خاموشی گناه است
بيایيد اين سر هاي گنديده را اگر قابل علاج است معالجه كنيم و گرنه دور بيندازيم تا كل جامعه از گند تقدس دروغين اينها نگندد. بيایيد دست از خودخواهي برداشته و عدالتخواه شويم تا انسانيت به آسايش حقيقي و امنيت برسد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۹    ۱۳۹۸/۳/۲۰ کد خبر: 159037 منبع: پرینت

مقامات امریکایی دور هفتم مذاکرات خویش با طالبان را یکبار دیگر از سر گرفته اند زلمی خلیلزاد روز یکشنبه همین هفته بعد از نشست مختصری با تعدادی از افغانها در کابل به دوحه خواهد رفت و با گروه طالبان پشت در های بسته به گفتگو خواهد نشست، دور از امکان نیست که بدون حضور دولت و مردم افغانستان مقامات امریکایی تفاهم نامه ای را تحت این نام ( قرار داد امریکا با تحریک طالبان امارت اسلامی ) امضا نکنند این قرار داد به باور من دارای دو تعهد بین امریکا و طالبان خواهد بود.

1-جدول خروج قوت های خارجی 2- تعهد طالبان که اجازه نمیدهیم افغانستان یکبار دیگر به میدان تروریزم تبدیل گردد.
از داعش حرفی در این قرار داد به زبان آورده نخواهد شد با در نظرداشت این همه مذاکرات و گفتگوی های صلح متاسفانه روزی نیست که در کشور ما از کشته ها پشته ساخته نشود، روزی نیست که مادری به سوگ فرزند دلبندش فریاد نزند، روزی نیست که شاهد این همه درد و رنج ها نباشیم، انتظار می رفت در ماه مبارک رمضان یا حداقل در روز های عید سعید فطر آتش بس صورت گیرد برعلاوه اینکه آتش بس نشد در روز های ماه مبارک رمضان نیز کشتند و بستند و به آتش کشیدند، گروه طالبان ادامه جنگ در افغانستان را جهاد و یک امر شرعی میداند اما شورای علمای افغانستان ادامه این جنگ را بغاوت و جفا به ارزش های اسلامی میداند من نمیدانم کدام فتوا را باور کنم یکی فتوای جهاد میدهد و دیگری علیه آن یکی بنام اسلام آدم میکشد دیگری بنام این و آن به باور من مردم افغانستان از همین لحظه اگر با تقدس هاي جعلي، بي محتوا و دروغين موجود در جامعه خود مبارزه نكنند جامعه شان تبديل به مردابي ايستاده خواهد شد كه در آن زالوهاي مقدسي بوجود مي آيند كه فقط با خون انسان تغذيه و رشد مي کنند و اين زالوهاي مقدس فقط با ويتامين تعظيم و احترام چاق و فربه مي گردند، آنقدر چاق كه اگر خون همه ملت را بمکند باز كفاف شان نمي کند و براي زنده ماندن بازهم احتياج به خون بيشتري خواهند داشت.

آنهايي كه داراي تقوا هستند خود مشخص اند و محترم و احترام شان در هر حال برقرار است ولي زالوها هم نمايان هستند و هركسي آنان را مي بيند که هر روز بنام جهاد و بنام اشغال فتوا های دروغین جیب مردم را خالی مي کنند ، مبارزه با اينها يك فريضه است تا اسلام عزیز از سنگيني تقدس دروغین شان به دور بماند. نمی دانم این قلم تا کجا با من یاری خواهد کرد تا مفصل تر بنویسم، درد دل کنم چون در کشور عزیزم افغانستان بر سر هر شاخي جغدي را نشسته مي بينم خدا آخر و عاقبت اين افغانستان پر جغد را به خير كند. اي مردم، اي فرزندان انسان و انسانیت بيائيد عدالتخواه شويم!

نمی دانم انسان امروزي آن هم در قرن بیست و یک در کشور من غرق در مصيبت و تعصب هاست بخاطر اين كه بي عدالت و خودخواه و فزون طلب شده است آنچه را كه براي خود مي خواهند براي ديگران نمي خواهند. خود را در حالي که بهره يی از ارزش های اسلامی ندارند مسلمان بهتر و افضل تر از ديگران مي داند. براي خود هر حقي قايل اند و براي ديگران هيچ و همين طرز فكر ريشه همه مصيبت هايي است كه انسان امروزي به آن دچار است. براي اين كه از مصيبت ها بدر آئيم، بيائيد مرد و زن پیر و جوان صادقانه و خالصانه با بي عدالتي در تمام اشكالش مبارزه كنيم.

امروز بزرگترين بي عدالتي ها در زير ماسك تقدس هاي دروغين انجام مي شود و عدۀ محدودی زرنگ و فزون طلب و خدا نترس، بخاطر کشتن مردم بیگناه فتوا میدهند و با درنظرداشت این فتوا های دروغین و بي محتوا دست به هر بي عدالتي مي زنند، نمونۀ آنرا هر روز میبینیم که بنام اسلام انسان های بیگناه را میکشند، بيایيد اين ماسک هاي تقدسي را كه عدۀ محدودی شياد خودپرست بر چهرۀ مكر خود كشيده اند بي ملاحظه پاره كنيم وگرنه سنگيني تقدس دروغين شان پشت ملت را براي هميشه خم و جامعه را با رايج كردن بدعت هاي غير اسلامي تباه خواهد كرد، هيچكسي مقدس نيست جز انبياء ، كتب آسماني و خدا آنانی که محکمۀ صحرایی برگزار مي کنند سرباز و افسر ما را میشکند خود هم حکم می کنند و هم تطبیق بدون آن که ذره يی از حقیقت دین و خدا آگاه باشند. اینها نسبت به مسلمان های دیگر هيچ تقدس و اسلامیت بالاتری ندارند متاسفانه در سرزمین ما شرایط طوری آمده که انسان هاي بي تقوا هم مي توانند خود را با اين ابزار مجهز كنند و زير پوشش همين ها دست به هر بي عدالتي بزنند و ملت را در دنیا بی فرهنگ و دور از تمدن معرفی کنند و باز هم كسي جرأت اعتراض به بي عدالتي هاي شان را نداشته باشد چون فتوا داده اند و عمامه دروغین به سر دارند و تسبيح صد دانه ای در دست.
من از شورای علمای افغانستان میپرسم فتوا دادن به قتل بی گناهان ارزش دینی دارد اگر ندارد فتوای شما چیست، شورای محترم علمای کشور از شما مي خواهم بيایيد صادقانه و بدون هراس خود پرستي و بي عدالتي و فزون طلبي آن ها را که فتوای کشتن مردم بیگناه را صادر میکنند با درنظرداشت ارزش های دینی جلو گیری کنید.

بدبختانه امروز ملت فقط چوب تقدس همين خود خواهان را هر روز مي خورد. مقدسين قلابي و بي تقواي امروز ظلم و جنايت و خيانت شان نسبت به انسانيت كمتر از ديكتاتورهاي نا مقدس ديروز نيست. مي گويند كه ماهي از سر مي گندد نه از دم، بيایيد اين سر هاي گنديده را اگر قابل علاج است معالجه كنيم و گرنه دور بيندازيم تا كل جامعه از گند تقدس دروغين اينها نگندد. اي مردم بيایيد دست از خودخواهي برداشته و عدالتخواه شويم تا انسانيت به آسايش حقيقي و امنيت برسد.

در همه جای دنیا از اول تاریخ تا به امروز مبارزه انسان های عدالتخواه و تحت ستم بر علیه انسان های ظالم و حکومت های ستمگر وجود داشته است. مبارزین حقیقی و در کنار آنها خاین فرصت طلب و سوء استفاده گر هم در نقش مبارز در همه ادوار و در همه صحنه های مبارزاتی وجود داشته اند. امروز در صحنه مبارزه ملت آگاه افغانستان علیه جفايی که هر روز بالای مردم ما تحمیل میشود دیگر قابل تحمل نیست هر کس خود را در ظاهر خدمتگار این ملت میداند وظیفه مردمان خدا پرست است که صادق را از منافق و صادقین را از مدعیان دروغین و فرصت طلب و دنیا پرست تشخیص دهند و به طرفداری از ندای صادق بپردازند وگر نه باز همان آش و همان کاسه خواهد شد و ظالم بر مظلوم مسلط خواهد ماند. در این صحنه جدال بین حق و باطل هرکسی مختار است که در صف یکی از این دو جناح قرار بگیرد و فعالیت کند و اقامتگاه نهایی و ابدی خود را که جنت یا جهنم خواهد بود با اعمال و کردار خود روشن سازد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سعیدی
خاموشی
نظرات بینندگان:

>>>   لشاکر نورزاد
هیچ جای شک وجود ندارد، چون ما وجود خائنین و جواسیس را در بین نظام و حکومت احساس میکنیم.
قسمیکه سریال های ترکی داستان و گذشته های تاریخی شانرا بروی تصویر به نمایش گذاشته اند، دیده میشود که خیانت پیشگی از زمانه های دور به نسل های بعد به ارث مانده.
ذات بد نیکو نگردد، چونکه بنیادش بد است.

>>>   خبرنگاران هرات
والی هرات هم شروع کرد !
معاون اتاق های تجارت هرات دریک جلسه خصوصی گفته : والی هرات با دریافت ۵۰ هزار دالر رشوت، ده کانتتیر اموال غیر استندرد در گمرک را شب هنگام بدون پرداخت محصول خارج کرده است.
جزئیات این صحبت با تاریخ زمان خروج بار از گمرک هرات با تصاویر بعدا نشر می شود.

>>>   یگان وقت من خاموشی اختیار میکنم، رهبران جهانی فکر میکنند که شکر خدایا،بخیر گذشت و کسی خبر نشد.
همین چند روز پیش رییس جمهور امریکا به جاپان سفر داشت و صدر اعظم جاپان از او به خوبی استقبال کرد و او را در یک مسابقه کشتی جاپاتی برد و از دونالد ترامپ خواهش کرد که کپ قهرمانی را به برنده مسابقه کشتی جاپانی بدهد و او نیز با افتخار این کار را کرد.
کشور جاپات با امریکا سالانه ملیارد ها دالر در تجارت طرفین، مازاد تجارتی دارد و دونالد ترامپ خواهان از بین بردن این مازاد تجارتی است.
صدر اعظم جاپان از شرکت های جاپانی پول جمع آوری کرد و به دونالد ترامپ رشوا ذاد.
صدر اعظم جاپان باید بداند که رشوا دهنده و رشوت گیرنده هردو مجرم هستند و یک اندازه مجازات دارند.
از همه جالبتر این که دونالد ترامپ تث را منحیث نفر ارتباطی خویش به ایران میفرستد تا به رهبران ایرانی نیز بفهماند که سر خریطه را واز کنند و به دونالد ترامپ پول بدهند.
از طرف دیگر به بهانه خطر ایران،کشتی های طیاره بردار خویش را به خلیج فارس وارد کرده است و یک کشتی نفت کش اکاراتی را نیز مورد حمله راکتی قرار داده است و گفته است که کار ایران است و بدینصورت از کشور های عربی نیز بخاطر تأمین امنیت انتقالات نفتی شاندل میگیرد.
پس هر طرف را که میبینی غدر است و خیانت است و رشوت است و زورگویی است.
ملل متحد که خود نیز چندان به پوست پاک نیست و خودش نیز در فساد غرق است،نظاره گر این حالات است و چیزی نمی گوید و منافع خود را در نظر میگیرد.

>>>   اگر کسی مانند گلو 85 ملیون افغانی حق السکوت گرفته باشد وخاموش باشد آیا گناه است یا مفاد ؟؟

>>>   خیانت کار وجنایت ودزد تر وبی وجدان تر وبی غیرت تر از جهادی ها بشمول کرزی گلبدین صیاف عطانور عبدلله اسماعیل ودیگر. جهادی ها کسی نیست همین وطن فروشان ومامله گران بنام دین وجهاد افغانستان را خراب کردن حالاهم برای مردم تصمیم میگیرن
غفوری

>>>   پسران کدام رهبر جهادی یا از کدام وزیر یا ازکدام ریسیا از کدام وکیل مجلس در خط مقدم جبه است هیچ کدام شان نیستن همه شان در خارج از کشور در عیش ونوش هستن این سر بازان فرزندان همین وطن هستن که در خط مقدم جبه بر ضده دشمنان وطن میرزمند زنده باد وطن پرستان واقعی
غفوری

>>>   بسیار تحلیل وتجزیه به جا از استاد محترم همه چیز های راکه اظهار داشته اید واقعیت و. حقیقت حال مردم ما است و سردامداران نالایق مان که خودرا والاتر وبهتر میدانند و. مردم عزیز ما را به خاک وخون کشاندند و. بخاطر تصاحب قدرت ا زمیتود های مغتلف استفاده میکنند تا باشد قدرت زنجیری خود تحکیم ببخشند
عبدالله ریحان

>>>   محمد نسيم جعفری
یکعده بد رقم بازی خوردند!

یکعده خود را به داوود زی آویزان کرده بودند که او رقیب غنی است، اما ایشان رئیس‌ کمپاین غنی برآمد. شاید برخی دیگری از کاندیداها نیز متحد غنی باشند و در آینده با تیم او ادغام شوند، فقط دل آدم به حال آویزان‌شده‌ها می‌سوزد که بدرقم بازی خوردند.

نوت: تیم حاکم بر ارگ با راه‌اندازی جنگ زرگری چند تیم را ایجاد کردند تا با جذب رقبای غنی در این تیم‌ها، از شکل‌گیری یک تیم قدرتمند علیه اشرف غنی جلوگیری نمایند که ظاهرا موفق هم شدند، ایتلاف نجات، ایتلاف شمال و... همه و همه از هم پاشیدند و اعضای آن جذب تیم‌های مؤظف ارگ شدند.

>>>   واقعت گفتی هم پاره می‌کنیم و هم میدوزیم و یک انگشت را به دیگران نشانه میگیریم و چهار آن طرف خود ما است اول خود شما اقایی سعید در بیست چهار ساعت بیست چهار قسم سخن می‌گوید و مانند ماش لول خورده هیچ طرف تان معلوم نیست و باز بسیار به مداری گری بلبل وار بیان خود را شروع نمودید همین دلیل است که خداوند این روز را به این ملت بینا ولی کور و کر آورده است وشما بهترین نماینده گی از همین دورویی و منافقت این مردم را میکنید و باز از خدا نیز خواهان رحم هستید خداوند راست را دوست دارد اگر ما خود را ومردم را بازی داده گرگ در پوست گوسفند نزد خداوند التماس نمایم خداوند حق است ‌کردار من وترا میبیند هیچ وقت کوشش نکن که اعمال گرگانه خود رادر پوست گوسفند اجرانمایی

>>>   احمد سعیدی: خاموشی گناه است.
احمد سعیدی: تيز زبانى خود شما گناه است.
احمد سعیدی "بيایيد اين سر هاي گنديده را اگر قابل علاج است معالجه كنيم" و گرنه دور بيندازيم!
آقاى گر لويه چنگيزى چلووپلوکرات پابوس اوغنى چرا نام هاى شان را نگرفتيد: مسوولين سياسى و يا مسوولين قدرتى سياسى کى ها اند. تا كل جامعه از گند تقدس دروغين اينها نگندد. بيایيد دست از خودخواهي برداشته و عدالتخواه شويم تا انسانيت به آسايش حقيقي و امنيت برسد! بسيار لغت هاى بالونى و پوقانه اى ولى عارى و خالى از متن و محتوی. قدرت و يا زور دولت و قوتها و نيروهاى دولتى ( حکومت و پارلمان و دادگسترى ) دستهاى دراز دولت و حکومت ( ارتش و سپاه و سازمانهاى گوناگون امنيتى و جاسوسى) در دست دولت و حکومت و رييس آن قراردارد.
شما جاسوسک تيززبان اوغنى زى چالباز به عوض که آتش مبارزه و پيغاراصلى تان را عليه نمايندگان دولت و حکومت درپيشاپيش رييس جمهور کنيد به "مقدسين قلابي و بي تقواي" "شورای علمای افغانستان" مى کنيد.
"مقدسين قلابي و بي تقواي" و "شورای علمای افغانستان" نه قدرت سياسى و نه فرمان نظامى را دارند. حلقه سخت ويا هسته کلفت سياسى-نظامى-ارتشى- عسکرى وسپاهى وامنيتى حکومت و دولت خوداش انحصار سياست و خط مشى مذهبى و دينى و روحانيت وملاها را دارد.
رييس هاى دولت وهسته اصلى وحاکم حکومت که متشکل افغان پشتون گروهاى تروريستى وانفجارى و اننتحارى افغان پشتون طالبانى و ديگر پشتونهاى خود خواه با سازمانهاى تروريستى را برادران و افغان مي نامند و بخاطر که از اقوام و قبيله ها و خيل هاى زى ها و زوى هاى افغان پشتون يا پشتون افغان اند باوجود ايکه اين جانى ها از دادگاه هاى کشور نامنهاد افغان تون (ستان نام نجيب است چون که است پارسى به افغان اجازه نمى دهم که نام پاک ستان را نحس کند). عاقبت ستان از مردم غير پشتون- افغان مى شود.
آقاى سعيدى سپر چنگيزى براى دفاع از مسوولين اصلى جنايت و خيانت (حکومت به رهبرى اشرف غنى احمد زى)

احمد سعیدی مى نگارد : ... "جنايت و خيانت شان نسبت به انسانيت كمتر از ديكتاتورهاي نا مقدس ديروز نيست".
حمد سعیدی ! آقا! ديكتاتور نا مقدس امروز اشرف غنى احمد زى است.
خواننده عزيز شما خود داور (قاضى دادگاهى منظور نيست) اصلى مى باشيد!
در زبانشناسى بين "بيان زبانى نوشتارى" و معنى بيان (منظور) ديوار چين و پل از تار ابريشم وجود دارد.

احمد سعیدی خواننده را زير تاثير خود مى اندازد و آزادى و استقلاليت را با روانشناسى زبانى پنهانى و ظريفى عقلانيت خواننده را نفى ونقص مى کندو توجه را به عاطفه شخص!
سر هاي گنديده در حلقه ابليسه دولت افغانستان است و نه در نهادها و سازمانها! احمد سعیدی آيا شما داکتر طب درمان سر هاي گنديده مى باشيد!
اولا همين کسانيکه فرمان يا ريمود چرخهاى دولتى را دارند از رياست جمهورى برطرف شوند. من مرگ سياسى اين هسته سخت آقايان دولت گردان هستم ونه مرگ اندام شان.
دولت سياست شوراى علما را تعين مى کند و نه برعکس

>>>   سعيدي هميشه مردم را تشويق به آشوب بي نتيجه ميكند و ميخواهد كه جنياتش او را بقدرت برساند ، حالا وقت آن است كه فيلسوف نما ها مانند خود سعيدي خاموشي فزيكي را ختم نموده و با خانمان متظاهر در كنار ارگ تحصن نمايند، اعتصاب غذائي نمايند تا باشد كه رفقاي جهاني شان متوجه اوضاع نا هنجار شان شده و كاري به نفع شان نمايد.

>>>   احمد سعیدی - اين آقا که خويشتن خود را بااصطلاحات بالونى و ميان خالى پوقانه اى جلوه و جلا مى داد وخود را آنطور وانمود مى کرد که واقعيت و حقيقت را با قاشق آش نوش جان نموده است.
مهارت نى (مهارت کلمه نيکو است) بلکه تسلط زبانى وي خاصيت متنى وبافت فلسفه سياسى و يا سياست فلسفه يونانى -پارسايى
نداشته بلکه به گفته جلالهاى دين چه رومى - چه بلخى چه جلال دين هندى زبان هم آتش ايست که خرم را مى سوزاند. و تفرقه ايجاد مى کند.

چگونگى زبان عارى سياسى فلسفه اى حکومت با صلاحيتهاى چهار محور اصلى
1- استقلال , خود اراديت, خود اداره وى (سنگ وکوه وزمين نه) بلکه استقلال مردم يا شهروندا ن به عبارت ديگر قدرت مردم و مسووليت بخشيدن توسط آراى مردم به نماينده گان اش
2- آزادى راى انتخابات آزاد، مستقیم و مخفی ( سرى)
3- عدالت (انتخابات عادلانه نبود)
4- اخلاقيات (منظور علم اخلاق است)
همين اصطلاحات چارگانه نظام سياسى علمى بر پايه نظام معنويات و مقدسات مجموعه تفکرات اديان استوار است.
نتيجه: در سياست دولت و قانونيت دولت قانونى

ولى آقاى احمد سعیدی سياست خود راعليه علت اصلى اين همه ظلم و ستم و عملکرد ضدبشرى دولتى يعنى دولت ضد قانونى يعنى اينکه حاکميت دولت خود دشمن

>>>   آقاى سعيدى بايست متوجه گردد که به اساس چار اصل دولت قانون (استقلاليت مردم٬ آزادى عدالت و اخلاقيت = قانونيت) دولت فعلى افغانستان مشروعيت دينى و دنيايى ندارد.

"مشروعيت" دولت فعلى افغانستان بر پايه زور (پاور) و پول دولتهاىهاى خارجى تحميل شده و همانا اشغالگران که بر اساس دکترين سياست امپرياليستى نوين فابريکه تفکر که تحت نظارت ژيبگنيو برژنسکي، مشاور امنيت ملي امريکا تا اينکه در پشاور خود را ناجى اوغان و تخريبگر شوروى اعلان کرد با همکارى پاکستان، تفکر نوين وهابيت و جريان سلفي گري القاعده و گروهاى تروريستى عربها و پشتون ها ى طالبان و انشعابيون الفاعده گروه شاهين هاى امريکا شدند و باند چار برادر پشتونتبار براى چپاول منابع زير زمينى کشور مى بايستند حاکمان قانونى بينى خميرى دموکراتيک شود: جلالى - خليلزاد- - کرزى او غنى. اين تيم پشتونتبار نامهاى نو مانند سماروق بيرون مى کنند. و حاکم از هميي قماش ها فقط پوشش نو مى شود اما آدمک غلامک امريکايى ايست. ( به ياد داريم متل تبديلى پالان خر بلى اين اشخاص را ما به هيچ وجه خر نمى ناميم انسان اند ازذات آدم ولى ظالم اند)

بهتر است دشمن عمده معلوم شود که کى ها اند! آقاى سعيدى اگر پابوس حاکمان اصلى پشتونيست اوغنى زى نمى بود شعار برای ایجاد یک جبهه اتحاد ودلبستگى و همبستگى سراسرى کشور مطرح مى کرد.
جبهه اتحاد ودلبستگى و همبستگى سراسرى کشور متشکل از همه مردم و ملیت ها اقوام و مردان زنان و وحدت عمومى مردمان پشتون وتاجيک واوزبيک و مليتهاى مندرج و غير مندرج قانون اساسى ولى همه تباران ساکن پارسى زبانان وغيرپارسى زبان با اديان و مذاهب گوناگون و مردمان غيراسلامى را در بر مى گرفت.
آ قاى سعيدى در جمله تفرقه اندازان است. "تفرقه انداز و حکومت کن" سياست ظالمين و چپاولگران و غلامان شان اند: همين باند چارنفرى است.

ما سياسون فلسفه اى دموکراتيک بنيادى مردمسالارى مسوول در برابر مردمان مظلوم هر مليتهاى سرزمين خورشيد هستيم. نام افغان در پيشوند ستان عادلانه - آزاد و مستقل و اخلاقى و قانونى نيست. نام افغان در پيشوند ستان

حاکمان افغان تباران (پشتون) و افغانشده گان (غلام بچه هاى حاکمان پشتون) را دشمنان اصلى مردمان شريف بخش امروزى سرزمين آريانا توريانيان وهندوان مى شماريم که بخش خاورى آن سرزمين خورشيد وسرزمين مهر وهفت شهر عشق. مهرو محبت و عشق و "مينش" و "منش "(پارسى ميانه دل و يا قلب مظهر و نماد عشق مينه پشتومعنى مى دهد ) . مردم پشتون دل و جان ماست و قهرمانان پشتون وحدت خواه سرا سرى دوستان اصلى ما اند.
هر ظلم ايکه به قدرت رسيدن غير پشتونان به مردم مظلوم پشتون از سوى حاکمان انجام شود عليه حاکمان خود بر مى خيزيم تا چهار اصل فلسفى قدرت قانونى و مشروع بودن دولت پا بر جا باشد.

>>>   در یک شبانه روزحد اقل صد عضو گروه طالبان در کشورکشته می شوند
کابل ۲۵جوزا
مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که روزانه٬ حداقل صدعضو گروه طالبان در جنگ بانیروهای دولتی کشته می شوند.
معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به رسانه ها گفته است (یافته های آنان نشان می دهد که در یک شبانه روز تاصد عضوطالبان درکشور کشته می شوند.
این در حالی است که وزارت دفاع ملی حداقل در ۲۴ ساعت٬ ۱۲ عملیات تصفیه یی را انجام می دهد که درآن به گونۀ اوسط بیش از یک صد طالب کشته می شوند.)
افغانستان یک کشور درگیر بحران است، جنگ به یک امر معمول در این کشور مبدل شده است، در حالی که جنگ تاثیرات مخرب روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را برجامعه افغانی وارد کرده است.
با آن که مردم افغانستان در جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان فرق زیادی قایل اند و به این باور اند که اولی برای داعیه مادروطن٬ در جنگ است و دومی در نیابت بیگانگان برای منافع آنان خون می ریزند و ویران می کنند.
مگر تلفات روز افزون طالبان در جهبه جنگ نه تنها برای مردم٬ بل برای دولت افغانستان نیز یک خبر نا خوش است، زیرا تلفات سنگین طالبان٬ برای اجتماع افغانی تاثیرات سو دارد.
در گام نخست ازدیاد تلفات در میدان جنگ٬ صرف نظر از این که٬ کی در آن کشته می شود٬ نیروی فزیکی درکشور را تضعیف می کند ٬ به شمار مادران داغ دیده می افزاید٬ شمار یتیمان و بیوه زنان را ازدیاد می بخشد٬ بنیان خانواده رااز بین می برد وبه چندین نسل٬ از لحاظ روانی آسیب می رساند.
امروز موجودیت اضافه از ششصد هزار بیوه زن در افغانستان و موجودیت اضافه از دو ملیون زن ٬ دختر و مادر بی سرپرست در کشور ٬ و ملیون ها یتیم ٬ یک داستان دردناک و نا هنجار در جامعه افغانی است .
این همه بیوه زنان٬ دختران٬ مادران و زنان بی سرپرست و کودکان یتیم بازماندگان نیروهای دولتی نیستند بل بیشتر آنان بازماند گان افراد مسلح مخالف اند که در یک جنگ بیهوده کشته شده اند.
باتاسف گروه های مسلح مخالف همیشه از ازدیاد تلفات نظامیان سخن گفته اند ونسبت به آن فخر فروشی می کنند در حالی که مردم و دولت افغانستان از ازدیاد تلفات گروه های مسلح متاسف اند و پیامد آن را برای جامعه افغانی درد آور می دانند.
این ضرب المثل که می گویند ( در جنگ خشک و تر می سوزد) معنا و مفهوم وسیع و پرباری دارد یعنی جنگ عاطفه ندارد، دوست و دشمن را فرق نمی کند بل برای همه آسیب می رساند در حالی که صلح و آشتی می تواند زندگی بسیاری ها را نجات بدهد و شیرازه خانواده و اجتماع را مستحکم و پایدار کند.
پس بهتر است اوضاع ووضعیت کشور را با مصلحت و کرامت انسانی دنبال کنیم، به جنگ٬ خشونت٬ وحشت و دهشت نه بگوییم و زندگی انسان و انسانیت را ارزش دهیم.
همچنان برای طالبان لازمی است و درک کنند که صلح خیر است وصلح می تواند زندگی مردم زیادی٬ منجمله افراد آنان را حفظ کند . آنان باید به خواست مردم لبیک گویند٬ از لجاجت و سرکشی دست بکشند و حداقل به زندگی افراد خود دل بسوزانند .
فرزانه

>>>   "جامعه افغانی" همانقدر بيهوده پوچ و ميانخالى است مانند هويت تحميلى يکطرف افغان ملت: چه نيکو و درست سخن گفت آدم خان يوسفزى وکيل بزرگ پشتون:
پرسش ساده آدم خان يوسـفزي - پـشاور، پاكسـتان:
1- "سوال اينجا است كه آيا كلمه “افغان” براي هويت ملي يك كلمه توانا و مناسب مي باشد؟
2- آيا كلمه “افغان” در بين اتباع افغآن ستان باعث وحدت شده مي تواند؟
پاسخ ساده آدم خان يوسـفزي - پـشاور، پاكسـتان:
1- لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد و نخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
2- پختونها به هركسيكه به فارسي حرف بزند كلمه پارسيوان (پارسي زبان) را به كار مي برند كه شايد در حقيقت او يك فرد هزاره و ازبك، تاجيك، پشتون و يا هم بلوچ باشد. اين بخاطري است كه پارسيوان يا فارسي زبان يك هويت زباني مي باشد نه هويت قومي يا قبيلوي.
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که پيشوند افغان ازستان ما دور خورده که مليت هاى گوناگون با زبانهاى گوناگون وجوددارد.
تعريف يک جامعه چيست ? و "جامعه افغانى" مربوط پشتون مى باشد چون زبان مشترک و فرهنگ مشترک و داد و ستدمشترک اقتصادى و عنعنات مشترک و مشترکات دارد اجتماعى وهنرى و عاطفى و روابط قومى وجود دارند. بلى افغانشدهگان وجود دارد که به دل خواه خود هويت فرهنگى پشتون را تحت عنوان افغان قبول کرده است.طالبان هيچ ربطى سياسى و فرهنگى واقتصادى با مردمان غير پشتون نداردند و ازاين جهت چنين نظريات خارج از ساحه غير پشتون است مثلا پشتونهاى احمدزى کوچى فرهنگ و آداب نوروزى را جشن نمى گيرند واما درانى ها واحمدخان اودال يا ابدال زير رکاب شاهنشاه ايران درزمان نادرافشار صاحب قران که سکه زر ضرب زد در پشاور و کابل و قندهار هرات مشهد و اصفهان تبريز ودربند گنجه وباکو ...صاحب قران شاهى ايران زمين.
همبستگى ميان شروندان بسر تحميل افغان زور شد. در کشور نامنهاد با پسوند افغان تبار نام صفتى مهر پشتون خورده يعنى مترادف همچم و همچون و يا افغان. با سراعت کلام اعلام مى کنم که من افغان نيستم وافغان هم نمى شوم. چه به دلخواه چه به زور.

>>>   اقای سعیدی !اما دروطن ما خاموشی صواب است.طور مثال اگر گفتی انفلاق وانفجار مکتب وکودکستان تحت هر نام که باشد احماقت ورذالت است گویا توکافر هستی باید تیرباران شوی.خودت کشته٫زنت بیوه وطفلت یتیم.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است