خروج آمریکا و حضور طالبان راه بازسازی افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۳    ۱۳۹۸/۵/۱۹ کد خبر: 159745 منبع: پرینت

آمریکا از مدتها پیش بدنبال فریب افغانستان بوده است، آنها باید از این کشور بروند تا آتش‌بس برقرار شود، بازسازی بدون خروج نظامی و حضور طالبان در سیاست امکانپذیر نیست.
به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد که به آمریکا اعتمادی ندارم، با حضور آنها در 18 سال گذشته مردم تلفات بسیاری را متحمل شدند و جنگ در حضور آنها تقویت شده است.

وی افزود: گروه تروریستی داعش در دوران حضور نیروهای خارجی در افغانستان ریشه دوانده است و در عین حال آمریکا از حمله به مخفی‌گاه تروریست‌ها در پاکستان خودداری کرده است.
وی به روزنامه «لیبراسیون» فرانسه با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ گفت که چگونه می‌توان به کشوری اعماد کرد که راجع به نابودی شما می‌اندیشد؟ آمریکا باید بطور کامل افغانستان را ترک کند و فقط حضور دیپلماتیک داشته باشد.

کرزی ادامه داد که خروج نظامیان خارجی تنها خواست طالبان نیست بلکه همه افغان‌ها چنین خواسته‌ای را دارند زیرا این موضوع به نفع افغانستان است. اگر مداخله خارجی وجود نداشته باشد، گروه طالبان نیز می‌تواند با دیگران در صلح زندگی کند.
رییس جمهور سابق افغانستان درباره توافق صلح افغانستان نیز گفت که ما به قدرت‌های منطقه‌ای مانند چین، روسیه، هند و همسایه‌ای مانند ایران احتیاج داریم تا خروج آمریکا سبب بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه نشود.

در عین حال، حکومت انتقالی راه حل افغانستان نیست، به اشرف غنی و عبدالله نیز گفته بودم که نیازی به تغییر حکومت وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به مشارکت مردم نیز در صلح افغانستان گفت که می‌توان مانند کنفرانس بن و لویه جرگه برگزار کرد تا امکان توافق با جامعه جهانی مهیا شود.
پیش از این نیز حامد کرزی تاکید کرده بود که صلح نسبت به انتخابات در افغانستان اولویت دارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
طالبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   خروج امریکا دخول داغش است ،پاکستان هیچ وقت نمی گذارد افغانستان اباد وآرام گردد حتی اگر غلام حلقه بگوش شان حقانی ها در راس قدرت قرار بگیرند

>>>   متفکر دوم غنی ، جمهوری اسلامی می خواهد .
قصاب کابل گلبدین ، حکومت اسلامی می خواهد .
طالبچه ها ، امارت ناب اسلامی می خواهند .
پ . ن : نفرین بر ما ملت بی خبر و غافل که تا هنوز نمی دانستیم در کشور جمهوری " کافرستان " زنده گی داشتیم .
یارب هوشیار مان کن ، تا دیگر فریب ماسک پوشان اسلام را نخوریم .
استالفی

>>>   Dashty
عید سعید قربان را خدمت جلالتمآب محترم محمد اشرفی غنی رییس جمهور و فضیلتمآب عبدالله عبدالله رییس اجرائیه، تبریک عرض می کنم. اگر فکر کردید، چنین می نویسم اشتباه است.
در واقع فردا به انترنت دسترسی نخواهم داشت و خواستم پیشاپیش فرارسیدن ایام خجستهٔ عید قربان را به همهٔ وطنداران مبارک باد بگویم.

اما در مورد این دو عالیجناب!؟
تا دروغ بیابند، راست نمی گویند.

در روز های اخیر اخباری در شبکه های اجتماعی پخش شد که گویا خلیلزاد، نسخهٔ توافقنامه ای که قرار است با طالبان عقد کند را در اختیار اشرف غنی و عبدالله عبدالله گذاشته است. نزدیکان داکتر عبدالله در این مورد تبصره نکردند؛ اما اطرافیان داکتر اشرف غنی، به رد این خبر پرداختند؛ در حالی که حقیقت چیز دیگریست.
خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل(دو هفته پیش) آن متن را به این دو داده است تا بخوانند و اگر نظر و پیشنهادی دارند، مطرح کنند. آن متن چند بار میان ارگ و سپیدار رفت و برگشت کرده و بالاخره با درج نظریات دو طرف دوباره تسلیم خلیلزاد شده است.
حالا اگر خلیلزاد به عنوان نمایندهٔ‌ایالات متحده نخواسته است مردم افغانستان از جزئیات این قرار داد آگاه شوند، شاید بتوان توجیه کرد؛ اما رهبران حکومت، آنهم در حالی که مردم به شدت نگران وضعیت هستند، چرا نمی خواهند جزئیات را در اختیار مردم شان قرار دهند؟ مگر غیر از این است که به مردم دروغ می گویند و به فریب آنها می پردازند؟

>>>   كرزي درك كرده كه اينبار نه تقلب جاي را ميگيرد و نه امريكا به داد كرزي و غني ميرسد اينبار عبدالله برنده صد در صد انتخابات است و كرزي و غني باييد جواب دزدي ها و چور و چپاول شان را بدهند بنابرين كرزي وارخطا شده به هزيان گويي شروع نموده. باوجود كه هيچ كاره نيست خود را بزرگ معرفي ميكند و از جانب مردم گپ ميزند در حاليكه مردم كرزي را همدست طالب و خيانت كننده به كشور ميدانند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است