دانشگاه‌های ما نیاز شدید به اصلاح و بهبود دارند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۸/۴/۱۷ کد خبر: 159355 منبع: پرینت

دانشگاه‌های ما نیاز شدید به اصلاح و بهبود دارند. نه‌ صرفاً این‌که داعش و طالب تربیه می‌کنند بلکه هم‌چنان برای این‌که، چیزی تربیه نمی‌کنند. داعش پروری و طالب‌پروری دانشگاه‌های ما در واقع بخشی از برآیند یک روند انحرافی است که در یک نگاه امنیتی گاه گاهی قابل شهود می‌شود اما بخش عمده«هیچی» و «پوچی» دانشگاه‌های ما هم‌چنان در زیر آوار فخرفروشی پنهان است.

بسیاری‌ها فقط فخر می‌کنند که دانشجو یا فارغ دانشگاه‌اند. بسیاری‌ها فخر می‌فروشند که استاد دانشگاه‌اند، اما در این میان خبری از دانش و ثمره دانش نیست.
دانشگاه‌های ما مراکزی برای کاپی افکار دیگران است. دانشگاه‌های ما مکان تقلید افکار هستند و جای تحقیق سخت خالی است.
تصور کنید وقتی اکثریت پایان‌نامه‌ها به چند هزار افغانی قابل خرید و فروش است، ما از دانشگاه چه توقعی داشته باشیم.

بسیاری‌ها پیشنهاد داده‌اند که جهت جلوگیری از داعش پروری، مضمون ثقافت اسلامی را از دانشگاه‌ها بردارید. این کار شاید تاثیر اندکی داشته باشد اما در مقابل این ذهنیت منفی را ایجاد می‌کند که دانشگاه یعنی جای بی‌دینی و ضدیت با دین است. تبعات منفی این ذهنیت زیاد خواهد بود.

به نظر من راه‌کار درست این است که تحقیق در دانشگاه‌ها جای تقلید را بگیرد. ما باید بالای تحقیقات علمی هزینه کنیم تا دانشگاه از هیچی و پوچی بیرون شود. حتا علوم دینی را نیز می‌توان در یک روند تحقیقی تدریس کرد. وقتی پاردایم مسلط بردانشگاه تحقیق باشد، جایی برای تبلیغی‌ها باقی نخواهد ماند و دانشجوی ما کورکورانه به دام افراطیون نخواهد افتید.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه
داعش
نظرات بینندگان:

>>>   سزایِ پیش قراولان، حکم تکفیر!

دور نمی‌رویم، دو سال پیش عبدالحفیظ منصور از داعش سازی با تدریس مضمون ثقافت اسلامی‌ در دانشگاه کابل سخن گفت و مخالفت های شدید روحانیون و پیروان شان را دنبال داشت و بر گفته های او مُهر تکفیر زدند و سکولارش خواندند . امروز خود استادِ دانشگاه کابل پرور به دست داشتن اش در چندین حمله، اقرار نمودن.

چرا گفته های حفیظ منصور دو سال پیش شماری را رنجاند و کثیری‌ را خنداند؟
اگر گفته هایش نادیده گرفته نمی شد، ما دو سال جلو بودیم، از حملات دو سال پیشگیری می‌کردیم. و هیچ هموطن ما عزیزان شان را از دست نمیداد .

بهرام

>>>   ر راوی
یعنی مثلن، ملا برادر و ملا گلبدین و ملا طالبان کدام تفاوتی از ملا داعی و ملا داعشی دارند؟ صدها طالب و گلبدینی را آزاد کردند که در قتل صدها انسان بیگناه دست داشتند و دارند، چه ارزشی دارد که چند تا داعشی را از دانشگاه گرفته باشند؟ یعنی که چه ؟ عجب مردم ساده دلی داریم به خدا. به چه آسانی و ساده گی گول میخورند.

>>>   بهترین اصلاح انست که این فابریکه تولید احماقت وتعصب وجهالت برای همیش بسته شود.هرکه درین مرکز شرارت اگرروزی هم شاگرد یاهعلم بوده بایددهنش باتاردوخته شود.
عاقل

>>>   همی اکنون در اکثریت دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه های خصوصی پایان نامه در بدل 10000 و یاهم بیشتر از آن بالای محصلین به فروش میرسد، اما کسی نیست که جلو چنین ظلم و بی عدالتی را بگیرد.
ناظم

>>>   وقتیکه در راس دانشگاه کابل بیحث ریس شخص قومگرای معتصب قوم و زبان قرار دارد و بوض جلوگیری از نفوذ جنایتکاران وابسته به ترورستان کار و فعالیت کند بر خلاف در فکر قوم اندیشی و نفوذ قومی خودش بر طبق دستور غنی احمدزی کار و فعالیت کند واضحیست که نفرات نفوذی ترورستان در جا های تحصیلی ما داخل شده و فعالیت به نفع ترورستان را انجام میدهند این همه خیانت و جنایت مسولیت ان بدوش شخص اشرف غنی و پیروان انها بر میگردد که در فکرحکومت تگ قومی خود شان هستند و نفاق و تفرقه قومی را با اشکال مختلف به پیش میبرند با این عمل خاینانه شان کشور و مردم را به لبه نابودی رسانده اند و هنوز از کار بد شان دستبردار نیستند میخواهند تمام قدرت رادر دست خود شان داشته باشند و بدیگران ارج و احترام نمیگذارند که فرمان غیر قانونی اخیر اشرف غنی در مورد تقرری های وزارت خارجه و وزارت های دیگر دال بر مدعاست.

>>>   محمد نسيم جعفری
دانشکده شرعیات؛ مقر فرماندهی داعش:
_____
دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل، مقر فرماندهی عملیات‌های داعش بوده است. در خبرنامه ریاست امنیت ملی آمده است احمد طارق و احمد فاروق شاگردان سه تن از اساتید بازداشت‌شده‌ی دانشکده شرعیات، در سازماندهی حمله‌های کابل به ترتیب زیر، دست داشته‌اند:

۱- حمله انتحاری بالای کلپ پهلوانی میوند واقع در ناحیه ششم شهر کابل.
۲- حمله انتحاری بالای موتر کاستر حامل مأموران کمیسیون اصلاحات اداری در ناحیه ششم شهر کابل.
۳- حمله مسلحانه بالای فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی از ساحه یکه‌توت.

نوت: دانشکده‌ی شرعیات باید تا آوردن اصلاحات، تعطیل و دروازه‌اش بسته شود.

>>>   داعش دانشگاه یا دانشگاه داعش

با وجود هزاران مدرسه دینی فعال در افغانستان هیچ ضرورت دیده نمی‌شود که پای علم دینی به دانشگاه باز شود

از سوی دیگر علم دینی ارتباط به رفتار و احوال شخصی بندگان خداوند می‌گیرد و هیچ ارتباطی به نظام سیاسی و مدیریت جمعی و ثقافت نمی‌گیرد.

نظام سیاسی اسلام ناشی از عطش و ارمان کور غصب و غنیمتی است که اموی‌ها و عباسی‌ها ۵ قرن انجام دادند.

با این حساب نظام دینی همان شاهی و شاهنشاهی و استبدادی مطلقه است تحت نام دیگر/ امارت/خلافت.

از سوی دیگر کاش وضعیت اجتماعات و جهان این اجازه را می‌داد که چنین نظامی افراشته شده و پایدار می‌ماند. متاسفانه که نا ممکن است.

واقعیت این است که بنده زمانی که تدریس می‌کردم چند چبتر از ثقافت را آوردند که اینها را هم تدریس کن. وقتی کمی مطالعه کردم به جملات، پاراگرافها، زشت نویسی، ناخانایی، بی‌ارتباطی و جبینش موضوعات و هدفگذاری این متون دقت کردم #اسهال شدم.

اگر یک ضد دین هم می‌خواست بر علیه دین چیزی بنویسد بسیار شرافتمندانه‌تر و مفیدتر برای دیدنداران می‌نوشت.

این چپترها ریشه در سیستم فقه، اصول و اخلاق نمی‌گرفت و یک چیزای قلمبه و ثلمبه بودند.

دانشگاه باید در هر متن و هر رشته‌اش از یک منطقی پیروی صورت گیرد ثقافت معجونی است تمنیات مجهول و‌ کور استعلاطلبانه.

ضیا صدر

>>>   این داغشگاه ها به مدلارس ترورست پرذوری پاکستان تبدیل شده اند

>>>   اخوانیزم جاده صاف کن طالبانیزم و داعشیزم !

برخی ها دستگیری تعدادی از آموزگاران و دانشجویان دانشگاه کابل را مبنی بر عضویت آنها در گروهی تروریستی داعش و حملات اخیر انتحاری گروه داعش در شهر کابل، مرتبط به تدریس ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل میدانند و به این نظر هستند که فرموده جناب حفیظ منصور درست است باید تغییرات در محتوایی مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل وارد شود . اما به نظر من مشکل تنها در محتوایی ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل نیست . بلکه مشکل اساسی ریشه در مکتب اخوانیزم و ترویج اندیشه های افراطگرایی اسلامی توسط پیروان مکتب اخوانیزم در جامعه بویژه در دانشگاه ها دارد .
تازمانی که ریشه های مکتب اخوانیزم و ترویج اندیشه های افراطگرایی اسلامی در کشور خشک نشود جنگ و خونریزی ، ترور و انتحار و انفجار وخودکفانی از بین نمی‌رود . زیرا اخوانیزم جاده صاف کن طالبانیزم و داعشیزم درکشور است و زمینه ساز گروه های مختلف افراطی اسلامی و تروریستی در کشور می باشد.

نظام الدین خراسانی

>>>   اولین بار است که استادان فاکولته شرعیات بخاطر جذب جوانان خوش باور برای داعش فعالیت میکردند از طرف حکومت باز داشت شده اند سالها است که در فاکولته های کابل و ننگرهار بیرق طالبان و دا عش را بلند میکردند اما مجازات نمیشدند استادان شرعیات و ملا های افراطی و ملا های مساجد که فتوا های غیر اسلامی و قتل را میدادند و یا طالبان را مقاومت ملی میخواندند ازطرف حکومت و شورای ملی و سنا و شورای علما مجازات نمیشدند این عمل خیانت به دین و اسلامیت و انسانیت و بشریت است این ملا ها از زمان امان امان الا خان تاحال در کشتن مردم بیگناه ما مستقیم و غیر مستقیم دست داشته ودارند بناهن در مقابل این قاتلین مسلمانان نا مسلمان باید مجادله کرد
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است