بیجاشدگان هرات را به اماکن اصلی شان برگردانید
هزاران غیر هراتی معلوم نیست چرا و روی چه اهدافی به هرات آورده شده اند؟ بدون اینکه هویت اکثریت آنها مشخص باشد. اکثر شان کارت هویت و یا تذکره نفوس ندارند و به گفته خود شان کوچی هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۸/۳/۱۸ کد خبر: 159004 منبع: پرینت

اشرف غنی نباید ازطریق جابجایی ها، ناامنی ها و مشکلات ناشی از آن را برای خود موقعیت بوجود آورید.
چرا عنوان این نوشته عنوانی اشرف غنی نوشته شد؟ چون در مرحله اول این یک مشکل سیاسی است که باید ارگ به فکر حل آن باشد، قبل از اینکه بحران جدی در هرات آغاز شود.

هزاران غیر هراتی معلوم نیست چرا و روی چه اهدافی به هرات آمده اند و یا آورده شده اند؟ بدون اینکه هویت اکثریت آنها مشخص باشد. طوریکه بنده با آنها صحبت نموده ام اکثر شان کارت هویت و یا تذکره نفوس ندارند و به گفته خود شان کوچی هستند.

چرا حکومت فکر اساسی برای آنها نمی کند که در منطق خود شان برای شان مسکن و برای فرزندان شان مکتب و کلنیک ساخته شود؟
اینها سوالاتی است که حکومت مرکزی قبل از فرا رسیدن انتخابات به مردم هرات پاسخ بگوید. (در چنین شرایطی بازار شایعات به شدت داغ است چنانکه گفته میشود این بیجاشدگان برای گرفتن کارت رآی گیری و انتخابات ریاست جمهوری به هرات امدند و یا آورده شده اند).

لطفا به نگرانی شهروندان، خانواده ها، مکاتب دخترانه، نهادهای اجتماعی به خصوص نهادهای امور بانوان هرات توجه نموده نگذارید امنیت شهر هرات دستخوش بعضی سیاست های غیر پیش بینی شده گردد.
از مشاوران هراتی اقای اشرف غنی که به او کمک کرده اند تا رییس جمهور شود، خواسته میشود به نگرانی شهروندان هرات بی تفاوت نباشند، لطفا مشاورین محترم و دیگر مقامات با صلاحیت محلی هرات این موضوع مهم و نگران کننده ی شهروندان هرات بخصوص خانواده ها، نهادهای جامعه مدنی، نهادهای امور بانوان، مدیران محترم مکاتب دختران را جدی گرفته و با نهادهای ذکر شده درمیان بگذارند.

همشهریان محترم لطفا موضوع به "اصطلاح" بیجا شدگان شیدایی را جدی بگیرید، بنده بارها به این مشکل اشاره نموده ام تا خودم در اوایل ماه ثور ۱۳۹۸ خورشیدی در هرات بودم چند بار به شیدایی رفته و از نزدیک با آنها صحبت نموده ام و با ایشان مصاحبه کردم. بعضی از انها به علت خشکسالی و بعضی می گفتند به علت آب گرفتگی به هرات آمده اند.
از ایشان پرسیدم اگر حکومت در مناطق شما خانه بسازد، میخواهد به مکان اصلی خود بروید؟ در جواب می گفتند نه همینجا می مانیم ما اینجا راضی هستیم، خرج ما میرسد، گاهی کار هم می کنیم و می خواهیم در این ولایت بمانیم.

این بیجاشدگان نه تنها در شیدایی بلکه تا بعد از شیدایی بطرف کرخ چندین کیلومتر خیمه زدند و روز بروز به تعداد شان افزوده میشود.
از آنان پرسیدم شما کوچی هستید گفتند بلی!
این موضوع را با خانم حسن زاده که معاون آمور اجتماعی و فرهنگی ولایت می باشند و در حوزه کاری شان می باشد صحبت نمودم، ایشان قول دادند پیگیری نمایند.

شماری از همین افراد کمپ شیدایی در اطراف مسجد جامع هرات به خرید و فروش مشغول اند.
در اینکه شهروندان افغانستان هرکجا بخواهند می توانند زندگی کنند حق شان است انتقادی نیست، ولی کوچ های چندین هزار نفری به شهری که ظرفیت آن از لحاظ جمعیت زیاد مناسب نمی باشد، عاقلانه نیست. حکومت و مقامات محلی می توانند در ولسوالی ها جاهای مناسبی در اختیار اینها قرار دهند.

هراتیان عزیز خاطره کمپ مسلخ را بیاد دارند که در سالهای ۱۳۷۲ در هرات جابجا شده بودند، ولی بعدها ثابت شد که آنها راه باز کن طالبان بوده اند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیجاشدگان هرات
شیدایی
کوچی
نظرات بینندگان:

>>>   من فکر میکنم اینها به مصرف کشور های عربی مخالف ایران در هرات جا بجا شده اند تا در صورت لزوم جنگ نیابتی راه بیندازند.
در پهلوی آن فاشیسم قبیله در کوتاه مدت از اینها استفاده انتخاباتی نموده و در درازمدت برای برهم زدن بیلانس قومی به نفع فاشیسم 3ومی استفاده میکند.

>>>   بسیار عالی بود
من خودم هرات زندگی دارم واضح تر بگویم که در هرات مدت هفده سال زندگی کردم و بزرگ شدم اینجا ...
چیز های که در نوشته بود همه حقیقت هست .
کابل و قندهار هم رفتم که بسیار مردم با عزت و با شرف هستن . اما افسوس جامعه ما واقعا فقر فرهنگی دارد و نمیتوانن سر خود شان را در گریبان خود شان بگیرند و همیشه در جستجوی عیوب دیگران هستن...
به امید روزی که این همه بی فرهنگی ها از بین برود
فاضله پناهی

>>>   اكثر شان پاكستاني است . يگانه راه حل براي رهايي از اين قوم فاشيست جز مبارزه بخاطر اسقلال اريانا از افغانستان باقي نمانده. اريانا باييد احيا شود. افكار اقوام مظلوم اماده اريانا است فقط يك رهبر ضرورت است .

>>>   افغانستان خانۀ مشترک تمام افغانهاست. هر افغان در هر گوشۀ این کشور اجازۀ زندگی کردن را دارد. افغانستان هنوز تجزیه نشده که بین اقوام افغانستان مرز ها کشیده شود.

>>>   پلان های شوم امریکا برای نا امنی هرات است که توسط نوکران شان عملی میشود

>>>   ادعای منابع امنیتی علیه لوی درستیز اردوی ملی
این درحالی است که تلفات و محاصره نظامیان دربرابر دسته جات کوچک دشمن افزایش یافته است.
درحالی که تلفات اردوی ملی رو به افزایش گذاشته، منابع خاص امنیتی به گزارشنامه افغانستان اطلاع داده اند که لوی درستیز بسم الله وزیری که جدیداْ به این مقام منتصب شده احتمالاً با شبکه های آی اس آی پاکستان در ارتباط است و این رابطه از سالیان پیش برقرار بوده است.
وزیری پیش ازین در قول اردوی هرات به حیث فرمانده قطعه کوماندو ایفای وظیفه می کرد. برای اثبات این قضیه تا کنون سندی زنده از سوی هیچ منبعی درین باره رو نشده است؛ مگر منبع امنیتی می گوید که بسم الله وزیری زمانی که قوماندان قطعه کوماندو بود، در جریان جنگ با طالبان در بالامرغاب، دو بار از سوی طالبان محاصره، دستگیر؛ اما درکمال شگفتی درحالی که سربازان و نظامیان دیگر تا نفر آخر از تیغ طالبان بر آمدند؛ وی از بند رها گردیده بود

>>>   از این سه نوع، قمماش و سه دسته پشتونان - از کل شان کرده خطرناک تر غیر پشتون ها ی "افغان شده گان دلخواه" ( و نه تحميلى) اند، که مانند "ستون پنجم" زير چادرى حاکمان پشتون اتن وحشت و خيانت و جنايت در ساز مرده پشتون = طالبان =اوغان ،مى کنند.
عمر الله صالح و دانش هزاره در "گر" (خيمه مدور) چنگيزى و دوستم دبل عبدالله و احمد سعيدى و غيره.
*سرنگون باد دولت فاشيشتى اوغنى
* پايان آيد ستم اوغانى بالاى مليتهاى غير پشتون : "افغان پشتون است پشتون افغان"! کل طالبان و انتحارييان پشتون اند!
ستان از من !
اى پشتون بى زبان ستان واژه پارسى است
افغان از پشتون
زبان که صرف و نحو اش 1936 ساخته شد و خود حروف ساختگى سال 1936 پشتو تولنه دلايل ثبوت تقلبى و جعلى بودن پته خزانه شد.پشتون شهرى و مدينه اى تمدنى و مدنى و شهروندى را با ذره بين و ديده نتوانى !!!
مدينه٬ مدنى٬ مدنيت٬ تمدن و متمدن گردان يا صرف هاى شهروندى اند مانند آرين و ايران و اران وآريا و آريانا و آرياوج آريانم و آرياورتا ايرانشهر. همگى شان جاى مردمان هندوتورانى وهندوايرانى. نواسه چنگيز و امير تيمور و شاهرخ و گوهر شادبيگم و بابر و اکبر با فرهنگ پارسى با ادب و عادل و جلال شدند. زبان دربار شان زبان پارسى بود. زبان بشردوستى 750 شاعر پارسى زبان شمارش درسال 1700 ميلاد ى
اشعار گزينه 250 شاعران پارسى را اولريش شليگر٬ گوته و فريدريک رويکرد٬ گراف ....هويان فون همر پورگشتال در قرن هفده و هژده نوزده ترجمه نمودند
زبان پشتو: خشونت : به غير از ديوان رحمان مهمند. اشعار پشتو قابليت ترجمه را ندارد: در اشعار شا عران پشتو :

در مرکز زبان پشتون و ادبیات پشتون کلمات از سنت انسانی وجود ندارد ، بلکه جنگ علیه سایر مردم، سرقت طلا از هند، گرفتن خاک غیر پشتون، فتوحات مناطق غیر پشتون و کارکردهاى غير وضد بشر دوستى مبارک اند. عملکرد هاى ضد معنويت. بنابراین، به غیر از دیوان رحمان مومند پشاور ، هیچ شعری از شاعران پشتون به زبانهای خارجی ترجمه نشده است. افتخار و کدهای افتخار در زبان فارسی، انسانی و کرامت انسانی، دانش و عقل در مرکز ادبیات فارسی قرار دارند، در حالی که در ادبیات پشتون، قتل ها، قهرمانی و رفتار غیر انسانی به عنوان اعمال قهرمانانه جشن گرفته می شود.
هنرمند هاى پشتون زمانى مشهور در هندو ايران و توران واکنون درجهان مى شوند زمانيکه به پارسى مى نوازنند ويا بيت ها وسرودهاى مى خوانند که ماهيت ضد کرامت انسانى پشتو به خاکدان بشريت دور انداخته شده باشد.
پروردگار را سپاس که بسيارى نوازندگان پشتو دريافتند که با تفکر پشتونوالى خونى (واحد خود يک انگشت مثلا دو واحد خون "افغانيت" نوشته عبدالرحمان پژواک رييس پيشن مجمع عمومى سازمان ملل) . از دست اين قوم شريف است که عزت ضعيف است. چون درون عنيف است عقل سبک است و پيکرقوى است

>>>   افغانستان خانه مشترک همه افغان ها است هر پشتونی که مهاجرت کرده به هرات از روی ناچاری وبد بختی مهاجرت کرده وگر نه هیچ کسی دوست ندارد از زاد گاهش دور شود چرا فارسی زبانان دوست ندارن که هم وطن شان که پشتون است در شهر های دیگر کشور زندگی کند پشتون هم از همین خاک است
غفوری

>>>   پشتون های خوب ووطن پرست در هر ولایتی که دوست دارن زندگی کنن من یک افغان هستم فارس هستم میگویم که صد آفرین به پشتون های خوب ووطن پرست هیچ کسی جرعت ندارد که بگوید از هرات بروید خاک افغانستان برای همه افغان ها است این هم وطن تان است شرافت مندانه زندگی کنید
با احترام غفوری

>>>   بجایکه اعتراز میکنید بروید برایشان کمک کنید آنها هم هم وطن تان هستن بیچاره هستن از بس که بی رحمی میکنید خداوند هم روز به روز کشور را بد تر میکند خداوند که دانا است مگر مهاجر ها جای شما را تنگ کردن که اعتراز میکنید شرم است بر شما های که میگوید مهاجران بروند بکجا بروند خیال تان راحت باشد یک روزی همه گی ما از این دونیای فانی میرویم حضرت محمد فرمودن طوری بایکدیگر رفتار کنید که انگار کنید لهزه آخر زندگی تان است
با احترام غفوری

>>>   صبرکو بیادر برمیگردد حوصله کو

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.
پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   لشاکر نورزاد
هیچ جای شک وجود ندارد، چون ما وجود خائنین و جواسیس را در بین نظام و حکومت احساس میکنیم.
قسمیکه سریال های ترکی داستان و گذشته های تاریخی شانرا بروی تصویر به نمایش گذاشته اند، دیده میشود که خیانت پیشگی از زمانه های دور به نسل های بعد به ارث مانده.
ذات بد نیکو نگردد، چونکه بنیادش بد است.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
این وضعیت نتیجۀ فساد و دزدی تمام کسانی است که در دولت پسا طالبان صاحب مقامی شدند، از ولسوال تا والی و قوماندان و تا و کیل پارلمان، وزیر، معین و رئیس و مدیر و حتی یک مامور عادی در جای که توانسته از دزدی و رشوت پول بدست بیاورد و صاحب ثروت شود. هیچ چیزی مانع دزدی این دزدان و فاسدان در این 18 سال نشد. همه کسانی که به این کرسی ها رسیدند مجاهد بودند یا غیر جهاد اینگونه از غارت و دزدی، ثروت اندوختند. حالا در قریه ها و قشلاق های افغانستان مردم از که الگو و نمونه بگیرند؟

>>>   خبرنگاران هرات
والی هرات هم شروع کرد !
معاون اتاق های تجارت هرات دریک جلسه خصوصی گفته : والی هرات با دریافت ۵۰ هزار دالر رشوت، ده کانتتیر اموال غیر استندرد در گمرک را شب هنگام بدون پرداخت محصول خارج کرده است.
جزئیات این صحبت با تاریخ زمان خروج بار از گمرک هرات با تصاویر بعدا نشر می شود.

>>>   من خودم هراتي ام ، مگر در زمان كرزي ده ها هزار هموطن هزاره ما از ايران و ديگر مناطق افغانستان در هرات مسكين گزين شدند، و حتي بكمك پول ايران شهرك هاي خاص بِنَا كردند مگر ما هراتي ها آن زمان اعتراض نكرديم، حالا هم اين هموطنان ما از مناطق جنگ زده و يا از ايران رد مرز شده اند، نه شهرك ساخته اند و نه كدام بنياد ديگر، همه شان مهاجرين عودت كننده و يا بيجا شده گان داخلي اند. ما افغانها به ده ها هزار مهاجر به جرمني بطور غير قانوني آمديم ولي آنزمان ما ها مهاجر قبول كردند و زمينه زنده گي ، تعليم و كار را براي ما فراهم كردند، و اكثراً ما را تابعت ملك خود را هم داده اند، همينطور در كشور هاي ديگر مانند فرانسه ، انگلستان، كانادا، امريكا، زيلاند جديد، ناروي، هالند و .... به لكها هموطن ما مهاجر شده و فعلاً تابعت همين كشور ها را دارند، و اكثراً هم ملت ها و هم دولت هايشان براي مهاجرين ما و ديگر كشور ها مانند عراق، سوريه، لبنان، سودان شرايط زنده گي آسوده را فراهم ميسازند. بيائيد كه ما هم مانند ديگران حس انسان دوستي و كمك به ديگران را كه بخش از هدايات ديني ما است لا اقل در برابر هموطنان خود بياموزيم، در حقيقت همه ما خواهر و برادريم، بايد دست محتاج و مهاجر خود را خود ما بگيريم.

>>>   اقایی خشتک کشال افتخار نماید که اینها در پهلوی تان است در غیر آن شما خود بیان میکنید که ما سبزه نیستیم که دوباره برویم شما مانند روس‌ها به هیچ ادیان عقیده ندارید و صرف برای چند روز زنده کی ذلیل خوش هستید سبزه نباشید و عقیده به خالق داشته باشید

>>>   پشتونها علاوه بر این که پلان پشتوسازی و کوچی سازی هرات بافرهنگ را دارند تازه طلبکار شده و مظلوم نمایی میکنند الله اکبر از مردمان خودخواه

>>>   آقای منجم زاده: ایا این بیجا شده گان که اگر گوچی هستند و یا بادغیسی و یا فراهی و از یکی ازولسوالی های هرات، اجازه رای دادن در مناطق خود نه دارند که آنده تا در انتخابات به نفع کسی در هرات رای بدهند.
آقای منجم زاده با مرض نمیشود مملکت اصلاح ساخت. اولا جانیان ح د خ ا مردم مارا آواره و از مناطق شان بیجا نمودند، بعداً تنظیمهای جهادی به شمول تنظیم خودت بع رهبری برهان الدین ربانی و اکنون هم طالبانو داعش ...
چیزی که عیان و ملموس است اینست که سوای ح د خ ا متباقی همه جانیان از طرف امریکا و ناتو حمایت، تسلیح و تمویل می شوند
شعیب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است