات پیش رو نیز اگر کشورهای مقتدر منطقه به ویژه ایالات متحده‌ی آمریکا مداخله نکند و کمسیون انتخابات نیز مستقلانه و بی‌طرفانه انتخابات را برگذار نماید، گزینه‌ی سنگین انتخاباتی، تکت دسته‌ی انتخاباتی اوست. باز هم بیشترینه پشتون‌ها، تاجیک‌ها و اوزبیک‌ها به او رای خواهند داد. مسلمن که در این دور انتخابات، رای هیچ قومی به پیمانه‌ی اوزبیک‌ها یک‌دست و مجموع نیست و این بار این رای یک‌دست و مجموع را اوزبیک‌ها در صندوق او و دسته‌ی انتخاباتی او خواهند ریخت و در صورتی پیروزی این دسته جنرال دوستم برای اولین بار طعم معاونیت نخست و صلاحیت و مسؤولیت آن جای‌گاه را خواهد چشید.

ناگفته نباید گذاشت با آنکه شماری از شهروندان و طیف روشن و بیزار اقوام، از جهادی‌زدایی و قمندان‌زدایی آقای غنی و تحکیم نسبی حاکمیت قانون، برنامه‌‌های اقتصادی و سیاست خارجی او در زمان اقتدارش خرسند اند، به همان پیمانه شمار فراوانی از مردم و اقوام از گزینشی عمل‌کردن او در این زمینه‌ها، عقب‌گرد قدرت‌گرایی قومی او و تک‌تازی و تعصب او ناخشنود اند.

در زمان حاکمیت دکتر غنی آن‌چه، که بیشتر از هر انکشاف و شرایط آرمانی دیگر فربه و فراگیر شده است شکاف‌های قومی و زبانی و سمتی است و در تداوم حکومت او در آینده گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این روند نامیمون از هم‌گسیخته‌‌گی ملی بیشتر تقویت خواهد شد.

در شرایط کنونی کشور، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری آقای عبدالله است او در چنین وضعیت حساس و پر تشنج قومی و زبانی نه مانند پدرام آرمان‌گرا و اصالت‌گراست که تقابل و تعصبِ واکنشی و حساسیت‌ها را تحریک بیشتر کند و نه مانند آقای غنی‌ست که همه امتیاز، قدرت و صلاحیت را ویژه‌ی ارگ و یک تبار ویژه کند.

او نسبت به هر رهبر تاجیک، هزاره و اوزبیک گزینه‌ی بهتر برای این کرسی‌ست؛ چون از همه‌ی سران این اقوام هم جسارت بیشتر دارد هم اعتماد به نفس بیشتر.
ما دیدیم که همه سران این سه قوم، جز جنرال دوستم، که همواره صادقانه وارد میدان سیاست می‌شود، در بند معامله‌ی قدرت دَورانی و کسب ثروت بودند و هیچ‌کدام جرأت این را نداشتند که خود را به جای شخص نخست کشور نامزد کنند. آنان از درون، این زبونی را پذیرفته بودند که پشتون‌ها اکثر و برادر بزرگ اند و خود و اقلیت قومی شان شهروند درجه دو و برادران کوچک.

آنان تمام دروازه‌های احتمالی قدرت را برای کسب جای‌گاه معاونیت نخست و دوم گشتند و جدل زدند و نشان دادند که مصالح مادی، خانواده‌گی و قدرت چند روزه‌ی شخصی از هر ارزشی در نزد شان اهمیت و اولویت دارد.

او از لحاظ ژنتیکی آمیزه‌یی از پشتون و تاجیک است و از لحاظ فرهنگی در بستر فرهنگ و زبان پارسی پرورده شده است. او به سه زبان سخن می‌گوید: پارسی، پشتو و انگلیسی. گفته می‌شود که جهانیان و چرخ فلک دیپلوماسی جهانی از سبک رفتار سیاسی، دوراندیشی و مدارای او خیلی خشنودند و او را یک سیاست‌مدار نمونه و الگویی خوبی برای تأمین وحدت ملی و به ثمرنشستن روند مردم‌سالاری در وضعیت آشفته‌ی کنونی در این کشور می‌دانند.
بدون تردید اگر مدارا و شکیبایی او در برابر یکه‌تازی‌ها و قانون‌شکنی‌های دکتر غنی در این مدت نمی‌بود، این کشور بیشتر غرق بحران می‌شد و حتا به سوی جنگ‌های مجدد داخلی و تجزیه پیش می‌رفت.

قرار محاسباتی، که تا کنون از سوی نهادهای معتبر و بی‌طرف داخلی و جهانی صورت گرفته است، دکتر عبدالله در دو دور انتخابات گذشته‌ی ریاست‌جمهوری (انتخابات سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴) برنده‌ی واقعی انتخابات بوده و حدودن ۵۵ تا ۶۰ درسد رای مردم در سطح کشور به صندوق‌های وی ریخته شده است.

آقای عبدالله نه مانند بیشتر سران و فرمان‌دهان جهادی سیری‌ناپذیر و چپاول‌گر است نه مانند تکنوکراتان ماشینی غرب‌آمده بی‌تعهد و متعصب و در خدمت بی‌گانه‌ها. دو گروه و قماشی که یکی بی‌اصول و آشکارا چور می‌کنند و دیگری بااصول و با مستندسازی‌های پروژه‌وی و بین‌المللی دست به تاراج دارایی‌ و دالر می‌زنند.

من در حالی این سخنان و برداشتم را می‌نویسم که در سه دوره‌‌ی پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری بدون چشم‌داشت جای‌گاه و دریافت پول به ترتیب به آقایان پدرام، بشردوست و غنی رای داده‌ام و کمپاین کرده‌ام و اکنون نیز هیچ پیوندی با آقای عبدالله ندارم و هیچ چراغ سبزی هم به رویم از سوی او و دسته‌ی انتخاباتی‌اش روشن نشده است و نه حمایت‌اش می‌کنم اما با درنظرداشت خشنودی جامعه‌ی بین‌المللی به ویژه آمریکا و اروپا از روش و منش سیاسی وی و وضعیت سیاسی و بحرانی پیش‌آمده و باتوجه به مصالح ملی کشور ایجاب می‌کند تا دست به نگارش چنین حقایقی بزنیم.
باقی والله اعلم
باور بامیک

>>>   آقای داکتر عبدالله در پهلوی نرمش ها و مصلحت گرایی های بیش از حدش در برابر تیم غاصب قدرت و کشور های پشتیبان آن ، ویژه گی های دارد که شما به آن ها اشاره کردید .
اما از این ویژه گی اوشان بیشتر خوشم آمده و می آید که حتا در دشوارترین و پُرچالش ترین شرایط هم در برابر تروریستان خون ریز و بی رحم و هم دستان حکومتی اوشان با قاطعیت و صراحت لهجه موضع گیری نموده و می نماید .
Torialay Razaqyar

>>>   فرید بیگزاد
عبدالله سیاست مدار زیرک و هوشیاری است ایشان پنج سال در مقابل پوف و پتاق عطا نور، در برابر تک روی های غنی و غیره مخالفین خویش فقد از صبر و بردباری نشان داد
حتی روزی رسید که دندانهای عبدالله کشیدنی شد او فقد با یک مثال و لبخند جواب داد.
از همه گذشته موضوع ثابت که در برابر حکمتیار خاین دارد نهایت قابل تقدیر است .
داکتر صاحب مجددآ قابل حمایت است.

>>>   امین الله کریمی
شاید عمل کرد داکتر عبدالله روی مصلحت و منافع ملی باشد و یا هم از نداشتن صلاحیت کاری چون در روز های اول ایجاد حکومت وحدت ملی بر سر معرفی آقای نور تلاش کرد بی نتیجه بود. اما استاد بزرگ وار پدرام نه آرمان گراست و نه متعصب من متعجب شدم شما چگونه به پدرام چنین نصبت دادید پدرام یگانه صدای عدالت طلبی در مقابل فاشیزم است که سمت و قوم مطرح نیست برش

>>>   مردمش از گرسنگی غذا به خوردن ندارد جناب عالی از برند های مشهور جهان خریداری با فامیلش می نماید چرا از حقیقت چشم پوشی میکنید کدامش خوب است بنام جهاد وطن را ویران کردن غلام بیگانه ها شدن معامله در رای مردم کردن آمریکا آمد به دهنش پول ریخت تا صدایش نیاید کدام دست آورد این آدم داشته بنویس که به خیر مردم باشد
Zakeri Sayed Khalid

>>>   بودن و نبودن عبدالله درحکومت هیچ تاثیر ندارد بخاطریکه پست ریاست اجرائی یک پست تحمیلی نمایشی و غیرقانونی بوده هیچ تاثیر در امورات دولت داری و حکومت داری ندارد و عبدالله هم خوش است که روزانه خودرا ارایش کرده و به موترهای لکس نشسته وبه قصر سپیدار خودرا برساند و یگان چکرهای خارجی اگر برای شان میسر شود دیگر در قصه دولت و دولت داری نیست میرود به انگلیسی کند و کپر خود مردم دنیا رابازی میدهد و خودرا میشرماند
قومندان جلندر

>>>   رئیس اجرائی فقیر ترین کشور دنیا که زیر بار قرض تمام دول خارجی هست فقط پیراهنش نزدیک ۷۰۰ یورو قیمت دارد معادل معاش ۱۰ ماه یک معلم مکتب!
این موضوع شخصی نیست ربطی به شیک پوش بودن و این لاطائلات هم ندارد چون از پول گدایی که مربوط همه شهروندان می شود خریداری شده است.
پیامد قومی سازی سیاست در افغانستان این است که حماقت و اشتباهات رهبران قومی توسط مریدانشان ماله کشی میشود.
قریشی

>>>   داکتر عبدالله عبدالله چی کاری انجام داده؟
- مگر داکتر عبدالله عبدالله، آرشیف افغان‌فلم را در اختیار فرزندانش قرار داده‌است؟
- مگر داکتر عبدالله عبدالله، ۲۸۰ میلیون دالر پولِ برنامهِ پروموت را در اختیار خانم‌اش قرار داده؟
- آیا اطرافی‌های داکتر عبدالله عبدالله کس و کسانی را در بدلِ سکس به مجلس معرفی کرده‌اند و داکتر عبدالله عبدالله در برابر آنان خاموش بوده‌است؟
-آیا خانم داکتر عبدالله عبدالله، از پولِ بیت‌المال دانشگاه مورا ساخته‌است؟
- آیا داکتر عبدالله عبدالله، ۵ میلیون دالر پولِ بیت‌المال را به‌نام جرگه صلح و به هدفِ کمپاین انتخاباتی مصرف کرده‌است؟
- آیا داکتر عبدالله عبدالله، پول کردیت‌کارت‌های مردم را به‌نام مالیه به جیب می‌زند و با دزد دهنِ جوال می‌گیرد؟
-مگر داکتر عبدالله عبدالله، تازه از لندن خرید می‌کند؟
یک کسی بیاید مستند بگوید که داکتر عبدالله عبدالله، در جایی این مقدار پول را دزدیده‌است. مطمئن استم که کسی پیدا نخواهد شد، چون داکتر عبدالله عبدالله دزد نی‌ست. خرید با خانواده که عیب ندارد.

>>>   در پنج سال گذشته ارگ ریاست جمهوری از هیچ نوع توطیه ودسیسه سازی علیه داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور دریغ نورزید،خوشبختانه که با همه تلاش ها نتوانیستند کوچکترین آسیب به جناب داکتر صاحب عبدالله وجایگاه مردمی او برساند.این درحالیست که ارگ همه رقبای جدی وسیاسی خود را توانسته است «مات»کند،حتی او معاون اول خود را نیز از صحنه بدور زد.
ارگ پذیرفته است که جناب داکتر صاحب عبدالله یک سیاست مدار پخته است ونمیتواند او را در رقابت های سیاسی به شکست مواجه بسازد.
برخی ها به این باورند که غنی حینف اتمر را رقیب جدی خود در انتخابات پیش رو میداند،اما باید بگویم که برای غنی به استثنای داکتر عبدالله دیگرهیچ نامزد انتخابات پیش روجدی نبوده ونخواهد بود برداشتن نامزدان از سر راه غنی کدام کاری مشکل به او نیست اما برداشتن داکتر عبدالله از سر راه اش کاریست بسیار مشکل واز توان غنی بالا
از همین رودر تلاش کردند که با پرداخت مصارف هنگفتی از خریداری داکتر عبدالله در لندن ویدیو بگیرند وآنرا در خور رسانه های اجتماعی بدهند تا بدینصورت توانسته باشند از داکتر عبدالله که شریک قدرت است ودر عین حال افغانستان یک کشور بوده که دستش همیشه به تگدی نزد جهان دراز بوده است، وانمود بسازند که رهبر همچو کشوری نباید مانند سایر رهبران سیاسی جهان شیک پوش وبرند پوش باشد،یعنی تلاش کردن تا او را یک سیاست مدار بی پروا در مقابل مردم افغانستان جلوه بدهند،وبه نحوی در انتخابات پیش رو به او صدمه بزنند.
مانند گذشته این بار هم ارگ در برابر عبدالله شکست خورد.
Fayaz Mirzad


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است