مذاکرات بین الافغانی دوحه و یا سردرگمی پر از شبهه
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۸/۴/۱۳ کد خبر: 159305 منبع: پرینت

در مذاکرات بین الافغانی دوحه بتاریخ 7 و 8 جولای، هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، احزاب سیاسی ، نهادهای مدنی وانجمن های زنان افغانستان دعوت نشده است. تا کنون افراد دعوت شده در این مذاکرات همگانی نشده است وتنها شورای عالی صلح گفته است که افراد این شورا در این مذاکرات شرکت میکنند. همچنان ازسیاسیون تنها زاخیلوال ابراز آمادگی دراین مذاکرات کرده است.

مذاکرات بین الافغانی دوحه توسط یک نهادآلمانی بنام « بنیاد برگوف » به همسویی وزارت خارجه آلمان وقطرمیزبانی میشود. گفته شده است که این بنیاد از سالهای بدینسو با شورای عالی صلح افغانستان رابطه تنگا تنگ دارد وکارمندانش از سوی این شورادرافغانستان خوب پذیرایی شده است.
تعداد شرکت کننده دراین مذاکره 64 نفربه شمول هیئت طالبان اعلان شده است. اما تا هنوز طالبان هم در این سه روز باقیمانده، نامهای شرکت کننده ها ی خود را افشا نکرده است.

این چگونه مذاکرات بین الافغانی است که سیاسیون نامدار، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان احزاب سیاسی ، جامعه مدنی و زنان در آن دعوت نشده است. آلمانی ها چگونه برآیند آنرا مثبت و کارا ارزیابی کرده اند؟ چند فرد معاش خور دالری و رشوت گیران شورای صلح و یا چپاولگر تاریخی چون زاخیلوال میتوانند که از افغانها نمایندگی کنند و این مذاکرات را به هدف برسانند؟

اینگونه محاسبه آلمان ها ، قطری ها و طالبان شبهه برانگیز است. زمان را در چنین مذاکرات بی نتیجه ، ضعیف و ناکام تلف کردن، نه تنها فضای اعتماد و باور میان افغانستانیها ایجاد نمیکند، بلکه مردم ما را بیش از پیش نسبت به مذاکرات صلح بی باور میسازد. چون فعلا در میدان بازی سیاسی همین سیاسیون و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری - خوب و یا خراب - قراردارند.

آلمانی ها، قطری ها و طالبان باید بدانند که در این فرصت اندک و خطیر، سیاستگران دیگر از نوساخته نمیتوانند. همین سیاسیون ناکام و یا کامیاب افغانستانی در صحنه هستند اگر آنها را از چرخه مذاکرات بین الافغانی خارج نمایند، دور باطل جنگ و خونریزی همچنان ادامه خواهند داشت و دسترسی مردم به صلح کوتاه خواهد شد. چون افغانستان به طالبان و شورای صلح ناکام، خلاصه نمیشود. اگر آلمانی ها و قطری ها در این مذاکرات بین الافغانی دوحه تجدید نظر نکنند و یا آنرا به تعویق نیاندازند، دچار خبط تاریخی خواهند شد و چنین اشتباه سنگین را جبران هم نمیتوانند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
آلمان
نظرات بینندگان:

>>>   چـرا زاغ ها در هر لاشخوری شرکت مینمایند؟؟
زاغ خیل وال معلوم نیست درکدام خیل است ؟ اگر داغش جلسه کند واز زاغ ما دعوت نماید اولین حضورنده او خواهد بود ، اگر القاعده دعوت کند فورا بالب پرخنده حاضر وهمرنگ وموافق آنهاست ،
هم مجاهد است هم دموکرات ، هم درتیم کرزی است وهم درتیم اشرف غنی ،هم درمسکو حاضر است هم در لاهور، هم با حکومت است هم با طالب ، هم از لغملان است هم از جلال اباد ، هم وزیر است وهم تمام روسای گمرک هارا از ولایت خودش انتخاب کرد
اینگونه افراد را کی شناخته میتواهند که چی شخصیتی وچی اندیشه ومفکوره ئی دارد؟؟؟
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است