دوازده حرف جامعه هزاره به آقاى غنى...!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۸/۴/۲۲ کد خبر: 159416 منبع: پرینت

دوازده حرف اساسى جامعه هزاره و تشيع به آقاى غنى در باره "اعمال تبعيض و حق كشى عليه مردم"!:

(١) مردم مارا ازعرصه روابط بين المللى حذف كرديد،
(٢) از كابينه وشوراى وزيران تصفيه كرديد،

(٣) با بر طرفى ٢٤ جنرال هزاره مارا از وزارت دفاع تصفيه كرديدكه امروز فقط يك جنرال در اين وزارت داريم،
(٤) بابر طرفى ١٢ جنرال هزاره از وزارت داخله اكنون در سطح وزارت داخله حتى يك نفر جنرال هم نداريم،
(٥) در سطح رياست امنيت ملى وضعيت مشابه داريم،
(٦ ) در سطح عموم ادارات دولتى تصفيه شديم كه ميزان حضور مان در وزارت خانه هابه كمتر از دو فيصد نزديك شده است،
(٧) تعهد كرده بوديد كه تا برج عقرب سال ١٣٩٨ برق ٢٢٠ كيلوولت مستقل باميان از مسير دوشى به باميان تكميل ميشود ودر قدم اول ٢٠٠٠٠ هزار خانه باميان صاحب برق ميشوند تا هنوز آثارى از اين پروژه ديده نميشود،
( ٨) در تكميل پروژه ملى سرك دهليز شمال جنوب از طريق دره صوف باميان كه در زمان حكومت قبلى قرار داد شده بود وشما كنسل كرديد وبعد در قرار دادجديد با اخذ فيصدى به شركت مورد علاقه خودتان داديد اكنون كه پنج سال از آن ميگذرد هنوز در اكمال آن تعلل داريد،
(٩) در پروژه ملى سرك گردن ديوال كار چشميگير انجام نشد،
(١٠) از ٤ جهت بالاى مناطق هزاره نشين مركزى وشمال جنگ را داغ كرديد،
(١١) سر انجام كانكور را هم سهميه بندى كرديد،
كه يك بچه هزاره با ٣٦٠ نمره ناكام ولى يكى ديگر در عوض با ٤٠ نمره كامياب ميشود،
(١٢) امَا در آستانه انتخابات درجن درجن مشاور مزد بگير بى صلاحيت سه ماهه تعيين كرديد تا مردم را فريب دهيد وخاك در چشم شان بزنيد وراى شان را بگيريد تا يك بار ديگر بر گرده ملت سوار شده افغانستان را به يك ويرانه وحشت تبديل كنيد و بازار فقر و فساد و آوارگى را رونق دهيد ولى ملت بيدار است در روز انتخابات جواب اينهمه حق كشى و تحقير را كه در حق مردم كردى در كف دست تان ميگذارند.!

محمد عیسی رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   از جوالی گری به معاونیت ریاست جمهوری رسییدین و هنوز هم ناشکری میکننین، دوست دارین که تمام حکومت به دستتان بدیم؟!

>>>   تا دیروز می گفتند هفته فام امروز باید گفت: قرن فام. تازه متوجه شدید که چقدر آب به آسیاب دشمن ریخیتید محقق شنسان دیر می فامند.
یا حق

>>>   ملت بیدار است؟
چه میکند؟
به اشرف غنی رای نمیدهد؟
رای اشرف غنی قبلاً در قبلاً در بیست هزار دستگاه بیومتریکی که گفته اند گم شده است و در عوض آن دستگاه های جدید بیومتریک خریداری کرده اند،همراه نشان انگشت و هویت کسانی که در انتخابات پارلمانی رای داده اند،ثبت شده است و پروگرام اًن قبلاً توسط حمدالله محب مشاور امنیتی رییس جمهور که متخصص کمپیوتر است،ترتیب شده است و اوراق انتخاباتی نیز چاپ و با این نشان انگشت ها مزین میشود و در خدمت شما قرار میگیرد.
شما چی کرده میتوانید؟

>>>   عیسی خان کلان ادم استی چرا دروغ میگی ذهنت مردم شریف هزاره را خراب میکند بلند ترین مقام کشور معاون رئیس جمهور چندین وزیر، چندین دیپلومات در سفارت ها معاون ریاست اجرائیه وامثال ان اگر بس نیست که مه رئیس صاحب جمهور بگویم که اداره تمام کشور را در اختیار شما بگزارد.
احمد از ترکیه

>>>   عیسی خان کلان ادم استی چرا دروغ میگی ذهنت مردم شریف هزاره را خراب میکند بلند ترین مقام کشور معاون رئیس جمهور چندین وزیر، چندین دیپلومات در سفارت ها معاون ریاست اجرائیه وامثال ان اگر بس نیست که مه رئیس صاحب جمهور بگویم که اداره تمام کشور را در اختیار شما بگزارد.
احمد از ترکیه

>>>   ٢٤ جنرال هزاره در وزارت دفاع و ١٢ جنرال هزاره از وزارت ! هنوز هم از صبح تا شام داد میزنید، که به هزاره تبعض صورت میگیرد.
کدام قوم بزرگ یا کوچک افغانستان اینقدر جنرال داشته است؟
13. هزاره ناف دنیا است و مردم آن هم برگزیدۀ خدا. تا اینکه کدام هیتلر به داد شان برسد.

>>>   در دوربعدی بازهم غ رئیس جمهور است این حتمی وصد فیصد است نه بارای بلکه به هرطوری که شده خواه مخواه برنده اعلان میشود
دو حرف برای جامعه هزاره :
1- شما اول دربین خودون از خود جور آمد کنی
2= همه اوفو بد نیه این بار با یک اوغوی خوب ائتلاف کنی ،

>>>   از آنجاییکه سرگ دره صوف-بامیان دقیقاً مطابق وعده پیش میرود و خصوصاً پروژه برق دوشی-بامیان حتی تیز تر از موعد پیش رفته، و بعضی نوشته های دیگر مطلبت هم نزدیک به دروغ معلوم میشود، بعنوان یک هزاره بامیانی از مقاله تان چنین شک میکنم که هدف تان صرف فاصله انداختن بین هزاره و غنی است تا هم هزاره را که مناسبترین پیشرفت را داشته را احساساتی کنید و هم خصوصاً غنی را که یک شخص جدی و موثر است را تخریب کنید تا افغانستان دوباره به دست معامله گران و فاسدین بیافتد تا امریکا و غربیها از روند مدیریت دولت افغانی دلسرد شده و صلاحیت بیشتر به پاکستان و اعراب بدهد و زمینه تفرقه افکنی قومی و منطقوی شما تا همیشه باقی بماند و برنامه های امریکا و سیستم های مدرن غربی در اینجا پایه گذاری نگردد که فردا نظام آخوندی ایران و دیکتاتوری شوروی و چین در معرض انقلاب مردمی قرار بگیرد.
استاد پوهنتون بامیان

>>>   آنچه که تاکنون درحق مردم هزاره ازطرف ارگ صورت گرفته ویانگرفته است بازهم کم است ، زیراکسانیکه به نماینده گی ازمردم هزاره دراریکه قدرت بحیث معاون رئیس جمهور ومعاون ریاست اجرائیه تکیه زده اند بی شرم ترین وخائین ترین کسانی اند که صرف به منفعت شخصی خود وفامیل خود به چیزی دیگرفکرنمیکنند. اگرجامعه هزاره ازاین موضوعات رنچ میبرند لازم است که اول باهم متحد شوند ویک جریان قوی سیاسی تشکیل دهند که درراس شان جوانان با درک ووطن دوست قرا داشته باشد ،که زیرهیچ نوع فشار سیاسی وتطمیع مادی ومعنوی نروند، درین صورت میتوانند که حق وحقوق خویش را ازکام اژدهار ارگ نشینان به زوربگیرند.
درغیرآن مانند بوم درخانه های خویش نشسته صرف تماشاکنند که چه مظالم بالای شان روز بروز تطبیق شود.
بااحترام
یک همشهری شما

>>>   برادر بسیار محترم نویسنده اگر این مشکلات را مردم هزاره دارد مردمان دیگر از برکت جنگ مشکلات زیادتر دارد مردمان جنوب ،جنوب غرب افغانستان مردمان شمال افغانستان از برکت این جنگ از علم وتحصیل بدور مانده اند تنها در طولمدت شانزده و. یا هشتده سالها گزشته کسانی تعصیل وعلم اموختند. که در مرکز بودند البته این یک برتری برای برادران هزاره ما و کوشش آنها سبب پیشرفت شان در عرصه های سیاسی علمی و. تمام ابعاد زندگی شان شده در طول شانزده سال گزشته همه قدرت و پول در دست شما برادران هزاره و. براد ان پنجشیری ما قرار داشت برادران پنجشیری ما قراردادی را گرفتند و. زر اندوخته کردند وشما ها هم این همه خانه های سر به فللک در مناطق تان ساختید و. در فکر غریب هزاره و. در فکر پنجشیری غریب هیچ زمانی نبودید حالا نوبت غنی تعبیض پرست و قوم پرست قدرت افتاده و. قدرت به شکلی از اشکال به برادران پشتون ما تفویض میکند ،از کدام شما کله کنیم همه در یک کاسه نان میخورید واه به حال غریب وبیچاره افغانستان
عبدالله ریحان

>>>   حاکمان قوم شريف
که اسلام کردند باطالبان ضعيف
سرزمين خوار و شوم اختر - سیاه گلیم
هزاره را ناميدند "بازمانندگان چنگيزخان"
لقب خان از مغول گرفتند حاکمان افغان پشتونان آن لقب در پس و پيش نه تنها يک بار بلکه دو بار
هزاره ها آن عزيزان در هندوکش از ساکنان باستان
آن مردمان بومى تاجگورگان - که کردند او را تاشقرغان و سپس خلم تغير نام
مغل ها از ديرباز اند گورگان ها با گوناگون تباران
اين تورانيان آلتايى تورک تباريان
هميش دوست نزديک ايرانيان
چه اوزبيک چه تور کمن چه گورگان چه تيموريان و چه مغوليان
پارسى و ايرانيان نجات دادند درهرزمان
از سوى پشتون با تبار افغان از اقوام گمشده اسرائيل آن يهودان بخت والنصر نبوکو نصر دوم
گفتن تورانيان به بازماندگان چنگيز خرخطا است ( خر در پارسى بزرگ معنى مى دهد)
ابونصر محمد بن محمد فارابی (زادهٔ 872 ميلادى ريحان بيرونى (قرن 10 ميلادى) قطران تبريزى (قرن 10 ميلادى) شاعران تورانى تبار دوران غزنويان نظامى گنجوى و فخرالدین اسعد گرگانی قرن يازده ميلادى از کدام نسل اند. خيستگاه تمام تورکتباران از کدام جا اند. ( مغولان با خال مغولى لکه مغولی یا درمال ملانوسیتوز در پزشکی به لکه بزرگ مادرزادی به رنگ قهوه‌ای یا آبی یا کبود گفته می‌شود که معمولاً بر روی بخش پایین کمر و کپل نوزادان دیده می‌شود. این لکه‌ها بی‌آزار هستند و بیشتر در نوزادان در نژادهای تیره‌پوست و زردپوست دیده می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند در شانه، قسمت فوقانی پشت، بازوها، مچ دست، مچ پا، پا و قسمت جانبی شکم دیده شوند. این لکه بزرگ ظاهری شبیه به کهیر پوستی دارد. لکه مغولی معمولاً سه تا پنج سال پس از به دنیا آمدن از میان می‌رود). در دوران مهاجرت اول 8000 سال پيش اقوام تورانى ازطريق جاده بيرنگ درياى منجمدشمالى تا به امريکا جنوبى مسکن گزين شدند
ولى تاريخ نويس افـغانه پشتونتبار تقلب گران اند وازسوى دانشمندان جهان به رسميت شناخته نمى شوند.
ولى
مهاجرت اقوام هندو ايرانى يا هندواروپايى 6000 سال پيش شد. در اسطوره نگارى ضحاک بزرگ پادشاهى هزار ساله جمشيد بزرگ را شکست داد.
کاوه آهنگر ضحاک اژدهار را با شمشير خود شکست داد و پيش بند خود را درفش کاويانى ايران ساخت.در سال 1919 يک سال همين درفش کاويانى درفش کشور جمهورى سوسياليستى شوروى بود.

تاريخ نويسان حاکمان پشتون ادعا مى کنند که ايران درسال 1935 بوجود آمده است . در حاليکه نقشه ايران وتوران از سوى جهان نما هاى کارتوگرافهاى آلمانى به نام ادولف اشتيلر و فيردريک اشتيپل ناگل در جهان وجود دارد.
اين تاريخ نادانان احمد خان اودال و يا ابدال را رسوا کردند که گويا بنيادگزار نام افغانستان احمدشاه سردار شاهنشاهى ايران نادر افشار بود.
نام سلطنت احمد شاه سلطنت درانى بود . که کوه نور ماراجه هند به نادر افشار بخشيده بود.
احمدشاه از سال 1736 - سال 1747 سرباز و سردار (اکنون جنرال) شاهنشاهى ايران بود . وى با چارهزار سپاه شاهنشاهى ايران به قندهار آمد.بانو باردار اش در مشهد پايد در بتن اش تيمور هنوز بدنيا نيامده بود.
تيمور کوچک در سال 1748 در قصر خوشدامن خود در مشهد پايتخت خراسان و ايران چشم به گيتى درقصر فرزندان نادر افشار گشود. دو نواسه نادر افشار با تيمور در کودکى عروسى نمودند. دختران احمد شاه با پسران وسرداران شاهنشاهى ايران عروسى نمودند
افغانه پشتون چرا تاريخ را کتمان مى کنيد يعنى پته خزانه!

همان گونه که نادرست است هرگاه جرمن ها را "بازماندگان هيتلر" ناميد و پشتونان يا افغانتباران "بازماندگان نسل ملا عمر رهبر درگذشته طالبان" از اقوام اسرائيل ناميد!
آيا طلبان کدام پيغار از اسرائيل کرده?????

عاقبت دولت افغان افتاده نى است
ستان ما از مترادف فغان جدا شدنى است

>>>   بیچاره جامعه مردم هزاره که به یک فردی همچو اشرفغنی کلمرغ امید بسته است

>>>   باید حکومت از دست این ....وحشی وانتحارگر خارج شود و دوباره به همان شترچرانی بروند اینها از انسانیت به دور هستند
فواد

>>>   قربان ای خدای نازنین شوم تا دیروز هزاره ره کسی ده شلغم جوش خوردن راه نمیداد امروز راه و چاه ره ده ریس جمهور یاد میتن ایره میگن پاها ره دراز کردن از گلیم .پروانی.

>>>   جفایی که جناب خلیلی و محقق در دوران قدیم و جدید بر مردم بی پنای هزاره تحمیل کردند در برابر رفتار ظالمانه دیگران بسیار اندک و ناجیز است. آقای رحیمی از ترورهای سمت شمال توسط محقق و ترورهای مرکزی توسط باند خلیلی بگویید. لطفا مردم را اغفال نکنید و فرا فگنی نکنید. مشاوران بی هرزه که فقط گرو چهار قران حقوق تان هستید بش است دیگر به نام جامعه هزاره دلالی نکنید. جامعه هزاره را باند مخوف نصر منحاله در قالب دو باند تروریست خلیلی و محقق مظلوم کرده است.
رحیمی مثل شما همانند کبکی است که سر شان را زیر برف می کند خیال می کند دیگران نیز او را نمی بیند.
شما و امثال شما این ملت را بیچاره کرده است.
از دوستان قدیمی شما

>>>   عيسي بچيم قصه تان مفت است ، دوازده حرف تان را از اثناعشري اقتباس كردي؟ خوب است در چند وقت باقي مانده خود را با قبول زور و ظلم عادت دهيد، چون طالب در راه است و هزاره را دوباره هزاره ميسازد، چون در غياب طالبان ما همه مزه دهن خود را تغير داديم.

>>>   عبدالرحمان خان دولتهاى طايفه هاى گوناگون اقوام شريف خراسان داراى خوداراديت داخلى و خودگردان اقتصادى فرهنگى و زبانى را تحت عنوان مبارزه عليه "ملوک طوايفى" با امر برتانيه کبير انجام داد.

برتانيه تخت شاهى شاه خراسان امير افضل خان را گرفت و پسر اش را عبدالرحمان قاتل بشريت به تخت نشاند.افغانستان یا خراسان !
احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده است
نام افغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد شاه ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار به قتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدود ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار به زبان های فارسی و پشتو داشته همچنان احمد خان درانی یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشد .
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده است .
شهاب ترشیزی شاعر دربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده اند .

کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت
که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضرب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰

سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیس بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گفته میشد .
واژه افغانستان به صورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روسیه تزاری آن وقت صورت گرفت۰
هر دو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضرورت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط بی گانه ها به این کشور داده شده اسم اصلی این دیار خراسان است نه افغانستان خراسانی که ابومسلم خراسانی را داشت و زمانی سرزمین پرچمدارن خورشید بود .
خراسان بزرگ با مناطق پارتها يعنى ساسانيان يعنى آريانا ( مناطق تاجيکان و پارسان تورانيان يا تورکشاهيان گورگانيان و تيموريان وآذريان و سيستان وبلوچستان و هندوشاهى يامنطقه هندوکابل مطابقبت داشت.

دولت هاى ناسيوناليسم (ملي) يک پديده تاريخى دوران کلونياليسم اروپايى است
کاربرد سیاسی اصطلاح کلونياليسم (استعمار) به‌طور خاص متوجه شیوه‌های رفتار کشورهای از نظر سیاسی توانمند نظیر کشورهای اروپایی با سرزمین‌های مستعمراتی است. استعمارگری بیشتر کار کشورهایی است که امپراتوری دریایی و ناپیوستگی خاک آن‌ها مانع تشکیل یک واحد سیاسی یکپارچه (مانند امپراتوری‌های زمینی) می‌شود.مفهوم استعمار امروزه با مفهوم امپریالیسم پیوستگی کامل یافته و استعمار اساساً عمل قدرت‌های شناخته می‌شود، یعنی قدرتی که می‌خواهد از مرزهای ملی و قومی خود تجاوز کند و سرزمین‌ها و ملت‌ها و اقوام دیگر را زیر تسلط خود درآورد.

گرچه در لغت عربى "استعمار" (معمارى يعنى آبادى ) معنى و مفهوم مى دهد که اين لغت در زمان آبادنى اسلامى بکار برده شده ولى دوره رنسيانس (دوباره سازى معمارى اسلامى) يکى از دوره هاى درخشان قرون ازیعقوب لیث صفاری، با نام اصلی رادمان پور ماهک یا به شکل رایج در پارسی میانه، رادمان ماهکان (رادمان پسر ماهک) یک پادشاه ایرانی و بنیان‌گذار دودمان صفاریان در سیستان تا برمکيان و سامانيان و گورگانيان يا تورانيان وتورکتباران تا افشاريان ايران خاورى يا خراسان گرسنگى را نمى شناخت.
ولی امروزه استعمار معنای نفوذ و دخالت کشورهای زورمند در کشورهای ناتوان به بهانه آبادی و سازندگی است؛ ولی معمولاً استعمار در جستجوی به تاراج بردن دارایی کشورهای دیگر بوده‌است.

استعمار عبارت است از سیاست دولت امپریالیستی که هدفش برده کردن و بهره‌کشی از خلق‌های کشورهای دیگر، خلق‌های کشورهای از نظر اقتصادی کم رشد است. دولت امپریالیستی برای تحکیم سیطره خویش مانع تکامل فنی و اقتصادی و فرهنگی این کشورها می‌شوند. البته در قرون گذشته یعنی قبل از پیدایش امپریالیسم نیز استعمار سرزمین‌های غیر وجود داشته ولی ما در تعریف خود به استعمار در قرن بیستم توجه کرده‌ایم که خود به شکل تقسیم سرزمین‌های جهان و ایجاد امپراتوری‌های مستعمراتی یکی از وجوه مشخصه دوران امپریالیستی است.

مستعمره: یعنی سرزمینی فاقد استقلال سیاسی و اقتصادی که کاملاً درهمه شئون تابع دولت امپریالیستی استیلاگر است. این دولت و انحصارات امپریالیستی آن از مستعمره به عنوان مواد خام و نیروی کار ارزان بازار فروش کالاها و عرصه سرمایه‌گذاری‌های پرسود و همچنین به مثابه پایگاه‌های نظامی و سوق‌الجیشی استفاده می‌کنند.

سیستم مستعمراتی امپریالیستی چیست؟ در کنار مستعمرات، کشورهای نیمه مستعمره و وابسته نیز وجود دارد که در شئون مختلف سیاسی یا اقتصادی دارای وابستگی‌ها و تابعیت‌های کم یا زیاد نسبت به دول امپریالیستی هستند. عبارت «سیستم مستعمراتی امپریالیسم» یعنی مجموعه همه مستعمرات، نیمه مستعمره‌ها و ممالک وابسته که توسط امپریالیست‌ها مورد بهره‌کشی قرار گرفته و تحت سلطه آنان قرار دارند. این سیستم در مرحله انحصاری سرمایه داری به وجود آمد. در آغاز قرن کنونی چند کشور بزرگ امپریالیستی با توسل به نیروی ارتش و واحدهای مستعمراتی و لژیون‌های خارجی، تقسیم سرزمین‌های جهان را بین خود پایان داده بودند و از آن پس بارها برای تقسیم مجدد جهان و تسخیر مستعمرات جدید با یکدیگر به جنگ و ستیز برخاستند. سرمایه‌داری به یک سیستم جهانی ستم استعماری و تسلط مالی بر اکثریت عظیم مردم جهان توسط مشتی کشورهای به اصطلاح جلو افتاده مبدل شد.
از زمان حکم روايى مطلقه اوغان يعنى عبدالرحمن خان خونآشام که کنار زدند حاکمان افغان غير پشتونان از قدرت سياسى و چور کردن مناطق هندوکابل و ايرانيان و تورانيان خراسان ايران خاورى را با دستنشانده رهبران جهان ربان اروپايى کشور "پافر" و يا "بفر" يا "کشور حايل" منافع ممالک شرق و غرب اروپاساختند.
حاکمان پشتون يا افغان هميش برده گان حلقه بگوش از "معما ران دولتان شان " يعنى جنگ افروزان و دشمنان قسم خورده مردمان مظلوم بوده اند.
شاه شجاع و عبدالرحمان خان و نادرغدار تره کى وامين وببرک ونجيب و کرزى او غنى احمدزى.
حاکمان پشتون و يا افغان هميشه پى در پى خانه شخصى خود را آباد ساختند و خانه شهروندان را ويران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است