گفتگوها در قطر ادامه خواهد یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۲    ۱۳۹۸/۵/۱۹ کد خبر: 159741 منبع: پرینت

ملا خیرالله خیرخواه، عضو دفتر طالبان در قطر می‌گوید که احتمال دارد گفتگوهای این گروه با نمایندگان امریکا پس از عید قربان نیز ادامه یابد.
به گزارش طلوع، این عضو گروه طالبان، می‌افزاید که ممکن است زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح که رهبری هیات امریکا را در گفتگو با طالبان به عهده دارد، پس از عید (یک‌شنبۀ هفتۀ پیش‌رو) به دوحه برگردد و در حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان طالبان و امریکا امضا شود.

ملاخیراالله خیرخواه در این باره بیان داشت: «پس از آن در حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و نمایندگان کشورهای همسایه، توافق صلح میان طالبان و امریکا امضا خواهد شد و پس از آن روی موارد دیگر چون آغاز مذاکرات میان افغانان بحث خواهد شد.»

زلمی خلیلزاد، چهار روز پیش، پس از گفتگو با طالبان در قطر به هند رفت و از آنجا به ناروی رفته‌است.
او در دیدارش با وزیرخارجۀ ناروی گفته است که ناروی همچون یک کشور پیشتاز تسهیل کننده در گفتگوهای صلح، نقش بازی کرده می‌تواند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که آقای خلیلزاد در تلاش تمامی طرف‌ها را روی میز گفتگو بکشاند.
مورگان اورتگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:«خلیلزاد و افراد دیگری ما می‌کوشند تمامی طرف‌ها را روی میز بیاورند. ما زمان زیادی را برای توجه روی مذاکرات با طالبان سپری می‌کنیم و به همان اندازه بگونۀ فوق‌العاده بر گفتگوها میان افغانان نیز توجه کرده‌ایم.»

همزمان با این، هیاتی از گروه طالبان از دفتر قطر، به اندونیزیا و سپس به ازبیکستان رفتند.
از سویی هم، خبرگزاری قطر می‌گوید که امیر این کشور در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور ترامپ، دربارۀ گفتگوهای امریکا و طالبان در دوحه، بحث کرده‌‌است.

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید که حتی پس از توافق صلح با طالبان نیز به حضور نظامی ناتو در افغانستان ممکن است نیاز باشد: «ما تنها زمانی در افغانستان خواهیم ماند که دعوت شویم. حداقل یک احتمال برای این وجود دارد، زیرا من فکر می‌کنم حتا اگر یک توافق میان طالبان و امریکا با پشتیبانی هم‌پیمانان ناتو به دست آید، گروه‌های هراس‌افگن دیگر چون القاعده و داعش در افغانستان خواهند بود و یک نیاز برای جنگ با این گروه‌ها است.»

در حالی‌که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان خواست اصلی طالبان است، اما نشریه فارین پالسی در یک مقالۀ تازه گزارش داده‌است که واحدهای استخبارات نظامی «سی‌آی‌ای» حتی پس از یک توافق صلح با طالبان نیز در افغانستان حضور نیرومند خواهند داشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   اگر امریکا در مدت دو سال از افغا ن ستان بیرون شود از این معلو م می شود که امریکا با طالب یکی است و می خو اهد حضور لف خود را به بها نه های در انجا بماند شما شاید حا ل بو دید که قوای شوروی در خدود دو هفته همه قوای خود را از افغا نستان بیرون کرد اگر امریکا بگوید که ما دور هستیم باید در حدود یک ماه بیرون کند در غیر ان این یک بازیچه طفلا نه است

>>>   هرچه رهبران سیاسی ونظامی پاکستان بخواهد همان میشود !
پاکستانی ها روسهارا شکست دادند حالا امریکاراهم سرجایش نشاندند مدیریت وسازماندهی از آی اسآی خون ازافغان های جاهل وطنفروش ،
درافغانستان دو سلاح خیلی موثر است:
ریش وپول مخصوصا کلدار ،
این دوسلاح پاکستانی بی 52 ومادر بم هارا هم شکست داد ، اگر ترامپ بر استی ده ملیون نفرا درینجا بکشد بازهم اگر همین آی اسآی وهمین حـــــــــــهــــل مردم ماباشد جنگ ختم نمیشود
ر

>>>   Dashty
عید سعید قربان را خدمت جلالتمآب محترم محمد اشرفی غنی رییس جمهور و فضیلتمآب عبدالله عبدالله رییس اجرائیه، تبریک عرض می کنم. اگر فکر کردید، چنین می نویسم اشتباه است.
در واقع فردا به انترنت دسترسی نخواهم داشت و خواستم پیشاپیش فرارسیدن ایام خجستهٔ عید قربان را به همهٔ وطنداران مبارک باد بگویم.

اما در مورد این دو عالیجناب!؟
تا دروغ بیابند، راست نمی گویند.

در روز های اخیر اخباری در شبکه های اجتماعی پخش شد که گویا خلیلزاد، نسخهٔ توافقنامه ای که قرار است با طالبان عقد کند را در اختیار اشرف غنی و عبدالله عبدالله گذاشته است. نزدیکان داکتر عبدالله در این مورد تبصره نکردند؛ اما اطرافیان داکتر اشرف غنی، به رد این خبر پرداختند؛ در حالی که حقیقت چیز دیگریست.
خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل(دو هفته پیش) آن متن را به این دو داده است تا بخوانند و اگر نظر و پیشنهادی دارند، مطرح کنند. آن متن چند بار میان ارگ و سپیدار رفت و برگشت کرده و بالاخره با درج نظریات دو طرف دوباره تسلیم خلیلزاد شده است.
حالا اگر خلیلزاد به عنوان نمایندهٔ‌ایالات متحده نخواسته است مردم افغانستان از جزئیات این قرار داد آگاه شوند، شاید بتوان توجیه کرد؛ اما رهبران حکومت، آنهم در حالی که مردم به شدت نگران وضعیت هستند، چرا نمی خواهند جزئیات را در اختیار مردم شان قرار دهند؟ مگر غیر از این است که به مردم دروغ می گویند و به فریب آنها می پردازند؟

>>>   طالب ها باید کوشش کند که در نظام آینده سهم بگرند بگرند زیرا در طول ۵ سال غ جوانان را بیکار و زنان و دختران را برای عیاشی در دفتر ها با معاش زیاد جذب نموده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است