عيد آمد و ما خانه ى دل را نتكانديم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۸/۳/۱۵ کد خبر: 158979 منبع: پرینت

عيد آمد و ما خانه ى دل را نتكانديم
گَردی نَسُتُرديم و غُباری نفشانديم

در حالى ايام پرفيض رمضان را پشت سر نهاديم و به پيشواز و استقبال عيد سعيد فطر ميرويم كه ماه مبارك رمضان را صرفاً با نخوردن و نياشآميدن سپرى نموديم و پيام معنوى آنرا دريافت نكرديم. و از مهار نفس اماره خود و كشتن مظلومان هرگز امساك نكرديم. خانه ى دل را از هوا هاى نفسانى و هوسهاى شيطانى و از زر اندوزى، زورگويى و تزوير نتكانديم، گرد نفاق، دشمنى، نفرت، تعصب، تفوق طلبى، برترى جويى، انحصار گرايى و تماميت خواهى را از لوح ذهن خود نسترديم و غبار تيره ى جهل، خود خواهى، بخل، حسادت، حرص، تكبر و عناد را از دل و دماغ ما نفشانديم.

اسلام، ايمان و تقوا به مقوله هاى وارونه ى در اذهان ما مبدل شده. عمل صالح را در مصاف سيهكارى ها بفراموشى سپرده ايم. مهرورزى، محبت، عطوفت انسانى و اخوت اسلامى را چنان فراموش نموده ايم كه هنوز خون قربانيان حملات زنجيره ى تروريستان طالب و شهداى كابل نخشكيده كه بر روى آن رقص و پايكوبى داريم.

هنوز دهان جنايت پيشه گان تروريست از خون مردم بيدفاع كشور زخم خورده و مجروح ما رنگين است كه عطش خون آشامى توطئه گران داخلى و اربابان خارجى شان براى بلعيدن مظلومان ديگر، زبانه مى كشد.

شيفتگان قدرت و تشنه گان ثروت در يك رقابت ناميمون و شوم، هست و بود مملكت را بتاراج برده اند. تكنوكراتان سيكولار و بدمست از باده ى چاكرى اجنبى كه از دموكراسى جز وابستگى و سرسپرده گى به غرب را چيزى نمى دانند. در پى انحصار قدرت اند و براى حفظ و تقويت آن از هيچ جفا و جنايتى دست بردار نيستند. مجاهد نمايان زراندوز و معامله گرى كه از دين دوكان پر رونق درست نموده و جزء به سهم شان در قدرت و منفعت شان در ثروت نمى انديشند به قيمت ويرانى خانه هاى مردم، سرمايه ها انباشته، قصر ها برافراشته و چاكران در پيرامون شان گماشته اند كه مفهوم حقيقى جهاد و مبارزه را خدشه دار ساخته اند.

در چنين اوضاع و احوال آشفته و ملتهب و در حاليكه جند شيطان و شرارت پيشه ى طالب و حاميان بدطينت شان، دست از جنايت و شرارت بر ندارد و همواره شاهد قربانى شدن هموطنان مظلوم و بيدفاع خود باشيم، چگونه ميتوان از عيد تجليل نمود ؟

عيد واقعى روزيست كه كشور ما در پرتو وفاق ملى به استقلال سياسى، توانمندى نظامى، رفاه اقتصادى، امنيت روانى، عدالت اجتماعى، شگوفايى فرهنگى و بالنده گى علمى برسد و مردم عزيز و مستحق ما قله هاى شامخ سعادت، توسعه، انكشاف و ترقى را تسخير نمايند.

رويهمرفته عيد سعيد فطر بر همه ى عزيزان و خوبان و خانواده هاى داغديده شهيدان و قربانيان، ميمون، خجسته، فرخنده، مبارك و گرامى باد!
هر روز تان عيد و عيد تان سعيد باد!

عید آمد و ما خانه ی دل را نتکاندیم
گردی نستردیم و غباری نفشانديم

هر جا گذری، غلغله ی شادی و شور است
ما آتش اندوه، به آبی ننشاندیم

آفاق پر از پیک و پیام است، ولی ما
پیکی ندواندیم و پیامی نرساندیم

احباب کهن را نه یکی نامه بدادیم
اصحاب جوان را نه یکی بوسه ستاندیم

صد قافله رفتند و به مقصود رسیدند
ما این خرک لنگ زجویی نجهاندیم

ماننده ى افسون زده گان، ره به حقیقت
بستیم و جز افسانه ی بیهوده نخواندیم

از نُه خَمِ گردون بگذشتند حریفان
مسکین من و دل در خم یک زاویه ماندیم

طوفان بتکاند مگر "امید" که صد بار
عید آمد و ما خانه خود را نتکاندیم

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید
خانه دل
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین نوشته ای که تاکنون دراین سایت خوانده ام.
قلمت رساترباد جناب منصوری.

>>>   چه خوب است هر گاه از شعری حتی بیتی در نوشته خود استفاده کردید به رسم امانت داری نام شاعر را هم بنویسد. این شایسته سایت وزین شماست.
این شعر از مهدی اخوان ثالث از شاعران بزرگ شعر نیمایی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است