نیرو های امنیتی در بی اعتمادی از نظر امریکایی ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۳    ۱۳۹۸/۵/۱۴ کد خبر: 159674 منبع: پرینت

نیرو های امنیتی در یک بی اعتمادی کامل از نظر امریکایی ها قرار دارند.
سازمان ملل طی گزارشی: از تلفات غیر نظامیان در جنگ افغانستان نگرانی خویش را ابراز کرده اند.
در گزارش سازمان ملل آمده است که در سال جاری میلادی هزار و ۳۶۶ غیر نظامی به دست طرف‌های درگیر در افغانستان کشته شده‌اند که عامل کشته شدن ۷۱۷ غیرنظامی نیروهای دولتی و عامل مرگ ۵۳۱ غیر نظامی شورشیان مخالف دولت بوده‌اند.
در گزارش یوناما چند روز قبل نشر شد، نوشته شده که دو هزار و ۴۴۶ غیر نظامی نیز در سال ۲۰۱۹ زخمی شده‌اند. از این تعداد ۶۸۰ نفر توسط نیروهای دولتی و هزار و ۴۳۷ غیرنظامی از سوی شورشیان مخالف دولت هدف قرار گرفته‌اند.

گزارشات خبر ی از داخل کشور گواه بران است که عملیات و حملات انتحاری گروه های مخالف شدت هرچه بیشتر بخود کسب نموده در اولین روز های انتخابات حمله ایکه بالای گروه روند سبز صورت گرفت در نتیجه ان اغای امرالله رییس ان زخمی و 70تن دیگر کشته ویا زخمی شده و به همین ترتیب در اثر انفجارماین کناره جاده در ولایت فراه 35 نفر جان خود را از دست داده اند. همچنان گزارشات خبری حاکی از درگیری وحملا ت طالب ها با نیروهای امنیتی درسطح کشور میباشد.
این در حالی است که یک روز قبل سخنگوی شورای امنیت اطمینان داد که بطور کامل ما بر اوضاع امینتی تسلط داریم و بطور اخص ازمحلات که کمپاین انتخابات در ان صورت میگرد حفاظت مینمایم.
در چنین حالت جاری در کشور اغای پمپیو وزیر خارجه امریکا طی مصاحبه اظهار داشت : اغای ترامپ بوی دستور داده تا قبل از برگزاری انتخابات سال 2020 در امریکا نیروهای مسلح ان کشور کاهش یابد. ایا تلاش های امریکا به منظور اوردن صلح در افغانستان ارزش این همه را دارد یانه ؟
بدان معنی که نیرو های شان ماموریت خویش را در این کشو رادامه دهند ارزشمندی انرا دارد ویا خیر.
ساپکو بازرس ویژه امریکا برای افغانستان اظهار داشت: وزارت دفاع افغانستان بطور مکرر از ما خواسته است امبولانس های زرهی را در اختیار نیروهای این کشور قرار دهیم . با حفظ انکه کانگرس امریکا اجازه داده که وسایط زرهی در اختیار هم پیمانان امریکا قرار گیرد. ما در سال جاری 275 عراده انرا بجای انکه به نیرو های افغانستا ن تحویل دهیم نابود ساختیم.
امریکا در باز سازی افغانستان 133 میلیارد دالر هزینه نموده است.
تنها دربخش های امنیتی 18 میلیارد دالرهزینه گردیده .
600000 جنگ افراز، 70000 واسطه نقلیه و200 هواپیما کمک صورت گرفته .
اماهنوز هم این نیروها توان ایستادگی را در برابر مخالفین ندارند.

دریک نظر کوتاه:
حوادث و رخداد ها و افکار متزلزل دونر ها در سطح بین المللی بخصوص ایالات متحد امریکا بالای روحیه نیروهای امنیتی ما تاثیر منفی از خود بجا گذاشته و در مقابل حضور یافتن طالب ها در محافل بین المللی این نیرو وحشی حیثت و پرستیژ از دست رفته خود را دو باره بدست اورده اند این امر سبب گردیده تا بالای مورال افراد شان تاثیر مثبت نماید.
متحدین بین المللی شان تا ان حد به طالب ها پرسیتژ قایل شده اند که انها صرف با امریکایی ها میخواهند ملاقات کنند الی اکنون به نماینده دولت اجازه حضو ر در میز مذاکره را نداده اند.
چنین اقدامات قصدی از طرف استخبارات دول خارجی صورت میگرد واین یک امر تصادفی نیست. در حالیکه همه میدانند طالب ها صرف یک گروه وحشی در خدمت استخبارات کشور های منطقه و جهان قرار دارند. نه تنها مطالب فوق باعث گردیده قوت های امنیتی توانی رزمی خود را در برابر دشمن از دست دهند. بطور عمده ضعف ها را در قوت های امنیتی بخصوص در بعد داخلی بطورنمونه میتوان چنین بر شمرد.

اکثرا عملیات های محاربوی بدون اینکه با سایر قوت ها (امنیت ، پولیس و اردو )کوردینه شود انجام میابد، راز داری در اجرای عملیات ها، زمان اجرا وعملکرد نیرو ها قبل از اغاز ان بدشمن افشا میشود. رهبری این قوت ها از چمبره تنظیم های حاکم در قدرت، زورمندان ، افراد غیر مسلکی و فاقد تجربه هنوز هم رها نشده.
افراد ورزیده متعهد و متعقد به مردم و وطن در راس این قوت ها که روحیه وطنپرستانه و صداقت در وظایف محاربوی داشته باشند در اکثر جزوتام ها قرار نگرفته اگرگرفته هم، در شرایط فعلی کافی نیست. با ید توجه اساسی بمنظور غلبه بالای دشمن بدان صورت گیرد و مطالب عدیده دیگر.
بی جهت نخواهد بود که اگر بطور بسیار مختصر از تجربه جنگ جلال اباد یاد اوری کرد. در انوقت هم برامدن قوت های شوروی وقت عملی شد و نیرو های امنیتی توانستن از وطن بطور مستقلانه دفاع نمایند.

در یک گزارش از منابع خارجی در مورد این جنگ چنین نگاشته شده: «برخلاف انتظار امریکایی و پاکستانی ها دولت افغانستان در بهار 1368 هیچ نشانه از فرو پاشی دران دیده نمیشد.
سفیر امریکا و خانم بی نظیر بوتونخست وزیر پاکستان به کمک اغای حمید گل رئیس استخبارات پاکستان طرحی را برای تصرف افغانستان به همکاری مجاهدین اماده کردند. انها قصد داشتند با تصرف جلال اباد و پیشروی بجانب کابل یک دولت موقت را به قدرت برسانند. اغای حکمتیار را در راس این دولت موقت قرار دهند. به همین منظور نیرو ده هزار نفری از وجود گروه اتحاد اسلامی به رهبری سیاف و حزب اسلامی گلبدین حکمتیاراماده ساخته شد.

در مرحله اول توانستن موفقیت نسبی بدست ارند . در اولین اقدام به شکنجه وازارواذیت اسیران جنگی و مردم محل پرداختند شیوه های خشونت و غیرانسانی انها سبب شد که در مقابل نیرو های دولتی در انسجام ، کوردینه و سوق اداره منضبط جدی تر عمل نمایند»
علاوه از انها فرقه های 11 و18 اردو پاکستان به کمک وهمکاری مستقیم افسران ای ، اس ، ای علیه مادر وطن و خاک مقدس ما در همکاری خاینین داخلی با خشونت عمل نمودند مردم ما را کشتن ، قریه وقصبات را ویران نموده و به اتش کشیدن و در مقابل انها یک تعداد جوانان با احساس،وطنپرست با شور شعف انقلابی به صدای مادر وطن پاسخ گفتن در جبهه جنگ با شهامت و سربلندی اشتراک نمودند و با ریختاندن خون خود از خاک مقدس و وطن عزیز مان دفاع کردند. این در حالی بود که شوروی های وطن ما را ترک گفته بودند ادعا ها چنین بود که بعد از ترک انها یک هفته نیروهای جمهوری دیموکراتیک مقاومت نخواهند نکرد. این مطلب در پروگرامی منظم 24 ساعته نشرات اژانس های بین المللی بطور متداوم پخش میگردید تا روحیه نیروهای که در دفاع از سرزمین مقدس خود قراردارند ، به شکست مواجه گردد.
اما از نظر خانم نسرین کتونا ضعف در این حمله از اینجا بر میخواست: «تمام هفت تنظیم مجاهدین پشاور، عربهای بن لادن، حد اقل هشت گروپ از قوای سرحدّی پاکستان در حمله بر جلال آباد حصه گرفته بودند ولی فاقد یک مرکز قومانده ی واحد بودند و در میان فرماندهان قطعات مختلف شان هم یک هماهنگی وجود نداشت، جنگ جویان یک گروپ از اوامر قوماندان گروپ دیگر اطاعت نمیکرد. خلاصه تاکتیک ها و استراتیژی های شان در هیچ مرحله هماهنگی نداشت. بین قوماندان ها و رهبران سیاسی در پشاور دوام دار برخورد ها و اصطکاک ها صورت میگرفت».
با حفظ تمام تلاش های مزبوحانه نتوانستند که سرزمین ما را اشغال نمایند. روان جان باختگان این جنگ مهینی شاد باشد...

علاوه از اینکه گروه های متجاوزضعف داشتن. از نظرمن فکتور های ذیل دراین پیروزی مستقیمن ذیدخل بود . احساس وطن دوستی ، عشق وعلاقه به وطن ومردم، احساس مسولیت در برابر توده های میلیونی محتاج به صلح وارامش ، سوق و اداره قوت ها توسط افراد مسلکی و کارازموده و متخصصین نظامی با توانمندی شهامت توانستن این نیرو ها را در جهت درست سوق اداره نمایند.
از همه مهمتر گردان انقلابی و پیشتاز رزمندگان حزب دموکراتیک افغانستان در امر پیروزی سهم بسیار برجسته داشت.
این از جمله ده ها راز پیروزی در این جنگ مدهش و خانماسوز در کشور ما بود. در حال حاضر نیز اگر چنین یک روحیه مسوولانه بوجود اید.
پیروزی نیروها ی امنیتی ما در برابر طالب این نیرو دهشت افگن وحشی بدون حضور نیرو های امریکایی حتمی است.
همچنان نباید فراموش کرد که نیرو های انقلابی که در جنگ علیه متعرضین قرار داشتند از عقب جبهه جنگ مطمین بودند که نه تنها ضربه بالای شان وارد نمیشود بلکه تقویه هم میشدند جبهه عقبی یک تکیه گاه مطمین بشمار میرفت.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیروهای امنیتی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   کجا آن رزمنده گان سربکف حزب دموکراتیک خلق افغانستان وکجا این مزدوران اجنبی ، حالا اردو کشور از وطن دوستان و وطن پرستان خالی شده است ، اردو اجیر ساخته است امریکا و اکثریت سربازان و خورد ظابطان صرف بخاطر امرار معاش و قوت ولایموت خود وفامیل های شان از فرط بیکاری و فقر به اردو و پولیس می پیوندند ، اگر یکماه معاش شانرا امریکایی ها نبپردازند ، تمام قطعات را رها کرده و فرارخواهند نمود . درراس نیروهای امنیتی اشخاص مریض ، مفلوک ، بی پا ودست مقررگردیده اند ، پسر کاکای عباس استانکزی ، ریس عمومی امنیت و قلب نظام است ، پس چطور بتوان برضد طالبان این مزدوران بیگانه جنگ کرد؟

>>>   تکرار تاریخ است
وقتی کمک های شوروی قطع شد و ذخایر دولت مصرف شد نظام و در درون آن قوای مسلح از هم پاشید.

حال با قطع کمک های جهانی همان سریال تکرار میشود.

قوای مسلح سالانه ۴ ملیارد دالر مصرف دارد و این از توان ملت و دولت ساخته نیست.

پاکستان باز هم برنده است.
لعنت خدا بر کرسی و غنی و طالب و هیبت الله باد.

>>>   به اولی:
میگوئی کجا آن رزمندگان سربکف ح د خ ا، این نظرت حقیقت است امابعد می گوئی استانکزی ! ، همین استانکزی هم ازهمان سربکفان است که تو نوشتی ،
استانکزی انسان صادق وطندوست وصاحب استعداد است
اما مشکل اصلی اینست که پیش از تقرر استانکزی ریاست امنیت ملی به بخش سکتور خصوصی سپرده شد وبرای 99 سال پنشیر ووردک آنر ا کمپنی خصوصی امنیتی ساخته اند ، از پهره دار دروازه تا روسای مرکزی همه از یک ودو ولایت هستند بهمین دلیل اداره امنیت ناکام است
در وزارت داخله روسای مرکزی حتی پول نان سربازان را میدزدند همان ششصد ملیون افغانی نمونه از دزدی های شان
اداره تفتش امریکائی یا سیگار میگوید 45هزار سرباز خیالی را ازسرجمع اردوی ملی بیرون کشیده اند که تاحال معاش اخذ میکردند
گیلگمش

>>>   پنجهزار میل سلاح اصلی امریکائی را بسم الله خان فروخت ، همان بسم الله خانی که چهل ملیون دالر پول ادویه افسر وعسکر وزارت دفاع را دزدید ، همان بسم الله که قرارداد ساخت پنتاگون کوچک رابه پسر خود بخشید واو هم با استفاده از مواد بی کیفیت تعمیری ساخته که به نوشته سیکار درمقابل زلزله برف وباران مقاومت ندارد ، عهمان بسم الله خانی که در گرماگرم جنگ به کشور دشمن پاکستان سفر کرد وپنج شبانه روز را درانجا خورد وخوابید وقدرت نظامی پاکستانی هارا تماشا میکرد ، همان بسم الله خانی که لوی درستیز بود اما سرحد افغانستان با پاکککستان رانمیدانست کدام نقطه است وبهمین دلیل 16 کیلومتر را می خواست بعه آنها ببخشذ اما افسر پاکستانی کفته بود این خاک شماست ، با اینهم پیشانی بسم الله از شذم عرق نکرد وهمچنان خودرا مستحق بلند ترین چوکی وامتیازات میدانست
گیلگمش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است