جنگ و صلح افغانستان از دیگران است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۲    ۱۳۹۸/۴/۲۰ کد خبر: 159388 منبع: پرینت

«ما به صورت عموم دو جنگ داریم و دو صلح. یعنی جنگ دیگران در کشور ما و جنگ خودمان با همدیگر. صلح هم همین طور است. صلح دیگران داریم و صلح خودمان. اما چون خودمان وجود نداریم، می‌خواهم در مورد جنگ و صلح دیگران و یا جنبهٔ خارجی جنگ و صلح، اول صحبت کنم.

جنگ افغانستان از این نظر فعلا جنگ ما نیست. حوادث ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد و ما در یک جنگ جدید قرار گرفتیم. کنفرانس بن هم کنفرانس ما نبود. دیگران تصمیم گرفتند و آقای کرزی را تحویل‌مان دادند.

طالب و داعش هم طالب و داعش ما نیست. تفنگ و پول و اسلحه و مصارف بسیار اینها را کی‌می‌دهد؟ پول دفتر قطر را کی‌می‌دهد؟ دوربین شب‌بین را کی می‌دهد؟ پاسپورت سفر اینها را کی‌می‌دهد؟ اردو و پولیس ما نیز اردو و پولیس خودمان نیست. پولش را ندهند یک روز تمویل کرده نمی‌توانیم. جامعه مدنی و دموکراسی و فمنیسم و امثالهم هم از خودمان نیست. یک روز پول‌اش را ندهند فلان رییس جامعه مدنی بیکار می‌شود.

بنابراین صلح ما هم صلح خودمان نیست. شورای صلح هم، شورای صلح ما نیست. بحث صلح اصلن مربوط دیپلمات‌های کارکشتهٔ وزارت خارجه است. شورای صلح یعنی چه؟ کنفرانس دوحه و کنفرانس مسکو و اسلام آباد هم کنفرانس ما نیست. سهم ما از کنفرانس دوحه شاید همان خلطه‌های باشد که هنگام پایین شدن از طیاره دست دوستان بود.

ما اصلا وجود نداریم. اصلن حضور نداریم. هیچ چیز ما از خود ما نیست. نه کتاب ما از خود ما است و نه تعلیم ما. نه روشنفکر ما از خود ما است و نه ملای ما. روشنفکر ما یا روشنفکر مسکو است و یا روشنفکر پاریس و لندن. ملای ما هم همین طور. ملای ما یا ملای الازهر شریف است، یا ملای قم و نجف شریف یا ملای دیوبند شریف. ملای ما نیست.
ملای خود ما اونه همو، ملالندَی است!»

سید عسکر موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   یک چیز بسیار اهم فراموش تان شده میداند چی باشد!!!؟
ما, خودما نیستم زیرا قلم از ما نیست و هم چیزی که مینویسیم از مغز و فکری می نویسم که هدیه دیگران است. مایوس مه باش!
ش.ف

>>>   خلاصه این که برای کشف مکروب دانشمندان مکروسکوپ ساختند و برای کشف ستاره ها و سیاره ها و کهکشان ها ،تیلیسکوپ،اما هنوز دانشمندان موفق نشدند که برای نشان دادن موجودیت افغانها ،کدام آله و دستگاهی بسازند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است