انتقاد سنا از شرکت در نشست صلح در پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۹    ۱۳۹۸/۴/۳ کد خبر: 159170 منبع: پرینت

مجلس سنا، از سفر سیاستگران افغانستان به پاکستان انتقاد کرده و شرکت آنان را در «نشست صلح افغانستان» در لاهور را برخلاف منافع ملی دانستند.
این سناتوران، می‌گوید که از برگزاری این چنین نشست‌ها، تنها حکومت پاکستان سود می‌برد.

بازمحمد زرمتی، یکی از سناتوران گفت: «این جلسه، به حکومت [افغانستان] جفا است؛ چون کلید صلح، یا نزد حکومت است یا نزد طالبان.»
محمد رحیم حسنیار، سناتور دیگر نیز افزود: «امیدوارم این‌ها به واقعیت‌های عینی جامعه پی ببرند و هیچ وقت دیگر گُل پاکستان را نخورند.»

به گزارش طلوع، در حدود ۵۰ سیاستگر افغانستانی مشمول، عطامحمدنور، حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار، محمد محقق و کریم خلیلی دو روز است که در لاهور پاکستان در نشست صلح افغانستان شرکت کرده‌اند.

حنیف اتمر، در پایان نشست دیروز به خبرنگاران گفت که آ‌ن‌ها دربارۀ گفت‌وگوهای صلح و بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد گفت‌وگو کرده‌اند. او تأکید کرد که این نشست «متمم تلاش‌های صلح حکومت افغانستان است.»

فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا امروز گفت اینگونه نشست‌ها باید از سوی حکومت مدیریت شود: «حکومت باید از روش‌های انضباطی خود، کار بگیرد و در هر زمان به هرکس اجازه ندهد که در هر نشست شرکت کنند.»

در نشست لاهور اما هیچ نماینده‌ای از حکومت افغانستان حضور ندارد. طالبان هم در آن شرکت نکرده‌اند.
با این همه، شماری از سناتوران امیدوارند که سیاست‌گران کشور بتوانند مقام‌های پاکستان را متقاعد سازند تا دست از پشتیبانی از طالبان بردارند و یا هم آن‌ها را به میز گفت‌وگو با حکومت افغانستان بکشانند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: «من امیدوار استم که این سفر یا سفرهای دیگر، بتواند پاکستان را متقاعد به همکاری صادقانه به افغانستان و جامعۀ بین‌المللی سازد.»

نشست لاهور در حالی برگزار می‌‎شود که قرار است تا چند روز دیگر رییس‌جمهور غنی نیز به پاکستان برود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
نشست صلح
نظرات بینندگان:

>>>   جزای انظباطی یک مشوره نیک است
ححح

>>>   مسلمیار یا داعشیار به تشویش است که چرا نوکر اصلی یعنی داعشیار به پاکستان دعوت نشده که سایر نوکران قدیمی و جدید دعوت میشوند ، همه تان کاسه لیسان اداره استخبارات پاکستان هستید ، شما ها چی گلی به سر مردم مطلوم این کشور زده اید که عطا و اتمر و محقق و خلیلی نزده اند ،همه تان وطن فروش و پابوس امریکایی ها ، انگلیس ، پاکستان و غیره وغیره هستید ، از شما هیچ امیدی ما نداریم صرف تشویش ما اینست که شما ها را مردم چرا نمیشناسند و هنوز هم تعدادی غافل عقب شما پست فطرت ها روان اند.
کوه کن

>>>   باید اشتراک میکردند به خاطر خوشخدمتی به پاکستان عناصر معلوم الحال که امتیاز از افغانستان میگیرند وصداقت به پا کستان دارند باید به خاطر خوشی انها در جلسه گه نه اجندا دارد نه جانب مقابل شان معلوم است اشتراک کنند اینها دعوای رهبری افغانستان دارند وقت به دستر خوان دشمن نشستند حتی توته ا ز خاک خودرا به انها پیشنهاد نمودند به این اقایان گفته شود کدر وقت رای گیری منتظر نباشید که مردم به شما رای بدهند شما ثابت ساختید که دشمنان این سرزمین واین مردم هستید معامله به خط دیورند معامله به ناموس هستند ومعامله به زندگی ملیونها انسان هستند که در دو طرف خط قرار دارند واین موضوع به شما نیست بلکه این صلاحیت مردمان هستند که سر نوشت شان به ان تعلق دارند خداکند که عبرت گرفته باشید ودر اینده در چنین جلسات بی مضمون اشترا ک نکنید

>>>   یکی کسانی هستند که اشخاص مذهبی هستند و آسانترین راه را به خود انتخاب کردند که پرسان کنی که این چطور بمیان آمد،طور مثال کوه و بیابان و دره و زمین و زمان و آفتاب و مهتاب ث ستاره ها و خلاصه موجودات زنده و بالاخره انسان و مواد غایطه انسان،آنها جواب میدهند که همه را خدا خلق کرده است و خدا عالم و دانا به همه چیز است و مابندگان خدا از فهمیدن کار های خدا عاجز هستیم.
دیگر کسانی هستند که به قوانین طبیعت پی برده اند و تحقیق کرده اند و عوامل پیدایش جهان هستی و موجودات زنده و تکامل آنها را و قانون بقا و ادامه نسل موجودات زنده و مبارزه موجودات زنده را بخاطر زنده ماندن و بقا نسل،تا به بوجود آمدن انسان،توسط تیلی سکوپ ها و میکروسکوپ ها و تجارب در لابراتوار ها ودار طریق کشف فوسیل های صد ملیارد موجود زنده یی که در روی زمین بوجود آمده اند وطی سه ونیم ملیارد سال گذشته از بین رفته اند،مورد تحقیق قرار دادند.
آنها در یافتند که تمام زنده جانها برای زندگی وبقا خود و نسل خود مبارزه کرده اند،چه زنده جانهای یک حجروی بدون هسته بودند و چه با هسته و چه چندین حجروی و انواع و اقسام دیگر آنها تا انسان که شامل صد ملیارد نوع میشود.
حالا آمدیم راجع به انسان:
انسان نیز یک موجود زنده تکامل یافته از دیگر موجودات زنده است که این خاصیت بقا حیات و ادامه نسل در او موجود است و برای ادامه حیات و ادامه نسل خود مبارزه میکند.
انسان خواهان قدرت ،خواهان ثروت ،خواهان نام و نشان و خواهان احترام و حرمت و غیره میباشد.
بنأ قدرت خواهی در نفس انسان موجود است.
حالا کسانی که در افغانستان در چوکی ها لم داده اند و خواهان حفظ چوکی های خویش هستند،میگویند به پاکستان نروید و در آنجا مذاکرات نکنید.
اما کسانی که اپوزیسیون هستند،به هر دری سر میزنند تا خودراذله قدرت برسانند،و لو که مسکو باشد،ولو که قطر باشد و لو که پاکستان باشد و لو که جاهای دیگر.

>>>   نشت بخاطر صلع همیشه و در همه مقطح زمانی در هر کشوری که باشد لازم وضروری است صلع خیر است نیکویی است هر آن کسی ایکه بخاطر صلع قدم میبردارد شامل نیکوکاری میگردد و. کسانی که بهشکل از اشکال و. بهانه های نامرموز مخلفت به آن میکند باید بدانند که کلید همه جنجالها افغانستان در نزد پاکستان است باید با دشمن هوشیار بود و. راه درست را انتخاب نمود
عبدالله ریحان

>>>   تجلیل از صد سالگی استقلال!
۳۸۴ ملیون و ۲۲۱ هزار افغانی تخصیص رییس جمهور غنی برای تجلیل از صد سالگی استقلال افغانستان یعنی چه؟
روز استقلال کشور ها همان روزی است که پس از آن مورد تجاوز و حمله خارجی قرار نمی گیرند. پس از راندان قوای خارجی، استقلال خود را حفظ می کنند و هر سال از روز بیرون راندن قوای خارجی به عنوان روز استقلال تجلیل می کنند.
آیا افغانستان پس از سال ۱۹۱۹ که امان الله خان شاه آن وقت استقلال کشور را پس از یک جنگ کوتاه و محدود با انگلیس ها در بدل پذیرفتن توافقنامه ی دیورند و مرز دیورند که توسط پدر کلان(عبدالرحمن خان) و پدرش(امیر حبیب الله)امضا شده بود، بدست آورد، سال های بعد مورد حمله، تجاوز و اشغال خارجی قرار نگرفت؟
حمله ی ارتش سرخ شوروی و ده سال اشغال افغانستان و جنگ این قوا از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۸ چه بود؟
حمله نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱ و وجود قوای امریکا و انگلیس و ناتو و تشکیل و ادامه حکومت زیر چتر این قوا تا حالا چیست؟
مگر همین حالا قوای نظامی همان انگلیسی در افغانستان حضور ندارد که می خواهیم صد سالگی استقلال از آن ها را تجلیل کنیم؟
جناب اشرف غنی چه می خواهد بگوید و چه را می خواهد ثابت کند؟
اکرام اندیشمند

>>>   نه انهایکه درنشست شرکت کردندوهم نه هم انهایکه انتقادکردند هیچکدام توانایی درک منافع ملی دارند ونه هم برایشان مهم است چه هیت وچه سناتوران چندتا قلدر٫ملا٫بیسوادوغاصب.انکه دانش دارد واحسان به زعم مردم کودن ما گویا کافر است.
عاقل

>>>   همه اين سناتوران فروخته شده و غلام يكي از كشورهاي خارجي هستند ، اگر اينها و حكومت دعوت ميشدند دوان دوان ميرفتند ، حالا اينها آنهارا مورد انتقاد قرار ميدهد

>>>   میگویند اتمر صاحب برای پاکستانید ها گفته است:
در صورتیکه مرا رئیس جمهور سازید در روز دوم ریاست جمهوری ام خط دیورند را برسمیت شناخته آنرا مجددا امضا ومهر مینمایم ،
بهمین دلیل آی اس آی برای گلـــو وسید احمد گیلانی دستورداده تا برای اتمر صاحب رای بدهند

>>>   سنا اگر درایت میداشت یک پاکستانی مشاور ریس آن نمیشد و این همه انتحاری جابجا نمیکرد.
سنا یک عضو ناقص پارلمان است.

>>>   شخصيت و دانش مسلميار اينقدر نيست كه در اين باره تبصره نمايد، اولين برتري اين نشست در تاريخ تشكيل پاكستان اين بود كه اصل مشكللات بين پاكستان فعلي و افغانستان از طرف استاد عطاء با جرئت و قاطعيت بيان شد و در زمينه خواهان رفع اين مشكلات بصورت عادلانه و منصفانه شد، و بايد اين دو كشور با پشتيباني جهاني با هم مذاكرات علمي و قانوني را در باره راه حل مشكل خط ديورند، حق آبه دريا ها بسوي پاكستان و راه ترانزيت بين دو كشور شروع شده و انشاءالله دو كشور همسايه ميتوانند برادر وار كنار هم با احترام متقابل زيست با همي داشته باشند، تا باشد كه نسلهاي آينده در صلح و رفاه و بدون خوف و مداخله با هم روابط نيكو و زنده گي آرام بدون جنگ داشته باشند.
بايد بدانيم كه اين نا آرامي ها زاده طرح هاي منافقين غرب خصوصاً انگليس و فعلاً امريكا ميباشد، و از زماني كه شاه ايران و حكومت تركيه،مصر و پاكستان پيشنهاد بازار مشترك بين كشور هاي اسلامي منطقه را بميان گذاشتند، و از همين خاطر كشتن شاه سعودي ملك فيصل ، و شاه ايران را از بين بردن و خميني را از فرانسه بحكم نشاندن ، و قيودات اقتصادي از طرف بازار اروپا بالاي تركيه وضع نمودند، كمك هاي اتمي با هند صورت گرفت، و بالاخره جنك افغانستان و تجزيه شوروي همه پروگرام شده بود.

>>>   اتمر خاین کمونیست نماینده ای اس ای مبلغ گزاف از isi اخذ نموده وبه دستور isi امروز علیه دولت قانونی افغانستان به شمول سایر وطن فروشان که به پاکستان رفته آمد مظاهره کرده آمد دولت. باید تمام این نوکران پاکستان را که از پاکستان پول گرفته آمد وعلیه. دولت.بغا وت می‌کنند مطابق قانون جزا دستگیر ومحاکمه کنند دولت. در مقابل اینها سکوت نکند اینها با اخذ پول از ‌‌ پا کیهان دستور اغتشاش در کشور. آ گرفته آمد مردم گول این وطن. فروشان معلومالحال. آ. ا نه خورید وعلیه اینها قیامکنید ... بر اتمر گلو محق
ق. نور ولی ه نماینده های isi


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است