کمیسیون، دستگاه غیرقانونی آقای اشرف غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۸/۳/۲۹ کد خبر: 159145 منبع: پرینت

در پایان گزینش کمیشنران، چهار ماه قبل در چارچنار ارگ‌ در محضر ۱۷ کاندیدای ریاست جمهوری، رهبری حکومت وقت و رسانه ها به آقای اشرف غنی گفته بودم که امیدوارم حکومت اینبار مانند گذشته در کار کمیسیون مداخله نکند. آقای غنی با عکس العمل شدید حرفم را رد کرد، اما امروز برعکس به همان شدت مداخله دارد، هشدارم درست برآمد؛

عنوانی کمیسیون‌محترم انتخابات؛
راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه بمثابهٔ آخرین چانس و تنها گزینه برای بقای افغانستان باقیست. اگر از همین حالا دقت لازم نباشد، مسؤولانه عمل نشود و سرنوشت کشور را بگزاریم دست تیمی که خود زادهٔ تقلب بوده، از هر وسیلهٔ ممکن برای حفظ قدرت استفاده کرده، ماه ها می‌شود که عملآ در روز روشن از همهٔ امکانات بیت المال و منابع دولتی در تضاد کامل با قانون، کمپاین انتخاباتی راه اندازی نموده است، اینبار حتی با تکرار نصف تقلبات گذشته، پیامدهای نامیمون آن یک انتحار ملی را در کشور رقم خواهد زد.

گذشته از همهٔ تخلفات دستگاه و تیم آقای غنی، قبل از اینکه دیر شود، اولین و ابتدایی ترین اقدام کمیسیون انتخابات، تطبیق بی کم‌ و کسر مادهٔ نوزدهم قانون انتخابات مبنی براستفادهٔ کامل سیستم بایومتریک برای شفاف سازی انتخابات است که خود در پای آن فیصله نموده و برای مردم وعده داده اند. هر نوع نقض قانون، سؤ مدیریت و تعلل در این راستا قطعآ قابل قبول نیست، کشور را به بحران میکشاند، ناقضین قانون و بازیگران سرنوشت مردم، شخص یا متعلق به هر نهادی که باشند، سرانجام در مقابل قانون و پایمال نمودن حق مردم پاسخگو خواهند بود. (وضعیت کمیسیون قبلی عبرت انگیز است)

مدتی می‌شود، جریان راه اندازی ثبت نام کاغذی بدون بایومتریک که در مغایرت کامل با همین مادهٔ قانون قرار دارد، از همین شروع زمینه ساز تقلب، غلط کاری و مهندسی انتخابات بوده که قطعآ باید از آن جلوگیری گردد.

پیام ما عنوانی کمیسیون محترم انتخابات این است که انتخابات را مطابق قانون و بگونهٔ که فیصله شده، با پروسهٔ ثبت نام بایومتریک شده آغاز نمایند. هیچگونه تهدید، تطمیع، مسامحه کاری، پنهان کاری و معامله گری در حق مردم را از طرف خود یا نهاد دیگری اجازه ندهند که فردا حتمآ پاسخگو خواهند شد.

دستگاه غیرقانونی آقای اشرف غنی بشدت تلاش دارد تا بنام انتخابات، کمیسیون را وسیله قرار داده، بار دیگر قدرت را بگونهٔ غیرقانونی قاپیده، غصب نماید و‌کشور را مانند پنج سال گذشته در بحران مدیریت شده نگهدارد.

احمد ولی مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانی که اختلاف و نفاق در صفوف مخالفین حکومت وجود دارد، باند غنی و دزدان همکارش هرچه خواسته باشند خواهند کرد. داد و فریاد به جائی نخواهد کشید، مگر این که با عمل مؤثر همراه باشد. مقاطعهٔ کامل با انتخابات، بنا بر دلیل فساد و عدم شفافیت آن، یگانه راهی است که می تواند مانع دوام دستگاه فاسدغنی گردیده و توجه جهان را به بن بست افغانستان جلب نماید.
فضل احمد

>>>   به اقای مسعود من از این صفحه اطمنان میدهم که کدام پنجشیری به ریاست جمهوری نه میرسد همه تان دوذد رهزن ووطن فروش هستید چهل سال شد که افغانستان را در بحران غرق کرده اید ګاهی در رکاب ایران ګاهی روس واکنون امریکا
ما خرابیهای سال ۱۳۷۱ را به یاد داریم که دودمان شما افغانستان را به بحران کشید مګر ربانی ....وبرادرت چوکی ریاست جنمهوری راسیار ساختید وبه بدخشان انتقال دادید یک پشتون هزاره ازبیک در حکومت نام نهاد شما وجود داست دار ونه دار مملکت را چورکردید هزده هزار میلیارد افغانی را چاپ وبین قوماندانان فاسد شوراینظار بدون ثبت شماره در بانک درمیدان هوای بګرام تقسم میکردند
خبردار از کابل

>>>   سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»
هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان امروز اینها بنام ها ی درانی و غلجائی ( غلزائی) است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان در سرزمین امروز م بنا م افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 . 7- افغان ( گزارش سلطنت کابل ) , مونت اسوارت افنستون , ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است