چرا ترامپ به حاكميت و حريم ميهنی ما احترام بگذارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۸/۵/۳ کد خبر: 159547 منبع: پرینت

رييس جمهور ترامپ چرا به حاكميت ملی و حريم ميهنی کشور ما، احترام قایل شود‼️؟
حضور قدرتمند یک دولت در عرصه تعاملات بین المللی در واقعیت امر بستگی دارد به؛ شکل دهی و افزایش قدرت ملی؛ که در فرایند شناخت، مدیریت و رهبری عالمانه و عاملانه ای نیروهای اجتماعي، جغرافیا سياسي و منابع طبیعی، و سياست جغرافيايي ( Geopolitics )، میسر می شود که مشتقات آن عبارت ست از:
۱- قدرت سیاسی. ۲- قدرت نظامی. ۳- قدرت اقتصادی ۴- قدرت فرهنگی.

تقویت قدرت ملی در سایه تعریف و شکل گیری درست و بی غل و غش هریک از این عناصر و مولفه آن امکان پذیر است. تبیین، تمرکز و اهتمام بر این مولفه های هویتی و ارزشیی شكل دهندهٔ قدرت ملی، از اهم وظایف هر نهاد حاکمیتی در سیاستگذاری کلان در یک کشور می باشد.
در عین حال اهتمام به مسایل و موضوعات مهم حیاتی و تحقق آنها مانند مفاهیمی آنی؛ در امر دولتمردی و دولت سازی، رهبری و زعامت، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد:

* همبستگي ملي، ثبات سياسي، شناخت و تعريف علمی و جامع از منافع عمومی و منافع ملي،
* حل عادلانه منازعه ملی با رویکرد تأمین عدالت اجتماعی در محیط ملی وتعمیم ندادن آن در تعاملات سیاسی کشور در محیط بین الملل.
* برنامه ريزي علمی و تطبیقی در امر سياستگذاري هاي داخلي و خارجي و پیشبرد آن،
* گسترش روابط و تعاملات جهاني و منطقه يي، ديپلماسي فعال و سياست خارجي پويا، معیاری و ارزش محور،
* شناخت متقابل منافع مشروع و نامشروع؛ سياسي، فرهنگي و اقتصادي در عرصه تعاملات بين المللي،
* تلاش هاي منسجم و برنامه ريزی شده در راستاي رشد اقتصادي، رفاه عامه و تأمين اجتماعي،
* وضع و اجراي قوانين به منظور حفظ نظم و تأمين امنيت و عدالت، از سوي مديران «جامعه سياسي» مملكت (حکومت)،
* قانونمداري، شايسته سالاري، تأمين آزادي هاي مدني، رعايت حقوق بشر،
* شکل دهی اراده ی ملی در هماهنگی و همکاری مسوولانه با نیروی های اجتماعی و جامعه مدنی برای فایق آمدن بر چالش ها و تهدید های بر اندازانه داخلی و خارجی،
* ترویج و بهره مندی از فرهنگ سياسي معطوف به دستيابي؛ به يك نظام ارزشي و معياري، كه در آن تفكيك قواي سه گانه مستقل با هم متحد نهادمند شده باشد، و به مطبوعات و آزادي بيان به عنوان قواي چهارم باورمند باشد،
* توزیع عادلانه قدرت و ثروت ملی،
برنامه ريزي براي نهادمند شدن یک نظام مردم سالار، فراهم آوری فرصت برای تاسیس احزاب سیاسی قدرتمند ملی و نظام پاسخگو،

خلاصه؛ ظهور و نمود چنین ارزش هایی در یک جامعه و نظام اداري سیاسی آن، باعث مي شود تا اين كشور (دولت) در سطح ملي و در محیط بين المللي و حتی نزد قدرت ها و بازیگران محوری نظام بین الملل از جايگاه قابل احترام، تاثیر گذار و پر اهميتی برخوردار گردد.

معمولاً ظهور و نمود اين ويژگي ها در مناسات داخلی و بین المللی، این فرصت را برای کشور ها، فراهم می گرداند تا دولت مزبور علايق ساير دولت هاي گیتی را به مثابه یک دولت قدرتمند قابل احترام در مناسبات بین المللی، به خود جلب كند، و زمينه ها و انگيزه هاي زايش بحران و منازعه، تضاد و تقابل منافع را از فضاي سیاسی كشور بزدايد.

در غیر آن شما یک دولت ضعیف، بی ثبات، غیر قابل اعتماد، باردوش، طفیلی و غیر همتا با سایر دول گیتی که توانایی تامین اجتماعی و صلاحیت تصمیگیری های کلان ملی و بین المللی را در قبال سرنوشت کشور تان را ندارید، محسوب می شوید.
اینجاست که دیگران به لحاظ منافع ملی، منطقه ای و جهانیی خویش شما را تهدید می کنند، بجای شما اتخاذ تصمیم نموده سیاست های خود را اعمال می نمایند.
در واقع مهمی که افغانستان از دیر باز تا امروز، از فقدان آن سخت رنج می کشد.

با حرمت فراوان
غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
کشور
نظرات بینندگان:

>>>   ترامپ بیشتر قصد تحقیر غنی و دولت افغانستان را داشت از زمان رویکار آمدن ترامپ بارها به کشورهای مختلف توهین کرد اتباع چند کشور را تروریست خطاب کرد و منع ورود به آمریکا را علیهشان اعمال کرد از برجام خارج شد از معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد از معاهده تسلیحاتی سازمان ملل خارج شد بارها به مردم ایران و مکزیک توهین کرد کره شمالی و کوبا را تحریم کرد حتی به بن سلمان که متحد آمریکاست توهین کرد حرفهای ترامپ را جدی نگیرید به حرفهای ترامپ به چشم تحقیر نگاه کنید زیرا در دنیای امروز اساسا امکان نابودی کشوری وجود ندارد چه افغانستان چه حتی یک کشور ۵ میلیونی آمریکا افغانستان را تحریم نکرده و اقدامات خصمانه ای که علیه کشورهای دیگر ونزوئلا ، ایران ، کره شمالی ، مکزیک و ...اعمال کرده علیه افعانستان اعمال نکرده اما این را بدانید که آمریکا کشوری استعمارگر است و از انگلیس خطرناک تر و قدرتمندتر است افغانستان را محو نمیکند اما نفوذ میکند در افغانستان و نفوذ هم کرده به نحوی که امتخاب رییس جمهور در افغانستان به خواست آمریکاست چیزی که باید بابتش نگران باشید نفوذ آمریکاست وگرنه جغرافیای افغانستان هزاران سال وجود داشت ولو به اسامی دیگری خراسان و ...مخو و نابودی یک کشور غیرممکن است

>>>   به نظرم این دیگر عجیب نیست، که ریس جمهور امریکا یا هرمقام امریکایی دیگر چنین ادعا را داشته که اعانت شده ایم و احترام نشده ایم، ما باید افسوس بحال رهبران جاهل و نادان خود که یخن ملت را بدست امریکایی ها داده اند، بکشیم و از آنها سوال باید کرد که : چرا بدون کدام معلومات سرنوشت مردم و ملت افغانستان را به دست این مردم خون آشام داده اند. دنیا وآخرت جواب گوی این ملت مظلوم همین رهبران نا دان اند.
حکیم

>>>   هدف دونالد ترامپ ۱۰ میلیون نفوس اوغان هاست که در اوغانستان زنده گی میکنند و این ده میلیون ۲۳ میلیون دیگر را نارام ساخته است. او میداند تمام موضوعات را


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است