پدرام از پاکستانی ها ضمانت اخلاقی می خواهد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۰    ۱۳۹۸/۴/۴ کد خبر: 159179 منبع: پرینت

من به فضایل اخلاقی سیاست باور دارم، اما به تضمین نیاز داریم!
هر حرکتی برای صلح و هر حرکتی سیاسی که نه تواند دولت بعدی را تعریف کند، حرکت دروغی است و آن بحران دیگری را باز می آفریند بی آنکه بتواند مشکلی را حل کند.

دوستان عزیز پاکستانی!
من شما را خطاب قرار میدهم. در این جلسه که برای صلح صحبت میشود نه امریکایی ها حضور دارند و نه هم روس ها.
نظر من به عنوان یک روشنفکر افغانستانی و کاندیدای ریاست جمهوری این است که هر نوع گفتگو با طالبان باید در چهارچوب تقسیم واقعی قدرت، توزیع عادلانه قدرت و تضمین های درست در چهار چوب یک جمهوری فدرالی باید تامین شود.

من به فضایل اخلاقی سیاست باور دارم وبه گفته کانت: سیاست خیر اعلی است. اما به تضمین نیاز داریم. بحث های صرفا اخلاقی در افغانستان ما را نمی تواند اطمینان بدهد. باید قوانین و میکانیزم های درست ثبات و امینت اقوام را تضمین کند.

دکتر لطیف پدرام در لاهور پاکستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   پدرام عزیز امیدوارم با این طرز فکر رییس جمهور افغانستان نشوی تو چگونه خود را روشنفکر میدانی در حالی که نمیدانی فدرالیسم در افغانستان به تشدید جنگ و آشوب منجر میشود مشکلی که در بیشتر کشورهای در بحران وجود دارد همین است که سیاستمداران و قدرت طلبان هرگز درکی از اوضاع مردم عادی ندارند مردم عادی افغانستان که مثل تو ادعای روشنفکری ندارند بهتر از تو و امثالت خطر جنگ و آشوب را درک میکنند چون خانه های آنچنانی ندارد چون محافظ شخصی ندارند برای تو حرف زدن از حکومت فدرالی راحت است چون در صورت تشدید جنگ هم از آن مصون هستی مردم عادی کشته و آواره میشوند گمان میکنم آمریکا باز هم با تقلب غنی را رییس جمهور کند اما اگر تصمیم آمریکا تغییر کرد و رییس جمهور شدی بجای اینکه با مباحثی مثل فدرالیسم باعث تشدید جنگ در افغانستان شوی به فکر مردم افغانستان باش و فراموش نکن در اروپا نیستی خاورمیانه با اروپا و آمریکا فرق دارد اروپا نیست که انقدر راحت از فدرالیسم میگویی بدون در نظر گرفتن تبعاتش .

>>>   عقب نشینی در یک جبهه الا رسیدن به نقطۀ مدافعه جایز است اما سیاسیون ما منجمله آقای عبدالطیف پدرام در سیاستش چنان عقب نشینی سرسام آور نموده است که فرسنگ ها از نصطۀ مدافعه بدور رفته و در گودال تاریک اندیشه افتیده است که در طول عمر نخواهد برخاست!
ایشان (لطیف پدرام)به فضایل اخلاقی سیاست باوردارند! یعنی خود این فضایل اخلاقی را نمیخواهند عملی نمایند، تنها باور دارند! آیا گفته میتوانند این فضایل اخلاقی کدام ها اند؟ سیاست یک حکم مجرد نیست که دارای فضایل اخلاقی مشخص باشد، هر سیاست فضایل مربوط به خود را دارد که بیان کنندۀ منافع سیاستگر مربوطه میباشد، اخلاق سیاسی و یا بهتر بگویم که فضایل اخلاقی سیاست پاکستان گاهی با منافع افغانستان همخوانی نداشته است اینکه آقای پدرام با بخشیدن خط استعماری دیورند به پاکستان میخواهند اید فضایل را تغیر دهند، کاری است خائنانه و وطنفروشانه، اما درخور سیاست اخلاقی پدرام و امثال شان.
گفتار پدرام در حالت نشۀ خیال پلو مقام ریاست جمهوری بیان میشوند اما گاهی از خواب بیدار خواهد شد و خواهد دانست که مداحی به پاکستانی ها چه تاوان بزرگی دارد اما آنگا زمان از دست خواهد رفت.
میهن زرغون

>>>   واقعن که با جرعت و با شهامت هستی جناب پدرام .ضمنن پاکستان هیچ وقت ضمانت اخلاقی نمیدهد چون اخلاق ندارد وبا اخلاق بودن در سیاستشان به نفع شان نیست .

>>>   اقای زرغون!خط دیورند یک واقیعت تثبیت شده است وقبول ان بیشتر به منافع افغانستان است واگراین سرحدراما نپذیریم پاکستانیها درتصرف واشغال مناطق سرحدی ما دست بازپیدا میکنند٫چنانچه این کاررا انجام هم دادند.
عاقل

>>>   اگر ما یک دولت اعتلافی از یک روشنفکر مثل پدرام و طالبان تاریک فکر تشکیل دهیم،میدانید که این دولت چه قسم خواهد بود؟
بلی مثل شیطان چراغ خواهد بود.
زیرا تاریک فکری طالبان،روشنفکری پدرام را کم میکند و در نتیجه به شیطان چراغ که عبارت از همان چراغ های پلته بی قدیمی است،تبدیل خواهد شد.

>>>   نظام فدرالی درافغانستان نظام ملوک الطوافی را ببار میاورد وسرداران وخوانین جدید با گروپ های مسلح برای بدست گرفتن قدرت دایمی بوجود میاید طوریکه دربلوچستان پاکستان که یکی ازایالت فدرالی پاکستان است نظام سرداری وخانی درآنجا حاکم است درپنجاب وسند نیز میاها وخوانین قدرت اصلی را بدست دارند درصوبه پشتونخوا نیز همین وضعیت حاکم است بهرصورت نظام فدرالی نظام خوب درافغانستان نیست مردم فقیر وعادی درسیاست حد اقل نقش دارد که برهمگان واضح معلوم اند اما ازطرف دیگر باید یک نظام پارلمانیکه که اعضای آن توسط مردم انتخاب شده باشد بهترین نظام برای حکومت افغانستان است درحال حاضر هشتاد فیصد حکومت ها درجهان نظام پارلمانی دارند که برای مردم خود خدمت میکنند.
ع.ناصری از آسترالیا

>>>   ای کاش ما صدها پدرام میداشتم که آنوقت افغانستان گل و گلزار میبود. هرکس فکر می‌کند نظام فدرالی بایست بد بختی است میشه گفت که چنین آدمی از نظام فدرال بوی نمیبرد بر عکس نظام فدرال بهترین نظام در دنیا است من بعنوان مثال بخدمت تان عرض کنم که ایالات متحده یک کشور فدرالی است که بزرگ‌ترین اقتصاد و قوی ترین نیروی نظامی را در جهان داراست. جمهوری فدرال المان یک کشوری فدرالی است که چهارم قدرت اقتصاد جهان را دارد و ازنظر ر نظامی هم یک کشوری خیلی قوی است. کشور هند که دارای نظام فدرالی است که با داشتن بیش از یک ملیارد و سه صد ملیون جمعیت و داری چهارمین قدرت نظامی در جهان و ششمین قدرت اقتصاد جهان است که باداشتن ان همه جمعیت در روز بینی کس خون نمی‌شود. کشور انگلستان یک کشوری فدرالی است که ازنظر اقتصاد پنجم کشور جهان و از نضر نظامی هم پنجم کشور در دنیا است. همین کشور همسایه ماپاکستان دارای یک نظام فدرالی است که باقدمت ۷۰ سال پنجاه برابر از افغانستان جلو است. اگر کشور ما افغانستان دارای یک نظام فدرالی میبود امروز یک شخص دیکتاتور نابکار چون اشرفغنی بر ما حکومت نمتوانست. در نظام فدرالی نخبهگان اقتصادی ‌نظامی در تصمیم گیری های مهم کشور دخیل است و در نظام متمرکز یک دیکتاتور متواند تصمیم بگیرد مثلا آقای غنی این عروسک خیمه شبازی جز مایه نفاق و سرافگندگی برای کشور ما نیست.
خیر خوا از استرالیا

>>>   برادر عزیز شما که داکتر پدرام را به تحلیل نادرست متهم کردید و فدرالیسم را تشدید جنگ در افغانستان میدانید، بفرمایید به گونه عملی ومنطقی برای شان دلیل بگویید، نه اینکه به نمیشوداکتفاکنید، داکتر لطیف طرح خود را برای مردم بیان کرده، شما نیز بیان کنید در غیر آن به نظرم حرف شما منطقی نیست.
حیکیم کریمی

>>>   "میهن" و "زر" واژه هاى زبان پارسى اند. "غون" منظور خون است?
در حالی که فدرالیسم به تخفيف جنگ و کاهش آشوب منجر میشود. ما نمى خواهيم در ميهن ما زر (خون ) شود بلکه کشور از قبيله وقبايل پا شود و وزارت قبايل حذف شود و درى حذف و پارسى اسم زبان ما شود

>>>   پدرام صاحب از پاکستانی ها اخلاق توقع دارد!!!!
ااز سیب بید ؟
ر

>>>   اوغانها اوغانستان پشتونهاي پاكستانرا تشويق ميكنند تا به ادامه نظام فدرالي راي بدهند اما در اوغانستان چون منافع قومي شان در خطر است مانع فدراليزم هستند در حاليكه دو راه در اوغانستان باقي مانده است يكي تجزيه دوم فدراليزم چون اوغان امتحان خودرا در اين ٣٠٠ سال گذشته داده اند و آزموده را آزمودن خطاست . اگر اوغان بدرد اين خاك در اين مدت ميخوردند ولايات شان شگوفان ميبود ، اين نا كاره هاي قوم پرست و متعصب جاعل به مفهوم فدراليزم چي ميدانند ، اوغان ديگر خواب بينند كه اقوام ديگر همرايشان ايستاده شوند .درود بر پدرام عزيز ملت ترا دوست دارند حقيقت تلخ است فاشييستان بي فرهنگ مخالف نظريات منطقي تو هستند چون بيچاره با عقل و منطق مشكل دارند

>>>   نظام فدرالي در كشورهاي داراي اقليت هاي قومي مانند اوغانستان مشكل را حل ميسازد مردم ديگر نميخواهند اوغانها با ٣٣٪؜ نفوس و ٧٢ قوم بالاي اقوام بزرگ اين خاك حكمروايي نا عادلانه كنند . راه پدرام راه منطقي است

>>>   عالي هستي پدرام عزيز در سيلست خود محكم و با استقامت هستي ، خودت بهتر نيداني كه يياست گران اوغان ما نه خود حيثيت داوند و نه به حثيثت مردم بندواز بودند و يا هستند ، اين فروخته شده گان هميشه ملت را عليه اين كشورها تحريك نموده اند اما خودشان در خفا بالاي اسناد ناموس فروشي خود امضا نموده بقدرت رسيده اند

>>>   کریمی
چیزی که در افغانستان بیشتر از هر چیز مشاهده میشود چند دستگی و اختلاف است که با نظام فدرالی این چند دستگی تشدید میشود برای افغانستان تنها یک راه وجود دارد پرهیز از چند دستگی نه آوردن نظام فدرالی برای ایجاد جنگ و درگیریهای بیشتر همه در لوای یک افغانستان باشند نه اینکه هر کس ساز خود را بزند .

>>>   افغانها باید هم با یکدیگر بسازند و هم فرصت مقابله با شیطانهایی مثل پاکستان را با خود داشته باشند چون سیاست ثابت نیست و متناسب با منافع ملی تغییر میکند! پدرام از آرمانها گپ میزند و مردم ساده افغانستان را سیب سرخ و سبز نشان میدهد که ممکن است از چنین افکاری همسایه ها بیشترین استفاده را نماید و باز فرصت به افغانها نرسد.
لطیف بیژن پور

>>>   شما با جنگسالاران ،طالبهای ظالم وخونریز،.دکاندارن
دین و ایمان.،کمونست های مارکسیستی ولینن .و سگ
های دالر امریکا و حلقات فاسد قوم پرست عادت کرده
اید ..نمیدانید که پاکستان با پولهای هنگفت عرب وامریکا
مردم خورآسان را به روز سیاه کشتار روبرو ساخته است
نمیدانید که این مثلث های شوم قدرت وصلح خواهی نیرنگی
از دشمنان مردم شریف خورآسان است..من با داکتر لطیف پدرام
در باره فدرال بودن کمی اختلاف نظر دارم و برایش هم گفته
ام که تشکیل خورآسان جمهوری وفدرالی برای دکانداران دین
میشود که آنها مهره های خود را به سرعت جابجا میکنند وباز
هم خلا قدرت در مرکز پیدا میشود ودولت مرکزی مانند یک
پوسته خانه ای میشود که سالانه چک های مصرفی ولایات را
توضیح میکند و بس مانند کانادا و آلمان..باید خورآسان پادشاهی
انتخابی را تشکیل داد با ۸ هیت مدیره که باداشتن اکثریت این
هیت به پادشاه درصورت بیراهگی پادشاه از منافع مردم ۲ بار
برایش اخطار داده شود وبار سوم اگر پادشاه گوش نکرد پادشاه
را این هیت خلع از قدرت نماید و در صورت نبود پادشاه رییس
این هیت مدیره که از طرف اعضاء آن انتخاب میگردد مملکت
را به پیش ببرد و هنگام انتخابات هم تا پادشاه انتخابی هیت مدیره
مملکت را اداره کند مدت پادشاهی ۶ سال باشد که هیت مدیره هم
در این انتخابات از طرف مردم انتخاب شوند اینست معما کشور
آب برده ما.من که میبینم روشن فکر های ما تاریک فکر اند وهمیشه
به دالر وخارجی بسته اند..باید خود را تکان داد و از این وابستگی
به یک کشور با امنیت و باعزت خورآسان در منطقه ظهور کرد​​..
به پییش به سوی پادشاهی انتخابی خورآسان​​​​.....؛
jamshid

>>>   عبداللطیف پدراموف پدرامویچ!
خوابهایت در افسانه های خراسان ذکر است!٬! همه خواب است!

>>>   جمشید جان عنصری! ادرست را بفرست تا دهنت را بنامهای خراسان پر کنم! از عمل خو ۳۰۰ سال ګزشت! پدرام وکیل شده نتوانس حال ریس جمهو می شود!
یک شخص مرکبها را خسی میکرد و از هر مرکب ۲ افغانی مزد میګرفت در حالیکه بر هر مرکب ۲ افغانی تیل سیاه مصرف میکرد! زنش برسرش قهر شد که ازین کار چي فایده!
خلیفه ګفت! همین قدر بس نیست مردم مرا خلیفه و ترا خانم خلیفه بګویند!
پدرام هم همان خلیفه است
اوغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است