خلیق، بهترین و فعال ترین رییس اطلاعات و فرهنگ
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۸    ۱۳۹۸/۴/۹ کد خبر: 159228 منبع: پرینت

فعال ترین رییس اطلاعات فرهنگ افغانستان جناب محمد صالح خلیق از ولایت بلخ می باشد.
افتخار بزرگی است، برای شهروندان شریف بلخ با حضور اقای خلیق به عنوان رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت
جناب صالح محمد خلیق فرزند صوفی محمد عیسا در آدینه روز۱۲ آبان (سرطان) ۱۳۳۴، ۴ نوامبر ۱۹۵۵ میلادی در گذر استالفی های شهر مزار شریف مرکز استان بلخ دیده به جهان گشود.
پس از سپری کردن دوره دانش اموزی، آموزش های فنی در رشته زمین شناسی در دانش سرای تخنیکی نفت و گاز بلخ آموزش های عالی را تا درجه لیسانس در رشته ادبیات فارسی دری در دانشکده ادبیات و دانش های انسانی دانشگاه بلخ و دوره فوق لیسانس را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیام نور جهموری اسلامی ایران به بایان برد.

جناب خلیق همواره با شجاعت از واژه های اصیل فارسی استفاده نموده و بگونه از زبان، تاریخ و ارزش های تمدنی این مرز و بوم پاسداری نموده است، او میتواند الگویی باشد برای استفاده از واژه های فارسی برای سایر روسای اطلاعات و فرهنگ افغانستان.

بنده تا حال بیاد ندارم که یکی از روسای اطلاعات و فرهنگ هرات مانند جناب خلیق از واژه دانش آموز، دانشکده، شهرداری و آدینه، همایش، استان و غیره استفاده کرده باشد. از اقای بهره گرفته تا رییس اطلاعات و فرهنگ فعلی هرات آقای آریا رئوفیان. (البته برای قدرت گرفتن باید از خیلی چیزها گذشت) فعالیت های اقای خلیق ـبنیادگذاری انجمن نویسندگان بلخ در سال 1356 خورشیدی و پیشبرد ریاست آن انجمن از سال 1369 بدین‌سو؛ کار به حیث آموزگار پیمان حقوق کودکان در مؤسسۀ صندوق حمایۀ کودک سازمان ملل یونسف از سال 1379 تا 1380 خورشیدیـ کار به حیث مسؤول بخش ایجاد کتاب‌خانه‌ها در دفتر اسکان بشر سازمان ملل در بلخ در سال 1381 خورشیدی؛ ـداشتن عضویّت در اتحادیّه‌های روشنفکران ایجادگر و انجمن نویسندگان افغانستان و هیأت رییسۀ دومین کنگره‌های اتحادیّه‌های روشنفکران ایجادگر و انجمن نویسندگان افغانستان در سال 1365 خورشیدی، عضویّت انجمن پیوند جمهوری تاجیکستان، عضویّت هیأت رهبری کانون‌های فرهنگی مولانا جلال‌الدّین محمّد بلخی، حکیم ناصر خسرو بلخی و امیر علی‌شیر نوایی، عضو یّت هیأت تحریر نشریّه‌های »امّ‌البلاد«، » به‌سوی آینده«، »حجّت«، »دیالوگ«، »راه«، »راه ابریشم«، »رنا« و »شهرداری«؛ ـبنیادگذاری ماه‌نامۀ ادبی »راه«، نشریّۀ انجمن نویسندگان بلخ، ـچاپ و نشر 30 کتاب و ده‌ها مقاله در زمینه‌های تاریخ، فرهنگ، ادبیّات و شعر؛ ـاشتراک در 15 همایش بین‌المللی علمی، فرهنگی و ادبی در داخل و خارج کشور؛ ـبنیادگذاری ماه‌نامۀ ادبی »راه«، نشریّۀ انجمن نویسندگان بلخ، ـکار به حیث رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ از پایان سال 1383 خورشیدی تا کنون.

برای جناب آقای خلیق یکی از فرهنگیان فعال و شجاع ولایت بلخ موفقیت های بیشتر آرزو داریم.

منجم زاده برلین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیق
اطلاعات و فرهنگ
نظرات بینندگان:

>>>   آقای منجم زاده خودت سیاه را سفید و سفید را سیاه جلوه میدهی ،خودت وبعضی برادران پشتون ما بغیر تعبیض لسانی وزبانی و نوشتن چیز های نابدردخورد وظیفه دیگر ندارید از انسجام روابط مردم از دوری تعبیض پرستان ،از راستی وصداقت وتعاون وبرادری در حق برادران افغانستانی تان بنویس از علم ودانش آموختن بغاطر منفعت دادن به ارمانهای مردم بغاطر دوری از مسخرافات و اعمال بیهوده و ناشایسته و ناجایز بنویس به خاطر همرنگی وهمدلی مردم در ساحات مختلف علم و عرفان بنویس ،تا باشد خداوند لایزال در علم ودانش ات خیر وبرکت افگند
عبدالله ریحان

>>>   موفقیتهای بیشتر برای شان آرزو دارم.

>>>   از سال های زمان داود خان که ماهنامه ژوندن نشر میشد وخیلی مشتری وخواننده واعتبارداشت من به نام جناب خلیق آشناهستم ، آن سالها ، آن مردمان ،آن نشرات ، آن مکاتب، آن استادان، آن حکومت، دیگر کسی درخواب هم نخواهد دید،
ر

>>>   ای محمودک بی اعتبار.
تو را با فرهنگ چی کار.
برو غلامی آلمانی ها را بکن.
تو نی دانا هستی و نی هوشیار.
ای محمودک بی اعتبار.

>>>   در عجبم از عبدالله ریحان
وقتی کسی می آید و خوب را خوب میگوید ایشان را زشت مینماید.

>>>   خانه پدری مولانای بزرگ یک خرابه آست و هر روژ در حال ریختن و پاشیدن است و دولت ترکیه حاضر به تعمیر آن بود، مسئولین فرهنگی بلخ تا به حال چه دست آوردی دارند؟

>>>   شکی نداریم که آقای خلیق یکی از نخبه گان نبوده باشد. ولی سوال من درینجاست که ستفاده از واژه های اصیل فارسی کدام نوع رفاه را در زندگی مردم ایجاد کرده یا خیر؟ امیدوارم که آقای خلیق یکی از یاوه گویان دربار عطاچور نباشد!!!

>>>   عبدالله ریحان در هر جا چنگک می اندازد این خصلت معاشخوران ارگ است که با تغیر نام از نام تقلبی بخاطر حلال کردن معاش اگاهانه و غیر اگاهانه بر نوشته های مردم حمله میکنند و چلندیات و پوچک میپانند .

>>>   برای آقای خلیق هر کسی پول بدهد کار میکند، مدتها برای فرخنده نادری ها کار میکرد و نوشته و کتابهایش را برای آنها تقدیم مینمود، کتابها و رساله هایش همگی در مورد نوروز و سال نو است که از شاعران و نویسندگان دیگر نقل قول کرده است و هیچگونه آثاری اسلامی از وی کسی ندیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است