چرا نمی شود به تنش ها در مجلس پایان داد؟
۱۶۷ تن نمایندگان با بلند کردن کارت سبز یکبار دیگر ریاست رحمانی را تایید کردند، اما اصولی می گوید: یکصد و چهل نفر تعهد کرده بودند که به من رای میدهند، اما ندادند و پنجاه و پنج رای دادند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۸/۳/۲۹ کد خبر: 159144 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نزدیک به دوماه از ایجاد تنش ها در مجلس یا پارلمان افغانستان می گذرد و نمایندگان تا کنون نتوانسته اند از میان شان یک فرد را برای ریاست این مجلس انتخاب کنند.

در نخست برای احراز ریاست مجلس، میان کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی انتخابات صورت گرفت.
هر چند میر رحمان رحمانی برنده اعلام شد و غنی و عبدالله نیز احراز این پست را به وی تبریک گفتند، اما کمال ناصر اصولی و شماری از اعضای دیگر این جرگه اعتراض نموده گفتند که آقای رحمانی از معیار تعیین شده یک رأی کمتر آورده‌است و باید انتخابات بار دیگر صورت گیرد.

تلاش‌های کمیسیونی که برای حل این مشکل تعیین شد به نتیجه نرسید.
هرچند یک هيأت پانزده نفرى (به نمايندگى از رحمانى: خان آقا رضایی، حاجی اجمل رحمانی، میرداد نجرابی، ناهید فرید، همایون هریرود و به نمايندگى از اصولى: خان محمد وردک، جاوید صافی، سیداحمد خادم، راضیه منگل، عبدالرشید عزیزی و از جانب اعضای بى طرف: عبدالقیوم سجادی، عرفان الله عرفان، فریدون مومند، صدیق احمد عثمانی و محمدالله بتاش) به هدف حل بن بست رياست پارلمان تشكيل شد اما پس از ساعتی هیات بی طرف را از جلسه بیرون کردند و دو طرف منازعه باهم به جلسه پرداختند که در آخر هم این جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

گفته می شود که ارگ با برنامه ریزی فاروق وردک، کمال ناصر اصولی را برای یک دوره ریاست پارلمان درنظر گرفته بود و بسیاری از نمایندگان را نیز برای رای دادن به اصولی تشویق نموده بود که با ورود دالرهای رقیب تاجر اصولی، آرای نمایندگان به نفع رحمانی تغییر کرد و وی با ۱۲۳ رای به ریاست مجلس برگزیده شد. (میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رای و کمال ‌ناصر اصولی ۵۵ رای و ۵۳ رای ممتنع و ۱۳ رای باطل و ۳ رای مفقود شده)
کمال ناصر اصولی که فقط ۵۵ رای برده بود این انتخابات را نپذیرفته و خلاف اصول یک کرسی مستقل در جایگاه ریاست مجلس نمایند‌گان گذاشت. وی رحمانی رقیبش را متهم به توزیع پول و خریدن آرای نمایندگان کرد.

کمال ناصر اصولی شکست خود را نپذیرفت و ادعا کرد انتخابات باید به دور دوم برود. اصولی از چهره های پرحاشیه و جنجالی انتخابات مجلس قبلی است که با حرف ها و ادعاهای تندروانه‌اش، خشم بسیاری از اقوام و افراد را بر انگیخته است. وی نمایندگانی که به وی رای نداده اند را "خود فروش بیگانه پرور" نامید.

کمال ناصر اصولی یک فرد متعصب و قومگرا و فاشیست است که بارها دیگر اقوام را نوکر پشتون ها خطاب کرده و آنان را در افغانستان مهاجر خوانده و همواره در ایجاد تنش های قومی در گذشته سردمدار بوده است.
میر رحمان رحمانی یک تاجر تیل از قوم تاجیک است که در گذشته همیشه خود را از خبرنگاران و تریبون ها و حتی سیاست و پارتی های سیاسی دور نگهداشته است و اگر میل به رسیدن ریاست پارلمان دارد صرفا برای معاملات تجاری بیشتر است نه ورود به عرصه سیاست زده امروز افغانستان!
اینچنین افرادی برای ریاست پارلمان مناسب نیستند ولی چه باید کرد که در این مملکت همه سران و سردمداران حکومتی این چنین اند.

تنش ها ادامه داشت تا اینکه اعضای مجلس، دو تن را به عنوان مدیران رهبری کننده نشست عمومی تعیین کردند تا با بی‌طرفی کامل نشست‌های این مجلس را مدیریت کنند.
عبدالرووف انعامی، مدیر رهبری انتخاب شده از سوی مجلس می‌گوید: توافق شده بود که برای یک رای ما آن را به پیش ببریم و مدیریت کنیم و و کسانی که به رای گیری سری موافق اند کارت سرخ و کسانی که به رای گیری علنی موافق هستند کارت سرخ، کل تالار با کثریت مطلق کارت سبز دارد که رای گیری علنی شود. ۱۶۷ تن نمایندگان با بلند کردن کارت سبز یکبار دیگر ریاست رحمانی را تایید کردند.
اما کمال ناصر اصولی می گوید: یک صدو چهل نفر تعهد کرده بودند که به من رای میدهند، اما ندادند و پنجاه و پنج رای دادند و هر روز در کله یک دیگر میزنیم و یک رای جنجالی داریم و دیروز تفاهم شد که رای گیری بالای همین یک رای شود و کسانی که چیغ میزند که به رحمانی رای میدهیم به صندوق رای بدهند و اعلان کند.

امان الله گذر، اظهار می‌دارد: کسانی که به آقای رحمانی رای علنی میدهند باید فرصت این کار داده شود و کسانی که میخواهند رای سری بدهند همین کار را انجام دهند، اما جنجال مجلس را ختم کنید.

واقعیت قضیه این است که تشنج در مجلس، درگیری بین اقوام نیست، بل میان دو فرد و نماینده دو جناح است. زیرا از قوم پشتون تعدادی به رحمانی تاجیک رای داده اند و از تاجیک ها سه نفر به نفع اصولی رای خود را استفاده کرده اند و این خود ثابت می کند که جبهه گیری قومی وجود ندارد.
هرچند در این میان دست های بیرونی از جمله تحریک برخی زنان در مجلس توسط تیم فاروق وردک را نمی توان نادیده گرفت اما چه می توان کرد که آنان مجبور به این کار هستند زیرا با تایید مستقیم ارگ (نه با رای مردم) به مجلس راه پیدا کرده اند.

مجلس افغانستان همواره از پرحاشیه ترین و جنجالی ترین پارلمان های دنیا بشمار می رود و مردم نیز با دیدی منفی به مجلس و نمایندگان آن نگریسته اند که این دوره مجلس نیز از آغاز مشخص است که بکجا می انجامد و چقدر در راستای منافع مردم به پیش خواهد رفت. (سالی که نکو است از بهارش پیدا است).

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
اصولی
رحمانی
نظرات بینندگان:

>>>   كل خرابي از .... در ارگ منشا گرفته

>>>   اصولی مقصر نیست !
مقصر اصلی ما ( تاجیک ) ها هستیم که یک کوچی مهاجری بی سر و پا را این قدر وقت و فرصت دادیم که بار های بار ها به بسیار جرأت صاحبان اصلی این مرز بوم را مهاجر بخواند و علت این پر روی های وی ؛ سست عنصری ، بی تفاوتی ، خود خواهی و تک منفعت طلبی سیاست مداران بی خاصیت معامله گر ماست که همیشه
به فکر منافع شخصی خود بودن و بس .
اطهر تالیا دخت پنجشیر

>>>   ما مهاجر هستيم يا شما بي وطن هستيد؟
========================
آنچه را ناصر اصولي نماينده اوغانها در مورد تاجيك ها گفت« تاجيك ها مهاجر هستند از تاجيكستان آمده اند» و در مورد هزاره ها قبلاً گفته بود« هزاره ها نسل مغول هستند از مغولستان آمدند اينجا نوكر و خدمت كار در خانه اي ما بودند» در مورد اوزبيك ها گفته بود « از ازبكستان به اينجا آمده اند» اشتباهي يا از سر ناداني و جهالت نگفته است بلكه اعتقاد و باور اكثريت به اتفاق پشتون ها در مورد غير پشتون ها است و به كثرت ديده شده است چنين افرادي كه به توهين، تحقير و حمله به غير پشتون ها مي پردازند در ميان جامعه پشتون قهرمان محسوب مي شوند و از آن در شهرهاي شان استقبال و به بزرگي پذيرايي و ياد مي كنند كه نمونه ديگر اين افراد جرّأت، يون، منگل، شكريه باركزي و... است.
اصولي در جمع مردم در مورد رياست مجلس گفت « حاضرم بپذيرم يهودي، مسيحي رئيس مجلس باشد اما يك تاجيك نباشد» و در آنجا امان الله گذر ميفرمائيد «ساكت باشيد گپ خود را بزند» امرالله صالح ندا مي دهد« مجلس را گروگان نگيريد» بدون اينكه نامي از گروگير بگيرد! وقتي افرادي مانند اصولي حرف مي زنند چنين آدم هاي جاهل و پست فطرتي در ميان ما هستند بجاي دفاع از مردم خويش خواسته يا نا خواسته دانسته يا ندانسته در دفاع از دشمن سوگند خورده امان بر مي خيزد!
در حالي شما هيچ اوغاني را نمي بينيد از افرادي مانند اصولي، يون، مهمند، جرّأت و... به علت سخنان مغرضانه خلاف واقع بينانه و تحريك آميزشان انتقاد كنند بلكه پاداش هم براي آنها مي دهند!

اما نام اين كشور چه وقت گذاشته شد و ساكنان اصيل اين سرزمين چه كساني هستند؟
نام اين جغرافيا روزگاري آرين(آريانا) ناميده مي شد بعد از اسلام بيش از يك قرن به اين جغرافيا خراسان گفته مي شد حتي بعد از كشته شدن نادر افشار كه احمد شاه ابدالي يكي از سرداران وي بود در قندهار اعلام حكومت كرد تا زمان امان الله رسميت نداشت دقيقاً (٩٦) نود شش سال قبل توسط امان الله خائن در قانو أساسي نام قوم اوغان بر سر كشور گذاشته شد.
فارسي زبانان از دير بار در اين سرزمين زندگي مي كردند و ساكنان اصيل اين سرزمين هستند اما بعد از آنها اوزبيك ها وارد اين جغرافيا شده اند پشتونها از اطراف كوه هاي سليمان از قرن دوازدهم (١٢) ميلادي به بعد به عنوان كوچي شروع به آمدن در اين سرزمين كردند و بعد ها يك عده از كوچي گري اجتناب كردند در خدمت دولت هاي ايران در آمدند از آن جمله احمد شاه ابدالي بود...
اين متن در پاسخ به افراط گرايان اوغان است بدان معنا نيست پارسي زبانان برتر و مستحق تر هستند اينجا از ديد يك خراساني فارسي زبان هر آنكه زندگي مي كند از پدر و مادر در اينجا متولد شده است خراساني است يكسان و برابر و برادرانه بايد زندگي كنند تاجيك، هزاره، تركمن، بلوچ، پشه اي، نورستاني و... همه يك سان است.
حالا شما پشتون ها تاريخ را ورق بزنيد ما در اين سرزمين مهاجر هستيم يا شما مهاجران كوه سليمان بي وطن هستيد؟
Gol Amiri

>>>   انسان ها سست عنصر و بی اراده همیشه آله دست قرار میگیرد که نمونه های بارز آن را در قضیه دوستم ، عطا ، .......دیدیم اما این بار در پارلمان .
کسانیکه در بازار مسکو کار کرده باشند میدانند که ناصر چگونه شخصیت است بی سواد مطلق ، لچک ، بی بند و بار ، شرابی ، زبان روسی را که یاد گرفته از برکت فاحش های روسی که همراهش در یک خانه زندگی میکرده............آیا این یک خصلت یک محصل و شخص تحصیل کرده است ، به هیچ وجه .
امروز از جنایات و معامله گری غنی کوچی زی ، برادران پشتون ما هم به ستوه آمده با در نظر داشت شخصیت ناصر و گذشته هایش در پارلمان علیه وی رای دادند.
آیا این بی بند بار جرئت به گروگان گرفتن پارلمان را دارد ؟ نخیر ، فقط کسانی در پشت پرده رول ایشجی ......را بازی کرده تا ازین کوردل سو استفاده کنند .به طور یقین مردم پیروز است.

>>>   ملغی نمودن پارلمان افغانستان 50 فیصد از مشکلات همچو فساد اداری، غصب ، زورگویی و از بین بردن جور و چپاول های کشور را حل خواهد ساخت.
خطیرترین و مخرب ترین مافیای داخل این کشور درین دایر جمع میشوند و از قدرتی که در دستشان قرار میگیرد به اهداف شومی که سال ها در سر داشتن میرسند.
پارلمان را لغو نمایید و مصارف مالی که روی اینا مصرف میشد را فرهنگ سازی کنید.
صادقی

>>>   نمی‌دانم هدف اشخاصی مانند اصولی چیست؟
او در برنامه اخیر کاکتوس بار دیگر شهروندان این سرزمین را مهاجر خطاب کرده، منِ تاجیک که هیچ‌گاهی علاقه ندارم برادر پشتونم را اهانت کنم چگونه می‌توانم برای اصولی بی‌اصول جواب بنویسم؟
اگر جوابی به اصولی بنویسم بدون‌شک که به یک نحوی به برادران عزیز پشتونم بر می‌خورد بناً من به‌اصولی نمی‌نویسم و هرگز نمی‌خواهم از جمله‌ی نفرین‌شدگان باشم و یک نفرین جداگانه به گرداننده برنامه کاکتوس می‌فرستم که همیشه درپی نفاق است و هم‌چنان مهمانانی را دعوت می‌کند که حساسیت برانگیز باشند
حضرت محمد ﷺ : کسی که مردم را دعوت به تعصب کند از ما نیست، و کسی که به خاطر تعصب بجنگد از ما نیست، و کسی که با تعصب بمیرد از ما نیست»

>>>   چند سخنی با وکیل اصولی زن فروش به زبان خودش !
با پوزش از بزرگان ادب و فرهنگ در رخ نامه ام .

تو جناب ، پدرام بزرگ را خراسانی خواندی و به زعم خود ایشان را دشنام دادی و همه تاجیکان را مهاجر تاجیکستانی خواندی ، در حالی که خود از قبیله زن فروش و مهاجری . ( بگیریش که نگیرش ) ! بخوان اگر غیرت و شمله اوغانی داری !
گرچی آقایان پدرام و سعیدی برایت پاسخ دادند ولی نه به آن زبانی که خودت آشنایی داری و بلدی و می فهمی ، کوشش می کنم به زبان خودت با خودت چند سخنی داشته باشم :
او اصولی زن فروش بی فرهنگ ، شما ناقلین سلیمان کوهی به اساس نظامنامه ننگین ناقلین شاه آق پدر تان ، همان شاهی که برای گرفتن قدرت پدر خود را کشت ، به شمال سرزمین خراسان ناقل شدید ، چگونه ادعا داری که تاجیکان و ازبیکان مهاجرین تاجیکستان و ازبکستان اند ؟ این ادعا را از کجای ایزار بوبوی خود در آورده یی ؟ اگر سواد تاریخ خواندن نداری از باداران انگلیسی خود بپرس تا برایت ادب و سواد انگلیسی بیآموزند .
شاغلی اصولی ، یکبار هم که شده سری به قبایل مومند و شینوار بزن تا بدانی مربوط کدام قومی . یا اینکه زنفروشی دیگر جز فرهنگ تان شده و زن تبدیلکان برایت شرم وعاری ندارد ؟
در جایی گفته بودی که هزاره ها در خانه هایمان نوکر و مزدور بودند . درین جا راست گفتی ، زیرا زن های شما به پالش و مالش مردان کارگر و قدرتمند اشد ضرورت داشتند و دارند زیرا می دانند که از شوهران غیرتی شان جز لاف غیرت دروغین اوغانی ، کار دیگری ساخته نیست . چگونه جرات نموده یی که این حقیقت تلخ را از زبانت بیرون آری؟ افتخار به آن مردان هزاره توانمند که در خانه هایتان با زن های تان آمیزش نموده و به دختران تان راه و رسم معاشرت جنسی اموختانده اند .
شما سلیمان کوهی های بی فرهنگ در سرزمین خراسان ، گونه دسترخوان گستری آموختید، با خوراک های انسانی چون قابلی ، پلو ، چلو ، آشک ، شوربا ، قورمه ، منتو ، بولانی و و آشنایی پیدا کردید ، ورنه یک عمری جز شلمبو و دنده کی غذای دیگری را نمی شناختید . آیا تو و امثال تو نام های اوغانی به این خوراک های خراسانی دارید ؟ نخیر ! زیرا شما با فرهنک خوراک انسانی بلد نبودید . آن نمکی را که از دسترخوان مهمانخانه خوردید ، نشناختید و حال با بی حیایی تمام به نمکدان می شاشید . زهی مهمان چشم سفید و بی حیا که بعد مهمانی خوری ادعای آقایی و باداری در مهمان خانه را هم می کند .
شما سلیمان کوهی های بی فرهنگ ، تا دیروز گونه نوشتن و خواندن بلد نبودید ، به یاد شما بی هویت ها بیاورم که نخستین بار در کجا شما نوشتید و خواندید ؟ در کابلستان ! در جایی که رقاصه های سلیمان کوهی تان بعد دیدنش به دیگر سلیمان کوهی ها زمزمه می کنند : کابل جای خوبی است و دیگر به کوه های سلیمان برنمی گردم : کابل شه زای ده بیا نه رازمه!
به شما زن فروشان بی فرهنگ همین بس ، اگر بار دیگر چنین گ.. یی خوردی ، مستند برایت خواهم نوشت ! زبان بی پیر را لامذهب می داند .
منصور بدری

>>>   عکس این سه .....را که شما سر عنوان مطلب خود ساخته اید همین کولی ها یگانه مشکل در خانه ملت افغانستان است وملت افغان این حرامی ها را باید به صورت. کامل یک ترییه انسانی ‌سیاسی بدهد و این کولی ها باید بداند که این مملکت از ملت افغان است نی از کولی و اجنبی

>>>   درموضوع دست اشرف غنی دخیل است ورحمانی یک شخص دیوانه بی هویت است .
خاکسار

>>>   وصولی نمک حرام و خایین اصلآن لیاقت انسان بودن را ندارد حیف نام انسان بالای این فاشیستان نمک حرام . امروز زبان فارسی زبان ملی عام کشور است اما عده فاشیستان مانند وصولی از حقیقت چشم پوشی کرده فکر میکنند زبان این ها که تنها خودشان صحبت میکنند زبان رسمی است . قدامت پشتون و زبان پشتو از کهن تر از مثنوی مولانا نیست و قدامت حتی ۳۰۰ ساله ندارد . اما این نمک حرامها که به زبان فارسی صحبت میکنند هنوز هم اقوام دیگر را مهاجر خطاب میکنند و خجالت هم نمیکشند که خود یک مهاجر و یک ناقل بیش به اوغانستان نیستند. تاسف به حال این نمک حرامها. وقتی وصولی و غیره فاشیستان یک ریس انتخاب شده مارا تحمل ندارند پس ما چطور این ناقلین کوهای سلیمان را به صفت هم وطن خود قبول کنیم ؟ ما افغان یا اوغان نیستیم اوغان غنی ِ وصولی ِ اسراییل یوون و غیره فاشیستان هستند نه ما

>>>   به اندازه وصولي بي وجدان هيچ زنده جان را تا حال نديده بودم ، اين بي حيا هيچ شرم ندارد

>>>   همی اصولی در زمان بچگی زیاد بی عقلی کرده ،

>>>   امروز درگیری درمجلس فزیکی صورت گرفت تعداد تلفات زخمی ,.... تا هنوز معلوم نیست

>>>   سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

>>>   وقتي شعور فاشيزم بر شعور انساني غلبه ميكند شعور انساني خودرا كنار ميكشد (حال وصولي فاشيست)

>>>   مجلس که نمی تواند رئیس خود را انتخاب کند چه مسکلی از قانون ومردم می تواند حل کند؟ اشرف غنی افراد احمق بی سواد و متعصب و بی منطق را گزینش کرده و به مجلس فرستاده است اینها نمایندگان منتخب مردم نیستند. از وجوداین مجلس نبودش بهتر است. مجلس نمایندگان افغانستان فقط یک سازمان تشریفاتی است و به جز حیف ومیل بیت المال کاری دیگری از انان ساخته نیست. هیچ قدرتی در برابر اشرف غنی و دیگر زورگویان ندارد بلکت خود قانون شکن و زورگو هستند به کز چند نفر انگشت شمار که از انان هم کاری ساخته نیست.

>>>   آقای رحمانی در سومین رای گیری نیز رئیس تعین گردید. ولی با مخالفت ۱۳ نماینده روبرو شد و با درگیری و سرآغاز به کرسی نشاندن رحمانی پایان یافت.
رحماني با گرفتن ١٩٢ راي در سومین بار انتخابات بعنوان رئیس تعین گردید.
بار اول ۱۲۴ رای
بار دوم ۱۳۶ رای
بار سوم هم۱۹۲ رای موافق ۱۳ رای مخالف مورد تایید اکثریت وکلا بحیث رئیس مجلس انتخاب گردیده است.
این کشمکش تا چی وقت تداوم خواهد یافت؟

>>>   احمد ضیاءمسعود
آقای رحمانی نباید اعتماد ملت و زحمات وکلاء محترم
را به مسخره بگیرید
پایان تنش ها در پارلمان!
امروز شما را به ریاست می‌نشانند اما شما تا هنوز جایگاه خودرا در ارگ پیدا نکرده اید در نماز عید درحالی‌که رسما رئیس پارلمان بودید در صف دوم قرار گرفتید
این‌که شما چگونه با فاشیزم مبارزه می‌کنید،
چگونه برای ارزش ها کار می‌کنید و چطور می‌تواند قربانی های یک نسل را جبران کنید از همین امروز هویداست.
زحمات وکلا و مردم به مثابه جمع کردن برف در گرمایی ۴۰ درجه‌ی زیر آفتاب برای فرداست.
اندکی خود را تکاندهید

>>>   فرشته حسینی
من نمی‌دانم چرا این مساله ریاست پارلمان را اینقدر بیخودی بزرگ کرده‌اند. کاری ندارد که. یک دوئل برگزار کنند، هر کس زنده ماند بشود رئیس مجلس.

>>>   وکیل اصولی به تلویزیون یک:
مهاجرین از تاجیکستان «همان وقت» آمده و تا حال مانده اند!

>>>   با چورلمان آشنا شوید!
همه روزه با اجرای نمایشهای بزکشی،سگ جنگی و...درخدمت مردم.
این است نتیجه دیموکراسی تحمیلی امریکایی.
Abdullah Hariri

>>>   Saheb Nazar Abdulsalim
مردم !؟
این غنی مُردار خور و عبدالله بی تلخه و خَسی کجا هستند که چهار تا دزد و ........... فیصله های مجلس نماینده گان را سبوتاژ میکنند ، رحمانی با اقتدار و مقتدرانه باید به کرسی مجلس جلوس نماید .
شما چه فکر میکنید ، چه شود ؟

>>>   پارلمان حق دارد تحت رياست رحماني جلسه استراري داير و اصولي را طبق قانون از پارلمان با راي اكثريت آرا اخراج نمايند
Abdul Qayum Akrami

>>>   اصلا این خاین های فاشیست غیر از خوددیگر کس را نمی خواهند

>>>   مشکل بین چند دزد شمالی وتعدادی مزدوران پاکستان است ، مشکل اجیران پاکستانی جهالت است ،آنقدر که به قوم پای بند هستند در دین خود محکم نیستند ،
اصولی می خواهد به یمت چاق کردن نفاق قومی خودرا مشهور سازدقسمیکه همان فرد دیگری درمسجد کاری کرد تا مشهور گردد

>>>   #اصولی_صاحب_کدام_اصول_دیگر_باقی_نمانده_اگروجدان_داری
آقای رحمانی در سومین رای گیری نیز رئیس تعین گردید. ولی با مخالفت نمایندگان ارگ روبرو شد و با درگیری و سرآغاز به کرسی نشاندن رحمانی پایان یافت.
رحماني با گرفتن ١٩٢ راي در سومین بار انتخابات بعنوان رئیس تعین گردید.
بار اول ۱۲۴ رای
بار دوم ۱۳۶ رای
بار سوم هم۱۹۲ رای موافق ۱۳ رای مخالف مورد تایید اکثریت وکلا بحیث رئیس مجلس انتخاب گردیده است.
این کشمکش تا چی وقت تداوم خواهد یافت؟
جرم رحمانی چیست؟

>>>   برخی‌ها چقدر ساده و گوسپندی اند!

کسانی که آرزوی لغو و انحلال پارلمان را می‌کنند، سخت در اشتباه اند. سخن معروف داریم که از بی‌حکومتی کرده بد حکومتی بهتر است. همین پارلمان بد هم خوب است اگر دستان پشت پرده با حمایت از چند بی‌بندوبارِ فاشیت، بگذارند که کارش را آغاز کند. توقع می‌رفت که حکومت در زمینه مداخله کند و قانون را به اجرا بگذارد و مشتی بی‌بندوبار، متعصب و بی‌اصول را سر جای شان بنشاند. اما با دریغ حکومت نه تنها چنین نکرد و نمی‌کند بل از وضعیت نا به‌سامان موجود در پارلمان سود می‌برد. موجودیت پارلمان در مثلث متشکله‌ی دولت یک ضلع قدرت و حاکمیت است و نبود قوای مقننه نظام موجود را بیشتر مستبدالرای و خودکامه خواهد ساخت و بسیاری از قوانینی نامصوب خواهد ماند.

تصور نکنیم که این وضعیت پارلمان روند طبعی دارد. این وضعیت را عمدن پیش آورده اند و از پشت صحنه برای بی‌اعتباری پارلمان مدیریت می‌کنند. پارلمان یگانه نهادی‌ست که حکومت را به چالش می‌کشد و جلو خودسری‌ها و قانون‌شکنی‌های سران حکومت را می‌گیرد.
باور بامیک

>>>   هر نوع تصمیمی تحت نام مصلحت و مصالح ملی و نمی دانم این چنین واژه ها خود یک عقب گرد دیگری است که بر ضرر ما است،اگر باورمند به قانون هستید باید در مقابل قانون شکنان ایستادگی شود و حرف قانون به کرسی بنشیند اصولی و غیر اصولی عددی نیستند فقط یک بار در مقابل این عده فاشیست و متعصب و قوم گرا ایستادگی صورت بگیرد دیگر هیچ وقت حرف های مزخرف مهاجر و کولاک را نخواهند گفت و نوچه های شان نیز در بیرون فکر های برتری طلبی و فاشیستی را سر نخواهند داد و این تفکر پست برتری طلبی از بین خواهد رفت و حاکمیت قانون ایجاد خواهد شد اگر‌ دوکتور عبدالله و تیمش عقب گرد نمی کرد و ایستادگی می نمود و از تقلب انتخاباتی جلوگیری می کرد یقینن امروز اصولی های نفهم یک سرزمین را به گروگان نمی گرفتند
قدوس خطیبی

>>>   امان الله گذر: رئيس را بر كرسي مي نشانيم.
=========================
تاريخ به ويژه تاريخ زنده يعني عصر ما شاهد است "اوغان جماعت به قانون، راي گيري، انتخابات، شهروندي، منطق، ارزشها، در واقع و به هيچ اصول انساني پايبند نيستند" آنها مانند درندگان در جنگل زندگي مي كنند پس لازم است براي آنها همانند جنگل آفريقا ساخت در آنجا آنها را نگهداري كرد هرگاه تربيت شدند از وحشي گري به انسانيت و احترام به قانون و شهروندي رو آوردند آن وقت به خراسان انتقال شان داد.
خدا اين هندي هارا خير بدهد كه را از شر اين موجودات مضر و از اين ويروس هاي واگير بنام اوغان خودشان را نجات دادند همه را به پاكستان بخشيدند و يك عده را خراسان فرستادند كه آن يك عده كشور مارا به اين حال روز انداختند!

پيام ما به جناب امان الله گذر، مير رحماني و همه نمايندگان غير پشتون در مجلس اين است.
از جمله هاي؛ ما برادر هستيم، هم وطن هستيم، مذاكره كنيم، چه خبر است مجلس را به گروگان گرفته اند اجتناب كنند يكصدا در دفاع از حق شان جمع گردند يك وجب از حق شان نگذرند.
با طايفه اوغان جماعت تا حالا كوتاه آمديد و اين بخشش ها و گردن خم كردن ها از اجلاس بن تا حالا بوده است آنها را هر روز گستاخ تر كرده است.
تصور كنيد يك اوغان جاي مير رحمان رحماني بود و يك غير اوغان مانند اصولي و هوادران اش بر خورد مي كرد تمام اوغانها متحد مي شدند اشرف غني، كرزي، مسلميار، و... چه غوغائي بر پا مي كردند تا از سفارت آمريكا، انگليس صداي محكوم شدن را مي شنيديم و در پايان نماينده معترض ما را به زندان مي بردند تا سالها پشت ميله ها بخوابد اما حالا صداي هيچ اوغاني بلند نمي شود همه سكوت كرده اند!
بنظر مي رسد غير پشتونها هيچ چيز از انسانيت، فداكاري و خود گذري نبوده كه در برابر پشتونها نكرده باشند ديگر كافي است بايد اسلحه برداشت و در برابر اين هيولاها بنام" قوم انتحاري اوغانيسم" ايستاد آنها را سر جاي شان نشاند چونكه ناصر اصولي بدون حمايت غني و كرزي اين جنجال را خلق نمي كند.
گل امری

>>>   اعتدال گرا ارگ فاشیزم خونخوار اوغانی ، تمامی رسانه های اوغانی، نهاد های مدنی اوغانی و تحلیل گران اوغان همه در بد ماشی و قانون شکنی یک قلاده اوغان بنام اصولی پشاوری سهیم اند و دست روی دست هم داده تا مجلس نماینده گان را به چالش بکشند و حاکمیت قبیله و اوغانی شان را تحکیم بخشند، تاریخ همه این وحشت و خود کامگی های تان را درج خط طلایی خود مینماید و ارگی های مفسد و بد معامله تحریک مینمایند و نظاره گر اند.
اگر از اقوام غیر اوغان و اصیل کشور چنین حرکت رذیلانه میشد قطعه خاص و پی پی اس و تمام نظام مداخله می کرد.
از همین دریچه اعلام می کنیم که هیچ کسی حق مسلم اقای رحمانی را که اکثریت نماینده گان مجلس برای بار دوم تائید کرده از او گرفته نمی تواند و هم دادکاه عالی و دیگر نهاد های نوکر ارگ حق مداخله را در مورد ندارند، در غیر آن نتایج عواقب بعدی اش بدوش ارگی های غاصب خواهد بود و است.

>>>   حیف پول هند
______
این‌ها مثلا قانون‌گذاران این مملکت فلک‌زده هستند، حیف آن همه پول بی‌زبان که کشور هندوستان برای ساختن ساختمان پارلمانِ انتحارستان هزینه کرد. این وطن هرگز جورشدنی نیست، زیرا انتحاری‌های جدید قبیله هم در راه‌اند.
محمد نسيم جعفری

>>>   یک پُست خیلی جدی مجلسی،

ما یک چیز را ”چُکیدن” می‌گوییم، اصطلاحی‌ که معمولن در میان وطن‌داران شمالی، بویژه قوم‌های "پنجشیر" مان بسیار کاربرد دارد، این "اصطلاح" زمانی به‌کار برده می‌شود که مثلن شما با یک یا چند آدم‌نمای به‌شدت احمق و گساله‌خو مواجه هستید که اصلن حرف و حساب سر شان نمی‌شود، زبان انسانیت‌را قطعن بلد نیستند/نمی‌فهمند و با واژه‌های چون، مصلحت، خودگذری، تمکین، قانون پذیری، تحمل و ...اصلن آشنایی ندارند. به‌عبارت دیگر، با کسانی درگیرید که خودشان‌را زده‌اند به نفهمی "خریت" و منطق ناپذیری. این‌جاست که شما می‌توانید از "چُکیدن" استفاده نمایید. چنین موجودات "حرف‌نفهم" را چنان "بچُکید" که با معذرت، خلم‌شان پوقانه کند.

در بحث "چُکیدن" اما می‌توانید از هر وسیله‌ی (بر اساس تجربه‌ی فردی و فتوای من) استفاده کنید، حتا شما اجازه دارید تا "دندان‌" های طرف‌ "نافهم" را بریزید زمین، چنان‌که چهره‌اش به اطلس شباهت پیدا کند!

یک "مثل" قدیمی و پر مفهوم می‌گوید:«چون به‌تنگ آمد، به‌جنگ آمد.»

مرتضی‌جلالی

>>>   خطاب به بزرگان قوم عزیز پشتون
اسیاب پدر کارش بنوبت بانکه دردوسوی قدرت یعنی طالب وارگ شما ایدمارا نبایدتوهیین نماید نباید حاکمیت را بقیمت توهین ونابودی غیر خود ادامه دهید
.... زنجیری تانرا که دیوانه وار به ما حمله ورمیشود دشنام وتوهین به ما نثار میکند بسته کنید
اگر غیر پشتون هابه سنگر برایدانوقت اداره وضعیت راامریکای تان هم کرده نمیتواندازما گفتن بود عذربهم رسانی کنید
کوهستانی

>>>   فکر کنم اصولی فاشیست از دانشگاه امریکایی ها که تاریخ دروغین به دانشجویان اوغان تدریس میکند فارغ شده زیرا اوراق تاریخ برای شان سرچپه تدریس گردیده است.
آنکه با قافله شتر صحرا به صحرا ، ده به ده پای لچ شیرو شیر صدا میکرد تا کسی سر از دروازه خود بیرون کند و صدا بزند که او شیر فروش شیرت صاف است یا آب گد کردی ؟ تا شیرش را بخرند و پسر کوچی دوباره بر گردد زیر غژدی ؛
شما اوغانها به زور کشور های بیرونی و مزدوران قوم خود صاحب خانه و زمین در مناطق خراسان زمین شدید حالا با دیده درایی و چشم سفیدی به ما مهاجر خطاب میکنید؟!.
مهاجر تو غژدی نشین بویناک هستی!
اورانوس آریا

>>>   نریندرا مودی؛ نخست وزیر هند، حتمن حالی پیش خو میگه: اشته بدی کردم پولا کشور خور به ساخت پارلمان افغانستان به هدر دادم! بلوک کله خرابی بزدند هرچی میز و چوکی بود بشکستند.
بهات بهات افسوس!
حکمت

>>>   Fatah Mehryaan
آن عده از نمایندگان مجلس که امروز در داخل تالار مجلس دست به آشوب، قانون گریزی، زورگویی، برخورد قومی و شکستن میز و چوکی زدند و به هیچ تصمیم و راه‌حل قانونی‌ و منطقی‌ای تمکین نمی‌کنند، در حقیقت شباهت کم‌تری از تروریستان طالب ندارند.

>>>   یکی از نمایندگان مجلس خطاب به اصولی : بخدا قسم از قیافه ات کاسه دمبوره ای میر مفتون جور می کنم . این مطلب را در صفحه یکی از دوستانم در فیسبوک دیدم.
مردمان کشور ما باید حرف های آرمانی، از قبل گفته شده را از خود آزاد کنند. تاکنون هر چی بود به پای برادری، هم وطن، افغان بودن و... از خود در مسائل سیاسی و اقتصادی گذشت نشان می دادیم بی آن که نگاه به حقوق خود نسبت به این که شهروند یک کشور هستیم بکنیم.گذشته از این که قانون کشور برای ما چی حقوقی تعیین کرده باید اول حقوق شهروندی خود را دریابیم حقوقی که دیروز به بهانه برادری، افغان بودن و... از ما می گرفتند امروز با توهین و تحقیر میگیرند، شاید گناه خودمان باشد اگر از همان دیروز می جنگیدیم امروز به این حالت نبودیم. برداشت سویی از حرفم نباشد ولی هموطن من برادرمن، که تو با این واژه ها بیش از یک دهه بر سرم کلاه گذاشتی ما هم حقوقی داریم به عنوان شهروند و باید ازش دفاع کنیم. آقای رحمانی بیشترین رای را آوردن و باید به عنوان رئیس مجلس تعیین شوند، این را هم قانون کشور گفته هم دموکراسی که نظام کشور بر مبنای آن تعیین شده است وهم حق شهروندی آقای رحمانی. پس این لجبازی ها و تعصبات برای چیست؟ به دیگر اقوام حق بتن که از حق خو دفاع کنند.
بهترین جمله که میشه برای یک آدم متعصب گفت: بخدا قسم از قیافه ات کاسه دمبوره ای میر مفتون جور می کنم، همین است.
Mohsen Mohseni

>>>   لامع احمدی
عمل امروز بعضی از اعضای مجلس نمایندگان به عنوان کسانی که نزد مردم نخبه پنداشته شده و شایسته‌ی تصمیم گیری در مورد سرنوشت آنان و مصالح ملی گزینش گردیده اند، نشان می‌دهد که تفکر طالبانی، روحیه‌ی تخریب و خلقِ خشونت، گسترده تر از آنی است در این جغرافیای مملو از درد و رنج که ما تصور می‌کنیم و آنانی که مکاتب را می سوزانند، پل را تخریب می کنند و... به مثابه کسانی که در جهل قرار دارند هیچگاه ملامت نیستند.
هر کدام ما که فرصت پیدا نمائیم تخریب می کنیم و جنگ راه می اندازیم، فراموش نکنیم که ساختمان پارلمان افغانستان با کلیه ی تجهیزات و امکانات آن، به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام، توسط کمک های خیریه‌ی دیگران ساخته شده است و آن میزی‌که امروز شکستانده شد، از مالیات شهروندان مردم هندو باور جمهور هند به ما ملت همیشه در صحنه و شهید پرور، از روی عطوفت و غریب نوازی درست شده بود.

>>>   من خودم شخصا ، به اینایی که رفتن پارلمان رای ندادم، اصلا و در مورد نقد شما ، موافقم واقعا تاسف برانگیز است، حتی انقدر که ببخشید که میگم ، در حدی که از نام افغانستان و افغانستانی......
Yavari Manesh

>>>   Hamza Fariad
همه چیز را ویران میکنیم .ما به ازادی ،ابادی ،ترقی وارمش نیازنداریم.

میکشیم وخراب میکنیم وبا انتحاوانفجار هر انچه اثاری ازتمدن وتکامل وترقی جامعه است همه را یکسره فرومیریزیم وبعد بر ویرانه های خون الود ان با تکدی ، بی هیچ شرمی شف ها را بالا زده با تاریخ بی هزاره ساله از دیگران طلب کمک میکنیم .این است افتخار فاشیست هاوبرتری طلب های جاهل ما

بنا درموجودیت این دیوانگان زنگی راه به دیار ازادی کشیده نخواهد شد مگر اینکه انها را مهارکنیم وبه زنجیربه بندیم ودست پای شان را بشکنیم تا سنگ سر راه ازادی نشوند

از ان رو ماناگزیریم به ادب کردن بی ادب های ملی استیم تا دیگر به ساحت شریف اقوام اهانت نکنند وبا گستاخی اشوب نیافرینند وبرنامه های دشمن را درکشور پیاده نکنن

ا ین اصولی کیست ؟ چه چیزی به این ادم کستاخی وبی ادب جرات داده که شریف ترین مردم کشور را تحقیر کند . و در برابرش هم هیچ کسی هم بر نه خیزد که بدهنش بزند تابوی گند دیگر به هوا ندهد.

میدانم اصولی تنها نیست بنا باید صفش مشخص شود تا تکلیف ما روشن گردد که پشتونها (افغانها) با این ادب نشاسی های بی تمیزهمنوا اند ؟ اگر نیستند چراموضع نمیگیرند؟؟ ضروتا باید این صف ها مشخص ومعین شود

اگر هزاره با تقیه ای ارتجاعی وتاجیکان با مصلحت اندیشی های جبن الود وازبیک ها ،درخیال ترحم گرگان ادمی خور بازهم به فکر رحمت استبداد باشند ، خیال باطل ،کهنه وقدیمه ای است که امتحانش راوقت ها داده اند ونتایچش راهم گرفته اند.

همه به این باوربایست رسیده باشند که این خیالات پوچ نمیتوانند راه بدیار ازادی وانسانی با این خیل وحشی بکشد ، جزاینکه اتفاق کنند وبا مشت محکم بدهن انان متحدانه بکوبند تا سر عقل بیایند.گپ ما همین تاسخن دیگر یاهو .

>>>   تضعیف پارلمان بزرگترین خدمت به طالبان است، هرکه چنین می کند خادم صادق امارت اسلامی است
ضیا صدر

>>>   ارگ به وسیله نوکر های خود در داخل مجلس بحران آفرینی میکند.
تصولی یک باختگی است و بیهوده جنجال به پا میکند.
فاشیزم بازنده است.

>>>   همه چیز زیر سر قاق روده است!

>>>   Mirwais Sohil
آقای اصولی!
شرم کنید با چهار عدد وکیل بی منطق، بی سواد و احساساتی، بیشتر از این خانه ملت را به گروگان نگیرید.

>>>   M Afzal Malekyar
آنعده پشتونها یکه بمثل اصولی ، یون ، حاجت ، غنی کوچی اصلیت خود را فراموش کردن نمیدانند چند روز قبل توسط انگلیس ها در سر زمین خورشید آورده شدند ولی بالای اصلیت دیگران مثل شغال حمله میکنند اول بروید از پدران معنوی تان که همان انگلیس ، روس ، آمریکا است سوال کنید احمد شاه مسعود چه قسم شخص بود بعد بیاید واژه مهاجر را با من در میان بگذارید.
کور دلان کوه سلیمان مسعود ، مزاری اصلیت من است.

>>>   بن بست پارلمان باید بشکند
قرار نیست آنجا تبدیل به خانه نفاق شود، هیچ میدانید که هر کنش غیر مسئولانه بازتاب منفی تعصبات قومی را در سطح جامعه رقم میزند، مواظب باشید و به حق تن دهید ۵۵ رأی با ۱۲۳ رأی قابل مقایسه نیست لطفا از شرارت بیخود دست بردارید.
Sayed Latif Sajadi

>>>   در پارلمانِ فاقد احزاب، به اندازه ی تعداد اعضایش صدای متفاوت وجود دارد.
لازمه ی یک پارلمان قوی و منظم و موثر، موجودیت فراکسیون های حزبی است که افغانستان نه آن حزب های معیاری را تا کنون دارد و نه از مشکلات ناشی از اختلافات قومی بیرون شده است. در چنین وضعیتی تصمیم گیری ها عمدتا بر اساس گرایش های قومی و زبانی و سمتی و سیاسی صورت می گیرد.
این مسأله سبب می‌شود که مثلا موضوع انتخاب رییس و اعضای هیأت اداری پارلمان همواره به یک تنش بزرگ و حتا به یک مبحث حیثیتی مبدل می گردد.
در دور پانزدهم رقابت میان یونوس قانونی و رسول سیاف به روزها انجامید تا بالاخره قانونی رییس شد؛ در دور شانزدهم، انتخابات ریاست پارلمان در طول نزدیک به یک ماه نتیجه بخش نبود تا از سر ناچاری عبدالرووف ابراهیمی را رییس برگزیدند. این بار وضعیت به جنگ و خشونت و فحاشی کشانده شده است!
اسدالله نادری

>>>   پارلمان باید تعطیل شود.
این مرکز جز هدر دادن هزینه های مالی توسعه فساد وابرو ریزی کاربرد دیگری ندارد.
تصامیم حقوقی را تا بوجود امدن صلح وثبات کابینه حکومت بعهده بگیرد.
مختار

>>>   به افشا ملخیار همه مردم مسعود بز را به رسمیت میشناسد ضرورت به پر شان از دیگران نیست و انعد کسانی را که شما پدران معنوی دیگران خوانده ایدبرای تان جای خجالت است انگلیس میداند که کیها دندان های شان را شکستاند روس پدر مهربان مسعود میداند که کی دندان های ایشان را شکستاند. امریکا پدر معنوی نی بلکه پدر نامشروع ربانی و مسعود خیل ها میداند که کیها دندان های ایشان را شکستانده روان است وتو‌ طفل نامشروع نیز میدانی که پدر نامشروع تو کی است و نسل فعلی ات تمام اش چشم آبی از ذات اقای بوش که در بگرام به به نوبت همه تان را حامله دار ساخت می‌باشد همه مردم افغانستان حاضر است که همرای تان احصایه نماید که چند فاحشه خانه و مرده گاو‌خانه مربوط تو است و چند تای آن مربوط به دیگران ‌وهمه مردم افغانستان حاضر است که D N A خود را چک نماید که تو‌ زیات حامی داری و یا دیگران.

>>>   کسانی که از سابقه ناصر اصولی با خبر اند به این حرف من موافق اند که ناصر اصولی در مسکو در خانه روسپی های روسی هم کاسه بود و اشخاص و افراد را بخانه روسپی های روسی رهنمایی و همکاری میکرد و حق الزمه خود را از هردو طرف میگرفت و در بازار صرافی گاه و ناگاه هم سر میزد انهم نه بخاطر تبادله اسعار بلکه به خاری جلب و جذب اشخاص و افراد و جلب توجه انها بطرف خانه روسپی ها بود حال این همکار با روسپی های روسی و شخص فحشا کار شرابخور که پول های حرام از خانه روسپی های روسی بدست اورده است سرمست پولش شده و قسمت زیاد ان پول های حرام را درانتخاب اش در پست ریاست مجلس از دست داده و رای هم نبرده و ناکام ماند در مقابل اقای رحمانی بکلی دیوانه شده به کمک فاروق وردک وزیر پارالمانی و حمایت ارگ به گروگانگیری مجلس و ماجرا جویی رو اورده است اصولی فحشاکار خطا کار شرابخور سزاور پست ریاست مجلس را ندارد به همین اساس بود کسانی که از وی پول در مورد دادن رایش برای ان پول گرفته بودند هم پولش را گرفتند و هم به اصولی فاسد مفسد رای شانرا هم ندادند که هم ابروی کمتری که برایش مانده بود ریخته شد و هم پل هایش بی فایده برباد رفت دیوانه وار هر طرف حمله میکند و ارگ از این نادان بیسوادبهره گیری نادرست میکند .

>>>   یکدیگر را لت و کوب کنید، بالای همدیگر غر بزنید، ما تمرین دموکراسی گفته آن را می پذیریم، شاید روزی به انسانیت و همدیگرپذیری که یکی از رکن های اساسی مردم سالاری است، تن دهید.
اما لطفن بیت المال را آسیب نرسانید، میز و چوکی پارلمان را که به گدایی و هزاران خون جگر بدست آمده است، نشکنید.
نزد مودی نخست وزیر هند و مردم آن کشور برای مملکت آبرو نماندید، چه زیبا در مراسم افتتاح این ساختمان سخنرانی کرد و چه زیباتر ما را به مردم سالاری و همدیگر پذیری تشویق نمود و چه مردانه وار برای ما از پول مردمش پارلمان ساخت.
بصیر ایوبی

>>>   تذكر به كمال ناصر اصولى
اصولى بارها اقوام ديگر غير از قوم خودش را مهاجرينى خوانده كه مغولستان، تاجكستان، ازبكستان و سرزمين هاى ديگر آمده اند و در اين كشور جاى گرفته اند. ظاهرا جناب اصولى اصلاً تاريخ اين سرزمين را نخوانده است كه چنين اظهارات بى مايه مى كند. من به او توصيه مى كنم كناب هاى ذيل را بخواند:
١-الاخبا الطوال ابو حنيفه دينورى.
٢- تاريخ يعقوبى.
٣- تاريخ طبرى.
٤- تاريخ بلعمى.
٥- زين الاخبار گرديزى.
٦- تاريخ بيهقى.
٧- تاريخ سيستان.
٨- تاريخ ابن اثير.
٩- تاريخنامه هرات.
و ده ها تاريخ ديگر، آن وقت خواهد فهميد كه صاحبان اصلى اين سرزمين كيها و مهاجرينى كه از دو طرف كوه هاى سليمان آمده اند كيها هستند.
( س.علي محمد جاويد )

>>>   از نظریات یک تعداد از دوستان که فط بلد هستند به هر بهانه قوم های ساکن کشور را دشنام بدهند معلوم میشود ما و تمدن و 5000 سال خیلی دور است ، چون میگویند گاو شیری از پستانش معلوم است. موضوع انتخاب ریس پارلمان که خیلی واضح است مگر اینکه بعضی خودرا به کوچه حسن چپ بزنند:
1- رای اصولی کم و از رحمانی بیشتر است
2- به همه هویداست که رحمانی رای هارا به پول خرید بنآ در این جا منظور سو استفاد از این چوکی را دارد
3- در نخست 2 رای گم که گفتند افراد رای نداده اند که ریس موقت این را گفت و 1 رای باطل اعلان شد که نشانی شده بود( طبق قانون که باطل است)
4- از 50+1 رای های 246 که 124 میشود نه 123 پس چگونه میخواهند با لندغری ریس پارلمان شوند
یک تعداد دوستان ناخوانده امضاء میکنند بدون از اینکه قاضاوت کنند چشم پت میکنند و دشنام میدهند.
افغان

>>>   لطفا این نوشته مرا به آقای میر رحمان رحمانی برسانید؛
به قول قهرمان ملی کشور شهید آمر صاحب :
اگر آزادی ما زیر سوال رود،
اگر غرور ملی ما در هم شکسته شود،
اگر استقلال ما نا بود گردد و به عزت ما تجاوز شود
در آنصورت این زندگی کوچکترین ارزشی ندارد.
میدانم در جنجال های اخیر دستان از ارگ دخیل است اما
آقای رحمانی؛ محافظین و لشکر خودت هم کم از قطعه (PPS)ریس جمهور نیست،
ضمنا پشتوانه کثیر از جمعیت مردمان و جوانان سربکف را با خود دارید که با یک اشاره پارلمان را در حصار در می آورند و آماده جار‌وب کردن خس و خاشاک هستند
ولی حس می‌کنم دل شما دل موش است نه از شیر.
بخاطر کرسی پارلمان دلت را باید دل شیر ساخت،
ورنه ۵ سال با این موجودات چگونه ریاست خواهی کرد. معذرت میخواهم که تند و درشت می نوسیم در یک کلمه باید؛ نر و ماده بودن را از همین گام نخست ثابت کرد،
ورنه هر گلو پاره کردن ها کار را بجای نخواهد برد هنوز آغاز کار است. در اخیر یک کلام"حق گرفته میشود
رحمت الله نبیل

>>>   در مورد پارلمان سکوت غنی درست، داکتر بنده خدا چرا؟
برو یک فرمان در برابر فاشیست بده
ماهستیم ؛ نترس جوان !!!
ناصر احمدیان

>>>   بزرگترین پشیمانی این ملت ،
ساعت ها وقت گذاشتن برای کسانی بود
که لیاقت یک لحظه وقت گذاشتن را هم نداشتند...
یاسین زاده

>>>   وقتی ما اوغانیت را نقد میکنیم گلو ها می پندت ومارا متعصب میخوانند وحتی نکتایی پوشهایخود ما سرزنش میکنند که توهیین به برادراوغان نکن ولی حال که شتروانی از صحرا های خوست به هفتاد فیصد مردم توهیین اشکار درن این ملیگرا هاخاموش تف برای وحدت یکطرفه ورندی قران خور ها
حبیب کوهستانی

>>>   بيداري مردم مهم است كه صورت بگيرد و مردم ياد بگيرند كه از حق خود دفاع كنند زيرا حق داده نميشود بلكه گرفته ميشود
(در صف مردانگى شمشير ميبايد گرفت (
حق خودرا از دهان شير ميبايد گرفت) )
مگر متاسفانه كه اين رهبران فروخته شده اولاً خودرا تجريد نمودند و ثانياً مردم را در حالت بدگمانى و ناباورى قرار دادند كه در چنين حالت يك رهبر كريزماتيك بكار است تا بتواند اعتماد مردم را جلب كند و آنها را متحد سازد و از داعيه عدالت،شفافيت،مبارزه بإفساد،،جعل وتقلب و حقوق مساوى شهروندى به نفع همه مردم را بسيج كرده بتواند نه اينكه بنام مردم خود مانند ديگران داخل معامله شود و مردم خودرا بفروشد
ضیا صاحب زاده

>>>   كمال ناصراصولى، يكى از كوچي زاده هاى مهاجر هند و پاكستان است كه از خيرات سر نادر خان در پكتيا مسكن گزين شدند، ميگويد كه : پدرام خراسانى است ، درست گفتى !! اين گپ است كه پدرام هم ميگويد كه خراسانى هستم، نه افغان !! تاجيكها مهاجراند!؟ زمانى در شوراى ملى به مرحوم روان شاد غبار يكى از ناسوناليستها گفته بود كه تو ايرانى هستى..!؟
روان شاد غبار بجواب گفته بود كه "بيايد تحقيق نمايم كه قبرهفت پشتم را درشكردره که دفن است برایتان نشان دهم .. اما شما بیاید از دوپشت تان را براي من نشان دهيد..."؟

عدم آگاهى فهم و دانش بعضى از انسانها، نه تنها جاى شرمسارى براى خودش و اقوام شان است، بل بزرگترين سرافگندگى به حاميان قبايلى، شخص جاهل هم است، كه غولگرى و غول بودند شان را نشان ميدهد !

داستان يك جوان افغان :
در اوسط ده هفتاد عسيوى يك جوان افغان به هالند رفته بود... يك هفته بعد براى پدر خود نامه اى نوشت: بعد سلام ... پدر جان درهالند خارجىيها بسيار است ..!؟
هرطرف كه ميرويم خارجى است !؟ من تنها داخلى هستم ...پدر تعجب كرد، و طى نامه اى از پسر پرسيد؛ از كجا ميدانى كه همه خارجى اند و تو داخلى؟
پسر جواب داد؛ كه در اينجا همه موهاى زرد دارند، من تنها موى سياه هستم؛ پدر، بجواب گفت: بچيم اصلن تو خارجى استى كه موى سياه دارى، نه آنهايكه موى زرد دارند ...؟
حال اصولى كوچى بچه پاكستانى، آمده به سر زمين خراسان، از دزدى وچپاول مردم شمالى، از ماليه دهندگان تاجيك تغذيه شده و مكتب رفته ، خدمت عسكرى كه دفاع از ناموس وطن است نكردند، اما قيافه اى آراسته و متفاوت پيدا كرده، وكيل شده ،
خلاصه؛ مثل آن جوان نادان كه هالند رفته بود، فكر ميكرد که خودش داخلی وهالنديها خارجى هستند !! اصولى هم كه از كوه سليمان و يا وزيرستان پاكستان پدر و پدر كلانش به سر زمين تاجيكها آمدند. فكر ميكنند كه همه مهاجرین از تاجيكستان آمدن . در حاليكه تاجيكها قبل از اجداد اين كوچيهاى بيابانگردى، دراين سرزمين زندگى كردن و ميكنند. اما چرا اين آدمك بيمار چنين گپهاى را ميزند ؟؟
رضا میهنجار

>>>   گروه قومگرا وناسیونالیستهای کوچی مانند اصولی ها کتاب نهرو (نامه های پدری به دخترش را بخواند که آریایی ها ویا نجیب زادگان کی بودن👏
چطور ار نواحی هندوکوه به طرف جنوب وبه اروپا مهاجرت نمودن .
همچنان روزنامه FAZآلمان در رابطه با سر گذشت لیسه امانی مینویسد (،، زمانیکه کوچی های جنوبی بانادرخان به کابل برای سرکوبی کوهستانی ها آمدن چون از تعلیم و تربیت آگاهی نداشتن از .لیسه نجات عالی(طویله ساختند و دیدن حیوانات چون خر و بز وگوسفند در صنف های درسی بسیار بدمنظر بدعت وقبیح بود مینویسد دکتر iven اساس گذار لیسه نجات به برلین...)
البته کوچی های لر وبر تاحال بدبختانه از مدنیت و فرهنگ دانش دورند ودرمالداری ترانسپوزت و ساخت توپک مشغولند🤔 )
عنایت الله حبیب

>>>   گروگان گیری پارلمان توسط گروپ 12 نفری بسر کرده گی اصولی قلدور پیامد عصبیت اشرف غنی احمد زی بخاطر انتخاب رئیس غیر افغان غلزایی پارلمان میباشد ! دوستان عزیز خواننده ! اینکه اعضای مجلس نماینده گان چگونه آدم های هستند کاری به آن ندارم ، اما آنچه که برایم مهم است و دارم باشما شریک میسازم اینست که اگر اشغالگران و بیگانه کان مداخله ننمایند و برای مردم ما رئیس جمهور انتصاب نکنند ، به یقین که مردم در هردوره از انتخابات بپای صندوق های رای رفته خوب یا خراب که بهتر از غنی احمدزی فاشیست بدنام وناکام باشد ، نماینده گان خویش را به کرسی ریاست جمهوری انتخاب کرده بازی قدرت میراثی را برهم خواهند زد . چونانی که مردمان کشور ما در طی چند دوره از انتخابات پارلمانی نماینده های خویش را به مجلس نماینده گان معرفی نموده واین نماینده ها در انتخابات ریاست مجلس با وجود مداخله و توطه های دوران حامد کرزی و تیم تداوم فاشیستی غنی احمدزی بطور سری ، مستقیم و آزاد ریاست مجلس را با رای اکثریت خویش از آنانی برگزیدند که واقیعت اکثریت نفوس کشور را بیان نموده و براحصائیه های کاذب و دروغین سیاسی حکام وسلاطین ستمگر وتمامیت خواه پشتون که جدا از خلق شریف آن باشد ، خط بطلان کشیدند . طوریکه رحمانی در سه دوره رقابت انتخاباتی بترتیب 124 , 136 و 192 رای موفق و با 12 رای مخالف اکثریت آراء بدست آورده رئیس پارلمان شده است . اینکه چرا سرحلقه مافیایی قدرت قبیله غلزایی وابسته به درون ارگ بسردمداری اصولی این انتخاب را نمی پذیرد بر میگردد به عصبیت غنی احمدزی که در طی چهار سال ریاست حکومت وحدت ملی اش در فکر جابجا سازی افرادش در کمسیون انتخابات بوده و با دست کاری به نتجه انتخابات و تاخیر در اعلام نتایج آن بازنده شد .
حفیظ روند

>>>   این شخص اصولی به نظر اکثریت از جمله باختگان است اما نمیدانم چرا مسایل تعبیض قومی ولسانی را دامن میزند حتمآاز عوامل خارجی متاثر آست وفروخته شده میباشد این پلید را به خانه ملت باید اجازه ندهند و. برای همیشه ممنوع الخروج بگردانند او سبب توهین به همه اقوام ملت افغانستان است از برادرهای پشتون گرفته تا ازبک و هزاره و. غیره ،او. شیوه و برخورد کمونستان را دارد حتمآ از اولادهای این پلید ها است
عبدالله ریحان

>>>   سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»
هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان امروز اینها بنام ها ی درانی و غلجائی ( غلزائی) است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان در سرزمین امروز م بنا م افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 . 7- افغان ( گزارش سلطنت کابل ) , مونت اسوارت افنستون , ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات

>>>   کمال ناصر اصولی کوچی یک انسان قوم‌گرا و متعصبی است که از شهرت منفی برخوردار است. خوب به یاد دارم که او در پارلمان و در تلویزیون شمشاد بارها علیه اقوام دیگر هتاکی و فحاشی می‌کرد و به جز تبار خودش مهاجر وطن اصلی شان اطراف کو ه سلیمان هند بنگاله دیش ، همه اقوام شریف وا ثین بومی این سرزمین خورشید را مهاجر و بیگانه می‌خواند. ریاست مجلس جای انسان‌های فاشیست و قوم‌گرا نیست و امیدوارم نماینده‌گان جدید، اخلاقا و ایمانا ، انصاف را در نظر بگیرند.
ظاهرا جناب اصولى اصلاً تاريخ اين سرزمين خراسان یا آریا کهن را نخوانده است كه چنين اظهارات بى مايه مى كند. من به او توصيه مى كنم كتاب هاى ذيل را بخواند:
١-الاخبا الطوال ابو حنيفه دينورى.
٢- تاريخ يعقوبى.
٣- تاريخ طبرى.
٤- تاريخ بلعمى.
٥- زين الاخبار گرديزى.
٦- تاريخ بيهقى.
٧- تاريخ سيستان.
٨- تاريخ ابن اثير.
٩- تاريخنامه هرات.
و ده ها تاريخ ديگر، آن وقت خواهد فهميد كه صاحبان اصلى اين سرزمين كيها و مهاجرينى كه از دو طرف كوه هاى سليمان آ در طی مدت 140 سال کوچی ها آ مده اند كيها هستند. آیا قلعه گریز آثار زال و رستم و تمدن کاریز سرزمین کهن گریز( ساسانیان ) نیاکان تاجیک ها نیست آیا اسد آباد کنر شهر کهن اسد بن سامان نیست.

>>>   اخیرا پشتون ها دست به یک جریان تبلیغی در فضای گپ های اجتماعی زدند دایم در هر متن خط ده ها بار افغان افغان میکنند حتی ملتمسانه میگویند بیایید برادر و افغان باشیم اینقدر تعقل کم است که برادری را را کنار افغان شدن می آورد درحالیکه افءغانیت با اجبار نیست اما نمیدانند با این کارها مردم کشور باز بیشتر از هویت خراسانی خود آگاه میشوند و از اوغانیت بری میشون
ظهیر

>>>   سید احمد خادم و سید احمد سیلاب نمایندگان کندهار
دوتا .....بی‌دُم ایکه دیروز میز کاری رییس مجلس نمایندگان (دارایی عامه و دارایی دولت) را شکستند.
در مطابقت به قانون (کُد جزا) آسیب رسانیدن به دارایی عامه و دارایی دولت، جرم است و مرتکب آن به حبس میان‌مدت محکوم به مجازات شده می‌تواند.

>>>   حضرت ارگ میفرماید
میز وچوکی فرهنگ کفری است ما باید پارلمان را بوریا فرش کنیم واین بوریا عنقریب از فابریکه هایدستباف دوبی وامارات میرسد تا انوقت باید مجازات میز ها وچوکی های کافر خاتمه یابد
درین ثواب مقدس ارگ شریف هم ثواب دار است وانجام دهنده هم افغانیت واسلامیت افغانی پس کافران خودرا گوشته کنید که متضررنشوید
حبیب

>>>   این حرف های که اصولی در مورد دیگر اقوام افغانستان زده بنده خدا خودش نزده مطمئن باشید که پشت این قضیه دست های کثیف خبیثانه اشخاص شرور و فاسد وجود دارد .این حرف های پست وبی معنی را سال ها قبل زمان حکومت نجیب.ما از طریق رادیو بی بی سی از زبان گلبيدين شنیده بودیم دیگر هیچ آدم عاقلی تاحالا ازاین گپهاي بی معنی نزده .چون همه مردم افغانستان انسان های با شعوری هستند.میدانند بلاخره تاریخ خواندن ویا بزرگان شان واقعیت را شنیدن و خلاصه اینکه انسان های عاقل هیچ وقت خودشان را صرف مسائل دروغی نمیکنند

>>>   الحمدلله باز خبر رسیده است ایران طیاره آمریکا را فیر کرده است باز هم آمریکا همانطور که امام خمینی رح گفت آمریکا هیچ غلطی نمیتاند ملتی که شجاع باشد شکست نخواهد خورد ملتی که به دعوای قومی و اختلاف گرفتار شود شکست خواهد خورد و آمریکا حتی انتخاباتش و رای گریش را هم ارزش قایل نمیشود و تا حد بیشمار دخالت میکند.
امیرحسن رحیمی بلخ

>>>   یک کشور ایران میشود که ترامپ مثل سگ ازش عذرخواهی و تشکر میکند بعلت ساقط نکردن طیاره سرنشین دارش و یک کشور هم جهنم دره فغانستان با وحوشت یک قوم بدوی میشود.

>>>   رحمت الله نبیل هر آنچه از غرور ملی گفتی دروغ محض است شما جز از غرور و تعصب و خودخاهی پشتونی کدام چیز دیگری نمیفامید بی قانونی در خون شما رفته است و هرگز مدنیت و تمدن در شما راه ندارد.شما صرف قبیله و قوم خود را میپرستید و بقیه اقام غیر قوم خود را توهین میکنید ملت از شما خسته شده است که بلای جان و آرامش روح و روان ما هستید از شما جاهلان به خداوند و رسولش شکایت است که شرتان را از ما کم کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است