روسیه خواستار حذف طالبان از لیست سیاه نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۸/۳/۲۰ کد خبر: 159031 منبع: پرینت

با آنکه از روسیه به عنوان یکی از حمایت کنندگان گروه طالبان در منطقه یاد می شود مگر ایزوستیا روز نامه معتبرروسیه گفته است آن کشورقصد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های غیرقانونی را ندارد.
روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه در شماره اخیر خود به قول از منابع دپلماتیک آن کشور نگاشته است (روسیه گفتگو درباره خارج کردن طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل را ضروری نمی داند زیرا وضعیت کنونی طالبان مانعی برای گفت‌وگوی این گروه با کابل ایجاد نمی‌کند.)

یک منبع دپلماتیک روسیه به این روز نامه گفته است (دیدارهایی که در مسکو برگزار شد مذاکره بین روسیه و افغانستان نبود. ما فقط حل و فصل صلح‌آمیز را ترویج دادیم، بنابراین بازبینی وضعیت تروریستی طالبان بی‌معنی است ومذاکراه بدون تغییر وضعیت طالبان نیز ممکن است و تماس با طالبان نقض قوانین سازمان ملل محسوب نمی‌شود زیرا این تماس‌ها به روند صلح کمک می‌کنند.)

این گفته ها در حالی بیان می شود که باری ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان در اولین تماس که میان طالبان و آن کشور از مجرای پاکستان برقرار شده بود طرفداری مسکو را در قسمت دور شدن نام رهبران طالبان از لست سیاه سازمان ملل بیان داشت بود و آن را گامی بسوی ترغیب طالبان به روند صلح خوانده بود .
روسیه از چندسال به اینطرف تماس های با طالبان داشته حتا اخباری مبنی بر همکاری های تسلیحاتی روسیه با طالبان نیز وجود دارد.
روسیه همکاری تسلیحاتی با طالبان را رد می کند مگر از داشتن رابطه سیاسی با این گروه انکار نمی کند. و تاکید دارد که تماس مسکو با طالبان حرکتی برای اعاده صلح در افغانستان است.

با آنکه روسیه در ابتدا از دور شدن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل تاکید داشت مگر کنون در این راستا هیچ گامی نه برداشته است.
باری یک مقام روسی اعلام کرد که روسیه مخالف بازگشت مجدد امارت اسلامی طالبان است بل می خواهدکه طالبان یک بخشی از دولت آینده افغانستان باشند.
ایران متحد راهبردی روسیه در منطقه نیز همین عقیده را دارد و مخالف شکل گیری مجدد امارت اسلامی طالبان است.
مگر اینکه حالا منابع دپلماتیک روسیه به صورت واضح مخافت شان را از دور شدن نام رهبران طالبان از تحریم های سازمان ابراز میدارند نشان دهنده آن است که در رابطه روسیه و طالبان تغییراتی به میان آمده باشد.

آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که روسیه و امریکا در جنگ نیابتی شان در افغانستان هر دو طالبان را ابزار و وسیله ساخته اند و روسیه با استفاده از سردی روابط امریکا با پاکستان خوبتر توانست که طالبان را به جال خود بیاندازد مگر انکشافات اخیر و انجام شش دور مذاکره میان طالبان و امریکا ٬ نشان داد که امریکا حاضر نیست طالبان را به آسانی در اختیار مسکو قرار دهد بل آخرین استفاده ها را باید از این گروه داشته باشد.

شش دور مذاکرات که امریکا و طالبان نسبت به نتایج آن خوشبین اند طالبان وامریکا را بازهم با هم نزدیک ساخته است حرف که به مزاج مسکو برابر نیست.
اگاهان سیاسی افغان می گویند که حالا روسیه راه های فشار برطالبان را تجربه می کند و گفته های اخیر ایزوستیا نشان دهنده حرکت روسیه در راستا تحت فشار قرار دادن طالبان است.
روسیه خارج شدن طالبان را از فهرست سیاه سازمان ملل ضروری نمی داند بل ظاهر شدن طالبان در مسکو و یا دوحه راهم برای این گروه حرف کلان میداند.

جنرال عبدالواحد طاقت آگاه امور سیاسی می گوید که اظهارات ضد ونقیص روسیه بیانگر حس انتقام جویی از امریکا است، وی می افزاید که روسیه با چنین اظهارات خواستار ادامه جنگ در افغانستان است واز این طریق می خواهد امریکا را بیشتر به چالش بکشاند وانتقام خود را در افغانستان بگیرد.
طاقت ادامه داد هر گاه روسیه خواستار عدم حذف نام طالبان از لست سیاه سازمان ملل نبود پس چرا در برابر بیرون شدن طالبان از زندان گوانتانامو مخالفت نکرد و چرا طالبان را برای مذاکره به مسکودعوت کرد؟
طاقت می گوید که روسیه کوشید که طالبان را از کنارامریکا دور سازد تا در وجود طالبان از امریکا انتقام گیرد و درانجام این برنامه تا اندازه هم موفق بود.

شینکی کروخیل نماینده مردم در مجلس نمایندگان به این باور است که هرگاه حکومت مرکزی روسیه ویا هم وزارت خارجه آنان چنین اظهارات داشته باشند نشان دهنده آن است که حکومت روسیه میخواهد بر طالبان فشار وارد کنند .
کروخیل افزود روسیه از طالبان توقعات داشته اند شاید روی برخی موارد به تفاهم نه رسیده باشند و روسیه به این طریق می خواهند بر طالبان فشار وارد کنند تا به اهداف خود برسد.

انکشافات اخیر نشان میدهد که طالبان مهره اساسی در بازی های استخباراتی وجنگ های نیابتی کشور های بیرونی در افغانستان اند گاهی به یک سو میلغزند و گاه به سوی دیگر. گاه در محور سیاست منطقه یی روسیه قرار میگیرند و گاهی هم در محور سیاست های منطقه یی امریکا . انچه مهم است عدم تعهد این گروه در خط منافع ملی است.

فرزانه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
لیست سیاه
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   تجزيه ضرورت تاريخى و نياز مبرم همين سرزمين است.
دولت امريکا و اقمار يهودى اش دولت يهودى اسرائيل و دولت اوغنى و بي بى گلى "افغانا" از نسل شاوول و اقوام گمشده و فرارداده شده ازسوى بخت نطر شاه بابل مشترکات و شباهتهاى زياد دارند. يکى از شباهت هاى مشترک همين دولتهاى غدار و خونآشام غضب واشغال سرزمين هاى ديگران است. امريکا بلاخره از ويتنام برآمد.
ولى فاشيزم افغانيت يهودى و يهوديت شاوولى اسرائيلى از مناطق اشغالى فلسطين و مناطق اشغالى خراسان خاورى خارج نمى شوند.

>>>   طور نورمال یک فرد و یا گروپی که در لست سیاه ملل متحد قرار داشته باشد ،دولت ها و کشور ها با آنها نباید مذاکرات انجام دهند.
درینصورت تمام مذاکراتی که با طالبان چه در قطر و چه در ماسکو و چه در دیگر جاها انجام شده است،غیر قانونی است.
عین موضوع در قسمت تعزیرات اقتصادی علیه روسیه صدق میکند.
با وجودی که بعد از تصرف شبه جزیره کریمیا که مربوط اوکراین بود و از طرف روسیه چند سال پیش بصورت غیر قانونی تصرف شد،روسیه مورد تعزیرات اقتصادی کشور های غربی و امریکا قرار گرفت،اما همین دیروز در کنفرانس اقتصادی سانت پترزبورگ روسیه،چند صد شرکت های بزرگ اقتصادی جهانی بشمول شرکت بریتش پتروبلیم انگلستان،درین کنفرانس اشتراک کردند و قرار داد های میلیون دلاری امضأ کردند.
در سفارت عربستان در ترکیه یکی از مخالفین دولت سعودی بطور مرموزی به قتل میرسد و دونالد ترامپ مستقیماً دولت عربستان سعودی را مسؤل میداند،اما هنگامی که بحث در مورد فروش تسلیحات امریکایی به دولت عربستان میشود،دونالد ترامپ اظهار میدارد که چون منافع امریکا در آن استوار است،بنأ این قرارداد تحت تأثیر این حادثه سفارت قرار ندارد.
اما هنگامی که موضوع تعزیرات اقتصادی ایران در میان می آید،همه کشور ها،بشمول دوستان ایران،از ترس امریکا،پابند این قوانین تعزیرات میشوند.
آیا میدانید که جامعه جهانی به اساس ارزش ها و قوانین و مقررات استوار است.
شما رهبران مقتدر جهانی مقررات و قوانین جهانی را زیر پا میگذارید و ملل متحد نظاره گر آن است و هیچ چیزی از دست اش نمی آید که در مقابل آن انجام دهد و قوانین و مقررات جهانی بالای تمام کشور ها یک سان تطبیق نمیشود و همچنان رهبران کشور های جهان با گرفتن رشوه و پول و امتیازات قوانین را زیر پا میگذارند و از تعهدات خود سرپیچی میکنند و به تعهدات شان که در پای آن امضأ نموده اند،پابند نیستند،پس درینصورت شما نیز از کشور های دیگر توقع نداشته باشید که پایند اصول و مقررات و قوانین بین المللی باشند.
درست است که شما زور دارید و تهدید میکنید که اگر چنین نکنی و یا چنان نکنی،کشورتان را به خاک و خون خواهیم کشید.اما قسمی که شما متوجه هستید ،با گذشت زمان در اثر رشد اقتصادی کشور ها،تعداد زورمندان زیاد میشود و امکانات این که بکی ازین زورمندان،از اعتلاف زورمندان بیرون شود و دست به کدام عملی بزند که باعث دگرگونی سرنوشت باقیمانده زورمندان و غیر زورمندان شود،از امکانات بدور نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است