امضای تفاهمنامه همکاری هسته‌ای ایران و افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۸/۳/۲۱ کد خبر: 159063 منبع: پرینت

مقام‌های کمیسیون انرژی اتمی افغانستان و سازمان انرژی اتمی ایران تفاهمنامه همکاری اتمی امضا کردند.
سازمان انرژی اتمی ایران در وبسایتش نوشته که این تفاهمنامه در جریان سفر "هیات عالی‌رتبه" کمیسیون انرژی اتمی افغانستان به ایران امضا شده است.

در اعلامیه این سازمان گفته شده که هیات افغانستان به منظور آشنایی با توانمندی‌های صنعت هسته‌ای و تعمیق و گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به ایران سفر کرده است.
این سازمان اعلام کرد، تفاهمنامه همکاری زمینه‌های گوناگون، به ویژه ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و کاربردهای انرژی اتمی در سلامت و کشاورزی را در بر می‌گیرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
انرژِی
نظرات بینندگان:

>>>   تاحال چرا اینرا نمی گفتند ؟؟ حالا می خواهند مارا هم گرفتار مصیبت امریکا سازند

>>>   بخيالم كه ايران افغانستان را لابراتوار اتمي خود ميسازد، در غير آن ما دسترسي به انرژي برق آبي ، گاز ، تيل نداريم ، و براي نتيجه خوبتر لابراتواري طبي به ايران ، پاكستان و هند و روسيه ميرويم ، أصلاً أتم و مسائل آن بالاتر از دانش و إمكانيات فعلي ما است.

>>>   امید وار هستیم که کشور ایران مواد فاضله اتمی خویش را به اساس کدام تفاهمنامه و یا قرارداد،در افغانستان دفن نکند که باعث آلودگی محیط زیست و خطری برای صحت وسلامت مردم نشود.
گذشته از آن ایران با داشتن ذخایر زیاد نفت و گاز،هیچ ضرورت به استفاده از استیشن های برقی اتمی ندارد،که ذباله آن برایش درد سر ساز است.
استفاده از انرژی اتمی در ساحه صحت و زراعت،آنقدر یورانیم غنی شده ضرورت ندارد که در داخل کشور ده ها هزار سنتریفوگال برای غنی سازی یورانیم به کار انداخته شود.
از طرق دیگر خود آیت الله خامنه یی اعلان میکند که دین و مذهب ما ساخت و استفاده از سلاح اتمی را کاملاً حرام میداند و هیچ وقتی ما در فکر ساختن سلاح اتمی نیستیم.
از طرف دیگر دولت ایران به کشور های اروپایی اخطار میدهد که اگر ساز و کار ها غرض دور زدن تحریم های امریکا علیه ایران برای روابط تجارتی و داد و ستد مالی صورت نگیرد،ما از توافقنامه هستوی خارج میشویم و یورانیم را به درجه بالا غنی سازی میکنیم و مقدار آب های سنگین را نیز اضافه میکنیم.
این همه تناقضات در گفتار و عمل کشور ایران،باعث ایجاد شک و تردید در مورد نیت کشور ایران در مورد ساخت سلاح اتمی را در میان کشور های جهانی ببار آورده است.
اما آنچه واضح است دولت ایران میخواهد با برنامه هستوی خویش،کشور های منطقه را،خصوصاً کشور های عربی و اسراییل را در ترس و لرز نگاه دارد و پلان های راهبردی خویش را از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و لبنان و سوریه و فلسطین،توسعه دهد.
چنانچه دولت ایران بار ها امریکا را اخطار داده است که متطقه،منطقه ما است و شما اینجا چه میکنید؟
بناً باید جامعه ملل مستقیماً از ایران بپرسند که اگر ما تحریم ها را علیه شما ختم نکنیم،شما چه میکنید؟
آیا سلاح اتمی می سازید؟
بعداً ببینند که دولت ایران در زمینه چه جواب میدهد؟

>>>   آفرین .این شد یه کار درست.به جای جنجال به پا کردن سر مهاجرین بهتره از این دست همکاری ها گسترش پیدا کنه.بخدا که ماهم دلمون میخواد افغانستان به بالاترین درجات برسه.و دو کشور همزبان بتونن به هم تکیه کنند...
شهاب

>>>   با سلام . ما شاهد هستیم که دانشجویان عزیز افغانستانی ما زیاد گرایش به فزیک هسته دارند ولی متاسفانه از طرف دانشگاهای جمهوری اسلامی تا اکنون تفاهمی صورت نگرفته . به امید همکاری های دوستی بین دو کشور .
کوهدامنیان کابل عزیز از دانشگاه . ( ////// )

>>>   آمریکا وکشورهای اروپایی هرگز قبول کرده نمی توانند ؛ کشورهای عقب نگهداشته شده بمثل ، افغانستان دنبال صنعت هستوی باشند؛ برای آنها تجارت تریاک از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند سلاح بیشتری بفروشند وجیب گشاد سرمایه داران وکانگرس من های امریکایی وانگلیسی پرتر شود. چالش چند سال گذشته کشورهای 5+1 درخصوص صنعت هستوی ایران دروغ بزرگی بیشتر نبود وایران هرگز دنبال سلاح اتمی نیست واین دروغ بزرگ بیشتر از خاطر پبشگیری وتوقف رشد علمی ایران درهمه زمینه ها از جمله صنعت هستوی بود؛ درحقیقت انها دنبال نابودی انقلاب اسلامی بودند وهستند وامروز شاهد هستیم تنها کشوری که رژیم صهیونیستی غاصب کشور فلسطین را برسمیت نمیشناسد ایران است وانها با این موضوع مشکل دارند. همین تفاهم نامه مابین سازمان انرژی اتمی ایران وافغانستان نشانگر اینست که ایران اهداف صلح جویانه دارد ومیخواهد باهمسایگانش بخصوص افغانستان که اشتراکات زیادی دارند این دستاوردهای علمی راشریک سازد. غربی ها وامریکائیها به غلط در اذهان مردم مستضعف وعقب نگهداشته شده این فکر احمقانه رافرو کرده اند که صنعت هستوی یعنی بامب انم ؛ خیر اینطور نیست در علوم صحی انواع رادیو داروها که در اسکنینگ بکار میروند در درمان سرطانها واشعه درمانی ودرزراعت برای مبارزه با افات گیاهی واصلاح بذر صنعت هستوی کاربرد دارد .در حقیقت بامب اتم بهانه ای بود تا رشد وپیشرفت انقلاب اسلامی را متوقف کنند؛ اما امروز ایران درمرزهای رژیم صهیونیستی وکنار دریای مدیترانه حضور دارد .اوباما وترامپ 7 بیلیون دالر خرج کردند داعش را با دالر ودر تمام زمینه ها تمویل کردند اما امروز داعش در عراق وسوریه نابود شده و ایران با تمام فشارها وتحریم ها روی پای خود ایستاده وحتا به افغانستان کمک ومساعدت درجهت پیشرفت میکند این یک معجزه است که کشوری که چهل سال تحریم است در علم وتکنالوجی بحدی رسیده که میتواند بدیگران کمک کند .//داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   زریر عباسی :
پیشنهاد می کنم که کنفدراسیون ایران بزرگ با حضور هفت کشور ایران و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و جمهوری آذربایجان و عراق و بحرین تاسیس شود. اگر کنفدراسیون ایران بزرگ تاسیس شود از نظر جمعیت سومین کشور پر جمعیت جهان خواهد بود و از نظر وسعت هفتمین کشور جهان خواهد بود که علاوه بر بمب اتم که حق ملل مسلمان است و طبق آیه شریفه : و اعدوا لهم ما استعطم من قوه . داشتن بمب اتم بر مسلمین واجب است . از نظر ذخایر گاز و نفت هم رتبه اول را خواهد داشت و در مهم ترین نقطه جهان جای خواهد داشت و خلاصه کنفدراسیون ایران بزرگ یک ابر قدرت واقعی می شود به کوری چشم دشمنان ان شاءالله

>>>   خوب است ایران اقلا" یک نیروگاه برق هسته ای در افغانستان اعمار کند .

>>>   افغان پیپر با نهایت تاسف و تاثر مطلع شدیم حضرت آیت الله محقق کابلی مرجع تقلید شیعیان افغانستان رحلت نموده اند شایسته بود شما از ایشان یاد و خاطری میکردید شما خبرگزاری هستید و باید اولتر از همه آگاه باشید و خبر را نشر نمایید
به تمام هموطنان و خصوصا شیعیان تسلیت میگویم

>>>   سلام ، به عنوان یک ایرانی برای بعضی از دیدگاه های مردم افغانستان در خصوص استفاده از انرژی هسته ایی متاسف هستم. چرا بعضی ها فکر می کنند مردم افغانستان لیاقت و توان پیشرفت را ندارند؟! مگر دانش هسته ایی فقط بمب اتم است؟ مگر نمی شود رادیو داروهای پزشکی و انرژی برق از آن تولید کرد؟ ضمنا مطمئن باشید افغانستان مستقل و پیشرفته برای ایران بهتر از همسایه تحت سلطه و در حال جنگ است.

>>>   به نظردهنده سوم:
بیادرجان تو هرآنچه که مزدوران ضد ایران می گویند باورکرده ای.
یکم_ایران نفت و گاز دارد ولی وقتی تمام شد چی کند؟ چراغ خانه ها و فابریکه ها با کدام برق کار کند؟ جز با برق هسته ای؟ (کلمه هستوی نادرست است و از غلط های بیسوادان است)
دویم_امریکا کلان ترین منابع نفت و گاز را دارد (خصوص در آلاسکا و در خلیج مکزیک) پس چرا دهها نیروگاه اتمی اعمار کرده؟از امریکا پرسان کن.
سیم_قرار بود پس از امضای قرارداد هسته ای با امریکا و اروپا تحریم های نفتی و بانکی ایران لغو بشود ولی هیچکدام لغو نشد.
آژانس بین المللی اتمی باربار (حداقل 15 بار) تایید کرد که ایران کاملا به تعهدات خود عمل نموده ولی اولا" رژیم جلاد و دروغگو و رذل امریکااز معاهده خارج شد و مجدد ایران را تحریم کرد و ثانیا" کشور های اروپایی به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکردند و چیز مزخرفی به اسم اینستکس را پیشنهاد کردند که لایق همان اروپایی های وحشی است.
چهارم_نوشته کردی که (اما آنچه واضح است دولت ایران میخواهد با برنامه هستوی خویش،کشور های منطقه را،خصوصاً کشور های عربی و اسراییل را در ترس و لرز نگاه دارد و...)
اسراییل در ترس و لرز باشد؟!! مزاح می کنی. رژیم کثیف اسراییل صدها بم اتمی دارد و هر روز به سوریه یا غزه موشک و بم میزند و مسلمین را می کشد. این مسلمین هستند که از این رژیم جلاد و قلابی و غیرقانونی در ترس و لرزند.
پنجم_نوشته کردی که (بناً باید جامعه ملل مستقیماً از ایران بپرسند که اگر ما تحریم ها را علیه شما ختم نکنیم،شما چه میکنید؟
آیا سلاح اتمی می سازید؟)
موضوع آن قرارداد که فیمابین ایران و امریکا و کشورهای اروپایی امضا شد همین بود.قرار بود غربی های شرور دست از تحریم و فشاردادن حلقوم ملت ایران بردارند که برنداشتند.
ششم_ اینکه ایران می خواهد بم اتمی بسازد نیرنگی است که صرف از سوی بی شرف هایی همچون اسراییل نجس و رژیم کثیف امریکا و مزدوران ماهواره ای و آن زنک هرزه ی بی شرف (عنتر رجوی) تبلیغ میشود و بس.چوپان بیابان هم میداند که ایران همچه قصدی ندارد. 20 سال است که بازرسان IAEA وجب به وجب ایران را بازدید کرده اند و کدام چیزی نیافتهند.
هفتم_همو قسم که امام خامنه ای (روحی له الفدا) فرمود ایران اگر می خواست بم اتمی بسازد تا حالا ساخته بود و امریکا هم کدام غلطی نمی توانست بکند. او فرمود سلاح های اتمی دنیا باید نابود شود.
هشتم_چرا کسی سخن از جنایت امریکا در 2 شهر هیروشیما و ناکازاکی جاپان نمی گوید؟ آیا ایران صدها هزار طفل و زن و مرد را در این 2 شهر جزغال و ذغال کرد یا این قتل عام مردم ملکی بدست رژیم کثیف امریکا (وحشی ترین دشمن بشر) انجام شد.رژیم کثیف امریکا متهم است به نسل کشی. کی به امریکا اجازه داده که بم اتمی داشته باشد و بالای سر مردم بیگناه بیندازد؟
نهم_نوشته کردی که (استفاده از انرژی اتمی در ساحه صحت و زراعت،آنقدر یورانیم غنی شده ضرورت ندارد که در داخل کشور ده ها هزار سنتریفوگال برای غنی سازی یورانیم به کار انداخته شود.)
یا شما به انرژی هسته ای بلدیت داری که در آنصورت چرا ای قسم مطالب را سرچپه قصه کرده ای؟ یا اطلاعات چندانی نداری که پس چرا در ای موضوع تخصصی مطلب نوشتی؟
بدان که وفق معاهده NPT (که ایران عضو آن است) هر کشور عضو می تواند حتی تا 99 فیصد اورانیوم را غنی سازی کند و کدام محدویتی نیست.صرف باید به آژانس اتمی اطلاع بدهد. تا امروز ایران غنی سازی اورانیم را در حد 3.5 فیصد(سه و نیم )انجام داده.سابقا تا 20 فیصد انجام میداد.ایران گفته اگر غربی ها بخواهند ایران را مجبور به اجرای یکطرفه قرارداد کنند آنها هم کم کم فیصدی غنی سازی را افزایش خواهد دا د و هروقت غربی ها اجرای تعهدات خود را شروع کردند به غنی سازی 3 و نیم فیصد بازخواهد گشت.
از کجای این بم اتم در می آید ؟ چرا غربی ها به تعهدات خود عمل نمی کنند ؟ چرا؟ آیا میشود شما برای خرید خانه ای قرارداد امضا کنی و پول خانه را بدهی ولی فروشنده خانه را به شما ندهد و با جنجال و غوغا و پدرسوختگی شما را مقصر وانمود کنئ؟ خر هم می فهمد که حق با کیست.
دهم_ نوشته کردی که ( امید وار هستیم که کشور ایران مواد فاضله اتمی خویش را به اساس کدام تفاهمنامه و یا قرارداد،در افغانستان دفن نکند که باعث آلودگی محیط زیست و خطری برای صحت وسلامت مردم نشود.)
یقینا" شما آدم شریفی استید ولی آن جمله یک "دروغ شاخدار" است که یا از سفارت کثیف رژم امریکا آمده یا از موساد اسراییل یا از بیشرف های مفیم آلبانی.
چون ایران 5 نیروگاه اتمی دارد:
1_ 2 نیروگاه تحقیقاتی کم قدرت در داخل شهر تهران برای کارهای تحقیقاتی اساتید و دانشجویان دانشگاه که پسماند اتمی بسیار ناچیزی دارند.
2_نیروگاه اتمی 360 مگاواتی دارخوین در جنوب ایران که در حال اعمار است و بنائا" پسماندی ندارد !
3_ نیروگاه 40 مگاواتی اراک که وفق قرارداد با کشورهای غربی دولت ایران داخل قلب رآکتور آن سمنت ریخت تا غیرقابل استفاده شود و اصلا کار نمی کند که پسماند اتمی داشته باشد.
4_تنها نیروگاه قدرت ایران که نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر است که برق تولید می کند. وفق قرارداد با روسیه ایران باید پسماند اتمی این نیروگاه را تحویل روس ها بدهد. حالا این وسط افغانستان چی کاره است و کدام خطر دفن مواد فاضله اتمی (پسماند اتمی) افغانستان را تهدید می کند ؟!!
البته شما یقینا" آدم شریفی استید ولی چرا چیزی نوشته کنیم که مرغ پخته هم در دیگ خنده کند. مردم احمق که نیستند. انبوهی از دانشجویان و اساتید دانشگاهها و حتی محصلین مکاتب بقدر کافی هوش خداداد دارند و نمیشود با نیرنگبازی هر دروغی را در حلق شان فروکرد.میشود؟
یازدهم_گفتنی بسیار است اما من از نوشتن خسته شدم. صرف یک توصیه می کنم. خدا به همه ما عقل و مخ داده. از ای عقل خدادا بکار بگیریم و هرچرندی را که بی بی سی بی آبرو یا متباقی وطن فروشان و مزدوران بی شرف تلویزیون های ستلایت گفتند باور نکنیم.درک این مسایل ساده است و بسادگی (بساده گی غلط است_ه ندارد)میشود فهمید که آیا حق با ایران است یا با کشورهای شرور مسلمان کش غربی که 20 سال است شاهد جنایات آنها در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و افغانستان و لیبی و یمن استیم. اما پرسش همچنان باقیست. چه کسی به رژیم مجرم امریکا که سابقه جنایت در 2 شهر را دارد اجازه داشتن تسلیحات اتمی را داده؟ رژیم امریکا ثابت کرده که صلاحیت داشتن تکنولوژی هسته ای را ندارد.
بنائا" ««رژیم امریکا باید خلع سلاح بشود »» تا نتواند مردم کشوری دیگر را قصابی کند.
خسته شدم.خیر پیش.

>>>   پيام سوم : من فکر کردم پيام را يک شخص فزيکدان هسته اى نوشته باشد.
* گذشته از آن ایران با داشتن ذخایر زیاد نفت و گاز،
** استفاده از انرژی اتمی در ساحه صحت و زراعت،آنقدر یورانیم غنی شده ضرورت ندارد که در داخل کشور ده ها هزار سنتریفوگال برای غنی سازی یورانیم به کار انداخته شود.

تفکر کميتى تفکر تبليغاتى امريکا است تعداد سنتریفوگال برای غنی سازی یورانیم براى ساختن بم هسته اى اهميت ندارد اگر ميليون هم باشد. کيفيت فى صدى يا درصدى (٪) یورانیم غنی شده مهم است.
در اورانیوم طبیعی فقط حدود 0.7 درصد از ایزوتوپهای قابل انحلزی 235 را شامل می شود، باقی مانده از اورانیوم غیر 238 است. برای استفاده در نیروگاه ها، غلظت اورانیوم 235 باید به دو تا پنج درصد افزایش یابد. تقریبا 20 درصد غنی سازی برای اهداف مختلف پزشکی مورد نیاز است. برای سلاح هسته ای، اورانیوم 235 غنی شده به حداقل 80 درصد، اغلب بیش از 90 درصد است.

ایران از سال 2007 تاکنون 5 درصد اورانیوم غنی شده با غنای ناتان در جنوب شرقی ایران تولید کرده است. در سال 2009، تهران همچنین تاسیس غنی سازی فوردو جنوبی تهران را پذیرفت. در کارخانه زیرزمینی در سایت نظامی سابق اورانیوم 20 درصد غنی شده است.
ايراان بخاطر برجام و صلح اورانیوم 20 درصد غنی شده به روسيه داد تا صلح بين الملى پيشرفت کند و محاصره و تحريم امريکا خاتمه يابد. من شکر خدا را مى کنم که ايران قادر به غنى سازى اورانیوم 235 غنی شده به حداقل 80 درصد، اغلب بیش از 90 درصد شود باز امريکا گستاخى به کشورايران نخواهد کرد.

>>>   آیت الله محقق کابلی، در سال ۱۳۰۷ (1928) در روستایی واقع در ولایت پروان، قریه ترکمن (منطقه‌ای در شمال غرب کابل) متولد شده است.
او آموزش علمی دینی را در هفت سالگی نزد برادرش آغاز و سواد خواندن و نوشتن یاد گرفته و سپس نزد ملاهای محل صرف، نحو، منطق و فقه آموخته است.

آیت‌‌الله محقق بعد برای ادامه تحصیل به کابل آمده و در سایت رسمی او آمده که در آن زمان در شهر کابل نیز یک نظام آموزشی "قابل قبول" برای طلاب علوم دینی وجود نداشت، علاوه بر آن "خفقان شدید سیاسی، فرهنگی و مذهبی بر افغانستان حاکم بود"، این عوامل مانع ادامه تحصیل ایشان شد و افغانستان را ترک کرد.

آقای کابلی در سال ۱۳۷۳ خورشیدی مرجعیت شیعیان افغانستان را پذیرفت
او بعد از ترک افغانستان به حوزه علمیه "نجف" در عراق رفت که در آن زمان از شهرت و شکوه فراوان برخوردار بود. او با کاروانی که برای زیارت عازم ایران و عراق بود، همراه شد و بعد از عبور از ایران در سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علیمه نجف شد.

آقای کابلی برای ۲۰ سال در نجف به تحصیل و تدریس مشغول بود و در سال ۱۳۵۱ دوباره به کابل برگشت. در سایت رسمی آقای محقق آمده که او هفت سال را در حوزه‌های علمیه کابل به تدریس، تحقیق و تبلیغ پرداخت، مدرسه علمیه جامعه الاسلام را ایجاد و مسجد امام خمینی را تاسیس کرد که با انجام کودتای کمونیستی در سال ۱۳۵۷ کار آن ناتمام ماند، هرچه که بعدا تکمیل شد.

بعد از استقرار حکومت چپگرا در افغانستان آقای محقق در دلو/دی ۱۳۵۷ وقتی آگاه ‌شد که تحت تعقیب حکومت قرار گرفته است مجبور به ترک کابل شد و از آنجا به قندهار سپس از مرز اسپین بوُلدک به پاکستان رفت. او سپس به ایران عزیمت کرد و تا سال ۱۳۷۱ در آن کشور اقامت گزید.
او در سال ۱۳۷۱ بعد از پیروزی مجاهدین در افغانستان، به کابل بازگشت و تا بهار سال ۱۳۷۲ در این شهر باقی ‌ماند. بعد دوباره به ایران رفت و در شهر قم ایران ساکن شد، و تا زمان وفات در همان شهر باقی ماند.

سایت رسمی آیت‌الله محقق نوشته که او "با توجه به تقاضای سراسری و جدی شیعیان افغانستان به ویژه روحانیت، مدرسین و طلاب،" احساس تکلیف و وظیفه‌ای شرعی نموده و در سال ۱۳۷۳ خورشیدی مرجعیت شیعیان افغانستان را پذیرفت.
سایت رسمی آقای محقق کابلی نوشته که او بعد از پذیرش مسؤلیت "عظیم مرجعیت"، مشغول تدرس دورس "خارج فقه" در حوزه علمیه قم بوده و تاکنون کتاب‌های خمس، اجتهاد و تقلید و کتاب طهارت ....را تدریس نموده و بنا به اقتضاء شرایط افغانستان و ضرورت قضای "کتاب قضاء" را نیز تدریس نموده است.

آقای محقق کابلی بعد از پذیرش مرجعیت به استفتاء مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، پاکستان، کشورهای عربی، اروپای، شرق آسیا و ... همچنین از داخل افغانستان صورت گرفته پاسخ داده و در سایت رسمی او آمده که "از این طریق بسیاری از ابهامات و مسائل شرعی حل گردید و مؤمنین به وظایف شرعیه شان آگاه شدند."
برگرفته از بى بى سى

>>>   امیدوارم همکاری های علمی ،اقتصادی ایران و افغانستان به حدی برسد که هردو کشور تبدیل به مکمل پیشرفت یکدیگر شوند
ما ایرانی ها شدیدا طرفدار پیشرفت کشورهایی هستیم که در اینده به کارمان خواهند امد
محمد قیاسی ایران

>>>   كاش زمينه مبادلات علمي بين ايران و افغانستان گسترش مي يافت تا با اين تبادلات ايران و افغانستان بتوانند در جهان پيشرفت بهتري داشته باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است