نسل جوان ما ديگر آن نسل بيست سال قبل نيست
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۳    ۱۳۹۸/۴/۲۴ کد خبر: 159431 منبع: پرینت

طالبان به حيث يك گروه دهشت افگن زندگي را بيشتر از نظر ارزش هاي جامعه قبيلوي مورد ارزيابي قرار ميدهند و با پديده هاي مدرن زندگي كه حاصل جامعه ملي و شهروندي و مبتني به فرهنگ زندگي شهري باشد، عكس العمل منفي از خود نشان ميدهند.

گرچه طالبان اين عكس العمل منفي شانرا در برابر فرهنگ زندگي شهري توجيه ديني ميكنند اما در هيچ كشور إسلامي چنين ضديتي در برابر فرهنگ زندگي شهري ديده نميشود. كشور إمارات، قطر، مصر و ساير كشور هاي إسلامي از بالاترين فرهنگ زندگي شهري برخوردار اند كه حتي در بسياري از جهات با كشور هاي اروپايي قابل مقاييسه است.

يكي از علت هاي دوام جنگ همين عدم تطابق ارزش هاي جامعه قبيلوي كه طالبان به انها معتقد هستند با جامعه نوين أفغانستان است. پديده هاي جديدي كه در طول هیجده سال گذشته در جامعه ما شكل گرفته است به خصوص در مورد أزادي هاي مدني، أزادي هاي سياسي، اقتصاد ازاد با تمام كمبود هاي كه وجود دارد، اين ارزش هاي جديد در تغیير ساختار زندگي اجتماعي مردم ما بسيار مؤثر بوده است.

نسل جوان ما ديگر آن نسل بيست سال قبل كشور ما نيست، نسل جوان ما اميد هاي بزرگي برأي ساختمان اينده كشور شان دارند. نيازمندي هاي نوي را احساس ميكنند. نسل نو ما نسل تابو شكن و سنت شكن هستند. اين نسل ديگر نميخواهند تا در ميان تار و پود جامعه سنتي و ساختار هاي زندگي قبيلوي زندگي كنند، در عِوَض ارزو دارند تاروزنه هاي جديدي را در زندگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي باز كنند.

بناء تقابل نسل نو با طالبان كهنه گرا سبب خواهد شد تا اميزش اجتماعي بين اين دو قشر اجتماعي صورت نگيرد، رفتن به گذشته ها جامعه ما را در ركود هميشگي قرار خواهد داد، پذيرش ارزش هاي نو توسط طالبان انها را از دسسترسي به قدرت سياسي دور نگهميدارد.

انتخابات، مشاركت سياسي، أزادي مطبوعات، أزادي احزاب سياسي، أزادي فرد در جامعه همه ابزاري هاي اند كه زمينه را برأي يك گروه اقتدار گراي مذهبي و قومي در رسيدن به قدرت مساعد نميسازند، به همين خاطر طالبان به خوبي ميدانند كه در يك رقابت ازاد سياسي كوچكترين شأنس برأي بردن ندارند و بايد مخالفت نشان دهند.

بناء نبايد در برابر يك گروه افراطي دهشت افگن عقب نشيني كرد و كشور را باز هم ساليان متمادي در يك عقب گرد تاريخي قرار داد. من اطمئنان دارم كه با داشتن يك پاليسي درست سياسي، اقتصادي و امنيتي مردم أفغانستان موفق خواهند شد تا اين به نسبت فعلي امنيتي و سياسي را بشكنند و رَآه را برأي اينده هاي روشن بازكنند.

احمدضیا مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نسل جوان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای مسعود!من صحبت های شمارابارها شنیده ام.من وشما هم سویه هستیم٫این نوشته ازخودشمانیست.وقتی درانتخابت۲۰۱۴ درپهلوی غنی ایستاد شدید٫عاجل درک کردم معادل یک طفل دوساله هم درک سیاسی ندارید.
عاقل

>>>   15 سال پیش یک جوان ما 52 ملیون دار را صرف تنهائی درمیدان هوائی دبی انتقال میکرد پولیس آنرا متوقف ساخته بود اما کرزی وسایر دزدان هم مسلک خودرا از چنگ پولیس دبی نجات دادند
ر

>>>   اول خودت را آدم با تقوا بساز بعد برای دیگران اندرز بده ،
اگر فردا اشرف غنی با تو روی خوش نشان دهد آن وقت برعکس این گفته هایت حرف میزنی ،مثال زنده اش مانند امرالله

>>>   آقای احمد ضیاء احمدزی !
اگرچه بنده کاملآ با افکار طالبانی و طالبان مخالفم ، ولی یک قسمت خاک کشور و مردمانش با افکار طالبان نزدیکی دارند و مورد پذیرش آنها قرار گرفته است ، جناب عالی اگر به ولایات کشور خصوصآ ولایات جنوب غربی سفرنموده باشند ، متوجه خواهند شد م مردمان آن قسمت از خاک کشور کاملآ با طالبان همنوا وهمفکر میباشند ، در غیرآن طالبان چگونه میتوانستند که بر بیش از 60 فیصد خاک این مرزوبوم بی در وبی دروازه حاکم شوند.
کوه کن

>>>   احمد ضیا خان مسعود!
شما درست فرمودید، نسل جوانامروز نسل 20 سال پیش نیست، این نسل به برکت جهاد شما به نسل نیم قرن قبل تبدیل شده است، نسل بی برنامه، نسل بی هدف، نسل بیدون پلان، نسل مقلد و دنباله رو، نسل فاقد آیدیولوژی علمی و بالآخره نسل غرق در روزگار پر فلاکت! این همه نتیجۀ جهاد شما است! وقتیکه شما از دموکراسی و عقلانیت گپ میزنید، من قریب است شاخ بکشم، مگر همین شما نبودید که در آغازین روز های آمدن تان به حریکۀ قدرت، حتی بر چگونگی ماندن ریش آقایان و پوشیدن لباس خانمها بین خود جور نه آمیدید؟ مگر بیشترین زمان حکومتداری تان بر همین محور ضایع نشد؟
راستش حالا خوب است که نکتایی هم دارید و دریشی هم! ریشهای تان هم نام خدا اصلاح شده اند! شما میتوانید با ریش خود بازی بکنید اما نمیتوانید با زلف و کاکل جوانان بازی نمایید، این نسل جوان همه میداند که قربانی جهاد بی معنی شما شده است، این نسل میداند که افراطیت طالب و داعش تداوم همان افراطیت شما است، این درست است که شما عمری را در روسیه و جاهای دیگر سپری نموده اند، الفاظ دموکراسی و اسلام و امثالهم اش با مود روز در افغانستان بر زبان شما جاری میشوند ورنه شما و عاطفۀ انسانی! خیلی از عجایب است!
میهن زرغون

>>>   عالیقدر وعالیجناب زرغون صاحب!
انچه میخواستم عرض کنم همه راشما بزرگمردخیلی هم بهتر ازمن رقم زدید.افتخار به شما وقلم تان.
بشارت.

>>>   مسعود صاحب!ازبرکت شما وجهاد ....تان نسل امروز نسل ۲۰ سال قبل نه٫بلکه نسل۱۴۰۰ سال قبل است.
دهلوی

>>>   پشتون ها اشرفغنی را میپرستند چون شخص پشتو است ایکاش نگاه با انصاف و وجدان باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است