خان وردک؛ رهبری متفاوت در حال ظهور!
خان در مجلس به سرعت شبکه ی از روابط میان قومی و برون قومی ایجاد کرد. این روابط عمومی عالی، فروتنی و هوش ذاتی اش؛ او را به جدی ترین رقیب تمام مدعیان ریاست مجلس تبدیل کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۸/۴/۹ کد خبر: 159231 منبع: پرینت

‏۱) خان وردک آدمی است که در عرصه فعالیت های اقتصادی درخشش قابل توجه کرده است. او بنیان گذار شرکت های تجارتی بسیار موفق می باشد. خان به تازگی به دنیای پر شر و شور سیاست گام نهاده است. او به محض ورود به خانه ملت در تمام جنجال های ماه های گذشته یک طرف مقتدر، آرام و با فکر این جنجال ها بوده است‌.

۲) خان در مجلس به سرعت شبکه ی از روابط میان قومی و برون قومی ایجاد کرد. این روابط عمومی عالی، فروتنی و هوش ذاتی اش؛ او را به جدی ترین رقیب تمام مدعیان ریاست مجلس تبدیل کرد. خان هرچند به سختی توانست خان آقا رضایی را شکست دهد و در دور نهایی رقابت ها به مصاف میرحمان رحمانی برود.

‏۳) خان امروز کرسی ریاست مجلس نمایندگان را در یک رقابت نفس گیر به رحمانی واگذار کرد. شجاعت اخلاقی خان در برابر رحمانی، او را به برنده اصلی این مبارزه تبدیل کرد. خان پس از مشخص شدن نتیجه، سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. با دقت و هوشمندانه سخن گفت. او به مردم افغانستان تعهد سپرد که در امور مجلس نمایندگان با رحمانی همکاری می کند‌؛ بی درنگ به نزد رحمانی رفت، او را در آغوش کشید، تا جایگاه ریاست مجلس نمایندگان همراهی کرد و نهایتا رحمانی را به کرسی ریاست نشاند!

‏۴) خان وردک با مجموعه از رفتارها و گفتارهایش نشان داد که قابلیت تبدیل شدن به یک رهبر سیاسی مدرن را دارد. خان نشان داد که با امثال آقای اصولی تفاوت اساسی دارد. مدنی و مدرن می اندیشد و با صبر و شکیبایی و هوشمندی رفتار می کند. وضعیت خوب اقتصادی، سرمایه جوانی، تجربه، فروتنی و هوش ذاتی خان می تواند او را به یک رهبر تاثیرگزار تبدیل کند. از خدا برای ایشان زندگی سبز و سازنده ی را آرزو می کنم!

عارف رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خان وردک
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   محمد نسيم جعفری
توبه توبه!
ظاهرا همه پذیرفته‌اند که حاکمیت و ریاست در این کشور، مال پشتون‌ها است؛ لذا اگر یک پشتون باخت خودش و پیروزی رقیبش را پذیرفت، بسیار لطف و‌ ازخودگذری کرده و‌تبدیل به یک قهرمان و حتی تبدیل به رهبر می‌شود.

>>>   آقای دکتر!
شما می دانید که در سیاست سنتی جاری حکام و نخبگان؛ حیوانیت محض و قدرت برهنه و غیر اخلاقی حرف اول و آخر را می زده است. حال که آقای خان فراتر از رفتاهای متعارف عمل کرده است نیاز هست مورد تایید تشویق و تایید قرار گیرد. این گونه امکان ظهور اصولی ها کم تر می‌شود و زمینه ظهور خان ها بیش تر و افزون تر می گردد.

>>>   فقد كرسي را خيرات داده است كه ازش چنين يادآوري ميكنيد ، او باخت چون ميدانست باخت باخت است ، چرا واضع نوشته نميكنيد او مانند وصولي فاشيست بگيل كرد

>>>   شمارا دل تان هرچه خطابش ميكنيد اودر رقابت بازنده است و نزد ما باخته گي است

>>>   واقعا شخصیت جناب وردک قابل قدر است واقعا متفاوت بودند وداشتن چنین شخصیت ها مارا امیدوار میسازد به همگرای وهمدیگر پذیری
حبیب

>>>   در این کشور از بس بداخلاقی سیاسی و قانون‌شکنی رواج دارد، خان‌محمد وردک با تبریک‌گفتن به رقیبش، تبدیل به قهرمان و رهبر شده است.
محمد نسيم جعفری

>>>   خان‌محمد وردک کاری را که باید از نگاه اخلاقی و قانونی می‌کرد، کرد. از بس در این کشور قانون‌گریزی و غش‌گری رایج شده است حالا اگر کسی مسؤولیت قانونی و اخلاقی خود را نیز انجام دهد، برای ما شه‌کار معلوم می‌شود. طبعن که در میهن ما آدم‌های خوب و باوقار فراوان اند و همه مانند اصولی بی‌اصول نیستند.

بدون شک اگر سیاسیان فاشیست به مسایل فاشیستی و تبعیض و تعصب دامن نزنند، اقوام کشور در میان خود هیچ مشکلی ندارند. دقیقن که اکثر و بیشتر شهروندان پشتون‌‌تبار با فکر اصولیان، یونیان و طاقتیان بیگانه اند. آنان عمری در کنار تاجیکان، هزاره‌ها، اوزبیکان و دیگر اقوام کشور مانند هم‌شهری و هم‌وطن زیسته اند و از جنس دغدغه‌های غنوی، طاقتی، یونی و اصولیی نداشته اند. دغدغه‌ی اصلی آنان مانند دیگر هم‌میهنان شان نان و امنیت و صلح و سواد بوده است. بیشترین آسیب و رنج روزگار و جنگ چهل ساله را نیز پشتون‌های غیر سیاسی هم‌میهنم دیده و کشیده اند.

آنان عمدن از سوی تیکه‌داران و سران سیاسی شان با تبانی و مداخله‌ی سیاسیان پاکستان در جهل و فقر نگه‌داشته شده اند تا سفره‌ی چند سرِ سیاسی آن قوم همواره رنگین باشد و چرخ سیاسی به سود پامستانیان بچرخد. آنان در کوخ‌ها و خیمه‌ها گذرانده اند تا کاخ‌های سران سیاسی و قومی شان به آسمان برسند. آنان همواره کشته داده اند تا سران و تیکه‌داران آن قوم حرم‌سرا درست کنند؛ بابا شوند و به عیش و نوش و سیاحت بگذرانند؛ فرزندان آنان در شبانی، کوچی‌گری و تاریکی گذرانده اند تا فرزندان تیکه‌داران آن قوم در بهترین دانشگاه‌های جهانی درس تعصب و برتری‌جویی تباری بخوانند. دختران آنان را در پشت پرده‌های ننگین و سنگین سنت نگه‌داشته اند و در منازعات قبیلوی بد داده اند تا دختران خود شان در بیرون پرده‌های عزت شان را در مصونیت تمام بدرند و با شان و شکوه در سرزمین‌های اروپایی و غربی زنده‌گی کنند و مدل و متمول شوند.

پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها، اوزبیک‌ها، ترکمن‌ها و دیگر اقوام این کشور با هم مشکلی ندارند اگر این تیکه‌داران و سران تحمیلی سیاسی از آنان و نادانی فراگیر شان استفاده‌ی ابزاری نکنند و به نام زبان، سمت و مذهب در میان آنان اختلاف و افتراق ایجاد نکنند و با بیماری‌های افزون‌خواهی و تمامیت‌طلبی خود شان آنان را نیز وسوسه و ویران نکنند.

باور بامیک

>>>   چه خوشباور مردمی هستید!
من قبلاً نیز در همین سایت نوشتم که این جنجال های انتخاب مجلس نمایندگان قبلاً از طرف ریاست جمهوری پلان شده بود.
در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو داکتر عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی در انتخابات است.
او قصداً رییس مجلس را از پروان انتخاب کرده است و معاون مجلس سنا نیز از پروان است و رییس سنا نیز متهم به جادادن یک تروریست منحیث مشاورش تحت پرونده قرار دارد و امکان برطرفی او و گزینش ایزدیار معاون اش منحیث رییس مجلس سنا میرود.
اگر این بار داکتر عبدالله بعد از انتخابات دعوی کند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است،اشرف غنی خواهد گفت که همانطوری که غالمغال اصولی در پارلمان بخاطر یک رای گم شده جایی را نگرفت،غالمغال داکتر صاحب عبدالله نیز جایی را نمیگیرد.
خانم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات خواهد گفت که او مردم: اگر من در انتخابات تقلب میکردم،به نفع داماد خود فرامرز تمنا تقلب میکردم.من چه حاجت دارم که به نفع اشرف غنی تقلب کنم؟
تا آن زمانی خراسانی نیز مثل علی پور و قیصاری از بند رها خواهد شد و مردم پنجشیر نیز آرام خواهند شد.

>>>   تعریف و تکذیب آقای رحمانی همیشه دچار افراط و تفریط بوده است اصولا ایشان تعادل روانی ندارد بی دلیل تأیید می کند و بی دلیل تکذیب می کند. خان رهبر امثال ایشان ممکن است باشد اما برای دیگران هرگز

>>>   در این هیچ جای شک نیست که در هردو دَور رأی‌گیری در پارلمان که منجر به برنده‌شدن آقای رحمانی گردید، نمایندگان اقوام مختلف به‌شمول قوم پشتون به وی رأی دادند تا بالاخره او با اکثریت آراء برنده شد و آقای وردک، رقیب پشتون‌اش، این پیروزی دموکراتیک را با شیوه مدنی برای او تبریک گفت. دلالت واضح این امر بر آن است که تیکه‌داران قومی و منادیان تعصبات لسانی و مذهبی و سمتی در کشور ما هنوز در اقلیت به‌سر می‌برند که متأسفانه صدای شان بلند و حجم شان پنهان است. صدای آن‌ها به خاطری بلند است که رسانه‌ها از کار شان سوژه می‌گیرند و در دنیای رسانه‌ها قاعده است که "بدترین خبر، خوب‌ترین خبر است". ملت موفق همان است که اقلیت بد را سر جایش بنشاند و صدای اکثریت خاموش را بلند و حضور شان را برجسته سازد.
عبدالاحد

>>>   خان، بَی‌باد با من حرف زد. 😀
روزی یکی از دهقانان یکی از خوانین که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، به مسجد قریه آمد و با شوق و ذوق فراوان به مردم خبر داد که امروز خان آینَم با من حرف زد و مرا گفت: «او خر بیا اینجا که کارت دارم». 😀

حالا هم خان وردک، یک کار بسیار معمولی را که در فرهنگ سیاسی جزو وظایف ایشان محسوب می‌شود، انجام داده و به قانون و قاعده بازی تن داده است، ملت قهرمان‌پرور عنقریب است او را ناجی و رهبر افغانستان بسازد، گویا ایشان سخاوتمندی کرده و ریاست پارلمان را که حقش را از باب لطف و بخشندگی به دیگران داده است.

نوت: کار ایشان خوب بوده و در حد معمول قابل تقدیر، اما نه اینکه او را قهرمان، رهبر، سخاوتمند و... خطاب و اغرای به جهل کرده و فرهنگ چاپلوسی را در کشور نهادینه کنیم.
محمد نسيم جعفری

>>>   به حدی از خان محمد وردک تمجید و توصیف کردند مثل که وردک به نفع رحمانی کنار رفته باشد یا اینکه فکر میکردند که انتخاب مجدد رحمانی را حتی با ۱۳۶ رای هم تمامیتخواهان قبول نخواهند کرد، عجب مردم، عجیب نظام جنگل سالاری.
آروین

>>>   اسلام علیکم
بعضی از هموطنان مان از الفاظ رکیک بی معنی که هیچ فایده به ملت ندارد استفاده نموده فلحاظا گفت سخنان ایشان بوی تعفن و تعصب را دارست
بس است و بس است ای هموطن همدیگر پزیر باشیم
وطن وطن است همه نیاکان مان جون و شهید داده است
ومناللهی توفیق به همه گان
محمد فهیم صافی ورجنیا

>>>   خان ورداگ راه ديگر نداشت چون باخته بود و حالا او كه باخت را قبول كرد معلوم ميشود اولاد حلالي پدر خود است ، لازم از يك شخص بگليل قهرمان بسازيد ، يعني اوغان خودرا كم نمياورد باخت خودرا به اين بهانه ميخواهند پنهان كنند

>>>   جعفری صاحب قراریکه از تصویر دیده میشود خان گرچه خان است اما اوغو نیست ازره اس ،

>>>   امید برادران افغانستانی ما واقعیت را اظهار کنند ،خان وردک یک اخلاق اسلامی برای بداخلاقان و تبعیض پرستان نشان داد و. واقعآ این عمل او. قابل تقدیر است و امید به الله متعال دارم که همیشه مردمان ما از هر دودمان که هستند چنین برخورد انسانی داشته باشند و. کلیم تبعیض لسانی وتهمت های بیمورد را در حق برادران خود به فراموشی بسپارند و. همه برادروار زندگی کنند تا باشد این وطن آباد و. مردم وطن لبخن به لبان شان آید
عبدالله ریحان

>>>   این هم یک چاپلوسی مدرن است که جناب رحمانی میخواهد قرارداد سنگ گچ خوات را دوباره به دست بیاورد بیدار باش که دیگر خواب گذشته را هرگز نخواهد دید.ملت هزاره درغزنی به ساحات مختلف با مدیریت های قوی مانند ولسوالی مالستان، جاغوری وناهور تقسیم شده است که ولسوالی ناور به ترتیب ساحه خوات، قوم علاو الدینی، جرغی وبرجیگی تقسیم گردیده هرکدام درتلاش اند تا رای ملت شان را به نفع نماینده شان بدست بیاورد چانس نداری درغزنی دوباره وکیل شوی. چاپلوسی ومعامله گری هم جای را نمیگیرد

>>>   خان خان است . نه که مزدور عضو مجلس شد همه را در گیرو گان گرفت که من ۵۵ رای دارم قبول ندارم. نه عزت و نه وجدان !

>>>   کسانی که حرف های نا مناسب در مورد قبولی باخت خان وردک در مقابل رحمانی مزنند انها جاسوسان پاکستان دشمنان وحدت و یکپارچگی مردم ما هستند اقای عارف رحمانی حرف های خوب و بجا در مورد خانوردک زده چرا بعضی ها را خشمگین کرده و حرف زشت نفاق افگن را میزنند اقای عارف رحمانی درسخنانش اقای خان وردک را با ناصر اصولی منافق قومگرا به مقایسه گرفته و وحدت را بین اقوام کشور کارخوب و نیک توصیف کرده جا دارد که من هم از جرعت اخلاقی و انسانی اقای خان وردک در مقابل قبولی باختش وتبریکی برد رقیبش اقای رحمانی تحسین کنم و این کار اش نشانه یی از همپذیری و وتهحکیم وحدت بین اقوام مختلف کشور به فال نیک گرفت .

>>>   ماازهمچو شخصیت های وطن دوست وملت پرورابراز امتنان میکنیم موفق باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است