وحیدی و محاکمه فرمایشی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۸/۴/۳۰ کد خبر: 159499 منبع: پرینت

دستگاه جور و استبداد، خواست که عبدالرزاق وحیدی را به زعم خود محاکمه کند. بلی جباران تاریخ براساس محاکم فرمایشی شان هزاران در هزار مبارز راه عدالتخواهی، آگاهان، روشنفکران و اندیشه گران را در همه عرصه ها، به اصطلاح محاکمه کرده و میکنند.

کلیسای روم در قرون وسطی دهها هزار انسان را به جرم بیدنی در یک روز در فرانسه سربریدند و اقتدار مذهبی اروپا در هزار سال به بهانه های مختلف بنام بی دینی و بد دینی هزاران انسان را بنام عیسی مسیح و عدم تقدیس از او به کام مرگ فرستاد.

در افغانستان موارد مشابه زیادی داشته ایم که بنام اسلام و دینداری چه جفای نبوده است که بر سر این مردم مسلمان و مومن نیاورده و نمی آورند. بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی به وسیله جان کری، اشرف غنی، هرآنچه که خواست انجام داد و اینک هم با تمام قوت اهداف و اندیشه های انتخاباتی اش را اعمال کرده و میکند.

عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی که یکی از شخصیتهای آگاه، فهیم، دانشمند و مجهز به دانش مدرن امروز بود، برای ضربه زدن به استاد محقق، به بهانه های مختلف از کار برکنار کرد. بعد محکمه فرمایشی ترتیب داد. اما آقای وحیدی در این محکمه با تمام قوت از خود دفاع کرد و برائت گرفت. این خودش ضربه هولناکی بر پیکیرخونتای ارگ و غنی بود. مدتی از این برائت نگذشت بعد دوسیه غیابی ترتیب کردند و استاد وحیدی را از دانشگاه کابل راساً به زندان پلچرخی بردند.

روز گذشته استاد وحیدی را گویا در یک محکمه علنی فرمایشی، محاکمه کردند. در اینجا استاد وحیدی نشان داد که او نه تنها یگ شخصیت سیاسی، بلکه یکی از فرزانگان فلسفی، ادبی، فرهنگی کشور ما است. وحیدی گفت که من در زندان بار دیگر بعد از مطالعه 21 جلد کتاب در 103 روز درک کردم که:
- که چرا گالیله محاکمه شد و بعد با پایش نشان داد که زمین کروی است و به دور خود می چرخد؟
- من فهمیدم که چرا سقراط محاکمه شد و جام شوکران نوشید؟
- من فهمیدم که چرا بالزاک در کتاب برباد رفته ی خود، «روح فروشی» قهرمانش را پیش کشید و محاکمه وجدان را مطرح کرد؟
- من فهمیدم که چرا ویلیام فاکنر در «خشم و هیاهو» قهرمان داستانش را یک «گنگ» انتخاب کرده است تا بر همه مخاطبان و خوانندگان این شهکارش بگوید که در جامعه سودازده «گنگ» بودن اصل است. نه هوشیاری، بیداری و آگاهی؟
و...

وحیدی در آخر، همچون یک خرد ورز میگوید که: این مهم نیست که من آزاد شوم و یا نشوم. اما از دولت میخواهم که یک کتابخانه بزرگ در زندان ایجاد کند تا همه به مطالعه و آگاهی دسترسی پیدا کنند.
پ.ن: دوستان باید بدانند که همه گفته های وحیدی گویا در محاکمه علنی امروز بازتاب نیافته است. او سخنان به مراتب دقیق تر، کاراتر و تاریخ مند تر از آنچه نشرشده، گفته است.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وحیدی
محاکمه
نظرات بینندگان:

>>>   غنی دشمن دولت خرد است

>>>   آفرین صد آفرین به مادریکه همچو فرزند ی رابه دنیاآورده است،افتخاربه مادر عبدالرزاق وحیدی ، افتخاربه پدروفامیل وحیدی وصدآفرین به خود وحیدی که ازخود بمثابه یک انسان واقعآ قهرمان برای ناخردان وتنگ اندیشان درمحکمه به نمایش گذاشت ، اینگونه محاکمه کردن های ثبت تاریخ میشود همه میروند وهمه ازمحوطه خون آلودارگ مانند خس وخاشاک روزی گم خواهند شد ولی کارنامه خفت بار وسیاه شان برای نسل ها منحیث یک لکه ننگ ونفرین ،یادگارخواهد ماند.
وحیدی عزیزشیرپاک مادرت برایت حلال تو قهرمان هستی ، تومایه افتخاربرای مردمت هستی دیریازود بخیراززندان آزاد میشوی وبه کانون گرم خانواده ات میپیوندی .
بااحترام
یک همشهری شما

>>>   تقوايي عزيز سلام!
اميدوارم اقاي وحيدي مثل دفعهء قبل از اتهامات وارده تبرئه و از زندان، رها شوند.
تبصره يي هم فر نوشتهء شما دارم:
- فكر نميكنم كتاب هايي را كه نام برديد در كتابخانهء زندان پلچرخي موجود باشند كه اقاي وحيدي توانسته باشد بيست و يك جلد از انها را در يكصد و سه روز بخواند. شايد اقاي وحيدي ان كتب را قبلاً در بيرون از محوطهء زندان ؛ مطالعه كرده باشد.
سر بريدن " ده ها هزار" نفر در "يك روز" با فرانسه و آنهم با حكم كليسايي از روم، به نظرم اغراق آميز ميايد. ارچند خودم در اين مورد ، مطالعه و معلوماتي ندارم.

>>>   وحیدی دوزد بود هزاره بدین همیشه از دوز های قوم خود بشتیبانی میکند یک دوزد بیسواد و بی فرهنگ بود زنده باد غنی که این خایینین قرن ۲۱ را شناخته و به سزای اعمال شان رسانید

>>>   آقای وحیدی مثل یک مرد واقعی و در مقابل ظلم و استبداد ایستادگی کرد و به گونه ی که تمام دستګاهای عدلی و قضای را گنگ وساکت ساخته بود، آفرین بر تو ای شیر مرد هزاره

>>>   لعنت به اشرف غنی و قومگرایان طرفدار اش که شخصیت های سیاسی و علمی و اکادمیک را که مانع از دزدی و چور و چپاول دار و دسته غنی میگردد و با علم و دانش شان به مانند سرور دانش و امرالله صالح به شونیزم سر تسلیم خم نمیکند بمانند اقای وحیدی و امثال ان با توطعه های گونا گون و دسیسه ها ی سنجیده شده داخل ارگ و صدور حکم فرمایشی ارگ در حال عدم اطلاع شخص و وکیل ان بی خبر ازاصل موضوع و تاریخ برگذاری محکمه شخص خلاف تمام قوانین جاری در کشور مخفیانه و در غیاب شخص و وکیل ان شب هنگام فیصله را صادر میکنند و به صبح ان در عالم بی خبری شخص و وکیلش انرا از یک مرجع رسمی گرفتار و راهی زندان کرده است غنی و دار و دسته دسیسه بازش در فکر این هستند که با چنین عمل ضد اخلاقی و انسانی شهروندی همه را به ترس و حراس میسازد و هرانچه دلش خواست عملی میکند و حکومت تگ قومی خودش را اقتدار میبخشد اما کور خوانده اند بر خلاف نفرت و انزجار اکثریت ملت را با این عمل خلاف شان بخود خریده اند و به مخالفین شان افزوده اند .

>>>   درزندان کتابخانه وجود ندارد وحیدی خودش این کتاب هارا شخصی در اختیار دارد ومطالعه کرده است به صراحت گفت که در103 روز 21 جلدکتاب خوانده است که درست میگوید اما این کتابهای شخصی خودش است نه از کتابخانه زندان. در ضمن اقتدار کلیسای کاتولیک طی 1000 سال حاکمیت مطلق اش هزاران نفررا بنام بیدینی سربریدند.از جمله دریک روز در فرانسه 32 هزار انسان را در حضور پاپ اعظم بنام کافران وضد مسیح مقدس قربانی کردند. مثل گوسفند گردن زدند.یکی از دلایل ایجاد پرو تیستان همین بیداد گری های کاتولیکان بود. عمده ترین دلیل برخاستن روشنفکران اروپا وبالاخره حاکم شدن سکولاریزم ویا جدایی دین از سیاست، محصول مبارزات روشنفکران ،قیام برضد استبداد سیاه کلیساها بود که پس ازجدایی دین وسیاست دوران رنسانس اروپاآغاز میگردد وپیشرفت ومدنیت وارد هستی ملت های اروپایی می شود.

>>>   زنده باد وحيدي نسل خالق هزاره!
نفرين به شما ترور پرستان آدم كشان دزدان وحشي!
در اين ٢٥٠ سال خراسان در دست شما حيوان صفتان بود! چي كرديد؟!
جز آدم كشي آوارگي بد بختي و...!
همه تان مكروب هستيد از عبدالرحمن جاني تان از نادر غدار تان از ملاي كورتان از غني گگ هدهد مغزتان ...!
شما قابل اصلاح نيستيد! شما را بايد خوراگ گرك هاي وحشي كرد اي گرك خويان به ظاهر انسان!.
زنده باد لطيف پدرام
لياقت محسني

>>>   امیرزی سنگین یا همان سورخلقی شیرین گل خان سنگین ترین خیانت هارا در وزارت مخابرات کرد، اوصرف برای منافع کمپنی های خصوصی کارمیکرد

>>>   در مورد داستان وحیدی!
در مورد محکمه وحیدی و روند طی شده آن چند نکته نیاز به گفتن است:
1- محکمه وحیدی نشان داد که دستگاه عدلی-قضایی تا چی حد از بی ظرفیتی رنج می برد. برداشت همه سارنوالان و محکمه ابتدایی این بود که وی واقعا مرتکب جرم شده و لذا محکوم به سه و نیم سال زندان شد. واقعیت اینست که روند جاری و معمول در دستگاه عدلی-قضایی همان بود که در جریان تحقیق و رسیدگی به این قضیه تا محکمه اول دیدیم. یعنی در خوشبینانه ترین حالت، تحقیق غیر حرفه ای و کاملا یکجانبه با پیش فرض ارتکاب جرم، صورت می گیرد و محکمه هم در یک روند اداری عادی براساس همین تحقیقات تصمیم می گیرد. اگر قضیه وحیدی رسانه ای نمی شد تا دقت بیش از حد معمول جاری بر روند رسیدگی را درپی داشته باشد، مطمئن باشید که تصمیم محکمه اول چه بسا بدتر از ان، در محاکم بعدی تکرار می شد.
2- تفاوت احکام محکمه اول و دوم در قضیه وحیدی نشان می دهد که کشف رخداد جرم اگر معطوف به عدالت انجام شود، به چی میزان ظریف و پیچیده است. بخصوص اگر قضیه مربوط به قرارداد و تدارکات باشد که سارنوالی و محاکم در این زمینه تخصص که هیچ، حتی درک درست ندارند. قضایای قرارداد و تدارکات بسیار پیچیده و تخصصی است که استناد به قانون اجراات جزایی و یا کد جزا برای رسیدگی به انها نه تنها کافی نیست که گمراه کننده است. رسیدگی به این گونه قضایا نیازمند تخصص در زمینه قوانین مالی و مصارف امور عامه و نیز قوانین و طرزالعمل های تدارکات است که متاسفانه روح سارنوالی و محاکم از انها بی خبرند.
3- متاسفانه ذهنیت برخی از نخبگان ما جرم انگارانه است. بعد از محکمه اول که سه و نیم سال حبس برای وحیدی فیصله شده بود، برخی از نخبگان ما باور کرده بودند که وحیدی جرم مرتکب شده و در بهترین شرایط با استناد به شخصیت و اهلیت وی درخواست رافت قضایی و تخفیف می کردند. این ذهنیت خطرناک است و نخبگان اصل برائت و حمل امور بر صحت را در بسیاری موارد در قضاوت های شان نادیده می انگارند.
4- قوانین جزایی مانند سایر قوانین ما سرشار از تناقض، ابهام و چندگانگی است که قابلیت تفسیرهای متضاد را دارند. در چنین صورتی، عدالت تنها از مسیر تنگ و ظریف قابل تامین است و آن درک و فهم روح قوانین و استناد به انها است؛ امری که خارج از ظرفیت طول و عرض دستگاه عدلی-قضایی است.
5- در کنار دهها مشکل دیگر، دستگاه عدلی-قضایی از نبود ظرفیت رنج می برد. بسیاری سارنوالان و قاضیان ما مدرک تحصیلی 12 دارند که آنهم معلوم نیست با خواندن درس و رفتن به مکتب بدست اورده اند یا با خرید و جعل کاری. آنهایی هم که مدرک تحصیلی لیسانس دارند، اگر اصلیت سندش درست باشد، از دانشکده های شرعیات دانشگاههای دولتی و برخی از دانشگاههای بی کیفیت خصوصی بدست آورده اند. نوک کوه یخ وضعیت موجود در این دانشکده ها برای ما اکنون روشن است و مشخص است که این دانشکده ها چی مقدار توانایی آموزش تحلیل حقوقی و روح قوانین به دانشجویان را دارد. در این میان مهم اینست که چی بسیار انسانهایی که قربانی این بی ظرفیتی شده و خسارتهای جانی و مالی زیادی را در این راستا متحمل شده اند. در کنار پولیس، دستگاه عدلی-قضایی داوران نهایی مناسبات اجتماعی استند که در بسیاری موارد زندگی و مرگ انسان ها به تصامیم انها بستگی دارد. تا زمانی که ابتدا خود این نهادها اصلاح و ظرفیت سازی نشوند، فیصله ها و تصامیم شان نه تنها خلاف عدالت که حتی خلاف مصلحت و اخلاق است. نهادی که خودش غرق در فساد و بی ظرفیتی است چگونه می تواند سبب اصلاح و رسیدگی به اتهامات افراد و نهادهای دیگر شود؟.
امان مطهری

>>>   اینکه آدم را بدون هیچ‌گناهی با تحقیر و توهین از سرِ صنف درس بازداشت کنند و بعد از چندین ماه زندانی، دوباره بگوید شما بی‌گناه و آزاد هستید، آیا جای تقدیر و تشکر دارد؟.
نوت: وحیدی باید اعاده حیثیت کند، زیرا بدون کدام دلیل او را از وزارت برکنار و متهم به فساد مالی کردند و با بازداشت تحقیرآمیز و زندانی‌کردن بدون دلیل، با حیثیت و اعتبار او بازی کردند.
محمد نسيم جعفری

>>>   وحیدی باز هم سر فراز و سربلند بیرون آمد.
در پلچرخی شاید کتابخانه وجود نداشته باشد اما کتاب ها را میشود از بیرون زندان به دست آورد.
حال باید وحیدی اعاده حیثیت شود و برایش غرامت پرداخته شود.
امیدوارم روزی غنی و کرزی هم در محکمه حضور یابند و از خود دفاع کنند.

>>>   بلی درست فرمودید هروقت غنی خود کفان های قوم خودش را هم محاکمه کرد و از زندان با آبرو رها نکرد باز صدقه سر غنی شو . هر وقت که امر خیل انتخابات گوسفندی بحاطر تقلب گوسفندی اش به پنجه قانون سپرده شد بعد گوی غنی را بخور . هر وقت که فاروق وردگ با 700 ملیون بودیجه مکتب های خیالی به عدالت تسلیم شد بعد تشناب خانواده غنی را بخور شما واری انسان های بیسواد همیشه در دهل قوم گیر مانده اید و دنیای افغانستان را با خود کفانی تان بخون داده اید برای شما شرم است که برای دیگران حرف بزنید تا چندین قرن دیگر تاریخ سیاهی روی شما را با خود دارد و به شما نفرین میگوید تریاک کاران خونخواران ملت نفرین به شما

>>>   روز محکمه غنی هم نزدیک است.

>>>   آقاي مطهري؛ قلم توانايت هميشه نويسا باد !

>>>   مرکزعدلی وقضایی جرایم سنگین درواقع مرکزملیشه های قاضی نما اشرف غنی است برای سرکوب اقوام غیرپشتون بنام عدالت وحیدی راتوهین وتحقیرکردند درنهایت بی گناه ثابت شد قبلن جنرال اندرابی رانیز بدنام ساختندکه درفرجام بی گناه شناخته شدپیشترازآن داکترداعی الحق عابد معین اسبق وزارت اوقاف به اتهام کاربردحکم جعلی محکوم کردنددرحالیکه دردوسیه خودچیزی ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است