هیأت صلح از کابل به قطر رفت (لیست)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۸/۴/۱۵ کد خبر: 159328 منبع: پرینت

شماری از چهره‌های سیاسی و دولتی در ترکیب یک هیات برای شرکت در کنفرانس صلح دوحه به قطر رفتند.
حبیبه سرابی، مولوی عطاءالرحمان سلیم، حکمت خلیل کرزی، حاجی دین محمد، اصیلا وردک، شهرزاد اکبر، مولوی امین‌الدین مظفری، فوزیه کوفی، زینب موحد، لیلا جعفری، ماریا اکرمی، شاه گل رضایی، انار کلی هنریار، عبدالهادی رفیعی، جمیله افغان، قربانعلی فصیحی، نادر نعیم، مولوی سلام ضعیف، ارشاد احمدی، متین بیک، فرهاد الله فرهاد، نادر نادری، حامد گیلانی، صالح محمد سلجوقی، غیرت بهیر، عنایت‌الله بلیغ، عمر زاخیلوال، رنگین دادفر سپنتا، لطف‌الله نجفی‌زاده، محی‌الدین مهدی و سیدمنصور نادری از اعضای این هیأت هستند.

کنفرانس صلح برای دو روز، فردا به میزانی آلمان و قطر در دوحه برگزار می‌شود.
با آنکه دولت افغانستان به صورت رسمی در این نشست شرکت نمی‌کند اما در ترکیب هیأت کابل، شماری از مقامات ارشد حکومت نیز دیده می‌شوند.
براساس گزارش‌ها، نمایندگان آمریکا و طالبان تلاش می‌کنند امروز روی خروج نظامیان خارجی از افغانستان و تضمین طالبان مبنی عدم استفاده از خاک این کشور توسط گروه‌های تروریستی به توافق برسند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیات صلح
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   بابه چمتلو در لیست نمی باشد

>>>   هیچ فهمیئه نشد این زااخیل وال درکدام خیل است ؟
درخیل خلقی است یا پرچمی ، درخیل مجاهد است یا اخوانی؟ درخیل دموکرات است یا تکنو کرات، درخیل طالب است یا داغش در خیل زاغ است یا درخیل کلاغ ؟ درخیل القاعده است یا درخیل ای اس ای ؟
درحالیکه درطول همین 19 سال همیشه درچوکی های بلند حکومت کار کرئه حالا چگونه منحیث فرد بیطرف توسط طالبان شناخته میشود ؟

>>>   جز منصور نادري ديگر كساني به حيث هييت فرستاده شده اند نمايندگي از يك نفر هم نميتوانند. مسله صلح با طالبان مثل صلح با حكمتيار نيست كه با امضاي يك كاغذ همه چيز حل شود. طالبان امارت ميخواهند و امارت يعني قدرت مطلق و دايمي مثل شاهي مطلق ميباشد. اين موضوع خيلي جدي است .
اينجا صرف كساني ميتوانند درين توافق چانه زني درست نمايند كه رهبر يك توده از مردم بوده و اينده حق خود و مردم خود را در تقسيم قدرت و ثروت در نظر بگيرند و تا پاي در صدد تحقق ان باشند.
اين رهبران جز دوستم ، عطا، رباني ، احمد ضيا مسعود، خليلي ، محقق و اسمعيل خان كساني ديگري نيستند.
انار كلي نميتواند نماينده حل و فصل جنگ هاي چهل ساله افغانستان باشد او كدام مسيوليت اينده را مانند دوستم حس نميتواند. براي انار كلي و امثالهم يك چوكي باد اورده پارلماني كافي است و هندو ها را كسي كاري ندارد. اينجا موضوع اقوام بزرگ افغانستان مطرح است اينده ازبك هزاره تاجك چه ميشود؟
ايا اينها ميخواهند دست بسته مردم خود و رژيم را به امارت تبديل كرده و رهبر طالبان را امير خود قبول كنند ؟
سوالاتي زيادي وجود دارد كه حل ناشده اند بطور خلاصه اگر روند همين قسم پيش برود و افرادي كه رهبر مردم نيستند با طالبان نشسته در مورد سرنوشت مردم غير مسولانه فيصله كنند مورد قبول افغانها نخواهد بود و اين نارضايتي مردمي ميتواند باعث جنگ هاي داخلي طويل المدت ديگري شود.
اميدواريم هم طرف دولت و هم طرف طالبان كوشش نماييند تا ملاحظات مردم را در نظر گرفته جلسات صلح را در سطح رهبران مطرح كه توانايي هرنوع تصميم گيري را دارند و حرف شان براي مردم شان قابل قبول است برگذار نمايند تا يك صلح واقعي و دايمي بوجود ايد.
وسلام

>>>   Barry Salaam
من نگرانم. خیلی نگران – از این‌که آیا مردان و زنانی که در نشست دوحه اشتراک می‌کنند، توان استدلال قوی در برابر طالب را دارند یا نه؟ بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری استدلال «ما» در برابر طالب، افتادن در دام واژهٔ «اسلام» است که طالبان از آن برای خفه‌کردن ما در کل، و خفه‌ساختن زنان به‌ویژه، بهره می‌برند. «اسلام طالبی» روکشی است برای توجیه و پیاده کردن سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ و انسان‌ستیزانه‌یی که بیشتر ریشه در عنعنات بدوی و قبیله‌یی ماقبل اسلام دارند تا در دین اسلام.

بنابــراین، هنگام مذاکره یا مسابقه با طالبان نباید وارد چارچوب یا رینگِ ارزشی آن‌ها شد. چون در این‌صورت باخت حتمی‌است. باید طالبان را از حوزهٔ محدود فکری‌شان بیرون ساخت و به صورت تخصصی در حوزه‌های اقتصاد و بازار، سیاست و امنیت، فرهنگ و اجتماع، و دادوستدهای منطقوی و جهانی به چالش کشید. به عبارت دیگر نباید در برابر طالب ته‌ته‌پته کرد بل باید طالب را به ته‌ته‌پته و سرانجام به پذیرش ارزش‌های نوین افغانستان واداشت.

>>>   Maihanjar Raza
نشست بين الافغانى به ميزبانى كشور آلمان و قطر در دوحه ، يا سمينار بين الافغانستانيهاى متفرق و نا متجانس در محوريت امارت طالبانى؟ كه اين گروه و حاميان افغان. برادران وهابيها عرب و رفيق ها روسيه و چينائى شان در صدد اند، تا زمينه فروپاشى احزاب نيرومند رقيب طالبان را مساعد سازد ؟؟ و سلطه امارت طالبان وحشى را حمايت نمايند !؟ بخاطر امريكا !!
اميدواريم كه كشور آلمان تحت تاثير لابيگرى ها هواداران و افراد وابسته به طالبان كه در بعضى از احزاب چپ آلمان نفوذ دارند، يا به اصطلاح كار شناس امور سياسى هستند، نروند. و فريب شان را نخورند ! و بيطرفانه قضاوت نمايند، چون افغانستان كشور أقليتهااست، اكثريت وجود ندارد ، نبايد بنفع يك گروه خاص مطلقن تماميت خواه كارى كرد، كه در تاريخ نام نيكوى نداشته باشيد !!!
من واقعن مثل ميليونها شهروندان افغانسان نگرانم !؟

>>>   در مجموع سی و دو نفر شد.
بیست و هشت نفر دیگر چی شد؟

>>>   در لست فوق کدام نامی از سران جهادی و سیاسیون مطرح مانند حامد کرزی ،عطا نور ،استادسیاف ،پیر گیلانی ،قانونی ،اسماعیل خان و غیره به چشم نمی آید چیطور آیا اینها دیگر خریداری ندارند و یا آنها در مسکو ok کرده اند.؟

>>>   ربانی مسعود عطانور اسماعیل صیاف اینها مگر افغان هستن که که برای مردم تصمیم بگیرن اینها یک مشت وطن فروش وجنایت کار بودن وهستن مگر افغانستان تنها مال بابای اینها هست که برای مردم تصمیم بگیرن
غفوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است