خواجه عمری باید محاکمه شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۶    ۱۳۹۸/۴/۲۳ کد خبر: 159419 منبع: پرینت

برای جامعه استبدادزده و دردمند هزاره، هیچ خیانتی بزرگتر و هیچ جفایd عظیم تر از محرومیت فرزندان هزاره از آموزش و تحصیل نمی باشد. سهمیه بندی کانکور که یکی از اهداف عمده شوونیزم برای جلوگیری از رسوخ دانش مدرن در میان نسل جوان هزاره بود، از طریق یک وزیر هزاره بنام «خواجه عمری» آنرا مدیریت کردند، تا بدینگونه اذهان جمعی را بفریبند و نیت اصلی هزاره ستیزی را مستتر نگهدارند.

در سال های پس از 2001 میلادی که حد اقل زمینه رشد استعداد جوانان و فرزندان هزاره مساعد گردید و هزاران دانشجوی هزاره با نمرات عالی وارد دانشگاه ها شدند، این خودش برای شوونیزم قابل تحمل نبود و حتی شنیدیم که صدای شان را بطور علنی بلند کردند که از دایکندی فراغت شاگردان در حد بالا است ولی از لوی قندهار در حد پایین. این سخنان ذهن فاشیستیان را در مورد هزاره ها بخوبی تبیین کرد که در اندیشه هزاره ستیزی آنها چه میگذرد و نشان میداد که دیر و یا زود وارد عمل میشوند.

سهمیه بندی کانکور در واقع سهیمه بندی آموزش علمی بود که در هیچ کجای دنیا هیچ دولتی، وزارتی و یا موسسه ای با چنین رویکرد نسبت به فراگیری دانش شهروندان خود عمل نکرده است. حتی در قرون وسطایی اروپا چنین تجربه ای شکل نگرفته است. اما افغانستان همانگونه که همه چیزش «افغانیزه» شده است، علم را نیز با سهمیه بندی کانکور افغانیزه کردند. شاگرد تنبل و دارای نمرات پایین شامل موسسات عالی تحصیلی میشود، چون از فلان ولایت و فلان قریه است، ولی شاگرد لایق که دارای نمرات عالی، استعداد درخشان و آینده تابناک که در عرصه علم و دانش دارد، به دلیل پوره بودن سهمیه ای ولایتش از ورود به تحصیلات عالی منع میگردد.

اشرف غنی و خونتای ارگ همانگونه که در ستیزه گری با جوامع محروم از جمله هزاره ها دست عبدالرحمن، نادر خان و محمد گل خان مهمند را از پشت بسته است، با این سهمیه بندی آنهم با معاون هزاره تبار خود و از طریق وزیر تحصیلات عالی هزاره، در واقع دوهدف مشخص را دنبال کرد:
1 - فرزندان هزاره، تاجیک و ازبیک را براساس این سهمیه بندی خاینانه ای کانکور، از چرخه تحصیلات عالی بیرون کرد.
2 - با ورود شاگردان تنبل و بیکاره تبار خودش، دروازه های دانش مدرن را به روی کشور بست، چون با افراد تنبل و نالایق نمیتوان به علم مدرن رسید و پیشرفت کشور را ضمانت کرد و افغانستان باید همیشه محتاج و دست نگر مشاوران و معلمان خارجی باشد و هرگز به خود کفایی علمی نرسد.

آخر اینکه خواجه عمری بدنامی تاریخی را بخاطرخیانت بزرگ ملی اش کسب نمود و بالاخره بخاطر همین خیانتش در حق استعداد های جوان جامعه که عطش فراگیری دانش را داشتند ولی محروم شدند، دیر و یا زود باید به محاکمه کشانده شود و تا آخر عمر از پشت میله های زندان بیرون نشود. چون این خیانت تاریخی وی ابعاد و تبعات بسیار ناگواری را بر جامعه گذاشته و میگذارد.

عالمان، دانشمندان، استادان، نخبگان، فرهنگیان و سیاسیون باید متحدانه علیه سهمیه بندی کانکور برخیزند و نگذارند که این فرایند شوم خاینانه، سدی در راه فراگیری دانش جوانان مستعد کشور ما باشد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خواجه عمری
سهمیه بندی
نظرات بینندگان:

>>>   این نتایج یگانه نتایح شفاف وبدون تقلب امتحان کانکور ازسال 2001 باینطرف بوده - حتی یکدفعه هیت کثیف کانکور نتایج ولایت لوگررا به جوی قلعچه انداختند>
لوگری

>>>   محترم علی تقوایی سلام
بعد از ادای سلام واحترامات زیاد وزیاد بگویم که تنها عمری نیست که تیشه بر ریشه خور زده بلکه همانند عمری هاودانشی ها دیگر افراد هزاره تاجیک وازبیک ها هستند که تیشه بر ریشه خود زده وبا حفظ وبخاطر موقف وجایگاه خویش استین بر بستند وخیانت برزگ را به قوم خویش واداشتند و وامیدارند. این ها منتظر محاکمه تاریخ وسرزنش مردم باشند.

>>>   خواجه عمری اگر هزاره هم باشه ادامه دهنده راه مهمند،وردک ها، یونها ، اصولی ها، ودیگر برادران ناراضی بوده وشرم باد بر این وزیر هزاره که بیشتر از دیگران تعصب داردوخیانت بزرگی قومی را مرتکب شده است.

>>>   غنی خودش به تنهایی مسوول همه امور است.
کابینه و وزرا نه صلاحیت دارند و نه مسوولیتی.

>>>   براستی که زرد گوش مردی بوده ای خواجه عمری نوش جان تو باد که چیغ هزاره ره کشیدی شیر مادرت باد .
پروانی

>>>   مه میگم زنده خو باشی وزیر خوب ما خواجه صاحب عمری .
هراتی

>>>   ما در پشت وزیر خوب و با دانش خود تا پاهی مرگ ایستاده هستیم زنده باد خواجه عمری .
مزاری

>>>   فاشیستها در کدام ارگان دولتی نیست که به این گونه اعمال وفجایع دست بکار نشده باشند.
در وزارت خارجه تمامی حرکات و مداخلات تحت نامهای مختلف اینست که چند شادی باز و چوری فروش که اکثریت از ولایتهای ننگرهار و لغمان است و نیز دارای شناختی کارت پاکستانی اند در سفارت خانه و جنرال قونسلگریها و مرکز مستقر سازند.
زهیر زابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است