آیا جریان دیورند خواهی عقیم شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۵    ۱۳۹۸/۳/۱۳ کد خبر: 158957 منبع: پرینت

رحمت الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی، در مورد سیم‌کشی خط دیورند توسط پاکستانی‌ها گفت اما شور و هیجانی در بین آنانی‌که مدعی استرداد خاک‌های آن سوی مرزاند ایجاد نکرد. این خاموشی، در مورد جریان دیورند خواهی سوال‌های زیادی را ایجاد می‌کند. آقای نبیل گفت که طبق معلومات او معامله‌ای با پاکستانی‌ها در این خصوص صورت گرفت است. نبیل سال‌ها در اداره‌ای رییس بوده که تمام راز و رمز دولت و دولت‌مردان در آن ضبط و حفظ می‌گردد. او منحیث یک شخص استخباراتی نمی‌تواند بی سند صحبت کند.

سوال دیگر این است که چرا رسانه‌ها در مورد خط دیورند و اقدام پاکستان مبنی بر سیم‌کشی روی این خط گزارش تهیه نمی‌کنند. براستی در امتداد مرز ما با پاکستان چه می‌گذرد؟ پاکستان چقدر و کجاها را سیم‌کشی کرده است؟

باید گفت که من از طرفداران به رسمیت شناخته شدن خط دیورند و ایجاد موانع بر روی خط مرزی کشور ما با پاکستان هستم و اگر در این زمینه دولت مردان افغانستان معامله هوشمندانه‌ای انجام داده باشند، آن را به نفع ثبات و امنیت کشور می‌دانم. اما باید همه چیز واضح باشد. سیاسیونی که در این زمینه معامله کرده‌اند، باید شجاعت بیان آن را داشته باشند و در این زمینه توضیح بدهند.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   دیورند مرز رسمی است. صوبه سرحد بخش جداناپذیرپاکستان است

>>>   گمان نمی کنم پاکستانی ها آنقدر هم مارا به چشم ‌کم ببینند که بدون اجازه ی ما در داخل خاک ما دیوار سیمی بکشند. به گمان اغلب از اشرف غنی و اتمر پول تقاضا کرده باشند که نصف مصرف دیوار را افغانستان بپردازد. اما مغزهای متفکر و مبتکر ما به پاکستانی ها گفته باشند که به عوض پول نقد برای تان زمین می دهیم. به این دلیل است که آنها آزادانه و بیخار سیم خاردار می کشند. در غیر آن حتمن یک کسی پیدا می شد که اقلن برای شهرت کشیدن هم‌ شده داردار کند. مطمئن باشید مفت نگرفته اند. بالاخره که ما در خاک فروشی تجربه کافی داریم.
شمشیر سنگ

>>>   پاکستان حالا می گوید ارگ را اشغال میکنیم بنا حکومت حالا به فکر دیورند نیست به فکر ارگاست

>>>   ما افغانها نه تنها خط مرزی دیورند را به رسمیت نمی شناسیم،بلکه خط سرحددبین هند و پاکستان را نیز به رسمیت نمی شناسیم.
قبل از آمدن انگلیس ها به هند،هندوستان جر خاک افغانستان بود و افغانها در آنجا حکومت میکردند و زبان رسمی دربار هند فارسی بود،شعرا شعر فارسی میسراییدند.قانون و شریعت اسلامی جاری بود.
اما انگلیس ها در سال ۱۹۴۷ زمانی که از هندوستان بر آمدند،دولت هند را به گاندی ث جواهر لعل نهرو دادند.از همین خاطر محمد علی جناح دولت پاکستان را تشکیل کرد و از هفتاد سال بدینسو دولت پاکستان در پی تصاحب دهلی که یک وقت مرکز دولت افغانها بود،هستند.
حتی عکران خان چند وقت پیش در سفر اش به ایران در حضور روحانی رییس جمهور ایران گفت: اگر انگلیس ها به هندوستان نمی آمدند،حالا ما و شما باهم فارسی گپ میزدیم و حاجت ترجمان نبود.

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰ اکثریت این سیاستمدران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰ ....
دیورند را قبول ندارم۰۰۰ ههههههههههه

>>>   عجب مردم وعجب سیاستمداران داریم پاکستان میخواهد افغانستان راصوبه پنجم بسازد .باندازه یک ولایت خاک مارا توسط سیم خاردار به خاک خود اضافه نموده اما ماهنوز ادعای داپشتونستان زمونگ راداریم .خداخودش بحال این کشور رحم کند .

>>>   دیورند خو بخارا نیست که نیست شود!

>>>   به آنهایکه لاف میزنند تا اتک از ما است و دیورند را قبول نداریم۰
خوب بروید ملک تان را پس بگیرد باز ببینید که همان برادران لر و بر همتبارتان چوب را در کجای تان میزنند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است