هزاره‌ها با غنی آشتی نمی‌کنند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159724 منبع: پرینت

بهتر این بود که عنوان را اینگونه می‌گذاشتند: "قدرت و ضرورت آشتی با هزاره‌ها". متاسفانه ذهنیتی در دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری وجود دارد که به صورت تاریخی در کشاکش میان مرکز قدرت سیاسی کشور(ارگ) و جامعه هزاره، هزاره‌ها را مقصر می‌پندارد.

متاسفانه آقای دانش به عنوان نماینده هزاره‌ها در قدرت از این ذهنیت نمایندگی و آن را ترویج می‌کند. باری وی در سفری به ولایت هرات، در نبشته‌ای هزاره‌ها را به گونه‌ای در کشاکش میان ارگ و خودشان مقصر برشمرده و آنان را به آشتی با قدرت فراخوانده بود.
وی در نوشته‌ای با عنوان "حرف و حدیث ویژه"، با متهم کردن هزاره‌ها به "انزواگرایی و مرکزگریزی"، نوشته بود که "سال ها بلکه قرن ها انزوا و مرکزگریزی را خود بر خود تحمیل کردیم و بر گرد خود حصار کشیدیم." او در ادامه نوشته بود "همان طور که هزاره جات در حصار طبیعی و جغرافیایی قرار دارد، ما از نگاه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی هم خود را در حصار قرار دادیم."

اینکه مبارزه تاریخی جامعه هزاره در برابر تبعیض، تحریم، ستم و قتل عام حکومتی به آشتی‌ناپذیری با قدرت تفسیر شود از یک ذهن بیمار و ناآشنا با فکت‌های تاریخی و یا یک سیاستمدار مغالطه‌گر و تحریف‌ساز بر می‌آید.

حضور گسترده هزاره‌ها در انتخابات‌های مختلف چه به عنوان نامزد و چه به عنوان رای دهنده در هجده سال گذشته نه تنها نشاندهنده آشتی آنان با قدرت و سیاست بلکه علاقمندی شان به روندها و ارزش‌های دموکراتیک نیز است. هزاره‌ها به عنوان یک گروه اجتماعی تعیین‌کننده همواره به عنوان حامی نظام و دموکراسی ظاهر شده‌اند. اینکه در طول هجده سال حتی یک هزاره انتحاری را نمی‌توان نشان داد، درحالیکه هیچ قریه هزاره‌نشین نیست که چند جوان را برای دفاع از نظام و ارزش‌های مردمسالاری در نبرد با تروریزم، قربانی نداده باشد، به معنای آشتی مردم ما با قدرت است.

تردیدی وجود ندارد که جامعه هزاره با غنی و حلقه فاشیست اطراف او که ارمغانی جز تحریم و تبعیض برای هزاره‌ها نداشته‌اند، قهر هستند. جامعه هزاره با حاکمی که آنان را از بدنه نظام پاکسازی و تمام جنرالان‌اش را خانه‌نشین کند، نمی‌تواند آشتی کند. هزاره‌ها با حکومتی که راه کسب علم و دانش را با سهمیه‌بندی کانکور به روی جوانان شان سد نماید، قهر هستند. جامعه هزاره با حکومتی که مطالبات مدنی شان را با گلوله پاسخ دهد، آشتی نمی‌کند. هزاره‌ها با حاکمی که دست دزدان هم‌تبارش را برای چپاول ثروت ملی بازگذاشته و پاکترین وزیر کابینه‌اش را به جرم هزاره بودن محاکمه و به زندان افکند، آشتی نمی‌کند. هزاره‌ها با حکومتی که در برابر حملات تروریستی به تجمعات مدنی، کلپ‌ها، کورس‌ها، مدارس، مساجد و خانه‌های شان تماشاگر و نظاره کننده و متهم باشد، آشتی نمی‌کند. هزاره‌ها با حکومتی که سود آن برای جامعه هزاره تنها یک دفتر و یک کندک مشاور باشد اما در عوض راه تنفس را بر مردم ما ببندد، آشتی نمی‌کند.

عنوان واقعی این مراسم که توسط دوستان بامیانی طرفدار تیم انتخاباتی تابوت‌ساز، برگزار می‌شود، این است: "هزاره‌ها و ضرورت آشتی با غنی". این ضرورت اما ضرورت اجتماعی نیست، ضرورت تیمی و فردی است. ضرورت هزاره‌ها اما ایستادگی در برابر تبعیض، ستم، استبداد و خفقان است. هزاره‌ها با غنی آشتی نمی‌کنند.

محمد امین جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به هموطنان عزیزم!
چنانچه شاهد هستید ماشما در کمپاین وآستانه انتخابات قرارداریم بنده بازدید وسیاحت که ازولایت بامیان باستان داشتم درکنارجاده شان به غیر از عکس های تبلیغاتی محمد اشرف غنی از دیگر کاندیدان که حتی از تبار خودشان بودنبود متاسفانه چه گونه انتظارتغیرنظام وتحریم رای دادند به محمد اشرف غنی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   بامیانی ها بیش از این درک ندارد و نمی توانند بفهمند. این بامیان و همان خانم سرابی این بامیان و زهیر سکولار این بامیان و بت های تاریخی این بامیان و اشرف غنی این بامیان و سرگردانی همیشگی تا مردم این سامان بیدار نشوند وضعیت هم چنان فدای خواسته های دیگران می شود.

>>>   هزاره ها از صبح تا شام می نالند، که بالای شان ظلم و تبعض می شود. این نالیدن و شکایت کردن به فرهنگ هزارگی تبدیل شده است. کسی به آن گوش نمیدهد چون اعتبار خود را از دست داده است.

>>>   دانش هزاره متفكر است ، عقل دارد، ميداند كه اين قدرت فعلي هزاره ها يك لطف خداوندي است و از آن بايد استفاده نمود، ولي از كبر هزاره هاي ايران پرور بزودي با آمدن طالب بيخدا همه اين نعمات را از دست ميدهند، و آنگاه نه هزاره و نه تاجك و نه ازبك در قدرت جاي ميداشته باشند، حتي در خانه هاي خود هم در خطر خواهند بود.

>>>   برادرها هزاره ما همیشه نالش دارند و از همه مینالند در کرزی نالشت شان تا اسمان ها رسیده بود در حالیکه در تناسب به تعداد خود اشخاص وافرادی زیادی را در دستگاه دولتی کابل جا داده اند واین سیاست نالشت ها باعث. شده در بخش های بزرگی دولتی جا داده شود سخن گوی غنی هزاره و. معاون اول و. دوم هزاره یعنی کار های معاون اول را هم معاون دوم به عهده دارد ریاست شورای صلع از برادران هزاره معاون عبدالله عبدالله هزاره و. مانند این اشخاص و. افراد در دستگاه دولتی کابل هزاران برادر هزاره ما مشغول سیاست بازی است و. هنوز هم مینالند ،برادر های هزاره مان قهر نشود در تمام ایران در یک دستگاه دولتی یک اهل سنت جا ندارد و همیشه اهل سنت در ایران بنام ضد. انقلاب و ضد شعیه به زندان ها انداخته وتحقیر میشوند و در تمام شهر تهران یک مسجد اهل سنت وجود ندارد که حتی آنها بتوانند مراسم مذهبی خود را به شیوه اهل سنت انجام دهد حالا برادرهای اهل هزاره و شعیه ما بگوید که تعبیض که دارد و کی تبعیض آمیز عمل میکند و امید این همه شکوه و شکایت را کم سازید فکر کنم این سیاست تان عمل درست نیست
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است