برنج بخورید اما بدون آرسنیک
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۸/۴/۲۳ کد خبر: 159425 منبع: پرینت

دانشمندان هشدار می‌دهند که میلیون‌ها نفر از مردم جهان، با روش پخت نادرست برنج خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.
دلیل: آرسنیک موجود در برنج. در یک آزمایش سه روش پخت مورد بررسی قرار گرفته است.

آرسنیک چیست و چه ارتباطی با برنج دارد؟
آرسنیک شبه‌ فلزی است که برای گیاهان، حیوانات، میکروارگانیسم‎ها و انسان سمی است. بر پایه تحقیقات، آرسنیک می‌تواند از جمله منجر به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

در برخی مناطق، آب‌های زیرزمینی به شدت آلوده به آرسنیک هستند ، غلظت آرسنیک در آب‌های زیرزمینی‎ و خاک‎ نقاط مختلف بسیار متفاوت است و در بسیاری مناطق بیش از حد مجاز است. سازمان بهداشت جهانی حد مجاز آرسنیک در آب آشامیدنی را ۱۰ میکرو میلی‌گرم در هر لیتر عنوان کرده است.

سایت آلمانی زبان "ولت" با استناد به گزارشی از سال ۲۰۱۳ از یک سایت مربوط به پژوهش‌های پزشکی، در مورد میزان آرسنیک برنج در بازارهای جهانی می‌نویسد: «هر کیلو برنج عرضه شده تقریبا ۲۰ تا ۹۰۰ میکروگرم آرسنیک دارد.»

برنج گیاهی است که با توجه به نوع کشت و رشد، قابلیت جذب آرسنیک بالایی را دارد.

چطور آرسنیک برنج را بگیریم؟
برای رهایی از آرسنیک خطرناکی که در دانه‌های برنج موجود است چه باید کرد؟ پرفسور اندی اندی مهارگ، از دانشگاه کویینز بلفاست معتقد است برای خارج کردن آرسنیک، باید برنج را با آب بسیار زیاد پخت و برای این منظور سه نوع مدل پخت متفاوت را بررسی کرده است.

در نخستین آزمایش مهارگ برنج و آب را با نسبت یک به دو (یک پیمانه برنج، دو پیمانه آب) برای پخت آماده کرد. نتیجه این بود که مقدار آرسنیک تقریبا تغییری نکرد.

در دومین آزمایش، به یک واحد برنج، پنج واحد آب افزود و آب باقیمانده پس از جوش خوردن را دور ریخت. نتیجه اینکه مقدار آرسنیک تقریبا نصف شد.

در سومین آزمایش، برنج را که شب پیش تر کرده بود، تا آنجا که آب برنج روشن شود، شست و سپس به ازای هر واحد برنج پنج واحد آب اضافه کرد و برنج را پخت. نتیجه اینکه مقدار آرسنیک برنج تا ۸۰ درصد کاهش یافت.

همین‌طور در مورد نوع برنج هم توصیه‌هایی کرده است: به گفته او برنج باسماتی در مقایسه با انواع دیگر برنج، آرسنیک کمتری دارد. در مقابل برنج سبوسدار حاوی آرسنیک بیشتری است که دلیل آن تجمع آرسنیک در لایه خارجی برنج است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برنج
آرسنیک
نظرات بینندگان:

>>>   او برنج باسمتی فروش!
در یک کیلو برنج پنج لیتر آب بیاندازی و آن را جوش بدهی،نه تنها از آن پلو جور نمیشود،بلکه شوله هم حور نمیشود و به مستاوه تبدیل میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است