متن سخنان ربانی در کنفرانس خبری در برلین
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۳۹۸/۴/۹ کد خبر: 159227 منبع: پرینت

خبرنگاران محترم، خانم ها و آقایان!
در ابتدا از دعوت و استقبال گرم جالالتمآب هیکوماس وزیر خارجه جمهوری فدرال المان از اینجانب و هیآت همراه سپاسگذاری می نمایم، من پیش از این سفرهایی به کشور دوست المان داشته ام، اما این اولین سفر رسمی من به حیث وزیر خارجه افغانستان به برلین است.

در این سفر با تعدادی از اعضای کابینه و مقامات ارشد جمهوری فدرال المان ملاقات خواهم داشت (که البته این ملاقات ها صورت گرفته است)، در ضیافت کاری که لحظاتی پیش با اقای هیکو ماس و همکاران شان داشتم، روی مسایل جاری در افغانستان و همچنین ادامه تعهد و همکاری ها میان این دو کشور صحبت نمودیم.

نزدیک به چهار ماه قبل ما افتخار میزبانی از جلالتمآب وزیر خارجه المان را در کابل داشتیم، یکی از پیامد های مثبت سفر ایشان، تمدید ماموریت نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان برای یکسال دیگر بود.
حضور و نقش فعال این نیروها در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع به منظور آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان در شرایط که ما هنور تهدیدات گسترده ای از سوی چندین گروه تروریستی داخلی، منطقوی و جهانی رو برو هستیم، که بسیار مهم است.

در کنار کمک های نظامی و حمایت از روند تحکیم دموکراسی و توسعه اقتصادی در افغانستان، المان اخیرآ تلاش های جدی را برای زمینه ساری گفتگو های صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان آغاز نموده است، که ما از آن استقبال می کنیم.

ما امیدواریم که با سهیم شدن آلمان در این روند به زودی شاهد آغاز گقتگو های مستقیم بین الافغانی و پیشرفت در راستایی دستیابی به یک راه حل سیاسی پیدار و فراگیر برای منازعه جاری در افغانستان باشیم.

برای تحقق صلح پایدار، لازم است تا اجماع سیاسی در داخل افغانستان در حمایت از چگونگی پیشرفت مذاکرات وجود داشته باشد و هیآت مذاکره کننده بتواند از احزاب و جریان های سیاسی، جامعه مدنی، بانوان، جوانان و اقشار مختلف کشور بگونه فراگیر نمایندگی کند.
تداوم دست آورد های دموکراتیک افغانستان در ۱۸ سال اخیر و حفظ ارزش های مندرج قانون اساسی به شمول احکام مربوط به حقوق اساسی شهروندان شرایط اصلی ما در روند مذاکرات باشد.

با توجه به همزمان بودن دو روند مهم صلخ و انتخابات ریاست جمهوری در کشور لازم است تا در کنار تلاش های صلح روی برگزاری انتخابات شفاف و سالم نیز تمرکز نمایند.

در اخیر یکبار دیگر از میزبانی جلالتمآب هیکو ماس و از نقش جمهوری فدرال آلمان درحمایت از صلح و ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی در افغانستان قدردانی می کنم.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ربانی برلین
منجم زاده
نظرات بینندگان:

>>>   آقای وزیر نمیدانم این چند کلمات را چقدر به زحمت آموختی و توانستی در قالب کلمات ات فقط بار تشکری کنی و چند بار جلا التماب بگویی و. گپ همیشگی دولتمندان افغانستان را نیز به زبان أوردی دستورد های دیموکرات در طول چند سال ،أیا میدانید این دستورد های تان چیست غم ودرد بیچارهگی دربدری مهاجر شدن توطعه عظیم از مردم بیچاره ما از محل به محل دیگر از وطن وآبای شان به کشور های خارج که کوچکترین احترامی به نام افغانستانی برایشان کسی قایل نیست دستورد های دیگر تان تعبیض لسانی وزبانی ومذهبی که به اوج اش رسیده ،خالق لایزال شما را و همطرازان شما را اصلاع نماید تا مردم افغانستان از این حالت نجات یابد
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است