داعش در پوشش شرعیات حنفی...
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۸    ۱۳۹۸/۴/۱۷ کد خبر: 159357 منبع: پرینت

بازداشت سربازان و پرچم‌داران فکری داعش (متوكل، ظاهر داعي، مبشر مسلميار و معروف راسخ) از دانشگاه کابل، مخصوصا پس از تماشای فیلم اعترافات آنان، از چند جهت قابل تأمل است:

1. داعش با نفوذ در مهم‌ترین مراکز علمی و آموزشی کشور، از قدرت مانور بالایی برخوردار است و در صورت ادامه انفعال فرهنگی حکومت، همچنان می‌تواند سنگرهای علمی ـ فکری بیشتری را تسخیر کند.

2. حضور داعش در نبردهای میدانی در افغانستان، متکی و مبتنی بر فعالیت فکری ـ فرهنگی این جریان مُدهِش و خون‌آشام در نهادها و مراکزی است که کارویژه اصلی آن، جهت‌دهی افکار در مسیر بیداری و بصیرت علمی ـ دینی است. سربازگیری از دانشگاه کابل و گسیل سربازان جذب‌شده به ننگرهار و نیز همدستی با عوامل انتحاری در کابل، نتیجه جنگ نرم فکری این گروه تروریستی در بستری آرام و آماده است که با خیالی آسوده در عرض چندین سال متوالی انجام شده است. این نشان می‌دهد که داعش، در تبلیغ تفکر تکفیری صلح‌ستیز و جنگ‌طلب، یک گام جلوتر از حکومت و دنیای مدعی مبارزه با تروریزم حرکت می‌کند.

3. تأکید و تمرکز بر رویارویی صرفاً نظامی با داعش، اشتباه راهبردی غیرقابل جبران است. برای پیش‌گیری از این اشتباه استراتژیک، بایستی راهکارهای زودبازده مبارزه فکری با این جریان را جستجو کرد؛ کاری که حکومت، نه‌تنها تاکنون حتی خوابش را هم ندیده است، بلکه سنگرهای فکری خود، مثل دانشکده شرعیات دانشگاه کابل را نیز در سخاوتی غفلت‌آمیز به این جریان تروریست و تبه‌کار واگذار کرده است. بنابراین اولویت فوری و فوتی حکومت باید برپایی نهضت عظیم مبارزه فکری ـ فرهنگی با تفکر تکفیری ـ سلفی داعش در مراکز دینی (مساجد، تکایا و حسینیه‌ها) و نهادهای اکادمیک (دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی) باشد.

4. داعش در پوشش شرعیات حنفی، در تلاش است «سلفیت» را وارد فقه و فکر معتدل حنفی کند و از جوانان پیرو این نحله اعتدال‌گرای مذهبی، سربازان رادیکال افراطی و تکفیری‌اندیش بسازد. بنابراین بر بزرگان دینی و علمی برادران احناف است که با مرز کشیدن میان حنفیت اعتدالی و سلفیت افراطی، دست به بیدارگری پیوسته گسست‌ناپذیر بزنند و راه را بر افتادن بیشتر جوانان به دام و دامن داعش سد کنند.

راحل موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
حنفی
نظرات بینندگان:

>>>   چرا زمانیکه داغش در تنگنا قرار میگیرد حکومت به داد شان میرسد وتوسط هلیکوپتر نجات شان میدهد ؟؟
ر

>>>   لعنة الله علی الارهابیین الوهابیین.

>>>   طالب و داعش دو بلاي خانمانسوز در كشور شدند خداوند هر دوي شان را نيست و نابود كند مردم ما توان ان را ندارند.

>>>   انها هرچه میسازند اما این ما هستیم که برای ترویج هرنوع تفکیر ایشان خدمت مینمایم اگر پنجاه سال کار داعش وطالب وارباب هاشان چندان مثمر ثمر نیست تخریب نمودن یک مسجد اهل سنت در بعض جا ها چنان اب به اسیاب دشمن میریزد که سالهای متمادی چرخ این عرابه ای مندرس وزنگ زده را می چرخاند وقتی در پایتخت یک کشور بزرگ اسلامی مردم برای خواندن نماز جمعه ویا عیدین خود یک عبادتگاه ندارند در حالیکه در میدان هوای لندن وسایر کشور های غربی به عین مشکل بر نمیخورند دیگر این توصیه ها کار ارای خود را از دست میدهد وشنونده وخواننده ای کمتر خواهد داشت دیگران به اهستگی بسوی متشتت نمودن وکندن بیخ و بنیان وحدت اسلامی حرکت مینمایند وما عملادر تقویت تحرکهای منفی انها جان وروح میبخشیم با نمایش های گروهی به کاردجهلا وجلادهای نادان وعقده مند دسته میسازیم وبا این ندانم کاری های خود ده ها وصد ها انسان مومن ومخلص را زیر ساطول انتحار نا بخردان نرم میسازیم انچه فرمودید دردیست که همه احساس مینمایم ولی چاره وعلاج این درد مهلک رادر خورد جامعه نمیتوانید ونمیتوانیم بدهیم تا این احزاب وگروه های سیاسی قد نه افراشته بود وسیاسیون وسیاست مدارهای بی مروت در میان ملیت های باهم برادر اختلاف نینداخته بودند همه در پهلوی هم زندگی ارام وهم زیستی مسالمت امیز داشتیم انهایکه ملت را وسیله ای پیش برد اهداف سیاسی وتقویه ای بنیاد مالی خود ساخته اند از قربانی ها وایثار ملت چشم دوخته مارا بجان هم می اندازند وتحلیل گران سطحی نگر وپیش پا بین هم صرف به برگ وشاخه اب می پاشند ودر سلامت ریشه نیستند وکارهای بنیادی واساسی را پیشنهاد نمی نماینداینجاست که ما همیشه درخون خود غرق گردیده ودرمیان جویبار خون عزیزان خود غوطه ور هستیم وبیشترینه قربانی ندانم کاری های بزرگ منش ها وخود بزرگ بینها شده ایم
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   یعنی گرگ خونخوار در لباس میش.
آزاده

>>>   اخوانیزم جاده صاف کن طالبانیزم و داعشیزم !

برخی ها دستگیری تعدادی از آموزگاران و دانشجویان دانشگاه کابل را مبنی بر عضویت آنها در گروهی تروریستی داعش و حملات اخیر انتحاری گروه داعش در شهر کابل، مرتبط به تدریس ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل میدانند و به این نظر هستند که فرموده جناب حفیظ منصور درست است باید تغییرات در محتوایی مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل وارد شود . اما به نظر من مشکل تنها در محتوایی ثقافت اسلامی در دانشگاه کابل نیست . بلکه مشکل اساسی ریشه در مکتب اخوانیزم و ترویج اندیشه های افراطگرایی اسلامی توسط پیروان مکتب اخوانیزم در جامعه بویژه در دانشگاه ها دارد .
تازمانی که ریشه های مکتب اخوانیزم و ترویج اندیشه های افراطگرایی اسلامی در کشور خشک نشود جنگ و خونریزی ، ترور و انتحار و انفجار وخودکفانی از بین نمی‌رود . زیرا اخوانیزم جاده صاف کن طالبانیزم و داعشیزم درکشور است و زمینه ساز گروه های مختلف افراطی اسلامی و تروریستی در کشور می باشد.

نظام الدین خراسانی

>>>   اولین بار است که استادان فاکولته شرعیات بخاطر جذب جوانان خوش باور برای داعش فعالیت میکردند از طرف حکومت باز داشت شده اند سالها است که در فاکولته های کابل و ننگرهار بیرق طالبان و دا عش را بلند میکردند اما مجازات نمیشدند استادان شرعیات و ملا های افراطی و ملا های مساجد که فتوا های غیر اسلامی و قتل را میدادند و یا طالبان را مقاومت ملی میخواندند ازطرف حکومت و شورای ملی و سنا و شورای علما مجازات نمیشدند این عمل خیانت به دین و اسلامیت و انسانیت و بشریت است این ملا ها از زمان امان امان الا خان تاحال در کشتن مردم بیگناه ما مستقیم و غیر مستقیم دست داشته ودارند بناهن در مقابل این قاتلین مسلمانان نا مسلمان باید مجادله کرد
بصیر نظری

>>>   چرا دولت در فاکولته شرعیات که باید مطابق به مذهب حنفی دروس آن پیش برود وهابیت را اجازه میدهد آیا براین سوال جوابی وجود دارد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است