سیاست جنگ است با ابزارهای دیگر
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۱    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159734 منبع: پرینت

حرفی با دوستان من که از اشرف غنی حمایت میکنند:
"سیاست جنگ است با ابزارهای دیگر"
اگر پروسه صلح تحقق یابد پایان اشرف غنی است. اگر جنگ ادامه یابد او توانایی پیروزی را ندارد. راپور سازمان ملل که حالا نیروهای امنتی شما و امریکا بیشتراز طالبان مردم ملکی را میکشند ممکن در افغانستان اهمیتی نداشته باشد، فرهنگ "شهید پروری" را ارزش داده اید ولی در سطح بین المللی صدمه شدیدی به اعتبار شما زده. بدون حمایت امریکا که مصمم است با طالبان کنار آیند، حکومت کنونی دو یا سه ماه بیشترعمر نمیکند.

طالبان حرف آخر را در دوحه میزنند. ترامپ که هیچگاه حامی حضور امریکا در افغانستان نبود نیاز دارد که قبل از نوامبر سال آینده به خروج سربازان اش شروع کند، انتخاب مجددش تا حدی به آن نیاز دارد. پاکستان که برایتان یک عذری بود دوباره به متحد استراتیژیک امریکا مبدل شده. ماجراجویی ناراندرا مودی ناسیونالیست افراطی و مذهبی در کشمیر شما را نجات نمیدهد.

طالبان با یک هیات افغانی مذاکره خواهند کرد ولی با حکومت کابل مذاکره نمیکنند. اگر چنین مذاکره ای بعد از توافق میان امریکا و طالبان صورت بگیرد ( و معجزه هم شود و با حکومر مذاکره کنند)، یک آدم بی اطلاع هم میداند که تشکیل یک حکومت موقت یا انتقالی حتمی است. مطمئن باشید که تیم "دولت ساز" کمترین شانس دارد که سهمی در این مرحله بازی کند. تیم های دیگر، بخصوص تیم حامد کرزی شانس بیشتر دارند.

میدانم و در علوم سیاس یک واقعیت است که انسانها بقدرت خوی میگیرند و حتا "قدرت آدم را فاسد میسازد"، گذشتن از قدرت کار آسانی نیست. ولی شخصیتهای بزرگ، مردمی، میهن پرست در مواقع حاد است که خود را عیان میسازند.

تا دیر نشده (مطمئن نیستم که دیر نشده) به این بازی مسخره آمیز انتخابات پایان ببخشید. انرژی و سرمایه مالی ملت را در راه تشکیل یک جبهه بزرگ متحد و ملی که توانایی مذاکره و حفظ برخی از دست آوردهای ۱۸ سال اخیر را داشته باشد، سوق بدهید. برای یکبارهم که شده از دنباله روی بپرهیزید و ابتکار را بدست بگیرید.
بعظی ها هم قدرت را از دست میدهند و هم نیکنامی را،
بعضی ها اگر قدرت را از دست بدهند نیکنامی را حفظ میکنند،
فقط این دومی ها ممکن است دو باره به کمک مردم بقدرت برسند.

این هم یک اصل دموکراسی و حکومتداری خوب است که از آن در تئوری حرف میزنید. جنگ را باخته اید، سیاست کنید و صلح را ببرید.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   پاکزاد صاحب
سیاست جنگ نیست، بلکه "جنگ ادامه سیاست است با ابزار های دیگر - کارل وان کلاسویتز".
احمدی ع

>>>   ان شاالله که سگ مری شروع شده و کم کم گلم سگها از فغانستان جم میشود شاید دوباره مردم به آرامش برسند اما خدا کند که این سگ مری ادامه پیداکند خداوند سر مردم افغانستان یک رحم و روشنی کند..م ا

>>>   عالی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است