محمد محقق؛ بازیگر خبرساز و موج آفرین
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۰    ۱۳۹۸/۵/۱۹ کد خبر: 159753 منبع: پرینت

بشتر از دو دهه قبل که شهید وحدت‌ملی کشور استاد‌ مزاری به شهادت رسید نیز؛ عده ای‌کار حزب وحدت و محمدمحقق را دشوار و بعضا مختومه می پنداشتند. آنروزها در مراسم "وداع با پیکر خونین شهید مزاری" و امادگی ها برای تشییع پرشکوه پیکر مزاری شهید مردم هزاره از هرگوشه و کنار شمال کشور، دسته‌دسته به مزار شریف میامدند و ضمن عرض تسلیت به مسوولین حزب وحدت با پیکر مزاری‌ شهید نیز وداع و تجدید میثاق می نمودند.

چنین به نظر می رسید که دگر موج‌ دریای پرتلاطم اردوی سیاسی مزاری شهید، خفته است و کاملا به خموشی گراییده است. اما محمد محقق و یاران همراه و مبارزش از میان طوفانی از بلایا و گردبادی از حوادث کمرشکن چنان مردی از جنس فولاد قد برافراشت و درفش افتاده ی مزاری بزرگ را بار دیگر برفراز اسمان سیاست کشور و زندگی سیاسی مردمش به اهتزار درآورد و به مردمش امید دوباره بخشید و دشمنان اسلام و مردمش را مایوس و سرخورده ساختند.

بر اثر رشادت و فداکاری وی و یاران همدل و همراهش حزب وحدت بار دگر سروسامانی به خود گرفت و محقق و یارانش با خودگذری تمام "استاد محمد کریم خلیلی" را به عنوان جانشین رهبر شهید انتخاب و مورد حمایت همه جانبه خود قرار داد و تا پای جان و تجدید سازمان برعهدش‌ استوار ماند و در نتیجه درخت وحدت بار دگر به برگ‌ و بار‌ نشست و ریشه دوانید و به ثمر نشست.!

باری! محمدمحقق؛ نماد واضحی از جهاد و مجاهدت رهایی بخش ملت ما علیه اشغالگری و تندیس مقاومت مردم ما علیه افراطیت، مبشر فعال و تکیه گاه نوید بخش برای جامعه شیعه و هزاره در روزهای دشوار بوده‌ است/ و می باشد.

در دوره دموکراسی نیز همانا؛ این محمدمحقق بوده است که با ایجاد موج های پرهیجان برتب و تاب و شور و نشاط انتخابات افزوده و تسهیل کننده ای زمینه ای بهینه برای تمرین و مشق دموکراسی گردیده و نقش بارز و برجسته ای را در رشد، شگوفایی و اعتلای فرهنگ مشارکت و مبارزه نرم در کشور‌ ایفا نموده و موج های متلاطمی را ‌در دریای راکد‌ و ساکت سیاست کشور ایجاد کرده است.!

بی هیج مبالغه و مجامله ای در تمامی انتخابات های پارلمانی‌ و ریاست جمهوری همواره محمد محقق یکی از طرف های‌اصلی، محوری و بازیگر فعال و تعیین کننده‌ وضعیت بوده است که نامش لرزه‌ بر رقیبان افگنده و حضورش در تیمی؛ بشارت دهنده پیروزی برای‌ همراهان و هم قطاران بوده است. اینک؛ نیز باپدید امدن یک "سلسله نزاکت ها و چالش ها در تکت صلح و اعتدال"، تمامی چشم ها به محمد‌ محقق دوخته شده است که به قول شاعر: اگر آنی کند نازی فرو ریزند قالبها!!

برکسی پوشیده نیست که همانگونه که‌ ورود و حضور "محقق" موازنه را به نفع تغییر می دهد، خروج وی از تیمی نیز می تواند به همان پیمانه ویرانگر و تباه کننده به شمار‌ اید. سردارسربلندی که مومنانه و خردمندانه؛ با ایمان راسخ به خدا وارادت خالص به مردم پای به عرصه کار و پیکار می نهد و در حد توان و امکان؛ از تمامی کوشش ها برای وصول به نتیجه، بهره می گیرد در هر شرایطی، پیروز میدان بوده و ارامش خاطر را به همراه‌ خود دارد: "ولایخافون فی الله لومه لائم ط"!.

در پایان باید‌ گفت: محقق‌شور انگیز ترین بازیگر مواج دریای سیاست و رقابت های‌ مدنی و سیاسی کشور است که موقف سیاسی وی همواره‌اثرگذار، کمتر قابل پیش بینی و در کل تعیین کننده و در عین حال برای رقیبان چالش برانگیز بوده است/ و خواهد بود.

محمد عیسی رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   راست گفتی ،
محقق هم خلقی پرچمی است هم مجاهد عهم تکنو کرات هم ملا ،
آدم معقولی است با هرکس گذاره میکند اما اندیشه اش را هم رها یا فدانمیکند
وهم بقول شما ازره ها محقق دراموراداری وسیاسی تقیه هم نمیکند آنچنان که خلیلی میکند

>>>   عیسی جان رحیمی چرا مزاری را شهید میگویید؟ او را که طالبان مثله کردند گوشش را بریدند ... بی عزتش کردند دستانش را از پشت بستند ... مزاری یک مریض روانی ای بیش نبود .... گروه او همه دیوانه و سادیست بودند .... او آدمکش بود از کشتن انسان لذت می برد ... افرادش به عزت مردم تجاوز کردند .. افرادش بیگناهی را به جرم پشتون بودن وادار کردند مدفوع خود را بخورد!! پستان زنان برا بریدند ... ولادت زنان را مشاهده کردند ... و برای اولین بار در تاریخ بشریت عبارتی را به نام "رقص مرده" در ادبیات علاوه کردند. مزاری کثیف با گلبدین یکی شد و در جنایاتش شریک شد. گلبدین هم در هنگام فرار از چهار آسیاب حتی اطلاع اندکی هم به متحد نزدیکش یعنی مزاری نداد!! وجه مشترک گلبدین و مزاری دشمنی و عقده های حقارت شان در مقابل مسعود بود. با سیاست های خویش مزاری توان نظامی هزاره به باد داد. تعدا زیادی از جوانان سلحشور و جنگجویان عدالت خواه هزاره در اثر اشتباهات استراتیژیک ، خطا های محاسباتی یک روح مریض و انسان سادیست مثل مزاری ته خاک رفتند. مزاری متحدین طبیعی خود را رها کرد و به دست به دامن جنایتکار تاریخ افغانستان (گلب الدین) زد تا از مسعود زهر چشم بگیرد. پیام های دوستی و حسن نیت مسعود را همیشه با بی تفاوتی جواب داد. مزاری در نهایت به دشمن هزاره ها (طالب) پناه برد و دیدیم که طالب با او چه کرد. کافیست تا یکبار عکس های بی عزت شدن مزاری را توسط طالبان در انترنت جستجو کنید شما خواهید. قضیه برای تان روشن خواهد شد. روزی که مزاری کثیف با لباس مبدل (زنانه) از غرب کابل به طرف چهار آسیاب گریخت تا به طالبان پناه ببرد و بعدش خبر دستگیری اش توسط طالبان نشر شد، یکی از روز های خوش برای شهر وندان کابل بود. ما مردم عادی کابل از مزاری زخم های زیادی خورده ایم، دیگران هم در پشت مصایب کابل بودند اما مزاری و گلبدین از کشتن و خرابی لذت می بردند و آن همه جنایات را با شوق انجام می دادند. باری به مسموم کردن مواد غذایی شروع کردندو شهر وند عادی کابل از خوردن میوه جات و ترکاری هم ترس داشتند. طالب کثیف اگر یک کار خوب در طول حیات سیاسی اش انجام داده باشد آن هم مجازات جنایتکار مزاری است. برای خوانندگان چنین ذهنیتی پیدا نشود که نویسنده این سطور خدای نخواسته ضد هزار است. به هیچ وجه... یکی از قهرمانان زندگی ام عبدالخالق هزاره است. همو که تیر عدالتش کله پوک جبار تاریخ افغانستان را نشانه گرفت! او که از خود گذشت اما به شکل سمبولیک انتقام ملتی را از یک فرد جبار و خاندان متکبر و مغرور گرفت. برای من هزاره با عبدالخالق تعریف میشود نه با مزاری. بدون شک مزاری مرض میدانست و اما مداوا نمی دانست.

>>>   محقق بازیگر نی بازنگر است
قاسانی

>>>   محقق یک آدم زنباره، عیاش و پول اندوز است ، کار بکار ملت و کشور ندارد.
شمس تمنا

>>>   مزاری و عملکرد اش باید درس تاریخی باشد به طیف سیاسی بعد خودش

>>>   زنده وجاوید باد خالق هزاره وروحش شاد .زیرا ملتی را از یک میکروب نجات داد .

>>>   اتی باقیر دیگه برای هزاره ها مرده است .

>>>   گاه در آغوش اين، گاه در آغوش آن
دل شده از دست من، تنگ به بَر ديگران
به این نوع انسانها که نه ثبات شخصیتی دارند و نه ثبات سیاسی، در زبان عامه روسپی سیاسی میگویند.

>>>   آقای عیسی رحیمی یک چاپلوس تمام برای محقق و تیم آن است.

>>>   این عیسی نان اش از موزه پاکی محقق در میاد، هر روز چرندیات اورا تحت مجموعه سخنرانی ها و این مزخرفات چاپ می کند. درحالیکه محقق یک احمق سیاسی بوده که حتا حرف عادیش رو هم بلد نیست به درستی و شیوایی بیان کند، مصاحبه هاش رو ببینید ملال آور است.

>>>   محقق مایه ابرو ریزی مردمهزاره است.

>>>   ای مردم!
من منحیث مامور خدمتگار به ولسوالی چارکینت قریه محقق رفتم! اما متاسفانه که همان یک اطاق پدر اش را هم اباد نکرده تا یک مهمان مامور به ان چناه ببرد!
اما مردم چارکنت جانانه مردم بودند!
به چارکنت خدمت نکرد ّس افغانکینت خو محال است!

>>>   Ariaie
حرفى كه ما هميشه تاكيد كرده ايم. فرزندان تان را فداى اجنداى ناپاك قبيله نسازيد. اين جنگ ميهنى نيست. جنگ ميهنى مقاومت بود وممكن باز تكرار شود. خون خود را در راه تحكيم و يا اختلاف نظر قبيله نريزانيد
فريب شعار هاى ناسيونالستى مكاران قدرت و مزدوران فرا قومى انها را نخوريد. اگر فردا جاى انها در قدرت معلوم شود با طالب مشكل نخواهند داشت.

>>>   حیف نام محمد و عیسی بر تو مردک چاپلوس؛ شعری را که در وصف محقق جنایت‌پیشه به کار بردی معمولاً در مورد خداوند متعال به کار می‌برند. البته از شما جماعت افراطی که از مزاری پیامبر ساختید چیزی بیش از این انتظار نمی‌رود.

>>>   این بی .....و بی اصل و نسب و گمنامی که به شهید مزاری فحش داده است در حقیقت به تمام هزاره و تاریخ عدالتخواهی کشور توهین کرده است.
و همین که اسم خود را هم پای نوشته نیاورده نشان می دهد یا کدام جاسوس و مامور است و یا کدام شخص بز دل و ترسو.
برو تاریخ بخوان که شهید مزاری اولین کسی است که دوست دوستی به سوی برادران تاجیک دراز کرد و بر اساس ان پیمان جبل السراج شکل گرفت ولی متاسفانه مسعود شهید نمی دانم روی چه دلایلی به این پیمان پشت کرد. دکتر پدرام در یکی از نوشته هایش این کار مسعود را اشتباه بزرگ وی می شمارد.
هزاره و تاجیک اگر می خواهد در برابر فاشیست قبیله گرا اتحاد دوامدار و بلند مدّت داشته باشد لازم است حوادث دهه هفتاد به انگیزه عبرت آموزی( نه تنش زایی) مرور گردد و کوتاهی و قصور از جانب هر که بوده پذیرفته شود.
درکی که مرحوم شهید مسعود در اواخر عمرش از چگونگی روابط میان تاجیک و هزاره داشت بسیار متفاوت بود با درک وی پس از پیروزی مجاهدین ولی دوستان و پیروان مسعود، بیشتر پیرو مسعود کابل است تا مسعود تخار.
در مجموع در افعانستان معاصر اگر انصاف باشد هیچ کسی چون شهید مزاری میراث سیاسی روشن از خود به یادگار نگذاشته است.چند خواست محوری او( رسمیت مذهب شیعه در کنار مذهب حنفی،اصلاح ساختار اداری، و مشارکت در تصمیم گیری به اندازه نفوس، گردن نهادن به انتخابات به عنوان روش مسالمت آمیز انتقال قدرت، آموزه های بسیار انسانی و اسلامی است.
هر چه زمان بگذرد نسل آگاه آینده به شهید مزاری و ایده های وی احترام خواهد کرد کما اینکه سخن دکتر پدرام در بیشتر سخنرانی ها متاثر از دیدگاه سیاسی شهید مزاری است.در این میان چند نفر اگر هم به وی فحش دهد چه باک؟
این کار بیشتر نشانگر قدرت جاذبه و دافعه آن شخصیت تاریخ ساز است که دوست و دشمن را به کمند مهر و کین خویش اسیر کرده و کسی در برابر شخصیت وی نمی تواند بی تفاوت بماند.
حبیب الله فهیمی

>>>   رحیمی خان عمل کرد 40 ساله ی اقای محقق در تمامی حوزه ها بیانگرجوهره وشخصیت ایشان است درزمان اشغال وطن توسط روسها تمام عمرش در جنگهای داخلی سپریشد با تبانی با جیره خوار روسها دوستم تنها سنگر دار جهاد محمد امین اختری در ولا یت سرپل مگر به شهادت نرساند سید مبا رز مصباحرا کی بشهادت رساندمگر عوا مل ایشان نبودند مگر تا هنوز حمایت نمی شود مگر در در بلخ با سواد از بچه ایشان ادم نبود راهی پا رلمان شود

>>>   ذلت وخواری برتو ونسلهای آینده توباد که آفتاب عدالت خواهی برادری وبرابری را بابه مزاری شهید راندیدی وفریا بلندورسای انسانی وانساندوستی اورا حتی ازگلوی به ناحق بریده اونشنیدی وبه خود نیامدی تو الحق نادان تروکوردل تر از لشکریان یزیدی هستی شهادت بابه مزاری مثل شهادت مولایش حسین ع دردشت کربلا بود. همه آگاهان میدانند مسعود توسط این چهارعامل راجع به بابه مزاری دچار اشتباه وخطای استرتژیک شد 1-غروربیش ازحد خودش فریب خوردن توسط شخصی بنام علی آغا جاوید که هنوزم برعلیه رهبرشهید کتاب مینویسد وب میگوید دوشخص دیگر که خاک به چشم مسعود زدند ا. و. م که زنده نیستند.

>>>   این مجقق شناس چاپلوس با این گونه نوشته ها همیشه از کاه گوه می سازد اگر قیامتی در کار باشد این قلم به دستان مزدرو رسوایی دو جهان را خواهد داشت. رحیمی چاپلوس یادت رفته که بعد از شهادت شهید مصباح از ترس کشته شدن فرار را بر قرار ترجیح دادی مدت ها گمنام در پس کوچه های قم زندگی کردی پس از توبه به دربار فرعون مزار دوباره نانت حواله شد. این محقق برای تو پهلوان است برای دیگران حیف نان است. همیشه به مردم خیانت کرده اید و باز هم خیانت می کنید. یادت باشه که کجا نان خوردی و کجا نمک خوردی و بارها نمکدان شکستی
بازی روزگارت مسخت کرده است.
یا حق

>>>   محقق در بدی و قتل و غارت همیشه خبرساز و موج آفرین بوده است و محمد عیسی نیز کتابت کرده است. حیف پول بیت المال که صرف امثال شما شده است. از امام زمان خجالت بکشید و به درگاه خدا توبه کنید یکه لقمه نان حلال برای خانواده تان ببرید این مردک ارزش تبلیغات ندارد. چرا از لجاجت دست بر نمی دارید؟

>>>   آقای فهیمی دروغ نگویید، آقای مزاری هیچ وقت به فکر مذهب شیعه نبود! فقط و فقط شعار «آزره» سر می‌داد.

>>>   از این بزرگواری که مرا به دروغ گویی متهم کرده کوچکانه تقاضا دارم بطور مقایسه ای سخنرانی ها و مصاحبه های شهید مزاری و دیگر مدعیان مذهب را بطور تطبیقی بخوانند تا بدانند واقعا کدام یک بیشتر درد مذهب دارد. این سه خواست مزاری( رسمیت مذهب، تعدیل های واحد اداری در راستای برقراری عدالت اجتماعی، مشارکت در تصمیم گیری برای آینده و نیز اداره کشور) بارها در سخنان شهید مزاری تکرار شده است.
اینکه دوست نا دیده من مرا متهم به دروغگویی می کند تشان بی اطلاعی خودشان است.
باری به هر جهت مهم نیست.خورشید را با دو ناخن نمی توان پنهان کرد.

>>>   محقق ۴زنه فقط جوکی و حفظ خود را می شناسد و بس! محقق و خلیلی و عطا و اسماعیل خان و دوستم و گلبدین و عبدالله و دیگران شان فرصت شان تمام شده و مردم به کسانی که عملاً متن برنامه های آمریکاست رآی میدهند.
برای محقق و امثالهم بهترین خوشبختی مرگ است چون بزودی دوران جوابگویی شان سر میرسد.
خادم حسین بامیانی

>>>   محقق تحقیق اش انجام شده و هیچ است! دشمن بزرگ مردم هزاره همین چافروده است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است