همه شما را "خر" فرض کرده اند!
چقدر انسان باید بی ننگ و عار باشد که در چنین شرایطی بازهم بر گفتگو و مذاکره تاکید کند در حالیکه مردم اش در زیر خروارها خاک و خون نتیجه مذاکرات شان را به نظاره بنشینند؟! 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۶    ۱۳۹۸/۴/۱۷ کد خبر: 159350 منبع: پرینت

در انفجار موتر بمب در غزنی حدود دوصد تن کشته و زخمی شدند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در میان زخمی های این رویداد نزدیک به پنجاه دانش آموز خوردسال به چشم می خورد که با بدن های تکه تکه شده و غرق در خون راهی شفاخانه غزنی شده و برخی از آنان بخاطر خالت وخیم شان به کابل منتقل شده اند.

در جانب دیگر قضیه، شصت تن از سران حکومتی و دولتی و احزاب و "به اصطلاح" سیاسیون در قطر گردهم آمده اند تا با هیات شانزده نفری طالبان گفتگو کنند.
در حالیکه حملات قبلی و این انفجار در غزنی را طالبان عهده دار شده اند، چگونه می شود که "به اصطلاح" سران و بزرگان این مردم با قاتلان فرزندان شان بر سر یک میز برای مذاکره و گفتگو بنشینند؟

انتظار می رفت که تمامی تیم حاضر در قطر که برای گفتگو با طالبان به دوحه رفته اند، مذاکرات را قطع نموده و دوباره به کابل عودت می کردند و حد اقل برای تداوم مذاکرات خواستار آتش بس فوری می شدند.

اما دریغ از این "چشم دریده ها" که فقط به منافع شخصی خودشان می اندیشند و حضور در دوحه را غنیمت می شمرند و خود را آنقدر در مقابل طالبان و دیگر گروه های مسلح حقیر و خورد می پندارند که در هر شرایطی حاضر به دیدار و گفتگو با آنان هستند.

چقدر انسان باید بی ننگ و عار باشد که در چنین شرایطی بازهم بر گفتگو و مذاکره تاکید کند در حالیکه مردم اش در زیر خروارها خاک و خون نتیجه مذاکرات شان را به نظاره بنشینند؟!

این غیر قبلیه ای ها چرا هنوز متوجه حرکات و رفتارها و اعمال شان نیستند و صرفا در راستای دسایس قبیله گوش به فرمان اجنبی ها شدند و دستورات آنان را اجرا می کنند؟

جالب اینجا است که خلیلزاد گفته است: یکی از چهار موردی که با طالبان به توافق رسیدم؛ در برابر «تروریزم» باید مبارزه مشترک صورت گیرد.
یعنی امریکا و طالبان مشترکا در مقابل تروریزم مبارزه کنند؛ چقدر معادله گیج کننده ای... چه کسی است که نداند تروریزم همین طالبان و داعش هستند، حالا چی شده است که توافق می کنند خود آنها علیه تروریزم مبارزه مشترک با آمریکایی ها داشته باشند؟

باعرض پوزش همه شما را "خر" فرض کرده اند!
تا شما زبون و حقیر باشید این ملت دربدر است و بیچاره و سرگردان و متوهم و هر روز درگیر جنگ و خون!
چقدر ساده اید که هنوز می پندارید نماینده طالبان همین چهار نافهمی است که در دوحه و مسکو در حال خوش گذرانی هستند.

در واقع طرح های از پیش طراحی شده آمریکایی با بیان افرادی چون کرزی ها و غنی ها و طاقت ها و یون ها و اصولی ها و... به مخیله افراد ساده لوحی چون شما "به اصطلاح" سران این مملکت تلقین می شود و شما هم مانند بره های مادر ندیده گرسنه دنبال پستان مادر گاهی به روسیه و گاهی هم به قطر و گاهی....می روید و خیال می کنید برای این مردم رهبری می کنید! زهی خیال باطل....

آوردن حکمتیار چقدر تاثیر داشت که وارد کردن طالبان و داعش و دیگران به بدنه این حکومت بتواند بر آینده این مرز و بوم تاثیر مثبت داشته باشد؟

زمانیکه آمریکایی ها خود اذعان دارند که آوردن طالبان به معنی پایان جنگ در افغانستان نیست، شما چرا تلاش بیهوده می کنید که قدرت قبیله به خواست خارجی ها تقویت گردد و همه شما را در این کشور به برده های قرن حاضر برای خود شان تبدیل کنند؟

ایکاش طیاره شما به قطر رفته ها، به کابل نرسد و یکجا با طالبان به بهشت ذهنی که آمریکایی ها به شما وعده می دهند بروید! تا این مردم از شر شما راحت شوند.

کد (4)




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غزنی
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   همه این بدبختی از ارتجاع سیاه است! ان دګماتیزم مذهبی وحشی! همان وحشت عربی که تا حال دو ملیارد انسان را ازبین برده تا وحشت سیاه عربی حاکم شود!

>>>   واقعآ شرم آور است ، شرم و ووجدان کجا مانده است ، ملتی که زیر ساطور خونخواران طالبان این خودکشان بیگانه پرور ذجه و ناله دارد ، کدام عقل سلیم و وجدان بیدار باشد که محل ملاقات با این شرف باختگان طالب را ترک کند.
کابلی

>>>   بین‌الافغانی‌های عزیز!
امیدوارم در مذاکرات قطر چنان بدرخشید که مردم فکرنکنند، درمحفل«تخت جمعی»ملابرادر یا مجلس«ختنه
سوران»مولوی ستانکزی اشتراک کرده‌اید.
احسان

>>>   ما با کسی صلح می‌کنیم که حتا با کتاب، قلم، دانش، دانشجو، دانش‌آموز، کودک و میز و چوکی می‌جنگد. از این«مترسک صلح» متنفرم!
احسان

>>>   نتیجه
پیشرفت اساسی در مذاکرات دوحه بدست آمد
انفجاردر کابل و غزنی ،
دهها کشته و دهها زخمی،
زرگرپور

>>>   خداوند همه این مزدوران را لعنت کند

>>>   در مذاکرات میان افغانی دیروز، ملابرادر رییس دفتر سیاسی طالبان به مخاطبان و شرکت کنندگان آمده از کابل، از امارت اسلامی سخن گفت و در واقع باید و نباید امارت اسلامی طالبی را توضیح داد. طالبان خود را در این نشست، پیروز جنگ با امریکا می پنداشتند و افغانستان را غنیمت جنگی می دانستند که با امضای توافق نامه ی صلح با امریکا صاحب این غنیمت می شوند.
زنان و اعضای جامعه ی مدنی با درخواست التماس گونه از طالبان که این حقوق و آن حقوق را مراعات کنند در واقع بازگشت امارت اسلامی طالبان را پیش از پیش تایید کردند و افغانستان را به عنوان غنیمت جنگی و جهادی طالبان پذیرفتند.
این گونه مذاکرات و این گونه مذاکره کننده ها طالبان را برای باز گرداندن امارت اسلامی شان بیش‌تر ترغیب و تشجیع می‌کنند و به انتحار و انفجار شان که حتی روز های مذاکره متوقف نکردند، مشروعیت می بخشند.
این واقعا مضحک و غم انگیز است که زنان و جامعه ی مدنی دیروز در میز مذاکره در حالی از طالبان رعایت حقوق مدنی و انسانی را می خواهند که آن ها در غزنی ده ها کودک را در درون صنف های شان به خاک و خون کشاندند.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   آمریکا وقتیکه به مصالحه رو می آورد و این بمفهوم واقعی پیروزی طالبان است و اینکه افغانها در بین خود برای ساختار حکومتی پس از آمریکا چگونه توافق میکنند بستگی به خرد سیاسی دارد
محمد معروف زاهد

>>>   بار دیگر ترورستان و مزدوران خریده شده پاکستانی غزنه پایتخت محمود و مرکز تمدن اسلامی را به خاک وخون کشاند. غزنه عزیز در غم ودردت خودرا شریک میدانم. این عمل تروریستی در غزنه در حالی صورت میگیرد که یک تعداد از افعانها به قطر رفتند تا با هیات هفده نفری پاکستانی(زیر نام طالب) که به مالکیت پاکستانی دایرشده نشست داشته باشند. اگر افغانهایکه به قطر رفته اندواقعا افعان هستند وبه منافع مردم افغانستان پابند هستند این جلسه قصه خوانی قطر را هرچه زودتر برسم احتجاج وبعلت حمله ترورستی غزنی که درآن بیش از دوصد نفر از هموطنان ما زخمی وبه شهادت رسیدند قطر راترک کنند وبه وطن برگردند. باید گفت که این هیات از یکطرف فاقد صلاحیت و فاقد ظرفیت و انتخاب شده از سوی پاکستانی ها هستند و از جانب دیگر نماینده حکومت قانونی افغانستان درآن حضور ندارد .اینگونه نشست ها نه صلاحیت دارد ونه هم نتیجه وغیر قابل قبول برای مردم بخون و خاک نشسته ما.
ملکزاده

>>>   دیدار ارباب و رعایا در دوحه
حکومت و دولت بر بنیاد توافق قدرت های منطقه ای در رأس امریکا، به طالبان تعلق گرفته و اینک آنان قبل از آن که به کابل برسند، عرایض و پیشنهادات رعایای خویش را که از کابل به بارگاه حضور مشرف شده اند؛ ظاهراً با شکیبایی و سعه صدر می شنوند. شماری از مراجعین وانمود می کنند که به مولوی های طالب بیشتر صمیمی هستند. آنان تصویر آینده خود را به حیث غلام بچه های طالب در ذهن نقاشی کرده اند. اما طالب خوشبختانه به غلام بچه نیاز ندارد و این روباه های دم لوته را از خود خواهد راند. تئاتر دوحه، در کابل باید اجرا شود.
شعف و ذوق زده گی هیأت رعایا که از کابل رفته، مثال زدنی است.
ندیم

>>>   در زمان رژیم خلق و پرچم چنین شعار میدادند:
جنگ ضد جنگ.
صلح بیدرنگ.
کار به کارگر.
زمین به بزگر.
این است شعار ما.

>>>   هم حکومت اوغان و هم مخالفین حکومت اوغان است. متضرر و بازنده اصلی جنگ در اوغانستان سه قوم تاجیک ، اوزبیک و هزاره است .
اورانوس آریا

>>>   افتخار به نویسنده کود ۴.برتووبرنوشته ات میبالم.
عاقل

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
عکس حبیب الله کلکانی خادم دین رسول الله در قندهار به دیوار زده اند که بجرم جاسوسی اعدام شده.

نادرشاه در اواخر سال 1929 با فرستادن تعهدنامه و امضایی بر جلدی از قرآن شریف حبیب الله خان کلکانی را به کابل دعوت کرد، حبیب الله خان کلکانی با نزدیک به 15 تن از دوستانش بدون سلاح به کابل آمد و اما نادر شاه که بعد به نام نادر غدار مشهور شد در نوامبر همان سال 1929 با پا گذاشتن به قرآن عظیم الشان حبیب الله خان کلکانی را با تمام همراهانش اعدام و زمین های او و اقارب اش را مانند زمین های حاصل خیز هزاره جات به پشتونهای وزیرستان شمالی هدیه کرد که امروز مردم آنها را بنام ناقلین می شناسند.

اما حالا بعد از 90 سال یک فاشیست تعهد شکن دیگر در ارگ پیدا شده است و با بی شرمی تمام یک عکس حبیب الله خان کلکانی را چاپ کرده و در زیرش به پشتو و انگلیسی نوشته:《حبیب الله کلکانی در جنوری 1929 توسط محمد نادرخان به جرم جاسوسی به انگلیس اعدام شد.》 و به دیوار فرودگاه قندهار نصب کردند.

اکنون من تعجب می کنم که برخی تاجیکان مانند امرالله صالح چگونه با این حکومت قومی که فرزندان پدر کُش،برادرکُش، دیورند فروش و جاسوسان حلقه بگوش انگلیس روس و امروز آمریکا را قهرمان می‌پندارند و پادشاه فقیر که از میان توده‌ها برخواسته بود را جاسوس می نامند، کنار میآیند؟

این تصویر را شریک سازید تا بدسترس آنهایی برسد که در صالون های مجلل شان تصاویر امان الله پدر کش، عبدالرحمن دیورند فروش، نادر غدار قرآن خور و احمدشاه دزد مفعول و نمکدان شکن را آویزان نمودند و به افتخار عکس می‌گیرند و به خورد مردم میدهند.

حقیقت هیچ گاه پنهان نمی ماند

>>>   ر راوی
یعنی مثلن، ملا برادر و ملا گلبدین و ملا طالبان کدام تفاوتی از ملا داعی و ملا داعشی دارند؟ صدها طالب و گلبدینی را آزاد کردند که در قتل صدها انسان بیگناه دست داشتند و دارند، چه ارزشی دارد که چند تا داعشی را از دانشگاه گرفته باشند؟ یعنی که چه ؟ عجب مردم ساده دلی داریم به خدا. به چه آسانی و ساده گی گول میخورند.

>>>   شما از اوغان شرم و خجالت توقع داريد اوغان سالهاست بخاطر رسيدن بقدرت از هيچ نوع بيغيرتي و بي عزتي دريغ نكرده اند ، فراموش كردين روزهاي كه تره كي ، حفيظ الله نا امين دختران خودرا مقابل مساورين روس ميرقصاندنو افتخار ميكردند و ميگفتند مشاورين روس رقص دختران مارا پسنديدند ، امروز بد تر از آن جريان دارد اينها ناموس خودرا به پاي گاهاي امريكايي ها بنام ترجمان ميفرستند يكيش طالب شده ديگرش ارگي اينها هرگز اصلاح پذير نيستند راه غلط و بي غيرتي اينها باعث شده است كه اينها انسان ىشدني نيستند .

>>>   طالبان سگان ISI و نوکران امریکا و خوارج زمان هستند.
ملت بعد هر نماز بر طالب و طالب پرستان لعنت بفرستید.

>>>   افراطیت ابزاراشغالگران
طالـب که ضد خـامـه و خـط و نگاره است
خصم سواد و مکتب و درس و اشاره است
نظم و ثبات و عصر نـویـن را دهـد بـه باد
چـون بی خبـر ز عـلـم نهــاد و اداره اسـت
شــهـرونــد ممـلکـت چو نــدارد حــق رأی
طـالـب امـیـــر وحـشــت دارالامـاره اسـت
روشــنـگـری بـه مـشـرب طالـب خطا بُـوَد
تاریک تـر ز تـیـــره شـب بی سـتاره است
خـواهـان بحـث و مـشـوره و انتقـاد نیسـت
مشـتاق جنگ و حمله و قـتـل و قناره است
آزادی بـیـــان و رســـانــه پــذیــره نیســت
طالـب مــرد درّه و چــوب و کـتــاره است
فـرهـنـگ را بــه دار خـرافــات می کـشــد
زیـرا که وحش جنگل وعصر مغـاره است
آثــار بــاســــتــانـی مــا را کـنـــد خـــراب
آفـت بـه جـان معـبـد و دیـر و مـناره است
مـوسـیـقی و هـنــر بــه چـشـمـان طالـبــان
چـون کـوه آتـشـیـن خطـر پـرشـراره است
گل را ز چــشــم بلـبـل شـــیـدا کـنـد نهــان
خـالی ز عـشـق و جـاذبـۀ مـاه پــاره است
حـق و حقوق زن نـشسـتن بـه خـانـه است
در ذهــن طالـب ایــن عمـل آشـکاره است
سنگسار وقطع دست و دار است پیش رو
آزار خـلـق و کـنده و زنـدان همـاره است
افـراط و جهل دشـمن صلح و عدالـت انـد
تـاریـخ پـر ز تجــربـه و پـر گـزاره است
تنهـا نـه ظلـم و وحـشت و بـیـداد می کنند
اجبـار ریـش و لنگی و طرز قـواره است
افـراط طالـبی ثـمــر جـنـگ تحمـیلـیسـت
قلـب وطـن بـه خنجــر افـراط پـاره است
افـراطیـت وسـیـله یی در دسـت اجـنـبـی
داعـش از کجا شـد و طالب چکاره است
جـنـگ وطـن رقـابـت اشـغـالگـران بُــوَد
زین قتلگاه نـه راه فـرارو نـه چاره است
از خــون کـودکان و جـوانـان ایـن وطـن
افـراط و انتحار به جـوش و فـواره است
آتشگران جنگ ز هر رنگ و هر قماش
مـزدور دالـر انـد و همه در اجـاره است
قـربـانی کشاکـش آن خلق بی گـنـاه است
صلح دروغ گرچه به بـوق و نقاره است
رسول پویان

>>>   پدر چیزی ملا و طالب است لعنت همه شان مرده گاو بی ناموس و مزدور هستند همراهی شوی های خواهر خود جنگ‌کرده نمیتوانند .

>>>   درنظام دلخواه اینان آزادگی جای خودرا به بندگی مطلق دراسمان ودر زمین بسپرد ، وتفکر جای خودرا به تعبد وابتکار به تقلید وحرکت به سکون وتکامل به جمودو تحجر بسپارد اینست خلص همه برنامه متحجرین خشک مغز تنگ نظر در قرن 21 ما،
در سایر کشورهای اسلامی که نظام های مقتدر دارند این طبقه را لجام زده تحت کنترول خود در آورده اند تا بجای اینکه همزمان باجهان ودست آورد های علمی وتخنیکی به پیش حرکت کنند با استفاده از علمی که خداوند برای خلیفه اش در زمین اعطا نموده راز های بزرگ جهان لایتناهی را کشف نماید، جامعه مرفه صحتمند مترقی ایجاد کنند نه اینکه خودرا به قواعد دوره جهالت برای ابد میخکوب کنند ،ومکرر دور آن میخ بچرخند ، میدانیم که آن بیگانه ومنکرین از خلاقیت انسان ها صرف از طریق دکانداری دین زندگی میکنند وحق دارند برای زندگی خود تقلا کنند اما نباید سرنوشت ملیون ها انسان در ید قدرت چند ریشوی بی هنر وبی برنامه که تعداد شان یک برهزارم جمعیت است باشد ،
حلاج ها وسهروردیها به فتوای اینها کشته شدندابو علی سینا ها ورازی ها به فتوای اینان تکفیر شدند عراقی ها وملا صدراها راه فرار پیش گرفتند،به فردوسی اجازه دفن درگورستان مسلمین داده نشد آرامگاه های خیام وحافظ به کرات دستخوش ویرانگری شدند ،فتوای شرعی صادر شد که مثنوی مولانا ودیوان حافظ باید درانبار جابجا گردد
آنانیکه چند کلمه ناقص عربی را از مولاناهای ترورست پاکستانی اموخته اند فکر میکنند با این دانش شان همه اسرار خلقت وجنت ودوزخ درمشت آنهاست وزندگی بشر در دوجهان بجز مصروفیت های پیشروی وعقب مردو زن دیگر چیزی نیست ، وجهان با این ابهت وبزرگی توسط خالق مقتدر آن صرف به همین منظور خلق شده است ،
آنان می پندارند برای اینکه چند تار مو بیشتر نسبت به دیگران دارند از طرف خداوند مامور شده اند تا دیگران رابه زور جنت ببرند و آز آتش دوزخ نجات دهند ، آنچه فکر مریض شان حکم میدهد آنرا قا عده آسمانی میشمرندودیگران حق ندارند یک سرموازان خلاف ورزند ،
این قشر در طول تاریخ بشریت همیشه سیاه اندیشیده اند واز روشنی مانند خفاش ها هراس دارند هیچگاهی به نفع انسانیت کدام دست آوردی نداشته اند وهمیشه جریان زندگی آنهارا واداشته تابمرور زمان پله به پله به غلط اندیشی خویش اعتراف نموده ازان عدول نمایند وتسلیم علم و واقعیت شوند ،
اینان هیچ برنامه علمی برای زندگی ندارند بجز نشخوار اندیشهای نا هماهنگ با زندگی وخلاف رافت و محبت الهی نسبت به مخلوقاتش ،هیچ گوشه از جهان به دست اینان آباد ومردم صاحب زندگی مرفه نشده اند ،بلکه برعکس هزاران جان بیجان شده وهزارها آبادی از اثر شیادی اینها به ویرانه تبدیل گردیده است ، هیچ دست اورد علمی بنام اینان در تاریخ ثبت نگردیده بلکه تا توا نسته اند مانع پیشرفت بشریت بوده اند ، برعکس تظاهر به تقوا وزهد همیشه شنیع ترین اعمال ازینان در مسجد ودیروکلیسا بتکده مدرسه ومیکده سرزده است ،
ر

>>>   نورالله وليزاده
احساساتی‌ترین تحلیل از جنگ و صلح این است که مثلا بعد از وقوع یک حمله تروریستی، این سوال را مطرح کنیم که«چرا با عاملین این حمله صلح کنیم.» اگر کمی خون سرد باشیم متوجه خواهیم شد که نسنجیده حرف می‌زنیم. انفجار و انتحار بخشی از جنگ و حتا بخشی از خصلت ذاتی یک گروه تروریستی‌ای مثل طالبان، است. قرار است با همین گروه صلح شود. صلح با کسی می‌شود که جنگ دارد و جنگ می‌کند. اگر جنگ نکند، صلح چه معنا دارد؟
حملات تروریستی قابل نکوهش است. امیدواریم که صلح زود به نتیجه برسد تا حملات تروریستی متوقف شود. ما فرصت‌های بسیار بسیار طلایی را برای حذف و سرکوب دایمی طالبان از دست دادیم. از آدرس دولتی که باید طالب را سرکوب می‌کرد، به این گروه پیام‌های تسلیمی و تضرع و «خویشی» فرستادیم. جهان در این غایله گیر داده است. باید صلح شود و باید جنگ از راه صلح قطع شود. جنگ را از راه جنگ قطع کرده نتوانستیم/نخواستیم!!

>>>   نشست قطر، طالبان وحشى و هواداران بيوجدان شان را ذوق زده ساخته و چهره از نقاب افغانيت و اسلاميت شان برداشته است !؟ اين خائين در شبكه ها مجازى، تمام مفالفين طالبان را دزد قاچاقبر و جاسوس ايران ميكويند! حال شما با اين شرفباختگان تاريخ زده چه جوابى داريد ؟؟ طالبان خون آشام كه از نوشيدن خون كودكان معصوم در نشست قطر با امريكائيها و افغانستانيها مست و مدهوش اند و احساس پيروزى ميكنند، بيشرمانه جنايات خود را مثل گلبدين،. در اين نشست ميان شهروندان افغانستان بقول خانم ليلا جعفرى استشهادى گفتند!!
میهنیار

>>>   Shamseddin Nasrat
طالبان خواهان جداکردن صنوف‌دختر و پسر در فاکولته های کشور ما هستند ،در حالیکه کمبود استادهای فرهیخته‌و صنوف درسی همین اکنون از مشکلات درجه اول تحصیلات عالی میباشد واگر صنوف دختران و پسران از هم جدا گردد کمبودی های متذکره‌دوچندان‌گردیده ،کیفیت تدریس و آموزش پایین آمده و اندک بودن صنوف درسی وخاصتن استادان مجرب ، دانشمند وفرهیخته به نصف رسیده‌و آیندهءتحصیلات عالی کشور و آموزش معیاری تدریس پایین آمده و وضعیت علمی آموزش را کاهش داده و درآینده ترقی وپیشرفت علم ودانش از بد بدتر می شود . با تاسف و درد فراوان .

>>>   خداوندا تباه و. هلاک نماید کسانی را که مردم بیگناه ما را به خاک وخون میکشاند و. هزاران مادر را در غم دلبند هایشان زار وپریشان میسازد مگر خود این خونخوارها اولاد ندارند مگر خود شان خواهر وبرادر ندارند ،هر روز اولاد این وطن را که والدیشان به صد تکلیف وزحمت به مکتب روان میکنند از بین میبرند و. سیاسیون ما فقط نظاره میکنند و عمل شان را تقبع میکند پروردگارا لطف نما واین وطن را از شر ظالمان فاسدان منافقان پاک ساز و مردم وطن آرامی دلخوشی و. سرفرازی نصیب گردان
عبدالله ریحان

>>>   دست نویسنده این سرمقاله درد نکند
اما هرچه گویید آنها خود همان کنند که در پلان دارند
تمامی جنایانی که در افغانستان اتفاق می افتد ، دست امریکا و پاکستان در آن دخیل است .

>>>   حالا که داعشگاه و داعشکده وارد ادبیات سیاسی شدند، بد نیست که«داعش‌بوک»را هم بدان بیفزاییم تا«مثلت تمدن»تکمیل شود.

>>>   رئیس جمهور اوزبیکستان: ۱۱۰ مرغ دارم.
من در زمان نخست وزیری هم گفته بودم که در حال حاضر 110 مرغ دارم هر روز پنجاه تخم تولید میکند تخم ها را به قشلاق روان میکنم و به عوض آن گوشت و ماست روان میکنند..
به نخست وزیر شدن و ریس جمهور شدن شاخ نمی برآید ببین من خو شاخ ندارم.
و اکنون هم در هر روز های بازار همرای اولاد هایم مرغ ها از نزدیک پرورش میدهم و جایش را تازه میکنم..
انسان باید همیشه زحمت بکشد.

>>>   کسانی که در قطر با طالبان مذاکره می‌کنند، نه نمایندگان مردم‌اند و نه نمایندگان حکومت؛ پس از طرف چه کسانی با طالبان‌مذاکره می‌کنند؟
جعفری

>>>   واقعیت قضیه همین است
ایکاش همه می فهمیدند
شیما کابل

>>>   Saboor Raheel
طالب چه صفت دیگری جز آدم‌کشی، جنایت و وحشیگری دارد که باید آنها را لایق مذاکره دانست؟ حاضر شدن به مذاکره با طالبان هیچ معنایی جز تسلیمی به زورگویی و جنایت ندارد. کسی هست حتی یک صفت خوب انسانی ازین گروه بیان کند؟
همه میدانیم که طالب هیچ چیزی برای پیشکش به مردم‌ ندارند جز قتل، غارت و زنجیر اسارت!
ننگین‌تر از این نیست که چون آمریکا و خلیلزاد با اینها مذاکره میکنند، همه باید حاضر به مذاکره شوند.

>>>   رویداد غزنی اوج دهشت‌افگنی و بی اصول بودن گروه طالبان را نشان می‌دهد. واژه‌ها برای بیان این وضعیتِ کودکان غزنه یاری‌ام نمی‌کنند.
بیات

>>>   خداوند قاتل را نمیبخشد. حق العبد بخشیده میشود لیکن حلق الله در قتل و ترور و انتحار از طرف خدا بخشیدنی نیست. وقتی ترورستان طالب کودکان بیگناه و معصوم را قتل عام میکنند عرش و کرسی و لوح و قلم به لرزه در میآید و خدا دستور میدهد که همه این قاتلان و ترورستان طالب را قصاص کنید در حضور مردم افغانستان و جهان این ترورستان را محاکمه داخلی و بین المللی کنید و باداران شان یعنی پاکستان و امریکا را در مجمع سازمان ملل به جرم حمایت ار ترورستان محاکمه کنید صبر و تحمل تابکی . به کودکان بیگناه رحم کنید اگر داد کودکان معصوم را نگیرد خدا در روز قیامت شما را هرگز نمیبخشد از خدا بترسید و طالبان تروریست را بمحاکمه بگشید.

>>>   امسال سهمیه افغانستان در حج حدود 30 هزار نفر تخمین شده است، میانگین مصرف هر حاجی حدود 2600 دالر است که برای رفتن حج هزینه میکند
که مجموعا حدود 78 میلیون دالر میشود.

اگر این پول بجای هزینه و مصرف حج در قسمت ساخت بیمارستان، مکتب، دانشگاه، پرورشگاه، زایشگاه، پل و پلچک خیابان، پارک و دیگر مکانهای عام المنفعه هزینه شود، هزار مرتبه از حج کرده ارجحیت دارد.

رفتن به حج برای مردمان افغانستان واجب که نه حتی گناه است، بجای حج رفتن به خانواده شهدای ملکی، سربازان امنیتی اگر این پولها کمک شود، هزاران مرتبه ارزشش در پیشگاه پروردگار بالاتر از حج است. حج که مردمان افغانستان اکنون انجام میدهند، یک حج نمایشی و مسخره است، زیادتر این افراد بخاطر اینکه دیگران به او به چشم بزرگ بیبیند، احترام شان کند، حج میروند.

پولهای این حجاج را عربستان دوباره برای قتل عام و کشتار خود شان استفاده میکند. عربستان از پول حج سالانه میلیاردها دالر برای تجهیز گروه های افراطی مسلمانان بخصوص داعش در سراسر جهان هزینه میکند. قسمت زیادی این پولها به جیب عربان عیاش میریزد، که در شهرهای پاریس، لندن، آمستردام، بانکوک، سئول، مانیل، سنگاپور، مالدیو برای عیاشی مصرف میکند. بیاییم برای یکبار اگر شده، این پولها را در یک صندوق خیریه بگذاریم، تا از آن برای نیازمندان جامعه و ساخت زیر بناهای عام المنفعه استفاده شود.

پیام

>>>   طالبان یک گروه شناخته شده است: تروریست، قبیله‌گرا، جنگ‌سالار، بی‌دانش و مزدور بیگانه‌گان.
اما کسانی که نگران ارزش‌های مدنی ومدرن از ورای توافق صلح با طالبان‌اند، به پندار من نگرانی خود را براساس پیش‌فرضی استوار کرده‌اند که این پیش‌فرض تاب مقاومت در برابر «نقدِ نامهربان» را ندارد.

پیش‌فرض از این قرار است:
«ارزش‌های مدنی و مدرن در افغانستان نهادینه شده و نهادینه شدن این ارزش‌ها نتیجه باور و تلاش جمعی مردم افغانستان بوده است. یک جمع بزرگ و متعهد حافظ و ناظر این ارزش‌ها است. حفظ و تقویت این ارزش‌ها به حمایت و حضور کشورهای خارجی بستگی نداشته و ندارد و یگانه دشمن این ارزش‌ها طالبان است.»
اما در یک نگاه انتقادی، به جای تمامی «است»های این پیش‌فرض می‌توان«نیست» نوشت و برعکس بجای «نیست»ها«است» نوشت. متاسفانه این معکوس‌سازی به دلایل محکمی قابل دفاع است.

پیش‌فرض را به شکل زیر نیز می‌توان نوشت:
«ارزش‌های مدنی و مدرن در افغانستان نهادینه نشده و نهادینه نشدن این ارزش‌ها نتیجه بی‌باوری و فقدان تلاش جمعی مردم افغانستان است. یک جمع بزرگ و متعهد حافظ و ناظر این ارزش‌ها نیست. حفظ و تقویت این ارزش‌ها به حمایت و حضور کشورهای خارجی بستگی دارد و خواهد داشت و یگانه دشمن این ارزش‌ها طالبان نیست.»

نورالله وليزاده

>>>   من صلح افغانستان را در سه راستا می بینم ! رسته اول صلح امریکایی . رسته دوم صلح طالبانی . رسته سوم صلح مردمی . صلح امریکایی : در موجودیت اشرف غنی احمدزی و طالبان صورت میگیرد که عبارت ازیک دولت پشتونی میباشد که بر طبل تداوم جنگ می کوبد . صلح طالبانی : خروج نظامی امریکایی ها را خواسته و مبنای ایدیالوژیکی دارد که دوران امارت سیاه طالبانی را در ذهن ها وخاطره ها تداعی مینماید که ، به بهانه سرکوب آنها امریکا ومتحدینش کشور مانرا اشغال نمودند . صلح مردمی : صلحی است که درضمن رفع اشغال مشروط ، ایجاد حکومت موقت متشکل ار افراد بیطرف ، تحت ریاست سازمان ملل متحد ، تغییر قانون اساسی و اماده گی برای انتخابات شفاف وآزاد میباشد . اما جان گپ در اینست که امریکایی به آسانی کشور مانرا ترک نمیکنند و به آسانی پیروز هم نمیشوند. ازینرو افغانستان را به عنوان کانون تشنج نگهمیدارند تا حضور شان توجیه گردیده ، جنگ را توسط گروه ترورستی دیگر بنام داعیش که عمدتن از طالب به داعیش تغییر جهت داده به آسیای میانه ببرند ، حس بیداری اسلامی را در سی کیانگ چین ایجادنمایند ، تحریکات اسلامی را در جوامع مسلمان نشین هند خلق کنند ، ایران را در برابر اسرائیل و سعودی خورد کنند و مسائیلی ازیندست . در نتیجه میتوان گفت که در این صلح امریکایی هیچ نوع امیدی از برقراری امنیت وآرامش ، عدالت و داد خواهی نبوده ، بلکه امریکایی ها ، فاشیزم قبیله و طالبان ترورست برنده این بازی میباشند که تداومی نداشته و شکننده تر از هرزمان دیگر میباشد .
Hafiz Rvand

>>>   کدام اسلام؟
____
طالبان در نشست قطر اعلام کرده‌اند که تحصیل زنان و دختران را در چوکات ارزش‌های اسلامی و هم‌چنین حکومت‌داری را بر منبای ارزش‌های اسلامی قبول دارند.

حال پرسش اساسی این است که کدام اسلام و کدام ارزش‌های اسلامی؟. واقعیت امر این است که اسلام با قرائت افغانی آن، یا داعشی است یا طالبانی و یا اخوانی، پر واضح است و تجربه هم نشان داده است که اسلام با هر یک از قرائت‌های سه‌گانه‌ی فوق که در افغانستان حاکم شود، حتی مجال نفس‌کشیدن را هم برای مردم باقی نخواهند گذاشت.

اسلام داعشی، طالبانی و اخوانی نه به حقوق زنان احترام دارد و نه به حقوق بشر و کرامت انسانی ارزش قائل است، بنابراین، در صورت حاکمیت اسلام طالبانی، تمام ارزش‌های انسانی و حقوق‌بشری زیر پا و توحش و بربریت در جامعه حکم‌فرما خواهد شد.
محمد نسيم جعفری

>>>   "سه نفر محكوم به اعدام شدند:

آنها عبارت بودند از یک روحانی، یک وکیل مدافع و یک فیزیکدان. در هنگامه ی اعدام، روحانی پیش قدم شد، سرش را زیر گیوتین (آله اعدام) گذاشتند، و از او سؤال شد :حرف آخرت چیست؟
گفت : خدا، خدا، خدا، او مرا نجات خواهد داد، وقتی تیغ گیوتین را پایین آوردند، نزدیک گردن او متوقف شد. مردم تعجب کردند و فریاد زدند: آزادش کنید! خدا حرفش را زده و به این ترتیب نجات یافت.

نوبت به وکیل دادگستری رسید، از او سؤال شد: آخرین حرفی که می خواهی بگویی چیست؟ گفت : من مثل روحانی خدا را نمی شناسم ولی درباره عدالت بیشترمیدانم؛ عدالت، عدالت، عدالت، گیوتین پایین رفت، اما نزدیک گردنش ایستاد! مردم متعجب و گفتند :آزادش کنید، عدالت حرف خودش را زده وکیل هم آزاد شد.

آخر کار نوبت به فیزیکدان رسید، سؤال شد: آخرین حرفت را بزن، گفت :من نه روحانیم که خدا را بشناسم و نه وکیلم که عدالت را بدانم، اما من می دانم که روی طناب گیوتین گره ای است که مانع پایین آمدن تیغه می شود. با نگاه به طناب دریافتند و گره را باز کردند، تیغ بر گردن فیزیکدان فرود آمده و آنرا از تن جدا کرد.
چه فرجام تلخی دارند آنان که واقعیت را میگویند وبه «گره ها» اشاره مى كنند..."

>>>   رهبری میراثی و میراثداران پدری !
از برجستگی نقش جوانان در مذاکرات صلح در دوحه خرسندم و اما ایکاش این نقش به جوانانی داده میشد که واقعن میتوانستند نمایندگی کنند .
طارق نور و باتور دوستم شاید جوانان با استعدادی باشند ولی این دو نماینده جوانان ، نه ، نماینده عطا محمد نور و عبدالرشید دوستم اند.
در صف پیروان این دو شخصیت ، جوانانی اند که در کوره های آزمون زمان پخته شده اند و توانایی های بیشتری از این میراثداران پدری دارند و آنها میتوانستند نماینده نسل جوان و مبارز وضد طالب و ترور تریاک باشند.
اینها باید به جوانان غیر از خانواده و فرزندان شان اعتماد میکردند!
اما افسوس که چنین نشد و این مذاکرات بدون آن هم راه به جایی نخواهد برد .
اینها باید بدانند که کار سیاسی و سیاست میراثی نیست ، شخصیت های سیاسی که در جریان زمان پله های ترقی را بالا میروند و به صورت طبعی در جامعه قابل پذیرش میشوند ، ده ها مرتبه نقش شان برجسته تر از میراث خواران و جایگاه شان در اجتماع بالاتر است.
محمد اسلم سلیم

>>>   تازه: طالبان در نشست میان «افغانان» در دوحه توافق کردند که خشونت‌ها را با توقف حملات بر «مراکز مذهبی، مکتب‌ها، شفاخانه‌ها، مراکز آموزشی، بازارها، بندهای آب‌ و محلات کار»، کاهش دهند...از این تصمیم شان باید استقبال کرد..

مگر، همی معنی کاهش را ندانستم، یعنی که هنوز هم به خشونت ادامه میدهند؟

دوم :
یک‌ قسم دستور میدهند که فکر می‌کنند ما بانوان افغان همه غلام های حلقه به گوش شان باشیم، او برادر خودت را به تحصیل بانوان چی غرض که تا صنف چند درس می خوانند ، با کی درس می خوانند، در کدام مقاطع و کدام رشته ها..
فکر نکنید خواستگاری امده اید
Palwasha Aabed

>>>   پلوشه جان دقیقا گپ های خوبی در ای اعلامیه آمده باید استقبال کرد و برای معلومات همه شما عزیزان که موقف زنان بسیار واضیع بود و به همی لهجه گفته شد که زنان نیک از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و نظر به قانون اساسی و قوانین مدنی افغانستان حق مسلم شان است که به طبق خواست خود شان درس بخوانند. انتخاب خود را داشته باشند فلهذا در ای مرحله گفتگو جدی گرفته شده ولی باید در گفتگو های رسیمی که در آینده است، زنان از موقف شان جدی حمایت کنند.
Mary Akrami

>>>   طالب بخشی و عضوی از جامعه ی ماست!
هر کی خود را شناخت ، یعنی خدای خود را شناخت و هم جامعه ی خود را نیز شناخت. کسی که خود را نشناخت ، خدای خود را هم نشناخته و جامعه ی خود را هم نشناخته است. جامعه شناسی از ژرفای انسان شناسی بر می خیزد و هر انسان تا انسان دیگر ، هر جامعه تا جامعه ی دیگر ، هر فرهنگ تا فرهنگِ دیگر کاملا مجزاست و تفاوتی عمیق دارد. و شناختِ خودی انسانی در یک جامعه ، فرهنگ و محیط تا جامعه و فرهنگ و محیطِ دیگر فرق می کند. اینجاست که برخی از آدمیان در یک جامعه ی عقب مانده با خواندنِ چند کتابِ متونِ دینی ، ادبی ، فلسفی و علمی خیال می کند که خود را و جامعه را و انسانیت را و طبیعت را شناخته است. در حالی که او در جامعه ی خود "داملا" و "ملاچه ای" بیش نیست. از همین روست که دانایانِ جامعه ی ما خود در دورِ باطل نادانی دور می خورند و خود را به دیگران دانا می نمایانند. متوجه باید بود و دانایی را از نادانی و دانایان را از نادایان در جامعه ی ویژه ی خود تفکیک کنیم و نگذاریم که خود نیز در ادوارِ باطلِ نادانی بچرخیم. از این رو طالب نیز بخشی از جامعه ی ماست و ما باید اوشان و نیازها و درخواست هاشان را نیز مدِ نظر بگیریم. در غیرِ آن خود به پوچیسم می گراییم و دنیامان را برای همیشه تاریک و سیاه و آشفته می سازیم.
Kambiz Poya

>>>   بر اساس دستور طالبان که در قطنامه جلسه دوحه گنجانیده شده و لشکر تماشاچی هم زیر ان امضا گذاشته اند، انهایی که بعد ازاین
عزیزان شان درانفجارات و حملات انتحاری تکه و پارچه میشوند، حق
بدگویی و لعن و نفرین بر عاملان این جنایات را نداشته بلکه باید به
تمجید و تحسین وستایش انها پرداخته بابت این اعمال ممنون احسان
انها هم بشوند .رسانه های تصویری و نوشتاری و صوتی همچنان باید
لحن شانرا ملایم ساخته انچه را طالبان انجام میدهند، بستایند. ما و
شما کاربران فیسبوک هم باید متوجه قلم مان باشیم ورنه طالبان کرام
چوب در استین ما خواهند کرد.همینطور طبق این دستور جناب رئیس
جمهور مکلف است عده ای بیشتر طالبان کرام را از زندان ازاد و به
جبهه های گرم نبرد برعلیه نیرو های دولتی بفرستد.
Sadi Saljoki

>>>   جلسه اضطراری شبانگاهی در ارگ کابل
نماینده دولت در نشست دوحه، دلگیر و مشوش، پشت در پشت به ارگ اس ام اس می کنند.
پیوست به اطلاع قبلی، گزارش دیگری از جریان نشست دوحه مشعر است که به دنبال مخابره صورت گفت و گو ها به رهبران دولت در کابل، شب گذشته سران حکومت درکابل تحت رهبری دکترغنی، در واکنش به انکشافات در زیر سقف کنفرانس دوحه جلسه اضطراری برگزار کرده بودند.
اعضای دولت در جلسه دوحه به شدت وارخطا و برافروخته اند و خونتای ارشد در کابل عملاً در یک خلاء ذهنی افتاده اند. نماینده گان حکومت در دوحه از جمله نادر نادری، متین بیگ و نماینده گان جمیعت اسلامی، نماینده گان حامد کرزی و بسته گان استاد خلیلی تایید کرده اند. این نماینده گان در گفت و گو با همدیگر پیوسته افاده می دهند که «قصه دولت مفت شده» و ظرف روز های اخیر تحولات مهمی روی خواهد داد.

>>>   رفيق ملا عباس استانكزى، بيشرمانه بعد از تصويب قطعنامه در نشست قطر امروز گفت كه طالبان ملزم به عملى شدن آن نيستند!؟
Maihanjar Raza

>>>   طالبان دردوحه: حکومت کابل در فساد اول نمره شده است
تازه ترین اطلاع از کنفرانس دوحه که هم اکنون جریان دارد.
بر بنیاد اطلاع واصله به گزارشنامه افغانستان همین اکنون در تالار گفت و گو بین رهبران طالبان و هیأت چند ده نفری سفر کرده از کابل به دوبی فضای عجیب و غریبی ایجاد شده است.
شاخص مهم در گفتار نماینده گان طالبان این است که پس از امضای رسمی یک پیمان بین طالبان و امریکا، گروه طالبان از همین اکنون از ختم محتوم حکومت کابل کاملاً مطمئن به نظر می رسند.
خبر می افزاید که در هفت دور گفت وگو ها هیأت امریکا، رابطه بین طالبان و امریکا به گونه ای دراماتیک و بی پیشینه نزدیک شده است.
علاوه برین، در دور دوم کنفرانس دوحه، لحن نماینده گان طالبان در برابر حکومت کابل خیلی تند شده و کارکرد های حکومت غنی را به شدت مورد حمله قرار می دهند. نیم ساعت قبل یک نماینده طالبان به حضار گفت که ما در حکومت حضور نداریم، اما شما می بینید که این حکومت در فساد، رشوه، قانون شکنی و بی عدالتی «نمره اول گرفته است». آیا این حالت تاسف بار هم کار ما است؟»

>>>   عامل مهم در بُعد داخلی جنگ افغانستان، تصاحب قدرت سیاسی و دسترسی به قدرت سیاسی و آیندۀ نظام سیاسی این کشور است. اگر قرار باشد مشکل داخلی این جنگ در مذاکره حل شود و به توافق صلح بینجامد، باید طالبان و دولت افغانستان و تمام جوانب داخلی این جنگ بر سر میکانیزم رسیدن به قدرت سیاسی و آیندۀ سیاسی افغانستان که همانا مراجعه به آرای مردم و انتخابات است، توافق می کنند. اما طالبان تا اکنون و در تمام مذاکرات میان افغانی و میان خارجی خود از امریکایی ها تا روس ها و چینایی ها اراده، علاقه و باور خود را به چنین میکانیزمی ابراز نکرده اند. این، نشان می دهد که طالبان به انتخابات و آرای مردم باور ندارند و آن را راه حل دسترسی به قدرت سیاسی نمی دانند و نمی پذیرند. در این صورت توافق حاصل شده از مذاکراتِ میان افغانی با طالبان و بالفرض اگر توافقی حاصل شود، چه خواهد بود؟
محمد اکرام اندیشمند

>>>   «فوزیه کوفی»:
️برای اولین بار طالبان توافق کرد تا به مراکز غیرنظامی مانند بیمارستان، مدارس، امکان فرهنگی و مذهبی حمله نکند و این موضوع به نوعی پیشرفت در مذاکرات است.

️اما مهمترین موارد اختلافی حقوق زنان و نوع نظام سیاسی آینده بود. که طالبان تاکید داشت که در مورد زنان، تنها حقوق آنها را در چارچوب اسلام خواهد پذیرفت و به کنوانسیون های بین المللی در این مورد اعتقادی ندارد.

️ ما به دنبال ادامه حکومت دمکراتیک و جمهوری هستیم و طالبان به نوع حکومت براساس امارات اسلامی را در نظر دارد.

>>>   قطعنامه هشت ماده ای نشست دو روزه بین‌الافغانی قطر را به دقت خواندم، در این قطعنامه بعضی از کلمات از نگاه حقوقی و تخنیکی بار معنایی بیشتر و کمتر خود را دارند، اما در آن هیچ نکتۀ وجود ندارد که روی آن توافق مشکل باشد و مذاکرات بین الافغانی و رسیدن به صلح را به بن بست بکشد.

وقتی در این قطعنامه بوی خستگی از جنگ به مشام می رسد و وقتی در آن عطش همه به صلح بیشتر به نظر می رسد و تلاش شده که از انتقام جویی و صدمه رساندن به تاسیسات عام المنفعه و مؤسسات تعلیمی و تحصیلی جلوگیری صورت گیرد، تلفات ملکی به صفر تقرب کند، حقوق زنان تامین و جان و مال مردم حفظ گردد، عدالت اجتماعی و سیاسی و حقوق اساسی شهروندی تامین شود، پس ادامۀ جنگ و کشتار مردم بی گناه دیگر توجیه منطقی ندارد و تمام راه ها برای رسیدن به صلح دایمی و با عزت هموار شده است.

به امید تامین صلح سرتاسری و پایدار در کشور
‏‎Basir Ayoubi‎

>>>   سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از پیشرفت به تمام مسایل مورد بحث در مذاکره با خلیل زاد و امریکایی های دیگر سخن می گوید. در حالی که او وطالبانش تا این دور هفتم مذاکرات که روز دو شنبه از سر گرفته می شود از بحث بر سر دو موضوع چهارگانه ی آجندا منکر می شدند.
به نظر می رسد امریکایی ها به پاکستان امتیازاتی در توافق با طالبان داده باشد. قرار دادن ارتش آزادیبخش بلوچ در فهرست گروه های تروریستی می تواند یکی از این امتیازات باشد.
هنوز محتوای توافق در این مذاکرات و نتایج و تبعات آن مبهم و ناروشن است. آیا قوماندانان و جنگجویان طالبان در داخل توافقات دفتر سیاسی شان را در قطر می پذیرند یا نه؟
حقایق و شواهد نشان می دهد که چنین پذیرشی در میان جنگجویان طالب وجود ندارد.
به نظر می رسد که مذاکرات طالبان با امریکا به تفرقه در داخل صفوف طالبان بینجامدو آن ها نقش خود را به عنوان یک گروه جهاد گر آیدیولوژیک از دست بدهند. یکی از خواست های امریکا از مذاکرات همین تقدس زدایی طالبان است که ممکن است محقق شود.
نتیجه ی دیگر این مذاکرات و توافقات طالبان و امریکا، گسترش و تقویت داعش خواهد بودو ادامه جنگ.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   طالبان نیروی قادر متعال به حفظ امنیت و سلطه نیست
مهم ترین نکته بارز و مهم در سند قطعنامه هشت فقره ای هیات کابل و سران طالبان در دوحه در زیر مجموعه ماده هفتم تذکر داده شده؛ بدین شرح:
خ. تایید توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین المللی
د. اخذ ضمانت مبنی بر عدم مداخله کشور های منطقه و سایر کشور ها در امور افغانستان در یک کنفرانس بین المللی

>>>   شیرینی خوری در قطر و خون ریزی در افغانستان !
از مذاکرات قطر بوی خون و طالبانیزه شدن افغانستان می آید ، در جریان گفتگوها و لبخند ها در قطر ، طالبان در غزنی باقتل عام مردم ، در حدود بیش از بیست کشته و در حدود دوصد زخمی نشان دادند که در افغانستان چه می خواهند و چه می کنند ؟
هم آمریکایی ها و هم طالبان بالاخره ساز و نغمه توافق را می نوازند و جانبین ادعا دارند که به توافق نزدیک شده اند ، که در حقیقت به توافق رسیده اند .
این توافق میان آمریکای ها و طالبان به نفع جانبین در غیاب اراده مردم افغانستان صورت گرفته است و در حقیقت بازنده اصلی این مذاکرات نیروهای ضد طالبان که همانا اکثریت قاطع مردم افغانستان است می باشند ، گرچه در نتیجه این مذاکرات گلم ارگ نشینان فاسد و متعصب هم جمع می شود که متأسفانه در نتیجه اشتباه نابخشودنی ارگ یک رژیم قرون وسطایی جایگزین آن می گردد .
آنهای که برای خوش و بش گفتن در قطر رفته اند افراد وابسته به بازی کنان پشت پرده تخته بازی شطرنج افغانستان هستند که زمینه آمدن طالبان و سقوط ارگ را طبق دستور ، اجرا می کنند و هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارند و از هیچ بخشی از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی توانند ، چنانچه آن ها به احترام خون شهدا در غزنی هرگز جرات ندارند که جلسه را ترک نمایند .
نیروهای ضد حکومت طالبانی بسیار وقت کم دارند که باهم متحد شوند و مصروف دسیسه انتخاب و انتخاب بازی نشوند و یک تصمیم شجاعانه علیه تسلط کامل طالبان بگیرند و طالبان را در منطقه خود شان محدود نمایند ، در غیر آن فاجعه جبران ناپذیر در افغانستان در شرف وقوع است که قتل عام غزنی یک نمونه کوچک از آن است .
حسن علی عدالت

>>>   يک کمی خجالت کشيده با خود بيانديشيد که از کدام دولت و حکومت حرف ميزنيد ، دولتيکه با بمباردمان ب۵۲ از طريق هوا بواسطهٔ کفار ظالم بزور در کابل نصب گرديد ، دولت اين غلامان خود و ميهن فروخته گان دولت اجنبی و موءقت است .
کفار غاصب و غلامان منافق ديگر تاب ضربات غازيان را از دست داده فقط به فرار می انديشند ، امارت اسلامی با نظام اسلامی خيلی زود آمدنی است . ان شاءالله

>>>   سر فلمی«دوحه» حتی سر آغازروند صلح افغانی نیست:
نشست «دوحه» قسمت دوم سریال«مسکو»بوده که باوجود کف زدنها وبزرګنمایی های پامپیو وخلیلزاد بمثابه هیچ قدمه ومقدمه مذاکرات رسمی وروند صلح بین الافغانی تلقی شده نمیتواندزیرا.:اولآافرادیکه ازکابل درنشست حضور یافته بودند نه تنها از افغانستان بلکه به استثنای خود از هیچ افغان دیګر مجوز حقوقی وقانونی نمایندګی ویا نیابت نداشتند.ٍانیآنشست را خارجی ها(امریکایی ها،المانها وقطری ها) بنا بر ضرورت ها ومحاسبات خوددر حاشیه وضمیمه دور هفتم ګفتګوهای طوری ګنجانیدند که از آن به حیث یک دستآویز بهره ګیری نمایند.ثالثآ،درنشست تمام افراد اشتراک کننده هیچګونه صلاحیت اجراییوی از مراجع زیربط نداشتند بنا برهمین ملحوظ هم نشست غیر رسمی بود وهیچګونه فیصله که تصمین حقوقی واجراییوی داشته باشد نمیتوانند بعمل آورند.رابعآ،برعلاوه آنکه نشست غیر رسمی بود اما نه برهبری ونه هم به مالکیت افغانها بود به همین دلیل هم فاقد مشروعیت افغانی محسوب میګردد
با آنهم امیدوارم که درآینده قریب روند واقعی واصلی صلح از طریق مداکرات رسمی ومستقیم میان دولت ج.ا.ا وګروه طالب در داخل افغانستان آغاز ګردد.به همین ارتباط نظر وپیشنهاد مشخص خودرا در فرصت مناسب با شما شریک خواهم ساخت
پیام ـ کابل

>>>   رئیس جمهور ازبکستان 100 مرغ ذارد !!!! درکشورماکه بازار آزاد است هرتفنگی ودزد ورئیس قوماندان یکصد موتر زره دارد ،

>>>   از بركت "دمكراسى" وارداتى در اين سال هاى اخير چند چيز در افغانستان بسيار فراوان شده است:
مشاور
كارشناس
سخنگو
فالبين
دروغگو
چاقوكَش
خودكفانك
بى فرهنگى
بى ادبى
قومگرايى
نِشه يي
دارو هاى تقلبى
تحصيلكرده هاى بيكار
علماى بى سواد "دين"
احزاب وابسته به كشور هاى دور و نزديك
رهبران بى راه و راهروان گمراه
———————-———-
پيشنهادات دوستان هم ضميمه مى شود:
فساد
غصب مال و زمين مردم
ملألندى ها

باری ضیا

>>>   امتیازگیری به قیمت خون
طالبان با نمایندگان غیر رسمی دولت در دوحه مشغول مذاکره هستند، اما برای امتیازگیری از امریکا و دولت افغانستان، با موتر بمب در شهر غزنی حمله کرده تا کنون 12 نفر کشته و 179 نفر زخمی اعلان شده است.
این چه نوع مذاکره صلح است که مردم افغانستان را میکشند، ولی به روی نمایندگان غیررسمی دولت لبخند میزنند؟ دیشب وقتی ویدیوی نشست طالبان وسیاسیون وابسته به دولت رادر دوحه مشاهده میکردم، به این نتیجه رسیدم که این نشست میان حکومت وطالبان یک نشست غیررسمی واعلان نشده می باشدواین واقعیت نیزدرذهنم خلجان زد که :
- تمام راهها به یک اصل بنیادی منتهی میشود که آن عبارت ازحفظ اقتدار300 ساله شوونیزم وبه حاشیه راندان جوامع محروم افغانستان است. عوض شدن مهره ها ی سیاسی برای استحکام این اقتدارصورت میگیرد وبس.
غزنی بزرگ، مهد تمدن جهان اسلام که اکنون ازسرورویت غبارغم می بارد ؛ در این اندوه طاقت سوزت ، شریکم.
علی تقوایی

>>>   به حول قوهٔ الهی و نشست صلح در دوحه بخیر زنان از مردان جداتر می‌شوند.
لباس زنانه و مردانه، تشناب زنانه و مردانهٔ مجزا داشتیم، اتاق تجارتی زنان و اتاق تجارتی مردان، سمینارهای زنانه و مردانه هم به صورت مجزا داشتیم، هتل عروسی بخش زنانه و مردانه نیز هم‌چنان، مساجد بخش زنانه و بخش مردانه، رستورانت بخش زنانه و مردانه، حالا جدید اضافه شده که دانشگاه زنانه و مردانهٔ جدا و در آیندهٔ نه‌چندان دور شاهد دفاتر کار مجزای زنانه و مردانه و هم‌چنان محل تفریحی زنانه و مردانه جدا و همین‌طور ادامه خواهد یافت یا به جدایی مطلق برسیم. به جایی که از بطن خانواده خواهر و برادر را جداسازی کنند تا مبادا به گناه آغشته شوند.
ما قربانیان نسل جداسازی هستیم و اطفالمان نیز قربانیان بعدی. هیچ وقت مفهوم روابط اجتماعی با جنس مخالف را نخواهیم فهمید و هر برخوردی به گناه ختم خواهد شد. هم‌چنان دختران و پسران ما فقیرتر و فقیرتر خواهند شد در همه چیز. ما فقر‌زادگان افغان هستیم. دلمان خوش است که صلح می‌آید، صلحی که یک دنیا بین من و جنس مخالفم دوری می‌اندازد. حالا باز بگویید همه چیز را جنسیتی نکنید. ما بخاطر زن بودن‌مان محکوم به جدایی هستیم، محکوم به محرومیت و محدودیت. معنی صلح این است، زنده ماندن به قیمت از دست دادن روابط‌ها، آزادی‌ها و حصار کشیدن‌ها. این جداسازی برای هر دو قشر مشکلاتی را ببار خواهد آورد. مردها خوشحال نباشند که دخترشان، همسرشان، مادرشان و خواهرشان در امنیت کامل به‌سر می‌برند، زمان که بگذرد فقیرها به گرگی گشنه و تشنه بدل خواهند شد و همه را می‌درند. آن‌گاه فریاد صلح این‌چنینی را باز هم بلند خواهید کرد.
زهرا ناظمی

>>>   همگی نوکران خارجی اند و عروسکی در دستان خارجی ها ، باید به ساز خارجی ها برقصند و پیاده کننده سیاست های شوم آنها باشند

چندتا ....با ریش ها و لنگی های ساختگی مردم را فریب می دهند که گویا طالب و نماینده طالب اند
اصلا طالبی در کار نیست همگی نوکران اجنبی و غلامان حلقه به گوش باداران شان اند

اگر یک ماه معاش و اعاشه این لنگی و ریش داران را قطع کنند دیگر نامی از طالب نخواهد دیدی
به راستی همه را خر فرض کرده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است