سرنوشت افغانستان بازهم به پاکستان داده شد
آمریکا و روسیه و چین بر سر اینکه یکبار دیگر سرنوشت سیاست آینده افغانستان را به پاکستان واگذار نمایند و اجرای تمامی نقشه های بلند مدت شان را در امور افغانستان به این کشور بسپارند، به توافق رسیدند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۸/۴/۲۲ کد خبر: 159418 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) همزمان با سفر زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در امور افغانستان به چین، نماینده دولت روسیه در امور افغانستان نیز به این کشور سفر کرد تا در مورد صلح افغانستان با خلیلزاد گفتگو کند.
این سفر که از قبل برنامه ریزی شده بود، قرار ملاقات نماینده آمریکا و نماینده روسیه در امور افغانستان در کشور ثالثی چون چین یا جاپان گذاشته شده بود که به سفر این دو مقام دو قدرت بزرگ در چین به توافق انجامید.

در ابتدا قرار بود صرفا دو مقام دو قدرت بزرگ آمریکا و روسیه یا یکدیگر ملاقات کنند اما از آنجایی که نمی شود چین را در معادرات سیاسی آینده نادیده گرفت، از نماینده این کشور در امور افغانستان نیز دعوت بعمل آمد تا در این نشست سه جانبه شرکت نماید.

روز اول نشست با حضور سه نماینده سه کشور قدرتمند آمریکا و روسیه و چین در امور افغانستان در شهر بیجینگ برگزار شد. اما در روز دوم به یکباره این نشست سه جانبه به چهارجانبه تبدیل شد و نماینده پاکستان در امور افغانستان نیز در جلسه حضور یافت.

اینکه چرا و چگونه نماینده پاکستان در این نشست فراخونده شد اطلاعی در دست نیست اما گمان می رود که آمریکا و روسیه و چین بر سر اینکه یکبار دیگر سرنوشت سیاست آینده افغانستان را به پاکستان واگذار نمایند و اجرای تمامی نقشه های بلند مدت شان را در امور افغانستان به این کشور بسپارند، به توافق رسیده باشند.

اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، قدرت رایزنی خلیلزاد را در مذاکرات می رساند که توانسته است نمایندگان روسیه و چین را با طرح خود همراه ساخته و از کشوری که در طول سال های متمادی همواره مجری خوبی برای نقشه های آمریکایی در منطقه بوده است، بدینگونه تقدیر نماید و اگر قبلا صرفا توافق اعراب را برای مجری گری پاکستان در امور نقشه های غربی در افغانستان گرفته بود، اینک توافق قدرت های دیگری از جمله روسیه و چین را نیز برای دخالت پاکستان در امور افغانستان گرفته است.

بر همه واضح است که پاکستان در طول دوران جهاد مردم افغانستان، مجری طرح های آمریکایی برای افغانستان بود و در این مسیر آمریکا برخی از کشورهای عربی مانند عربستان را نیز با پاکستان همراه نمود و پاکستان در راستا از کشوری عقب افتاده و ناتوان (به برکت جهاد افغانستان) به کشوری قدرتمند، مقتدر و اتمی بدل گشت.

اینک که آمریکا به پاس وفاداری پاکستان، توانسته دو قدرت بزرگ جهانی مانند روسیه و چین را با پاکستان همراه نماید، معلوم نیست این کشور به چه غول بزرگ منطقه ای تبدیل شود که نه تنها دیگر افغانستان را یارای مقابله با نقشه های شوم پاکستان نخواهد بود که هندوستان نیز در این زمینه مستاصل خواهد کرد.

اینجا است که یکبار دیگر هندوستان در مقابل این تصمیم نشست چهارجانبه واکنش نشان خواهد داد و بطور یقین دست دوستی و همراهی بسوی ایران برای مقابله با سیاست های آمریکایی دراز خواهد کرد.
اگر این احتمال نزدیک به واقعیت باشد، برای آینده افغانستان بس خطرآفرین است. زیرا یکبار دیگر خصومت و دشمنی دیرینه هندوستان و پاکستان و ایران و آمریکا در افغانستان به منصه ظهور خواهد رسید و یکبار دیگر مردم افغانستان قربانی جنگ های نیابتی دیگری خواهند گردید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
آمریکا
روسیه
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   اصلاً این نشست سه جانبه قبلاً در ماسکو دایر شده بود و قرار بود که نشست بعدی در چین دابر شود،که فعلاً دایر شد و نشست بعدی سه جانبه در امریکا باید دایر شود.
این که درین نشست سه جانبه چین از پاکستان نیز دعوت نموده است،بخاطری است که پاکستان در گذشته نیز هنگام موجودیت قوای شوروی در افغانستان،منحیث سنگر خارجی ها بشمول کشور های غربی و کشور های عربی،غرض مقاومت در مقابل قوای شوروی در افغانستان مهم بود و حالا نیز منحیث سنگر مقاومت در مقابل قوای امریکا در افغانستان مهم است.
زیرا از موجودیت قوای امریکا در افغانستان،کشور های روسیه و چین و پاکستان،بخاطری همسایه بودن افغانستان با این کشور ها و خطرات بعدی موجودیت قوای امریکا برای آنها در افغانستان و امکان انتقال تروریزم به کشور هایشان،نا راضی هستند.
چنانچه همین حالا در مورد پیگرد و دستگیری مسلمانان بنیاد گرای ایالت سنکیانگ چین،کشور های غربی بشمول امریکا بالای چین اعتراض دارند.
کشور های عربی نیز از موجودیت قوای امریکا در افغانستان راضی نیستند و خروج نیرو های امریکایی از افغانستان را امیدی برای خروج پایگاه نظامی امریکا از کشور هایشان میدانند.
هر چند در گذشته کشور های عربی بخاطر ترس از نفوذ کمونیزم در کشور هایشان،هم پیمان کشور های غربی بودند،اما حالا با از بین رفتن کمونیزم،ترس شان از مداخلات ایران در کشور هایشان و جنبش تشبع گری در منطقه که در یمن و لبنان و فلسطین و سوریه و افغانستان و پاکستان و قطر و دیگر کشور های منطقه در حال توسعه است،مجبور هستند که تن به موجودیت پایگاه های نظامی امریکا در کشور هایشان بدهند.
حالا فکر میکنم که امریکا الترناتف خطر ایران را برای کشور های عربی بدست آورده است و عبارت از نفوذ داعش در منطقه است.
بنأ موضوع ایران شاید بزودی یک طرفه شود و ایران توسط قوای امریکا اشغال و دولت جدید اعتلافی مثل عراق که شامل تمام ملیت های داخل کشور ایران،تشکیل میشود،اما داعش منحیث یک خطر در منطقه باقی میماند.
امکانات این که در افغانستان نیز یک رژیم طالبانی دوباره روی کار شود و جنگ تصنعی آنها با گروپ های داعش ادامه پیدا کند.
آنچه که مربوط به کشور هند میشود،کشور هند در عین حالی که پاکستان را منحیث دشمن خود قلم داد میکند،اما از موجودیت قوای خارجی در متطقه نیز از لحاظ خطر برای نفوذ در کشورش خودش هراس دارد.
چنانچه از موجودیت قوای شوروی در افغانستان نیز ناراضی بود.
شاید در روی زمانه خود را در زمان موجودیت قوای شوروی در افغانستان،منحیث دوست شوروی و افغانستان نشان میداد،اما در خفا از موجودیت قوای شوروی در افغانستان و امکانات توسعه آن به جنوب تا بحر هند در هراس بود.
عین موضوع در قسمت موجودیت قوای امریکا در افغانستان است.
هرچند در روی زمانه از موجودیت این قوا در افغانستان بخاطر مبارزه علیه تروریزم دفاع میکند،اما در خفا عین زمان موجودیت قوای شوروی در افغانستان،از موجودیت قوای امریکا در افغانستان هراس دارد.
در مورد ردابط هند با پاکستان،هرچند روی زمانه پاکستان را منحیث دشمن خود قلم داد میکند و تا بحال به مرتبه بین هند و پاکستان جنگ صورت گرفته است،اما در خفا پاکستان منحیث یک سنگر نفوذ ناپذیر کشور های خارجی به جانب هند است.
چنانچه سفر غیر مترقبه نریندرا مودی در زمان ریاست جمهوری پرویز مشرف به پاکستان و تبریکی سالگره پرویز مشرف و در آغوش گرفتن وی،نشانه این مدعا است.
بنأ هم افغانستان و هم پاکستان در طول تاریخ،بخاطر مصؤنیت کشور هند از حملات نیرو های خارجی،تلفات بزرگی را چه جانی و مالی و چه اقتصادی متحمل شدند و کشور هند باید سپاس گزار این قربانی های دو کشور باشد.
بهر صورت پلان های استراتیژیک کشور های مختلف در متطقه وجود دارد و پلان های راهبردی کشور های مختلف و تغیرات مهمی مقطعی و استراتیژیکی و دراز مدت در متطقه بوجود خواهد آمد.

>>>   منبعد سرنوشت مارا مولاناهای ترورست مانند پضل رحمن تعیین میکنند دلیلش اینست که افغانها دزد و وطن فروش هستند اگر اینطور نمی بود در زمان کرزی ملیارد ها دالر آمده بود باید کار یمیکرد تا لامروز لامریکا مجبور نمیشد مارابه پاکستان تسلیم کند این مسئولیت تاریخی بدوش کرزی پدر فساد وانسان بی کرکتر وبی اداره است بزرگترین چانس طلائی را بخاک تبدیل کرد
اگر براستی مابازهم اسیر پاکستان شویم نباید برای کرزی مقبره درخاک افغانستان اجازه داده شود
ر

>>>   تحلیل ها و برداشت های شما براساس اطالعات عادی و روزمره نیست بلکه عمیق و ریشه ای است و این نشاندهنده عمق نگاه شما به مسائل روز میباشد.
شیما کابل

>>>   بعد ۱۸ سال حضور جامعه جهانی و تجربه کار با افغان ها مجبور شدند تا افسار این ملت گوسفند را به پاکستان بسپارند در غیر آن باید ۵ سال دیگر مصارف غنی و بی بی گل را بپردازند و جیغ بشنوند.

>>>   متاسفیم که بازهم پاکستان مورد اعتماد غربی قرار گرفت و شرقی ها هم از آنها پیروی کردند
چرا با ید پاکستان همیشه بادار ما باشد؟
صادق

>>>   افراطیت ابزاراشغالگران
طالـب که ضد خـامـه و خـط و نگاره است
خصم سواد و مکتب و درس و اشاره است
نظم و ثبات و عصر نـویـن را دهـد بـه باد
چـون بی خبـر ز عـلـم نهــاد و اداره اسـت
شــهـرونــد ممـلکـت چو نــدارد حــق رأی
طـالـب امـیـــر وحـشــت دارالامـاره اسـت
روشــنـگـری بـه مـشـرب طالـب خطا بُـوَد
تاریک تـر ز تـیـــره شـب بی سـتاره است
خـواهـان بحـث و مـشـوره و انتقـاد نیسـت
مشـتاق جنگ و حمله و قـتـل و قناره است
آزادی بـیـــان و رســـانــه پــذیــره نیســت
طالـب مــرد درّه و چــوب و کـتــاره است
فـرهـنـگ را بــه دار خـرافــات می کـشــد
زیـرا که وحش جنگل وعصر مغـاره است
آثــار بــاســــتــانـی مــا را کـنـــد خـــراب
آفـت بـه جـان معـبـد و دیـر و مـناره است
مـوسـیـقی و هـنــر بــه چـشـمـان طالـبــان
چـون کـوه آتـشـیـن خطـر پـرشـراره است
گل را ز چــشــم بلـبـل شـــیـدا کـنـد نهــان
خـالی ز عـشـق و جـاذبـۀ مـاه پــاره است
حـق و حقوق زن نـشسـتن بـه خـانـه است
در ذهــن طالـب ایــن عمـل آشـکاره است
سنگسار وقطع دست و دار است پیش رو
آزار خـلـق و کـنده و زنـدان همـاره است
افـراط و جهل دشـمن صلح و عدالـت انـد
تـاریـخ پـر ز تجــربـه و پـر گـزاره است
تنهـا نـه ظلـم و وحـشت و بـیـداد می کنند
اجبـار ریـش و لنگی و طرز قـواره است
افـراط طالـبی ثـمــر جـنـگ تحمـیلـیسـت
قلـب وطـن بـه خنجــر افـراط پـاره است
افـراطیـت وسـیـله یی در دسـت اجـنـبـی
داعـش از کجا شـد و طالب چکاره است
جـنـگ وطـن رقـابـت اشـغـالگـران بُــوَد
زین قتلگاه نـه راه فـرارو نـه چاره است
از خــون کـودکان و جـوانـان ایـن وطـن
افـراط و انتحار به جـوش و فـواره است
آتشگران جنگ ز هر رنگ و هر قماش
مـزدور دالـر انـد و همه در اجـاره است
قـربـانی کشاکـش آن خلق بی گـنـاه است
صلح دروغ گرچه به بـوق و نقاره است
رسول پویان

>>>   از اول مشخص بود که جنگ بین آمریکا و پاکستان زرگری است و واقعیت ندارد
همه برای فریب ما بوده است
شیما کابل

>>>   تمام بدبختی ملاهای جاهل وطن فروش خود ماهست
که جوانان را درمسجد تحریک میکنن وعلیه دولت به جنگ میفرستن
خارجی ها وتروریست ها از زمان طالبان پیداشد زمانی که طالبان کشور را اشغال کردن

ازحقیقت فرار نکنید زمانی که طالبان کشور رااشغال کردن آیا نیروهایی احمدشاه مسعود یک انتحاری کردن یا به یک کشور نیرو برای آموزش انتحاری فرستادن نه نکردن چون احمدشاه مسعود وطن فروش نبود

و زمانی که طالبان شکست خوردن دیدید که به پاکستان وایران وروسیه پیوستن وهزاران نفر برای آموزش انتحاری فرستادن وبعد آنها را داخل خاک افغانستان فرستادن وانتحاری وخرابکاری کردن
آیا طالبان وطن فروش بودن وهستن
یا نیروهایی احمدشاه مسعود
اگر احمدشاه مسعود استقامت نمیکرد طالبان کشور را به پاکستان میفروختن وسرنوشت ما وفلسطین یکی بود

پاکستان وملاها یش همه دست دریک کاسه هستن وفقط به منافع ملی خود فکر میکنن
اما ملاهای ما فقط چسپیدن به دین
من به ملاها ی افغانستان میگویم چشمانتان روباز کنید
ودنیا وتمام کشورهایی اسلامی دیگر را ببینید
. این قد مردم ما رابیگناه نکشید بنام اسلام وجهاد ومن اگر ریس جمهور باشم هر ملای که حکم جهاد علیه دولت بدهد سرش را ازگردن جدا میکنم
جمشیدی هرات

>>>   نام جدید افغانستان در دولت آینده جمهوری امارت اسلامی افغانستان خواهد بود .هههههههههههههه

>>>   سیاست آسیای جنوبی امریکا تغییر کرده، پاکستان دوباره جای هند را در سیاست خارجی کاخ سفید گرفته وما دوباره به پاکستان واگذار می‎شویم
ضیا صدر

>>>   توافق نمایندگان آمریکا ، روسیه ، چین و پاکستان در مورد ارگ و طالبان در نشست بیجینگ مقدمه چینی برای یک تغییرات بزرگ در افغانستان است !
اگر به عمق نشست بیجینگ نظر انداخته شود به خوبی آشکار می گردد که ارگ و طالبان بازیچه‌هایی هستند که دیگران با آنها بازی می کنند و دقیقا هم ارگ و هم طالبان در تخته شطرنج دانه های هستند که با دست دیگران پس و پیش و بالاخره کش و مات می شوند .
حالا این چهار کشور در اعلامیه پایانی نشست بیجینگ گفته اند که به توافق رسیده اند که ارگ و طالبان باهم مذاکره و آتش بس نمایند .
از محتوای این اعلامیه معلوم می گردد که ارگ و طالبان بی خبر هستند که بعد از یک و یا دو ماه در چه سرنوشت گرفتار می شوند ، خلاصه اینکه نتیجه چنین نشست ها بدون شک پی آمد غیر منتظره را برای مردم افغانستان دارد .
حسن علی عدالت

>>>   فردوس عاشق اعوان وزیر اطلاع رسانی پاکستان اعلام کرد کابینه این کشور تصمیم گرفته پرونده‌ای علیه خواجه آصف وزیر دفاع سابق تشکیل دهد.
وی افزود:"خواجه آصف متهم است از شرکت‌ها خارجی حقوق دریافت می‌کرده که این موضوع یک تهدید امنیتی برای کشور است بنابراین موضوع در دادگاه پیگیری خواهد شد."
"محمد خواجه آصف" پیش از این نیز به اتهام پولشویی به صورت مادام‌‏العمر از حضور در پارلمان این کشور منع شده بود.

>>>   اگرروزی جنگ کافر مسلمان شود ما از خودمان یک مرمی هم نداریم
اینقد جلوی پیشرفت مارابه نام اسلام نگیرید
ماباید هرچه سریعتر به صلح برسیم دست از نژاد پرستی وقوم پرستی برداریم
اینقد ظلم نکنیم ما کجا دنیا کجا
همین کسانی که الان تجهیزات جنگی به طالبان میدهند روزی گردن طالبان را خواهند زد وای برسد چنین روزی
که ما یک مرمی هم نتوانیم بسازیم
و آنوقت همین مردم به درد کشور میخورن اگر مایک کشور قدرتمند بودیم دربرابر شوروی تلفات صدهزار نمیدادیم

>>>   بیچاره افغانستان حال واینده ندارد مگر انچه از تاریخ درخشان وشه کاری های گذشته درچنته دارد نشخوار نمایداز ابتدا هم تکه دار امور سیاسی ما پاکستان بود پس خارجی ها چه فایده کردند که برای یک مدت کوتاه زمام امور را خود بدست گرفتند؟ودرین میان پنجصد هزار افغان وبیشتر ازان رابه قتل رسانیدند شایدهم موانعی که در پیش رو داشتند این اجنت ها نتوانستند بر انها غلبه یابندبه ناچار به سازمان ملل وزیر غطاوپوشش فیصله های این سازمانبه قتل عام ونسل کشی خودمشروغیت بخشیدند ومگر این که بصورت مخفی چیز های را چپاول نموده باشند که نزد انها با ارزش باشدچون هدف وسیله را توجیه میکند برای بدست اوردن ثروت ومکنت غیر مشروع وامپریالیستی هرقدر انسان کشته شود وبرای دوام اشغال وتجاوزسران وبزرگان وسر شناسها ومتنفذین این سامان را قتل عام نمایند مجاز وممکن گرددوپاکستان برخلاف انچه دوست مافرمودندکدام قدرت سیاسی ونظامی نبوده ژاندارم منطقوی و اله ای دست اجانب میباشد تنها پروژه های بیرونی ها را اجاره وتکه داری میگیرندوپیش برد اهداف استعماری دیگران راتسهیل می بخشد بهمین منظور هم پاکستان را ساخته اند اگر این خطه ای وغده ای سرطانی نمیبود مشکلات عالم اسلام ومسلمین تا این حد حادوناسور نمیشددر اینده هم به پاکستان قدرت بیش ازین نمیدهند چه مزدور همیشه مزدور است سر مزدور وزیر مزدور وجود ندارد وبرای رفع تشویش خودشان هم که شده نمیگذارندپا ازحد خود بیرون نهد وتاابد بایددر سطح مزدوری وغلامی باقی بماند
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   یک ملیون دفعه مرگ شرافتمندانه تر و بهتر از تسلیم به طالب و پاکستان است.

>>>   چی شد ان ګلبدو ازادیخواه زمان جهاد؟ چی شد ربانیخیل وهمه مجاهد بیغیرت که بالخره نتوانستند!

>>>   بینی افغانستان ان زمان به دم ّاکستان خر بسته شد که ربانی گلبدین و مسعود به دامن ّاکستان دایف کردند! و اسلام را به کناراب انداخت!

>>>   اشرف غنی احمدزی :.ریسجمهور که توانیست تمام ادارات دولتی و مساجید را از بالا تا به پاین به مرکز سیکس و فهشا مبدل نمود ملای مسجد اش به بهانه تعویظ نویسی به زن ها تجاوز میکنند، ولسوال اش گردشگران را مورید تجاوز جنسی قرار میدهد، ریس فدراسیون اش بالای ورزشکاران تجاوز جنسی انجام میدهد ، دگروال هایش در دفتر کاری خود دختر ان را که برای تامین خرج و مخارج زندگی در ادارات مشغول کار اند را مورید تجاوز قرار میدهد، جنرالانش زنان بیوه افسران و نظامیان اوردو و پولیس کشور را مورید ازیت و آزار جنسی قرار میدند ، استاد دانشگاه،بالای محصیل بد بخت تجاوز میکند، که از آن جمله تجاوز جنسی که از سوی ارگ ریاست جمهوری بالای زنان صورت میگیرد تفاوت های زیاد دارد چون از ارگ چهره های سیاسی بیرون می آید و هیچ کس وظیفه اش به تعلیق در نمی آید همچنان در ارگ به کار شان ادامه میدهند که سنگ شب فقط بر سر ولسوال واخان می خورد با صرف اتهام که قصد تجاوز به یک زن خارجی، از وظیفه تعلیق شد،
حسن علی وکیلی

>>>   همه اين بدبختي ها از دست داشتن اقوام اوغان در اين خاك است و ما تاوان جهالت اين اقوام را ميپردازيم ،اين ها هميشه بجاي كار و خدمت وقت خودرا ضياي تعصب كرده اند

>>>   کشورها و ملل اروپا نه بر اساس دین و مذهب و پایهً زبان و نژاد و احساسات ناسیونالیستی بلکه بر اساس و محوریت حاکمیتهای دموکراسی و پایبندی به قوانین حقوق بشر جهان با هم متحد شده و به صلح و ثبات و پیشرفتهای اقتصادی رسیده است، ولی ملل فارس هرگز دولتی بر اساس حق حاکمیت مردم و دموکراسی و پایبند به قوانین حقوق بشر جهان نداشته و ندارد که بتواند با محوریت آن متحد شوند.امروز اگر ترکیه نمی تواند به اروپا وصل شود نه بخاطر ترک بودنش و یا مسلمان بودنش و بلکه بخاطر نبود شیوهً حاکمیت دموکراسی و عدم پایبندی حاکمانش به قوانین حقوق بشرو نبود ثبات سیاسی نتوانسته است به اروپا بپیوندد و وصل شود. بنابراین احزاب و گروههای مذهبی و ارتجاعی وبخصوص طالبان بر ضد صلح و امنیت و دموکراسی در افغانستان فعالیت کرده و به تفرقه و جنگ دامن می زند. کشورها نه براساس نژاد و یا زبان و یا دین و مذهب وغیره و بلکه بر اساس و پایهً قوانین دموکراتیک حاکم با هم متحد می شوند و کرهً خاکی را بهم وصل و متحد می سازند.

>>>   میخواهند پاکستان را از نقشه دنیا محو کنند . میخواهند تربیه یافته دست خودش را بالایش استفاده کنند چون میدانند ناحلال را با نا حلال باید زد و موفق هم میشوند. میماند اداره افغانستان به دست پاکستان ، از دوهزاروپنصدسال به این طرف که تاریخ نگاری شده هرامپراطوری ده یا دوازده سال درین خاک چپ و راست دویده ولی در آخرتوسط نوکران خودشان رانده شده اند.دراین کشور یکتعدادولی نعمت خود را قدرنمیکنند و هرگاهی در مقابلش صدا بلند میکنند و مثل یگان شخص جوان چپه که کارد باخود همیشه برای دفاع خود در کمر دارند اما مورد استفاده ندارد چون میل خودش است.
خارکش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است