طایفه گرایی هزاره های متجدد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۳    ۱۳۹۸/۴/۹ کد خبر: 159237 منبع: پرینت

من مدت مدید است که در کابل زندگی می کنم و با جوانان و دانشجویان و فرهنگیان کابل نشین جامعه هزاره از سراسر هزاره جات رفاقت، دوستی و آشنایی دارم. در فضای مجازی( فیسبوک) نیز نزدیک به پنج سال است که حضور داشته ام و دوستان فضای مجازی ام متنوع است و اکثریت درس خوانده و تحصیل کرده. اما چه درفضای مجازی و چه در فضای واقعی و به اصطلاح اجتماعی، یک چیز را همیشه دیده و شنیده ام و برایم پرسش بر انگیز شده است و آن اینکه اکثریت مطلق دانشجویان و فرهنگیان هزاره کم یا زیاد محل گرا و طایفه گرا هستند و خرده هویت محلی و طایفه ای برای شان مهم است. البته دراین میان جاغوری ها و ترکمنی ها حس محل و طایفه گرایی شان غلیظ تر و پررنگ تر است و دیگران کمتر، به ویژه بهسودی ها، برجگی و جرغی ها کمتر محل گرا و طایفه گرا دیده می شوند و حساسیت محلی و طایفه ای شان به نظر من کمتر است.

علت این تفاوت های ذهنی و رفتاری را من نمی دانم، ولی به نظرم این محل گرایی، قریه پرستی و تول و طایفه دوستی منفی و تنگ و تنک، یک امر مثبت نیست و هیچ سودی و منفعتی و برکتی به جامعه هزاره نمی رساند و باید از این مرحله به زود ترین فرصت عبور کرد.
به نظرم منطقه گرایی آدم های فرهنگی و دانشگاهی و طلاب علوم دینی، مضحک و مسخره است و آدم نباید تا این اندازه تنگ نظر و تنک مایه شود.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
طایفه
نظرات بینندگان:

>>>   همیشه از جاغوری دایکندی نیلی توصیف میکنند اما یکی نگفت سنگ ماشه چگونه است؟

>>>   میدانی که گروه بندی ها از کجا شروع میشود؟
۱.شخص
۲.فامیل
۳.خویش و قوم.
۴ هم سایه و هم کوچه گی.
۵.هم شهری و هم ولایتی.
۶.هم ملیتی.
۷.هم وطنی و یا هم مملکتی.
۸.هم قاره یی.
۹.شرقی و غربی.
۱۰.کره زمینی.
۱۱.هم نظام شمسی.
۱۲.هم کهکشان شیری.
۱۳.هم گروه های کوچک کهکشانی دارای ده تا دوازده کهکشان.
۱۴.هم گروه کهکشانی صد تا هزار و به همین منوال میرسد تا مجموع کهکشان های فضای کیهان که به ده ها ملیارد کهکشان میرسد.
و اگر به فرض مثال فضای کیهان ما مانند حباب های صابون در یک ظرف کالاشویی که هزاران حباب دارد،یکی از هزاران فضای کیهان دیگر باشد که بوجود می آیند و بزرگ میشوند و در آخر میترکند و از بین میروند و فضا های کیهان دیگر بوجود می آیند،بیا و پوره کن!
اما این که فضای کیهان های دیگری وجود دارد و یا نه،ما نمیتوانیم خارج از فضای کیهان خود چیزی را ببینیم.زیرا ما مثل یک جسم در داخل یک پوقانه پف شده قرار داریم که خارج از آن را نمیتوانیم ببینیم.
همچنان در مورد خدا نیز نمیتوانیم چیزی بگوییم که درین دنیا وجود دارد و یا در فضای کیهان دیگر.
بنأ تا وقتی که ما آن را پیدا نکردم،موجودیت فضا های کیهان دیگر و موجودیت خدا در نزد ما از یک فرضیه بیشتر نمیتواند باشد و فرضیه را نمیتوان برایش ثبوت قطعی قایل شد.

>>>   متاسفانه بیشترین تعصب وقوم گرایی را همین برادران هزاره ی ما دارند وجالب این است که همیشه دم از مبارزه علیه تبعیض میزنند وقوم پشتون را به یزید تشبیه میکنند درحالیکه چنین نیست.
تجربه ای است که از جریان سفرهایی که به اکثر ولایات کشور ونشست برخواست باافراد داشتم نوشتم
هراتی

>>>   واقعیت همی است که هزاره قوم بسیار نژاد پرست و کوته فکر شده ، احساس میکنه همه به اینا ظلم روا می داره در حالی که خودشان به خودشان ستم میکنه.
( دانشجوی لوگر)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است