تفسیر مدرن از اسلام، آرمان است یا واقعیت؟
آنچه بنام تفسیر مدرن از اسلام می‌گوییم (خصوصا دوستانی که درس‌خوانده‌ی حوزه‌ی دین نیستند و همیشه چنین دغدغه‌ی شاعرانه‌ای دارند) بیشتر یک آرمان و آرزو است تا واقعیتِ عینی، که البته تا اکنون وجود خارجی و عینی ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۸/۴/۲۱ کد خبر: 159404 منبع: پرینت

وقتی با تحصیل‌کرده‌ها و باسوادهایی که درس خوانده حوزه‌ی دین نیستند پیرامون دین صحبت می‌کنیم سردرگمی‌ها، فرافکنی‌ها، ساده‌سازی‌های عجیب و غریبی می‌بینم و‌ جالب این‌که به شدتِ تمام به خروجی چنین وضعیتی پای فشاری دارند و حاضر نیستند یک لحظه به آنچه می‌گویند شک روا دارند و یا سخنی غیر از آن را بشنوند و تحلیل کنند. چند نمونه را فعلا داشته باشیم:

۱_ عادتا نگاه ایشان نسبت به دین، بصورت عجیبی شاعرانه و رمانتیک است. کُل دین را گُل و بلبل تصور می‌کنند و بدین باورند مفاهیمی هم‌چون جهاد، غزوات، غنیمت، غلام و کنیز، جزیه... چیزی جز برچسب‌زنی و انگ‌زنی جهت بدنام سازی اسلام از طرف دشمنانش نیست، جهادیان اسلامی را هم به سادگی گروه‌های ساخته و پرداخته غرب و جاعل و نادان عنوان می‌کنند.

۲_ این دوستان بر علاوه‌ی اینکه کم‌ترین آشنایی با متون دینی و اصول تفکر دینی ندارند، دین را یک بسته‌ی کاملا بی عیب و نقص می‌دانند. اگر متنی از متون دینی آورده شود که با طرز تفکر ایشان( متاثر از زمانه) هم‌خوانی نداشته باشد، با خیال راحت می‌گویند این ربطی به دین ندارد، این را ملاها اضافه کردند (حتی آیه‌های صریح قرآن را، خدا شاهده)

۳_ باور صد در صدی‌شان این است که دین هیچ عیب، نقص و کمبودی ندارد. فرامینش برای تمامِ زمانه‌ها قابل تطبیق است. بارها آموزه‌ها و احکام قرآن را پیش روی‌شان گذاشتم که با راحتی تمام گفته‌اند این موضوع، این حکم... مطابق زمانه ما نیست و کاربرد ندارد!
بالاخره من نفهمیدم متون دینی برای همه‌ی زمانه‌ها کاربرد دارد یا ندارد.

۴_ یکی از ساده‌انگاری‌های این دوستان این است که دین را به شدت دست کم گرفته‌اند، مثل یک متن ساده‌ی ادبی که خیلی راحت دغدغه‌های پیرامونش قابل حل است. دینی کُهن که با مرور هزاران سال بر مبنای متن مقدس(قرآن و سنت) استوار بوده است، متنی که در طول ۱۴۰۰ سال اصول تدوین شده‌ و نظام فکری تعریف شده‌ای در قسمت تفسیر، فهم متن، فقه... دارد. هزاران دانشمند اصولی، مفسر، محدث، قرآن‌پژوه، فقیه، مجتهد، مفتی، شیخ‌القرآن، شیخ‌الحدیث... صدها و هزارها کتاب و رساله و شرح و ...نوشته‌اند. و ایشان خیلی راحت و بصورت سلیقه‌ای می‌نشینند و می‌گویند ملاها نمی‌فهمند، بیاییم از دین تفسیر مدرن و انسانی( امروزی) استخراج کنیم.

شما بر چه مبنایی اصول کُهن تفسیری را از رده بیرون می‌کنید و بر مبنای چه اصول تفسیری، به دنبال تفسیر مدرن هستید؟!
اصول تفسیری و نظام فکریِ سنتی که مشخص و تعریف شده است، تفسیری که شما آرزویش را در ذهن می‌پرورانید بر چه سنجش فکری و چه قاعده‌هایی غیر از اصولِ تفسیریِ کنونی استوار است؟ آیا ما هرچه آرزویش را داشته باشیم وجود عینی‌اش ممکن است؟

واپسین سخن:
_وقتی ما وضعیت عینی و رفتار اجتماعی دینداران یک جامعه را بررسی می‌کنیم، قاعده آن است که مبنای سنجش ما «آنچه هست» باشد نه آنچه «باید باشد»
_ آنچه بنام تفسیر مدرن از اسلام می‌گوییم (خصوصا دوستانی که درس‌خوانده‌ی حوزه‌ی دین نیستند و همیشه چنین دغدغه‌ی شاعرانه‌ای دارند) بیشتر یک آرمان و آرزو است تا واقعیتِ عینی، که البته تا اکنون وجود خارجی و عینی ندارد. بر اساس آرمان و آرزو نمی‌توان به بررسی و تحلیل وضعیت موجود پرداخت، مبارز طلبیدن و جلنج دادن که جای خود دارد.

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسلام
تفسیر
نظرات بینندگان:

>>>   مطلب‌ را نخواندم ولی از عنوان اش برداشت نمودم
این را باید همه بداند که اسلام از روزیکه این دین پر میمنت کامل شد و حضرت محمد (ص) پیامبر شد اسلام مدرن ترین دین و کامل ترین دین شد ولی انعده اشخاص بی هوده و منافق که میخواهد دین را قدیمی و مدرن نام معاند انها از جمله منافقین هستند و منافق بد تر از کفر است

>>>   البته تجربه نشان داده منتقدان دین هم اکثرا غربزده اند و نمیفهمن نسخه کشورهای غربی را نمیتوان در کشورهای اسلامی پیاده کرد

>>>   اقای عبدی!۶۰ سال دارم وبه انچه عرض میکنم۱۰۰۰ فیصد متیقین هستم. تحصیلکرده های غیر دینی اکثرا درمورد احکام دین وضرورت دین مشکوک اند٫ولی انهایی که تحصیلات عالی دینی داردند خدا شاهداست یکی هم به دین عقیده ندارندولی ازان به حیث وسیله کسب افتداروثروت استفاده میکنند.
عاقل

>>>   بن سلمان برعکس بن لادن درپی مدرن سازی اسلام درعربستان زاد گاه اسلام است می خواهد زمینه را مساعد سازد تا مردم عربستان مانند انسان ها زندگی کنند اختیار ریش شان در دست خود شان باشد به دلخواه خود چلتار ویا کلاه دیگری که خوش دارند بپوشند
زنان هم حقوق انسانی خویش را حصول کنند ومانند انسان ها زندگی کنند ،
ر

>>>   جناب رسول عبدي گرامي ، شما مطلب خود رابازهم به صبغهء شاعرانه در لفافه بيان كرده ايد و درست گفته ايد ، درستترش اينست كه داعش آنچه مي گويد و مي كند عين احكام دين است ، القاعده أنرا يك درجه خفيفتر به منصهء اجراء قرار داده و طالب هم به دانباله روي ايشان ، روشنگري،تفسير نوين ، اصلاح و قرائت جديد فريفتن خود است ، احكام وضاحت دارد
مهاجر كابلي

>>>   اسلام دین الهی است پینه وقیچی هردو را قبول ندارد تقسیمات این کیش سماوی کار جهال ویا مغرضین است هر قدر خودرا مدرن ومتمدن جلوه دهی هرگز تورا نمی پذیرند به هر اندازه ای عقب نشینی نمای انها جلو می ایند وتا اخرین مرحله توقف نمی نمایند اسلام طالب وداعش وحکمتیار ساخته وپرداخته ای خود انهاست اسلام ناب محمدی که ان را بسیار توته وپارچه نموده اند دین کامل ودین سلم وسلام است ومن یبتغی غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه هرکه ازخود اسلام میسازد ویا دینی دیگری را بجای ان می پسندند هرگز پذیرفته نمیشودهمچنان این این خدای تحزب را قبول ندارد فرقه گرای وگروه سازی اساسی شرعی ندارد حزب اسلامی وحرکت اسلامی وجمعیت به اصطلاح اسلامی بیرون از ارشادات خداوند است این تشتت وگروگرای ها را برای تضعیف اسلام بنا نهاده اند ان الدین عند الله الاسلام نه حزب اسلام ونه جمعیت ونه حرکت اسلام وحزب وحدت اسلامی وجنبش نام نهاد اسلامی را بجایش بگذار هرچه مذهب نه فرض است ونه سنت ونه هم واجب بلکه یک ضرورت مبرم میباشد که صاحب های مذاهب برای سهولت استنباط احکام شرعی اجتهاد نموده وفهم مسایل اسلامی را اسان ساخته اند وانتخاب مذهب هم باید انتخاب شخصی وسلیقوی باشد این که ابوحنیفه عرب نیست ما استنباط واجتهادش را قبول نداریم تعصب وقوم گرای میباشد ویا اگر بگویم امام ابوحنیفه از کابل اند ما حتما در مذهب انها باشیم به خطا رفته ایم حتما مسلمان به همه پیامبران ورسول ایمان دارند در غیر ان ازین دایره بیرون میگردند نهضت اسلامی ویا نهضت سلفی وسایر حرکتها مختلق وبی اساس است ولن ترضی عنک الیهودولن نصاری حتی تتبع ملتهم تا وقتی به سازمانهای استخباراتی داخل نشوید به هیچ وجه ازشما راضی نمیشوند چون دیگر یهودی ونصرانی واقعی وجود ندارد لهذا یهودی یعنی موساد ونصرانیت به معنی عضو بودن درسی ای ای والله اعلم بالصواب
معلم محمد داود بیگاز لیسه ای صمیم سلنچارک

>>>   مولوی معتبری را می شناختم که در قرائت ، تفسیر وتاویل قرآن متبحر بود.دانشمند برجسته علم حدیث بودومورد احترام همه.یک روز سئوالی پرسیدم وجواب جامع ومعتبرشنیدم.اما خودش حتی یک درصد به درستی آموزه های دینی وقرائت وتفسیر متعارف از متون دینی اعتقاد نداشت.اوبا اینکه خود ملا بود همیشه این شعر اقبال لاهوری را زمزمه میکرد:
زمابرصوفی وملا سلامی
که پیغام خداآرندمارا
ولی تفسیرشان در حیرت انداخت
خدا وجبرئیل ومصطفی را


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است