دومین سمپوزیم جهانی امام اعظم در کابل برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۷    ۱۳۹۸/۳/۳۰ کد خبر: 159153 منبع: پرینت

دومین گردهمایی جهانی امام ابوحنیفه فقیه و متکلم نامدار و پایه‌گذار مذهب حنفی در تالار لوی جرگۀ کابل برگزار شد.
در این گردهمایی یک هزار عالم دین اسلام از درون کشور و یکصد عالم دین از کشورهای اسلامی برای دو روز درباره فقه حنفی و شخصیت امام اعظم به بحث می‌پردازند.

شماری ازشرکت کنندگان این گردهمایی ترویج اندیشه‌های امام اعظم و توجه بیشتررا به فقه حنفی درپیکار با هراس‌افگنی وتندروی اثرگذار می‌گویند.
به گزارش طلوع، عبدالستار عبدالجبار عباس الربیعی، امام و خطیب مسجد امام ابوحنیفه گفت:« به باور من، دموکراسی به هر اندازه که تکامل یافته است، به جایی که ابوحنیفه آن را رساند، نرسیده است.»
عبدالستار الجبلی، عالم دین مصر گفت:« ناپلیون به قانون خودش افتخار می‌کرد؛ اما بزرگترین استنباط کننده قوانین اسلام، امام ابوحنیفه بود که در عراق، شام، حجاز و مصر از او سخن گفته می‌شود.»

محمد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور دراین گردهمایی می‌گوید اگر طالبان پیرو فقه حنفی هستند پس درباره انکار ازصلح توضیحات بدهند.
محمد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور گفت:« حکومت افغانستان هم تا کنون در کمال حسن نیت از هر اقدامی اعتماد سازی کار گرفته است، اما این تنها جانب مقابل است که حتا حاضر به گفتگوی مستقیم هم نشده است.»

عبدالوحید وحید، عالم دین گفته است که :« احترام به سرود ملی احترام به موسیقی نیست احترام به میهن و به منافع ملی است.»
ابوحنیفه بین سال‌های ۶۹۹ و ۷۶۷ میلادی می‌زیست.
از او همچون فقیه و متکلم نامدار کوفه و پایه‌گذار مذهب حنفی از مذاهب چهارگانهٔ اهل سنت یاد می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سمپوزیم جهانی
امام اعظم
نظرات بینندگان:

>>>   شایسته بود در این مراسم بزرگ وارزشمند علمای اسلام از وهابیزم بطور شفاف برائت میجستند وبه همه جهانیان اعلام میکردند؛ اعمال شنیعی چون سر بریدن وعملیات انتحاری اموزه های امام ابوحنیفه( رضی الله عنه )نیست وشریعت پاک اسلام مبری از این اعمال خلاف شرع است؛ امروز وهابیسم سعودی وصهیونیستها با اشتراک فکری که دارند اینطور به مردم جهان القا میکنند که چهره واقعی اسلام همین داعش والقاعده است در صورتیکه اموزه های امام ابوحنیفه ایجاد مهر ومحبت ودوست داشتن یکدیگر ودموکراسی حقیقی است.مسلمانان اعم از شیعه وسنی بهوش باشند امروز دشمنان اسلام کمر به نابودی دین اسلام بسته اند وتنها وحدت ویکپارچگی امت اسلام است که این توطئه ها را خنثی میکند؛ چنانکه تا کنون هم وحدت کلمه ناجی عدم تفرقه دربین مذاهب مختلف دین مبین اسلام بوده است.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   امام ابوحنیفه اسلام را به شکلی علمی توضیع و تشریع میکرد وفراست عقل او دیدگاه اسلام را پایدار واستوار میکرد تفکر علمی او در آنزمان به اندازه زیاد بود که هیچ متکلمی یارای مباحثه و مذاکره بااو نداشت او مردم را به شکل نیکو و پسندیده به طرف اسلام دعوت مینمود و چنان مجادله علمی با غیر مسلمان داشت که هرکسی شیفته سخن وکلام او میشدند .
عبدالله ریحان

>>>   سمپوزیوم کلمهٔ یونانی (در یونانی کهن: συμπόσιον ، از ریشهٔ συμπίνειν به معنای «با هم نوشیدن») به معنای تلویحی و کاربردیِ آن زمان: «دور هم به خوشی (با صفا) نوشیدن» است. یونانیان باستان با نیت خدادوستی این «مجالس باصفا» را با روش‌های سنتی برگزار می‌کردند. این مفهوم کهن در یونان باستان امروزه نیز به همایش دانشگاهی اطلاق می‌شود.
روش
میهمان‌ها پس از صرف غذا به شستشوهای آیینی (بدن) پرداخته و باآب گل‌های مختلف گلاب افشانی می‌کردند. سپس سر یکدیگر و بشکه‌های شراب را با "تاج"‌هایی از شاخه‌های پیچک و روبان‌های سفید و قرمز می‌آراستند تا بدینوسیله نشان دهند که از خادمین دیونیسوس هستند. جرعه اول شراب به افتخار "دایمون" (در فلسفه یونان باستان = سرنوشت انسان /تقدیر) نوشیده شده سپس برای رضای خدایان شراب افشانی نموده و با نوای فلوت آوازی قدیمی که به افتخار آپولون سروده شده بود می‌خواندند. اگر مردی با نوشیدن شراب خود را "فراموش" می‌کرد (خط قرمز با معیارهای آن دوران) از مجلس طرد می‌شد.

معنای امروزی
نوشتار اصلی: هم‌نشست
گرد هم آیی تخصصی در راستای برگزاری سخنرانی، بحث و گفتگوهای گروهی دربارهٔ موضوع‌های ویژه و از پیش تعیین شده پیرامون جستارهای علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره که با نتیجه‌گیری در پایان همراه است. عنصر اصلی در سمپوزیوم، موضوع واحد آن است.

>>>   استاد سیاف پیشنهاد داده است که شهر چاریکار بنام امام اعظم ابو حنیفه نام گذاری شود

>>>   بسیار جالب بود .
بامید روزی که همه مردم کشور تاریخی و با فرهنگ و تمدن افغانستان اعم از شیعه و سنی و پشتون و تاجیک و هزاره و ازبک و ترکمن و سایر اقوام و ملل در این کهن بوم در صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند .
فراموش نکنیم دین برای نگهبانی اخلاق و انسانیت آمده و هر کس انسانیت و مروت و انصاف را رعایت نکند در دینداری نیز راه بیهوده می رود .
الله نگهبان و نگهدار ملل مسلمان باشد .

>>>   امید وارم وهابیون دشمنی با امام ابوحنیفه را بس کنن و از تفرقه افگنی در صفوف مساجد از این بیش خودداری نمایند

>>>   غنی وعده داد که طی یکماه ۱۵۰ محراب مسجد جامع به مناسبت این سمپوزیم در ولسوالی های افغانستان اعمار می نمایم . غنی باید انجنیر می شد که پروژه های ساختمانی را به این سرعت اعمار و نامش در کتاب دینز ثبت می شد با این وعده ثابت ساخت که مغز متفکر است و بدون هیچ تفکر و سنجشی وعده می کند و لاف می زند . رقیبان غنی هم ملامت نیستند با شنیدن این حرف ها تصور می کنند که غنی همان حرف های کمپاین قبلی را شروع کرده که یکی آن عملی هم نه شد حالا مردم می بینند که چطور غنی در ظرف یکماه ۱۵۰ محراب مسجد جامع در ولسوالی های کشور اعمار می کند .

>>>   خطاب به برادر كه امام اعظم رح را اشتباها را اهل كوفه دانسته !
حضرت نعمان بن ثابت امام ابو حنيفه مشهور به امام اعظم رحمت الله عليه اهل افغانستان بودند ايشان در شهر چهاريكار ولايت پروان متولد گرديده اند و نياكان شان نيز اهل ولايت پروان بودند ايشان تاجك و فارسي زبان ميباشند و يگانه امام از ميان ايمه چهارگانه اهل سنت اند كه غير عرب بودند.

>>>   برای استاد سیاف بگویم میتوانی اول نام خود را عوض کنی م مثلا شهر قندهار خود را نامش را عوض کنی ما نام شهر خود را دوست داریم
حسه شرقی چاریکار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است