لعل و سرجنگل در معرض خطر جدی امنیتی
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۴    ۱۳۹۸/۳/۲۰ کد خبر: 159045 منبع: پرینت

با تأسف که بعد از کشتار بی‌رحمانه شب گذشته طالبان در منطقه "پشت‌نور" غور، ساعت‌های پیش در نزدیکی شهر فیروزکوه چندتن از مسافران توسط افراد نامعلوم گروگان گرفته شده است.
در قبال خونریزی شب گذشته در "پشت‌ نور" ولسوالی دولتیارونا امنی‌های چند ساله غور چند نکته قابل اهمیت است.

یکم: منطقه "پشت‌نور" همان نوارمرزبین لعل و سرجنگل و دولتیار است منطقه استراتژیک و به‌ شدت مهم که اگر در کنترول طالبان باشد نه تنها لعل و سرجنگل بل، هزارستان و منا طق مرکزی مورد تهدید شدید امنیتی قرار می‌گیرد این منطقه را باید جدی گرفت.

دوم: مقاومت مردم پشت‌ نور در مقابل خون آشامان و طالبان بسیار جانانه بود متأسفانه که شب گذشته این مقاومت درهم شکست ونزدیک به ۲۰ تن از ساکنان محل کشته شده و طبق گزارش‌ها از منطقه، آقای لعل بهادر فروتن غوری که در رأس مقاومت مردمی قرار داشت زخمی شده است.

سوم: پس از پشت‌ نور هدف بعدی طالبان لعل و سرجنگل و به‌ ویژه مناطق و قرأ و قصبات پایین سرجنگل است و این مناطق در خطر جدی امنیتی قرار دارد.
پس از واقعه خونین شب گذشته، وحشت و دهشت در بین مردم محل حاکم شده و امروز ساکنان پایین سرجنگل به‌ شدت نگران بود و هر طرف دست و پا می‌زد.
علاوه بر لعل و سرجنگل، مناطق ده‌مرده "غفوری‌ها"، دولتیار "بای‌بوغه_تایمنی‌ها" و ساحه زی‌ حسین در تیررس طالبان قرار می‌گیرد.

چهارم: نیروی امنیتی دو ولسوالی در معرض خطر لعل و سرجنگل و دولتیار بسیار اندک است امکانات جنگی در آن دو واحد اداری وجود ندارد سرباز و عسکرش اول دست خالی است دوم جنگی نیست پولیس توان مقابله با طالبان را ندارد اردو در آنجا پایگاه و حضور ندارد.

پنجم: مردم لعل و سرجنگل و به‌خصوص پایین سرجنگل نیز امکانات جنگی ندارند بجز یگان تفنگ و تفنگچه در آن منطقه سلاح ثقیله نیست بنأ ایستادن و مقابل شدن آن مردم با طالبان در خود ساحه بسیار دشوار و پُر تلفات خواهد بود.

ششم: در غور و به‌خصوص دولتیار این اولین بار نیست که طالبان تا به‌این حد تهدید حساب شود و فاجعه خلق کند منطقه سُمک و اطرافش سال‌ها است که در کنترول طالبان است در آن ساحه خیلی جنگ و مبارزه دشوار نیست اما تا اکنون عملیات قوی نظامی صورت نگرفته است تا پاک‌سازی شود.

هفتم: بخشی از نا امنی‌های غور و به‌خصوص دولتیار برمی‌گردد به مداخلات بدون محاسبه سران جمعیت طبق حرف و سخن‌ها داکتر عبدلله و عطا محمدنور بر اساس وابستگی‌های که با طالبان ساحه دارد مانع عملیات‌های نظامی شده و می‌شود این‌ها با برداشت بد و عدم شناخت از بافت‌های منطقه‌ای و قبیله‌ای غور مداخله می‌کنند.

هشتم: حکومت مرکزی و حکومت محلی غورباید عملیات پاک‌ سازی را به اسرع وقت آغاز کرده و خیزش‌های مردمی را مورد حمایت قراردهند وگرنه فاجعه‌های بدتر از میرزا اولنگ دور از تکرار نیست.

باقر مبلغ پور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لعل و سرجنگل
امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   کسیکه والی غور است به فکر مردم غور نیست او هراتی است وصرف اینکه برای عبدالله کمپاین کرده والی غور شده درحالیکه باید والی هرات یا پنشیر میشد

>>>   طالبان علاوه بر انگیزه های متعدد برای جنگیدن یک انگیزه خاص برای جنگ با اهل تشیع دارند و آن انگیزه مذهبی میباشد که با انگیزه دهی سنی های غیر پشتون اگر آنها را به جنگیدن با شما اهالی لعل و سرجنگل راضی ساخته نتوانند حد اقل همکاری های لوژیستیکی انان را میتوانند به دست بیاورند مخصوصا زمانیکه ضعیف هم باشید . اما مشکل شما از آنجا شروع شده که در زمان کرزی اجازه دادید دی دی ار شده امکانات نظامی تان را تحویل دادید و همه جوانان تان رفتند دنبال تحصیل علم که امروز به قول معروف همه ای شان بچه ننه شده اند . به هر حال دیر نشده همانطور که شما فابریکه اسلحه سازی ندارید طالبان هم ندارند ولی از یک طریقی تهیه میکنند که لازم به توضیح نیست اما توصیه به شما اینست که دنبال رهبران ترسو ، معامله گر و دنیا پرست خود نرفته و از هر طریق ممکن از شیوه های که دشمن تان برای تهیه سلاح استفاده میکنند شما هم کار بگیرید

>>>   نهم: سرور دانش منحیث نماینده هزاره ها در حکومت غنی باید مشکل نا امنی لعل و سر جنگل را طی عریضه یی ترتیب و ارایه ان به شکل مظلومانه سرقوماندان اعلی را از خواب بیدار کند تا قبل از وقوع فاجه از آن جلوگیر شود.
دهم : سرور دانش به مثابه معاون مغز متفکر دوم جهان نا امنی راه میدان را که سه ولایت غور ، دایکندی و بامیان را به انزوا قرارداده حل و به مشکلات مردم توجه کند در غیر آن در انتخابات ۶ میزان در نزد مردم این سه ولایت جوابی نخواهد داشت؟؟؟

>>>   باید مصلح بود وقدرت دفاع داشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است