سومین روز گفتگوهای صلح همزمان با حملۀ طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۸/۴/۱۱ کد خبر: 159273 منبع: پرینت

سومین روز گفتگوهای هفتمین دور نمایندگان طالبان و امریکا در قطر، همزمان با حملۀ طالبان بر کابل، ادامه یافت.
حکومت افغانستان و شورای صلح، از طالبان می‌خواهند که از بهر پیروزی گفتگوهای صلح، از حمله بر بخش‌های غیرنظامی دست بردارند.
صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور در اینباره گفت: «حمله نشان می‌دهد که طالبان هنوز هم اعتنایی برای صلح ندارند.»

هفتمین دور گفتگوهای طالبان با امریکا، روزشنبه (۸سرطان) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. یک روز پس از آغاز این دور گفتگوها، طالبان بر یک مرکز نیروهای امنیتی در ولسوالی معروف ولایت کندهار حمله کردند که در نتیجۀ بیش از ده تن به شمول هشت کارمند کمیسیون انتخابات کشته شدند.

به گزارش طلوع، در سومین روز این گفتگوها اما طالبان بر مرکز لوجیستک وزارت دفاع در حوزه شانزدهم کابل حمله کردند؛ در این رویداد یک تن کشته شده و در حدود صدتن دیگر زخمی شده‌اند.
ادامۀ حمله‌های طالبان همزمان با گفتگوهای صلح، خشم حکومت و شهروندان کشور را برانگیخته‌است. اما با آن‌هم وزارت امورخارجۀ کشور، از آمادگی‌ها برای آغاز گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان در آیندۀ نزدیک خبر می‌دهد.

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «حکومت افغانستان برای آغاز گفتگوهای بدون قید و شرط صلح با طالبان آماده‌است؛ اما در این گفتگوها دست آوردهای افغانستان باید حفظ باشند.»
اما، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در تویتی، گفته‌است که پس از تعیین زمان بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان این گروه آمادۀ گفتگوهای میان افغانان است. او گفت‌وگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان رد کرده‌است.
در همین حال، احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که حکومت افغانستان تا هنوز هیئتی را برای گفتگو با طالبان تعیین نکرده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
حمله
نظرات بینندگان:

>>>   در تازه ترین مصاحبه ای خود اقای ترامپ بیان داشته اند هرگاه به تعداد ۹۰۰۰ !!!عساکر امریکای را از افغانستان بیرون نمایند افغانستان مرکز تروریزم علیه منافع کشورش خواهد شد اول این که جناب ترامپ تعداد واقعی سربازان کشورش را ۹۰۰۰ تخمین زده اند در حالی که تعداد عساکر ایشان خیلی بیشتر ازانست که برای جناب ترامپ گفته اند واز تعداد ومقدار ان که بگذریم وقتی انها اینجاهستند چه گلی رااب دادند ؟وباز همین تروریست ها زاده ومولود خودشان است وتوسط طیاره های خودشان به شاهدی یکی از مزدوران ودست نشاندهای خودشان کرزی از یکجا بجای دیگر انتقال داده میشوند وار بندی خانه های حکومت اشغال رها میگردند واین که انها هستند مگر روزانه کم از کم دوصد نفر از مردم افغان کشته نمیشوند؟ ویا خبر کش هاشان واقعیت را برایش باز گو نمیکنند بهر صورت ازین لطف ومرحمتی که ایشان نموده اند ونگذاشته اند که وطن عزیز ما مرکز تروریست ها گردد!!! بسیار زیاد تشکر وبه قول ایرانی ها دستشان درد نکند
گل نبی عیدی زاده

>>>   خدا لعنت تان کند با این قسم صلح غنی اگر خائن نباشد پیش چهار نفر دزد هیچ وقت سر خمی نمیکند نما زندانیان باطلان را اعدام کند باز معلوم میشود که کی در کابل یا اطراف بر جنگ‌حاظر میشود لعنت بر همه تا اگر در دین تان آدم کشی باشد لعنت به دین تان لعنت بر پدر و مادرتان به این قسم اولاد های وحشی ....شان .

>>>   در زمان حاکمیت طالبان پاکستان یک نوع کود کیمیاوی را به دهقانان افغانستان توزیع کرد که خاک کشت وزراعت افغانستان را نابود کرد و خربوزه وداربوز را قبل ازین که بزرگ شوند یک نوع کرمک سیاه میزد و نابود میکرد و صادرات اًن به پاکستان قطع شد.
حالا که حاصلات خربوزه ث تربور برداشته شده است،بخاطر بسته بودن سرحد تورخم،تمام خربوزه و تربوز افغانستان گنده شدند و کسی کیلوی یک افغانی تیز نمیخرد.
حالا بعد از اًن که خربوزه ث تربوز گنده شدتد،پاکستان اعلان کرده است که بندر تورخم لیست و چهار ساعته باز میشود.
باز تا موسم بعدی میوه افغانستان،پاکستان یک بهانه جور میکند و بندر تورخم را باز بسته میکند.

>>>   آقای خلیلزاد
تیجه هفتمین دور مذاکرات شما با سردمداران ترریسم و جهالت کشته و زخمی شدن بیش از 110 انسان وطن من بود.
و این برای شما و وطن تان آمریکا یک دست آورد مگر برای ما فاجعه و مصیبت بود.
امیدوارم از این نمک شما هم بجشید.

>>>   جنگهای اخیر بیشتر نزدیک مرزهای غربی و شمالی شدت میگیرد یا در شهرها، و مناطقی که مخالفین منطقوی امریکا نفوذ دارند.
جغرافیای افغانستان همواره مورد طمع و دخالت بوده و خواهد بود که از کنترل یک کشور و خود افغانستان خارج است و حتی چین منحیث قدرت اقتصادی جهان اگر میخواست امنیت و ثبات لازم در منطقه و افغانستان را بیاورد و منفعت بیشتری ببرد، اولاً همان وجهه و انگیزه مضاعف را نداشت و دوماً چنین هزینه کلانی را امریکا و غربی ها متحمل شده را باید متحمل میشد. که البته امروز هم تا حد زیادی موافق با صلح و مشارکت امریکا در منطقه شده ولی بعضی مخالفین دیگر امریکا که نظام و عمق استراتژیک متضاد با امریکا دارند بیشتر خواهان بی ثباتی و بی نظمی در افغانستان هستند تا با تفرقه و آتش اندازی فرصت را از افغانها و حتی منافع جهانیان بگیرند.
گرچه زیاد به طبل نفاق ، تخریب نظام و صلح میکوبند ولی جز تخریب افغانها و مخارج خود، نتیجه ای در مقابل منافع منطقوی و جهانی نخواهند گرفت.
شریف الله جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است