آیین زنده به گور کردن دختران هنوز از بین نرفته!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۸/۵/۷ کد خبر: 159598 منبع: پرینت

طبق معمول هر روز وارد یکی از خیمه‌ها شدم. در خیمه حدود ۲۵/۳۰ خانم"زیر ۱۸ سال" مصروف خامک‌دوزی بودند. بعد از سلام و احوال‌پرسی با خانم‌ها متوجه شدم چندتا از آن‌ها زیر نور آفتاب نشسته اند، از آن‌ها خواستم بیایند آن طرف خیمه و در سایه بنشینند، آمدند به استثنایی یکی، که دختری تقریبا ۱۳ ساله بود و من قبلا او را در صنف ندیده بودم، با حالتی غمین در گوشه‌ای خیمه خزیده بود. ازش دوباره خواستم جایش را تغییر دهد. با حالتی عصبانی گفت:(جا مه خوبه استاد تشکر) تا خواستم اصرار کنم یکی از دخترا که ظاهرا از دوستان نزدیک‌اش بود با لحنی گرفته گفت:(به او چیزی نگین استاد، دلی یو نازوکه- بعد عید کلون"عید قربان" اور عروسی میکنن)

حالا منِ که از مدتی با این مردم سر و کله میزنم و متاسفانه همه روزه موارد زیادی از ازدواج‌های زیرسن را میبینم، کمی با بی تفاوتی و برای عوض کردن حالت روحی اون دختر به شوخی بهش گفتم خوب عروسی که قصه‌خوردن نداره چرا ناراحتی... دخترا شروع کردند به خندیدن و شوخی کردن... و بعدش متوجه شدم که داره گریه میکنه😣 به محض دیدن اشک‌های اون دختر احساس کردم چیزی در درون خودم منفجر شد.

از اینکه باهاش شوخی کرده بودم حالم از خودم بهم خورد. رفتم کنارش نشستم، بغل‌اش کردم و بهش دلداری دادم. اصلاااا حال خودم خوب نبود.
بعد از چند دقیقه‌ای که کمی آرام شد شروع کرد به حرف زدن...
او گفت پدرش بابت پنجاه هزار افغانی مقروضیت او را به مردی که بقول خودش هفتاد سال دارد و همچنان دارای زن و پنج فرزند بزرگ سال است و معیشت زندگی‌اش از راه تکدی‌گری تامین می‌شود، به نکاح در آورده.
میگفت بخاطر منصرف ساختن پدرش خواسته کلیه‌اش را بفروشد اما به دلیل ضعف جسمانی دکتران عمل اش نکردند؛
و اینکه چندین بار اقدام به خودکشی کرده ولی موفق نشده؛
و چندین بار خواسته فرار کنه اما نتوانسته؛
از رنگ و رُخ پریده و لب‌های داغ بسته‌اش فهمیدم چیزی نخورده، تا پرسیدم؛ دخترا گفتند سه روز است هیچ آب و غذا نخورده. با اصرار من و همنصنفی‌‌هایش یک لیوان چای با کمی نان خورد.
او میگفت مرگ از این زندگی بهتره...

نوت ۱: به این فکر می‌کنم که ۱۳ سال سن یک کودک است و اقتضای سن کودک، بازی است نه درگیر شدن با مسایل ازدواج و ده‌ها مشکل دیگر که ویژه بزرگترها است.
به این فکر می‌کنم که چرا!؟ و تا چی وقت...!؟ همنوعان کودکان ما در سایر کشورهای جهان با شرایطی خیلی متفاوت تر از ما "زندگی" می‌کنند.
و اینجا خیلی از کودکان ما کودکی نکرده وارد دنیای بزرگسالان می‌شوند.

نوت۲: من با توجه به ساحه کارم و اینکه تا کنون چندین بار با مرد و زن و پیر و جوان این مردم نشستم و جلسه گرفتم و پیرامون ازدواج‌های زیرسن و اجباری و پیامدهای خطرناک آن روی کودکان صحبت کردم، دیگه نمیتوانم این جماعت رو مقصر محض این وضعیت بدانم چون همه عوامل ازدواج‌های زیرسن و اجباری فقط فقر اقتصادی نیست، این مردم زیر فشار سنگین رسم و رواج‌های(ناپسند) و بدور از آگاهی از عواقب این پدیده اجتماعی شوم اقدام به فروش کودکان خود می‌کنند. در واقع مقصر اصلی مسوولان، نهادها و موسساتی هستند که بنام های مختلف پول می‌گیرند و کوچکترین کمکی هم در جهت بیدارسازی این مردم نمی‌کنند.

آناهیتا فروتن
هرات شهرک سبز محل بود و باش بیجاشدگان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختران
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   این فرهنگ اصیل افغانی ماست خداکند غربی ها این فرهنگ پنجهزار ساله مارا از بین نبرند ،
ر

>>>   این ازدواج در سن زیر ۱۸ سالگی متاسفانه در خاورمیانه و آفریقا وجود دارد مقصر هم نا آگاهی پدران و مادران هستند که در شوهر دادن دخترانشان عجله میکنند دختر ۱۳ ساله چی از زندگی میفهمد ؟

>>>   وزارت زنان و دفتر بی بی گل و بخش های مختلف سازمان ملل و NGO های رنگارنگ که ملیون ها دالر را سالانه مصرف میکنند آیا توان پرداخت هزار دلار قرض این پدر بد بخت را ندارند تا جلو مرگ این کودک را بگیرند.
بی بی گل برای گردهم آیی چند تا زن مفشن و راضی نگاه کردن زهره یوسف و امثالهم در یک روز به ده ها هزار دالر مصرف میکند و اینجا چشمش کور و گوشش کر و دستیاران آمده از آمریکا و اروپایش روبات وار در گردش چاپلوسی میکنند و مصروف غارت و چپاول هستند.
هرکه بر غنی رای دهد احمق است
و هرکه از طالب پشتیبانی کند انسان نیست

>>>   ازدواج زیر سن بد نیست به شرطی که دختر و پسر هم سن و سال هم باشند . برای ان پیر نرد هفتاد ساله حتی زن 27 ساله یا سی ساله هم جایز نیست
یا با کار فرهنگی یا با زور باید این رسم دادن دختران جوان به پیر مردان تغییر کند
محمد قیاسی ایران

>>>   اگر مقروضیت پدر نا انسان این دختر بیچاره را پرداخت میکردی شاید از خراب شدن زنده گی اش جلو گیری میشد

>>>   با عرض تشکر از خواهر محترمه اناهیتا فروتن که به معضل ودرد بزرگی درجامعه ما اشاره کردند ودغدغه خویش واکثر هموطنان ما را که در جا جای این کره خاکی دلشان از وجود اینگونه مشکلات که ریشه درفرهنگ وعنخعنات مردم ما دارد وچون بسیاری از مشکلات دیگر دل آزار است بخوبی عنوان نمودند.
ببینید پیامبر غظیم الشان اسلام( حضرت محمد ص میفرمایند من اصبح ولم یهتم به امورالمسلمین فلیس بمسلم.حضرت میفرمایند اگر شبی را به صبح کردی وبه امور جامعه مسلمین اهتمام وکوشش نکنی مسلمان نیستی.امروز وظیفه تمام علما( چه شیعه وچه سنی ) ااساتید دانشگاهها ودانشجویان و جورنالیستها ومعلمان مکتب ها وصنوف وهنر مندان یک وظیفه بسیار مهم ورسالت مسئولانه ای در آگاه سازی وروشنگری مردم خود دارند وبسیاری از این معضلات وگرفتاریها با ورود انان وارشاد وراهنمایی کمتر وحتی نابود ومحو خواهد شد. خیلی ساده لوحانه واحمقانه است که فکر کنیم بیگانگان وغرب پرستان وروشنفکر نما های غربزده بخواهند با ترویج فرهنگ مسخره وضد بشری خارجی ها وبرای ما نسخه پیچاندن بخواهند برای ما حل مشکلات کنند بیشتر اینNGOها ماموریت جاسوسی وبدتر کردن اوضاع را دارند بنآ، باید گفت ما بایدخودمان وبا استفاده از فرهنگ اصیل اسلامی به رفع مشکل بپردازیم با اموزش واسیب شناسی وتشکیل کارگروه وصندوقهای کمک ومشاوره تغییر فرهنگ وباور ایجاد کنیم.باید برای جامعه روشن کنیم که ازدواج یک سن بالا با یک دختربچه نخست مشکل برای خود پیر مرد ما ایجاد میکندوبعد مشکلات جبران ناپدذیر برای نوجوان ودختر بچه .باید روشن کنیم که باور غلط ازدواج بایک پیر با یک دختر جوان نه تنهت باعث جوانی پیر مرد نمیشود بلکه بعلت عدم ایجاد ارتباط بعلت ناتوانی مشکلات چند برابر برای پیر سن بالا ایجاد میکند که هردو طرفبن در اتش مشکلات روحی روانی خواهند سوخت.روشنگری به همه مردم ما ربط دارد ومختص داکتران وپرستادان نیست. امیدوارم ضمن حل مشکلاین فرزند وطن ما دنبال کردن چند خیر ونیکوکار این مشکلات حل گردد//
داکتر عیدالرب اچک زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است