درباره نامزدان ریاست جمهوری نظر بدهید
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۵    ۱۳۹۸/۵/۱۹ کد خبر: 159754 منبع: پرینت

سیاست ما درباره انتخابات این است که تا زمینه های اصلی دموکراسی در افغانستان پیاده نشود و حضور و نفوذ قدرت های خارجی در این کشور به زوال نگراید، انتخابات بی معنی است و نتیجه مثبتی در بر ندارد.
برگزاری انتخابات با وضعیت موجود، خودکشی سیاسی است و انتخابات مملو از تقلب و جعل برگزار نشود بهتر است.
در هر حال، نظرات شما مردم عدالت خواه و صلح طلب و آزادی خواه اصل است و احترام به نظرات مردم، زمینه ساز دموکراسی در کشور می باشد.
با احترام
(4)


نامزدان ریاست جمهوری

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نامزدان
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ کدامش به درد این ملت دوا نخواهد شدُ .
اما ملت خواب برده هم یکبار از خواب زمستانی بیدار شوند

>>>   بادرنظر داشت تجربه های قبلی بد حکومتی بهتر از بی حکومتی است .

>>>   2 عالی، همه شمول، دانا و بی تعصب است و دیگران که 180 سال حکومت کردند چی کرده اند بی این ملت بگذارید که غیر پشتون هم یکبار حکومت کنند
با احترام
داریوش از هرات

>>>   راحل موسوی
نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان، حتی بلد نیستند خوب «شعار» بدهند، چه رسد به این‌که خوب «عمل» کنند.

>>>   عبدالطیف پدرام. کسی که نه حق مردم را میخورد و نه هم به کسی به ناحق حق میدهد. یگانه نامزدی است که میداند در کشور چه میگزرد و باعث آبادی افغانستان خواهد شد.
فاریابی

>>>   همه شان گرگان ملت اند

>>>   واقعیت همین است
سابقه یک انتخابات سالم را در کشور نداریم
ایکاش صبر می کردیم و این اصل دموکراسی را در زمانش اجرایی می کردیم تا آلوده تقلب و جعل کاری ها نشود.
شیما کابل

>>>   انتخابات بر گزار نمی شود خاطر جمع باشید امریکا هم و غنی هم روز گمی می کند فایده امریکا این است که در این کشور باقی می ماند و فایده غنی این است که دالر های را برای دختر و پسر خود ذخیره کرده و به امریکا روان می کند

>>>   امین یا رب العلمین!
چون با انتخابات مشکلات به میان میاید! بګزارید اشرفغنی یک چنط اوباش مفسدو هیچ راکه در راس احزاب قومی و مذهبی قرارا دارند ، خسی کند تا زمینه به احزاب واقعی انسانیت ګرایی مساعد شود!
حمید

>>>   انتخابات برگزار نمی شود خاطرت جمع باشد کدام انتخابات همان انتخابت ۲۰۱۴ و یا این انتخابات ۲۰۱۸ . این انتخابات که غنی می گوید در ۲۶ سرطان کاملاٌ یک حرف مفت است فقط ظاهراٌ برای اغوای ذهنیت عامه و سیاسیون بی خبر غنی این سروصدا را انداخته که من تصمیم دارم تا انتخابات دایر شود اما نمیشود که نمیشود. اگر بنام انتخابات درامه یی سازمان دهی کند نتیجه اش فاجعه و جنگ و رسوایی است و غنی میداند که دیگر جان کیری در کار نیست و پمپیو با جان کیر ی فرق فاحش دارد.

>>>   ادامه قدرت غنی کوچی در مقام ریاست جمهوری کشور با این همه قانون شکنی خیانت خودگامگی و جنایت بدتر از هر چیزی دیگری است.
غنی کوچی و مخکش هایش باید به خاک انداز تاریخ انداخته شوند.

>>>   حرف دقیق است ! تجربه ثابت کرده است و مردم سخت نا امید اند.

>>>   برگزاری نمایش دیگری بنام انتخابات زیر نظر این رژیم و با این کمیسیونها و در حالیکه اشرف غنی، خود نامزد انتخابات است،بیهوده و غیر ضروری است.
انتخابات باید به این شرط برگزار شود که اشرف غنی، نامزد انتخابات و در راس رژیم نباشد.در صورتیکه اشرف غنی هم نامزد انتخابات است و هم بگونه‌غیر قانونی در راس رژیم نشسته است، نامزدان دیگر بجای صادر نمودن اعلامیه های پیهم و تعین ضرب الاجل های نا روشن بهتر است با یکصدا انتخابات را تحریم کنند و از مردم بخواهند از ثبت نام و اخذ کارت رای دهی و مراجعه به کمیسیونهای انتخاباتی زیر نظر رژیم پرهیز کنند. در غیر آن تجربه تلخ و خونین انتخاکباد ۲۰۰۹ و انتخاکباد مجلس تکرار خواهد شد.
پیش از برگزاری انتخابات سرنوشت اشرف غنی که اینک بیشتر از یکماه بگونه غیر قانونی بکار ادامه داده است، و این رژیم فاقد مشروعیت قومی باید روشن شود.
Ahmad Bahar Chopan

>>>   Najib Salam
انتخابات ریاست جمهوری تحت مدیریت تیم غنی یک مضحکه ی بیش نیست ، انتخابات را غنی مدیرت خواهد کرد و پنج سال دیگر به حکومت خود ادامه خواهد داد ، برای آنکه غنی به این موفقیت دست نیابد، انتخابات باید تحریم شود . اگر انتخاباتی هم می شود باید تحت اداره ی یک حکومت موقت و عبوری که اعضای آن به دور از تاثیر نامزدان ریاست جمهوری باشند شکل یابدو یا هم رهبری این حکومت موقت به یک کمیسیون مختلط با اعضا و سهم مساوی از تمام نامزدان ، نهاد های واقعی جامعه مدنی تشکیل شود تا کسی به تنهای قادر نباشد تا پروسه انتخابات را به نفع خود مدیریت کند . در غیر آن انتخابات تنها برای مشروعیت بخشیدن یک دوره ی دیگر برای غنی خواهد بود .

>>>   امی غنی یا از سر و‌کون دیوانه است ویا اینکه امریکای ها ریاست جمهوری دایمی را برایش وعده داده اند !
کشور را گل و گلزار می کنه تا دو سال دیگر !
خدا مردم اوغانستان را بخیر ببخشد .

>>>   حیف مصرف پول وآسیبی که به رای دهندگان میرسد نتیجه چنین اعلان میشود:
بعد از شمارش آرا معلوم شد که جلالتماب اشرف غنی 53 فیصد رای را بدست آورده است بنا به اساس ماده چندم قانون اساسی بحیث رئیس جمهور افغانستان برای پنج سال دیگر شناخته میشوند ریاست واعضای کمیسیون انتخابات این پیروزی را برای جلالتماب اشرف غنی تبریک وتهنیت عرض مینماید وتوفیق مزید شانرا درخدمت به وطن از خداوند متعال استدعادارد
رئیس کمیسیون

>>>   چگوارا مي گويد: ما آدمهای احمقی نبودیم، ساده بودیم و از روی سادگی به احمق ها اجازه دادیم
تا در زندگی مان دخالت کنند ...

>>>   همه بدبختی هایما درهمین چندجمله خلاصه شده دلت که میدانی دل که نه
دلت که متعصب خطابم میکنی دلت که نه حقیقت همین است دست نویسنده بیدرد
حقيقت تلخ !
—بيا سرباز باش اما حق ندارى قاتل ات را دشمن بگويي چون افغان و برادر من است.
—تو سرباز باش از من دفاع كن اما طالب برادرم است.
—بيا از ارگ من دفاع كن اما حق ندارى به طالب حمله كنى .
—بيا سرباز و كارمند دولت باش اما حق ندارى وزير دولت و رييس دولت باشى .
—بيا سرباز، كارمند و حتى وزير من باش اما تصميم برايت من ميگيرم .
—طالبان تو را گروه گروه بكشد فقط با تاسف بسنده ميكنند اگر تو يك طالب را كشتى دادگاهى و زندان بايد بروى.
—تو سرباز حق ندارى سلاح سنگين بكار گيرى چون طالب افغان است اوگار ميشه (حامد كرزى) اما انها حق دارند هر نوع سلاح بكار گيرند.
سرباز كه دستگير طالبان شد گردن اش را ميبرند اما طالب كه دستگير شد در گروه هاى ٦٠٠ و ٧٠٠ و ٨٧٨ نفرى رها ميشه .
—تو سرباز همراه پوسته ات توسط همين قوم پرستان به طالب فروخته ميشوى يا توسط همينها از پشت ترور ميشوى و اگر از حقوق و رهايي طالب اعتراض كردى مثل فؤاد اندرابي به قتل ميرسى.
—رييس المپيك فوتبال يك دختر اتهام وارد كرد فردايش اخراج شد امروز بيش از ده نَفَر از حكومت خود غنى ارگ را متهم به فحشا و رشوت جنسى كرد اما هيچ كسى اخراج نشد .اين بجز قومپرستى چيست ؟
—نماينده لوگر زن شوهر دار را فرار داد تا امروز به كار اش ادامه ميدهد و كسي هم از وى پرسان نكرد چرا ؟
—مسلميار و راننده اش با اسناد جاسوسى گرفتار شد اما هيچ نوع اقدام نشد.
اختر لچك در مزار با اسناد و شواهد دست به دزدى زد اما هيچ اقدام نشد
—ميرويس بغلانى و ملا تره خيل كه به راهزنى و چپاول متهم است هيچ اقدام عليه شان نميشود اما على پور از باميان دستگير شد و سليم كندز از خان اباد دستگير شد چون غيره بودند.
تا به كى قومپرستى ؟؟؟

>>>   بهترین راه حل مشکل اینست که از انتخابات صرف نظرشود وغ برای هریک از نامزد ها چوکی واز کد 91آنهارا مستفید گرداند
با هریک از نامزدان جداگانه مذاکره کندکسانی مکه پول می خواهند برای شان از کد 91 پول پرداخت شوذد کسانیکه چوکی می خواهند برای شان وزارت سفارت مشاوریت داده شود ودر آخر همه از نامزدی انصراف کنند وقتی غ تنها نامزد باشد بدون تقلب وبدون امرخیل برنده اعلان میشود
ر

>>>   کسیکه خود در نتیجه تقلب و خیانت های انتخاباتی در راس قدرت رسیده باشد چگونه زمینه یک انتخابات شفاف و بدون تقلب و بدون خیانت را مهیا خواهد کرد؟
غنی کوچی هیچگاهی نمیخواست کمیسیون های سالم انتخاباتی را ایجاد کند و هیچ زمانی نمیخواهد انتخابات بدون تقلب و بدون خیانت عملی گردد، چون در آنصورت نه خودش خواهد بود ونه هم این مخکش های احمقش.

>>>   تمام ملت افغانستان باید بدانند که انتحابات اینده ریاست جمهوری قبل از قبل توسط عمر خیل مشاور ارشد غنی طرح ریزی شده که همان ګوسفندان است و همان انمتخابات تقلبی . پس وظیفه تمام مات است تا این تقلب را ازحالا تحریم سازند
و هیچکس پای صندوق ها رای ګیری نرفته و انګشتان خویش را قطع ننمایند .

>>>   هیچ کس از پیش برنده انتخابات نیست بجز جناب اشرف غنی رئیس حمهور حال وپنج سال بعد ، فکر میکنید او چوکی را رها میکند ودنبال کارش میرود!!!
هیچ امکان ندارد ، وهیچ مانعی هم در سر راهش نیست ، هرمخالف قابل ارزش را با کد 91 خاموش میسازد ، مثلا همین گلو مخالف جرگه چند روز پیش بود وقتی غ امرخیل را نزدش فرستاد با پرفتن یک ملیون دالر مهر برلب زدو خاموش شد ، دیگران به یک چوکی سفارت ریاست معینیت وحتی مقداری کمی پول راضی وسربراه میشوند نتیجه از همین حالا روشن است
ر

>>>   دموکراسی و مردم سالاری را غرب زده گان جاسوس و مزدور چنان در نظر مردم تخریب و به یک پول سیاه ساخته که مردم دیگر به دموکراسی باور ندارند ، دموکراسی غربی یعنی چور و چپاول دارایی های عامه ، غارت معادن ، مافیا اقتصادی ، بی قانونی ، زور گویی ، بی بند و باری ، جاسوسی به غرب و شرق و بالاخره حکومت فاشیستی و تک قومی غنی احمدزی کوچی .
کوه کن

>>>   اشرف غنی برنده است! او در مقابل کاندیدان فیل اما انها مورچه اند!

>>>   کاندید ها باید با غنی مذکره نکند زیرا انها مجبوریت ندارند که گفتگو کنند زیرا در قا نو ن امده که ریس جمهور باید بعد از اول جوزا غیر قا نونی است

>>>   انرژی اضافی و حمایت لازم ندارند تا با دولت در آمیزند!
تمدید کار اشرف غنی قانونی تر از هر طرح عملی و مشخص کاندیدان خواهد بود و اگر هم کنار بروند غنی با رآی و مشروعیت بیشتر خود را رئیس جمهور خواهد ساخت و هیچ درنگی در حصه این جواسیس بیرونی نخواهد کرد.
لطیف بیژن پور

>>>   ضرب المثل عامیانه است که میگویند( داگزاودامیدان) حالاتوب درمیدان کاندیدان ریاست جمهوری است که بعدازماه رمضان درمقابل یکه تازی اشرف غنی قانون شکن چه میکنند،اگرکدام عمل قاطع که سبب ورشکستگی غنی شودازنزدشان ملاحظه نشود طبیعی است که آینده انتخابات هم به نفع موصوف رقم خواهد خورد. درآنصورت کاندیدان محترم دست زیرالاشه نشسته خردوانی های اشرف را ازلابلای نشرات تلویزیون های خویش مشاهده کرده ویاغرض سیروسیاحت به کشورهای خارج روزخودرا سپری نمایند. که درین حالت هیچ چیزی برای شان نزد مردم باقی نخواهد ماند ، جزیاوه گوئی ها ولاف وزنی های بیجاه وبی مورد.
بااحترام
یکی ازهموطنان تان

>>>   به راستی هم خود را مسقره نکنید نفر کی امریکا در قدرت شا نده است او را هر گز کسی نمی تو اند دور کند غنی یکی از نفر های با اعتبار امریکا ست

>>>   بجای اینکه تعداد شعب مراکز ثبت نام رای دهندگان بیشتر شود تا مردم بیشتر برای ثبت نام مراجعه کنند، به گفته کمیسیون 65 مرکز قبلی نیز بسته مانده است.
فریدون

>>>   در لیست ثبت نام قبلی افراد فوتی و غایب به عنوان رای دهنده بچه ها و دخترهای فیلم هم رای دهنده هستند.

>>>   کمیسیون از کدام معیار برای تفکیک رای سفید و سیاه استیکر های اصلی استفاده می کند؟

>>>   اینجا باید شورای نامزدان انتخابات و احزاب و مجموعه های ناظر بر انتخابات و مجامع مدنی به میدان بیایند و لیست قبلی کمیسیون را به چالش بکشند
شیما کابل

>>>   هنوز سرنوشت آن لیست مشخص نشده افراد جدید را بر آن لیست می افزایند.
اینجا مشخص نیست که چه ارگانی باید به آن لیست قبلی که سراسر تقلب است و تکرار مشروعیت بدهد؟
حاجی سرور

>>>   چه تعداد را ی دهنده داریم؟
نه میلیون باور نداریم که باشد، لیست رای دهندگان انتخابات پارلمانی کاملا ناقص است و اینها بر اساس همان لیست بطرف انتخابات می روند.

>>>   دلیل اصلی عدم مشارکت مردمی در ثبت نام رای دهندگان عدم آگاهی اعتماد می باشد که کمیسیون در این زمینه هیچ کاری نکرده و با چشمان بسته رفتند به طرف یک انتخابات

>>>   همین پولیکه برای انتخابات مصرف میشود نیم آنرا برای 17 کاندید بدهید تا به نفع غ ازکاندید شدن صرف نظر کنند

>>>   ریس کمیسیون یک زن است ایا در افغانستان مرد نبود که زن را ریس کمیسونساخت

>>>   کمسیو ن که به دست یک زن رهبری شود او هر گز نتیجه نمی دهد خا طر جمع باشید فقط دولت مردم را بازی می دهد

>>>   اوغانها در کل از انتخابات شفاف هراص دارند و میدانند که میبازند پس مجبور هستند توسط مورده بابای خود ضمینه تقلب و خیانت را فراهم کرده برای بقای رژیم فاشیستی و اله دست هر اجنبی خود بکوشند

>>>   کسیکه خود در نتیجه تقلب و خیانت های انتخاباتی در راس قدرت رسیده باشد چگونه زمینه یک انتخابات شفاف و بدون تقلب و بدون خیانت را مهیا خواهد کرد؟
غنی کوچی هیچگاهی نمیخواست کمیسیون های سالم انتخاباتی را ایجاد کند و هیچ زمانی نمیخواهد انتخابات بدون تقلب و بدون خیانت عملی گردد، چون در آنصورت نه خودش خواهد بود ونه هم این مخکش های احمقش.

>>>   هموطنان گرامی !
انسان با شخصیت متعهد و وطن دوست با ویذدان هیپگاه اصلیت شخصیت و غرور خود در د رقبال شش لک افغانی معاش دو لک کرایه خانه یک لک خرچ دسترحوان نمی فروشد با تاسف که کمییشنران فعلی وتیم صیاد ناموس فروش ابرو و جیثت وعزت خویش را قبلا در بدل پول فروخته اند حاضر نیستند که از ارای مردم محافظت کنند ملت خوابیده سزای ایش همین است
قیام

>>>   برادر چه بخواهی چه نخواهی .آنهای که با انتخابات سروکار دارند اشخاص کثیف اشخاص پست وحرام زاده های بیشرف هستند.نی از خدا میترسند و نی از آخرت شان به خودشان هم اعتماد ندارند‌.میدانند لیاقت چنین پست وچوکي ها را ندارند. سعی می کنند با حرام زادگی وکثافت کاری برنده شوند.وآن های هم که در کمیسیون جای خوش نمودند از قبل کیسه های رشوه و گدایی شان را با خودشان بردن.خدایا ما مردمان رعیت درسراسر افغانستان این وضعیت که توسط اشخاص بیدین والاغ مانند براه انداخته شده.واقعا جامعه ما را به فاسد ترین کشور مبدل نموده.نگران کشور ما فرزندان ما ونسل های بعدی هستیم خدایا خودت این مشکل را حل بگردان در دیگر کشورها بعضی مورد پیش میآید بین دو نفر رقیب واما نی مثلی خر دواني خبیثانه کشور.ما که به منافع پلید خود شان فکر می کنند.نی به منافع ملی کشور .گر چه این بیسواد ها نمی دانند که خداوند از آن بالا نظاره گر همه چیز است.من به آنهای که دست به فساد میزنند.توصیه میکنم اگر کسی خودش را اصلاح نماید.این مشکل خودبخود از بین می رود.اگر من خودم را اصلاح کنم رقیب من خجالت می کشد آنهم اصلاح میشود .

>>>   با سلام
این برای همه واضح و آشکار است که انتخابات دیگر ابوهت خودرا از دست داده است و این بار شاید عده ی قلیلی از مردم به این پروسه اشتراک ورزند و به کاندید مورد نظر خود رای دهند در حالیکه می دانند رای شان هیچ دردی را دوا نمی کند باز هم می خواهند خودرا را حت بسازند که اقلا به این پروسه اشتراک کردند.
جمشید از هرات

>>>   غنی بی کفایت ترین و مفسد ترین حاکم افغانستان در طول تاریخ است. او گویا فقط برای بحران آفرینی، فتنه، فساد و خیانت رئیس کشور شده است. هرچند اصل ریاست جمهوری او غیر قانونی بود و اکنون بعد از سپری شدن مهلت ریاست جمهوری اش دیگه هیچ تردید در غیر قانونی بودن ریاست او وجود ندارد، چرا کسی در این کشور خراب شده پیدا نمی شود که او رااز تخت ریاست جمهوری پایین بیاورد و سر جایش بنشاند. در کشور در حقیقت قانون حکومت نمی کند بلکه در تمام عرصه ها و مقامها از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس و کابینه و دستگاه قضایی و همین طور تا مقامهای پایین حکمت و فضای غیر قانونی حاکم است هر کس هر چه دلش خواست انجام می دهد اصلا قانون در کشور ما یک امر پوسیده و گندیده است که در زباله دان باید به دنبال آن گشت.

>>>   بیایید عبرت بگیریم.
در انتخابات گذشته، مردم و نویسندگان ما به خاطر پیروزی عبدالله و غنی، بیش از دیگران گلو پاره کردند و حتی به یکدیگر بدترین اهانت‌ها را روا داشتند؛ اما بعد از انتخابات، از سوی هر دو تیم طرد گردیده و نادیده گرفته شدند و بدترین تبعیض‌ها و تحقیرها را تجربه کردند.
نوت: بیایید در این انتخابات به‌خاطر به قدرت‌رساندن دیگران، حرمت همدیگر را نشکنیم و کاسه‌های داغ‌تر از آش نباشیم. در همه حال، سهم ما فقط یک معاونت سمبلیک و بدون صلاحیت خواهد بود.
محمد نسيم جعفری

>>>   حق شهروندي هر فرد است كه به يكي از تيم هاي انتخاباتي بپيوندد.
اما چند توصيه مبتني بر تجربه براي عزيزان كمپاين كننده دارم:

هرگز فريب سر دسته تيم انتخاباتي ثبات و همگرايي را نخوريد.
داكتر عبدالله يك فضاي غير واقعي را براي خود ساخته است. انگار او حمايت خارجي ها را با خود دارد؛ در حاليكه قطعن چنين نيست.
اكثريت ديدار و ملاقات هاي خارجي با داكتر عبدالله به خاطر فشار بالاي ارگ صورت مي گيرد، در غير آن، هيچ برنامه و علاقه اي براي حمايت از داكتر عبدالله وجود ندارد.
تيم ثبات و همگرايي هم از نهايت مجبوريت و پريشاني ساخته شده است.
داكتر عبدالله هيچ برنامه يي براي انتخابات ندارد و هيچ اراده يي براي گرفتن رياست جمهوري هم ندارد.

موضوع ديگر اينكه، تمامي متحدين كليدي او در كنار او نيستند، به جز چهار نفر معاش خور رياست اجرائيه از شخصيت هاي صاحب نفوذ و رسوخ از اين تيم كمتر حمايت مي كنند.
جنرال دوستم هم از نهايت مجبوريت و درماندگي - كه در ساير تيم ها به او جايگاه قايل نشدند - به تيم داكتر عبدالله پيوست و نشانه هاي مسلم وجود دارد تا پايان انتخابات در كنار تيم ثبات و همگرايي باقي نمي ماند.

استاد خليلي هم وضعيت مشابه جنرال دوستم را دارد با كمي تفاوت. هدف خليلي امتياز گرفتن از چند محور انتخاباتي نيز هست. از جايگاه آنچناني هم در ميان مردم هم برخودار نيستند؛ حتا پسر اش نتوانست رأي يك نماينده مجلس را در كابل بياورد.
خلاصه پيوستن به تيم داكتر عبدالله غير عقلاني و دور از خرد سياسي است.
Hamid Rahguzar

>>>   به کدامِ این دسته‌های انتخاباتی رای می‌دهید؟
۱- دسته‌ی تمامیت‌خواهی، برتری‌جویی، تعصب‌ورزی، نابرابری، خودکامه‌گی، فساد سیستماتیک و مصرف پول‌های مردم در راه برنامه‌های غیر ملی و غیر ضروری.
۲- دسته‌ی بی‌خاصیتی، بی‌خاری، گذاره، و تجمل فردی و ظاهرآرایی (یعنی دسته‌یی که جهان را آب بگیرد، مرغابی را تا بندِ پایش است)
۳- دسته‌ی مافیا و ملک‌الطوایفی و تداوم خرسازی و چور. دسته‌یی که در آن آرمان و ارزشی وجود ندارد جز اولویت منافع فردی و گروهی.
پ.ن: حال شما می‌توانید و اختیار دارید از این میان بدش را دریابید و کمپاین کنید و یا به سراغ دسته‌ی بهتر و آرمانی خویش بروید.
باور بامیک

>>>   کمپاین برای غنی، اتمر و عبدالله اعتبار آدم را در جامعه، ضرب صفر می‌کند؛ لذا از بین دیگر تیم‌ها باید یکی را انتخاب کرد.
جعفری

>>>   سوال اساسی اینجاست که وقتی انتخابات شد و گیریم که صلح شد آمریکایی میروند یا که به چپاولگری های خود درافغانستان ادامه میدهند در این بیست سال فکرنکنم که هیچ معدنی افغانستان ازدست اشغالگران در امان مانده باشد وقتی انتخابات صلح شود دیگر هیچ بهانه برای ماندن خارجیها وجود ندارد

>>>   برای ما یک ملت گوسفندی باید چنین حالت باشد

>>>   از پف بازخواست نيست: حكايت نامزدان انتخابات رياست جمهوري
وكيل گذري در شهر كهنه كابل بود كه بيش از اندازه لاف مي زد و وعده هاي عجيب و غريب مي داد.
در روز هاي نخست پيروزي كودتاي هفتم ثور، به او گفتند: اين حكومت، حكومت داود و ظاهر نيست. به گپ مفت، آدم مي كشد. احتياط كن و پف را بس كن.
وكيل گفت: از پف بازخواست نيست، برو اگه كدام لافوك ده پلچرخي بندي بود، باز مه پف ره بند مي كنم.
Shoja Mohseni

>>>   کاش یک تاجک یا هزاره یا ازبک ریس جمهورشود تا دیده شود که آیا قوم پشتون تحمل میتواند یانه طوری پشتونها دوصد سال سر اقوام غیر پشتون حکومت کردند و هر فشار و ظلمی هم که کردند همه اقوام غیر پشتون تحمل کردند اگر اینبار این تحول رخ بدهد معلوم شود که پشتونها چی خواهد کرد

>>>   گزافه گویی های انتخاباتی شروع شد با شناخت عمیقی که از این کاندیدان عوام فریب دارم هیچ یک آنها دست آوردی برای مردم نداشته اند با تصاویرو تبلیغات شان فضای فیسبوک را بوی گند می گیرد و برای گریز از آن،زندگینامه و تصاویرهنرمندان بزرگ جهان را نشر می کنم تا هوای تازه وارد فیسبوک شود.
ثریا بها

>>>   حیران میمانی از کدام تیم انتخابات حمایت کنی یک آدم درست و حسابی میان اینها نیست!
شبنم

>>>   یا غنی نحس و فاشیست نیست، یا دانش پاک‌دست و صادق نیست.
کدام‌یک؟
عارفی

>>>   نخستین انتظار من شهروند در نخستین روز انتخابات این است تا:
اول، نامزدان محترم و طرفداران شان به عوض بد معرفی کردن رقیب، خود و برنامه های خود را درست و بهتر تعریف و تبیین کنند تا راه افتراق و فتنه از قبل مسدود شود،
دوم، کار در حکومت سوای مقرررات و قوانین تابع اخلاق ویژه خود است. آن‌عده از کارمندان حکومت که ضمن کار رسمی وظایفی چون فیس‌بوک چلان، اربکی فرهنگی و سیاهی لشکر نامزدان ریاست جمهوری را به پیش می‌برند، اخلاقن با خود کنار آمده و یک راه را انتخاب کنند. یا انتخابات یا کار رسمی.
تا بعد
Sameer Bedrud

>>>   انتخابات فرآیند پروسه دمکراسی و مشروعیت مردم‌سالاری است. طالبان در مذاکرات خود با آمریکایی‌ها، لغو انتخابات و مشروعیت امارت را پیشنهاد کرده‌اند. در چنین وضعیتی اصل برگزاری انتخابات مهم و برای آینده افغانستان حیاتی است. کسانی که از روی عقده و حقارت سیاسی خواست طالبان را نشخوار می‌کنند و اراده مردم افغانستان را برای برگزاری انتخابات سبوتاژ می‌کنند، سگانی هستند که استخوان شان از پسخانه‌های آی‌اس‌آی تامین می‌شود. مهم نیست که از کی حمایت کنیم، مهم این است که در انتخابات اشتراک کنیم و این پروسه ملی را در جهت ثبات سیاسی و جامعه دمکراتیک تقویت کنیم. دو گزینه داریم، ۱امارت طالبانی، ۲دمکراسی، امارت طالبانی را تجربه کرده‌ایم، اما داشته‌های امروز افغانستان با تمام کجی‌ها و راستی‌هایش محصول دوره‌ی دمکراسی است، اگر این ارزش‌ها نادیده گرفته شوند و ما برای حقارت سیاسی خود عقده‌مندانه با سبوتاژ کردند انتخابات در کنار خواست طالبان قرار گیریم، فردای شوم‌تر از ۱۹سال قبل خواهیم داشت. من با اطمینان می‌گویم که اراده برای برگزاری انتخابات وجود دارد، هیچ گزینه‌یی جز انتخابات برای گفتگوهای صلح مطرح نشده است، کسانی که از روی خیره‌سری انتخابات را سبوتاژ می‌کنند، اطلاعات دست پنجم رهبران بی‌سواد خود را بازگویی می‌کنند. برگزاری انتخابات محکم‌ترین خواست مردم افغانستان است و این خواست عملی‌شدنی است
نجیب بارور

>>>   یکی از مفاد انتخابات بهره مندی تعدادی از مردم بی بضاعت از پول های باد آورده شهرت طلبان است که بنام کمپاین یا بنام های دیگری از نزد نامزدان که ناکامی شان از پیش معلوم است پول دربیارند

>>>   ملاک درستی و دروغ نامزدان مطرح ریاست جمهوری را خیلی ساده می توانید
از این چند معضل بزرگ که روزانه همه آن را دیده و تجربه کرده اید،ارزیابی کرد.
بی برقی دوام دار کابل.
هشتاد درصد فقر.
نا امنی همه گیر.
تبدیل شدن پدیده ی فساد به یک فرهنگ رنج دهنده اداری.
جنگ اندازی اقوام.
تیم پرستی .
تبدیل شدن کابل به فابریکه تابوت سازی.
گسترش عرض و طول قبرستان ها.
شرمساری های تاریخی در سیاست خارجی.
رسوای انتخابات پارلمانی.
تخلیه ی زندان ها از وجود قاتلان مردم.
شکستن کمر دادگاه عالی ‌و پارلمان
و.......
بقیه را شما اضافه کنید.
Mujahid Andarabi

>>>   از صداقت، جسارت و صراحت بعضی انسان ها باید قدردانی کرد.
یکی از بزرگان صحبت می کرد که معاون یکی از تکت های انتخاباتی به نفر اصلی اش در یکی از ولسوالی های مهم زنگ زده و از او خواسته که بیاید مانند گذشته در ستاد انتخاباتی این تیم سهم بگیرد، اما او بسیار با صراحت گفته: استاد از شما دیگه تمام است. مردم به شما رأی نمی دهند. هیچ کس از تیم شما حمایت نمی کند؛ بنابراین مرا معذور دارید که این بار نمی توانم به شما کمک کنم.
این در حالی بود که اطرافیان معاون صاحب، این گفتگو را گوش می دادند.
من با خود گفتم که این معاون اگر انصاف داشته باشد، باید از این هوادارش تقدیر کند؛ چون ایشان صادقانه معاون را در جریان واقعیت ها قرار داده و مانند بسیاری دیگر او را در تاریکی قرار نداده است.
این روزها اغلب افراد، معلومات دروغ و غیر واقعی را در اختیار تکت ها قرار می دهند و با اطمینان از رأی حد اکثری مردم به نفع تیم مورد نظر صحبت می کنند.
Hafizullah Zaki

>>>   شخصی که برای مدلیست بدرد می خورد نه ریاست جمهوری امروز درسمت واقعی اش به نمایش گذاشته شد
--------------------------------------------------------------------------
عبدالله درطول دوران زندگی سیاسی خود تنها به یک چیز اهمیت داده وتا اخرین لحظه دست ازان برنداشته است وان شک پوشی ولخشوم زندگی کردن است او دیگر نه صلاحیت مدیریت کلان کشوررا دارد ونه قدرت تدوین یک پلان کلان کشور داری را در وجود خود می بیند کل دست اورد عبدالله اینست که درهر کشور سرزده وفردای ان سر از مارکت لباسهای لکس دراورده وبا چند جفت لباس ودریشی به کشور برگشته ودرفردای ان به کشور هند برای هم اغوشی همسر رود درد اصلی دراین است که این مردم بی چاره چرا چنین ادم مدلیست را بعنوان رئیس جمهور انتخاب کرده واطرافش رقص وپای کوبی می نمایند ؟ وبدانند که عبدالله برنده نیست وبازندگی دراین مرحله از سر وکله ای وی هویدا است وباید گفت حیف یگ گل که بیش از هزارن شاخه قربانی پاهای این ادم شده است .
Eqbal Sadeqi

>>>   بدون شک انتقاداتی متوجه کارنامه پنج ساله دانش است اما بد نیست به سطح مطالباتمان هم نگاهی بیندازیم. مردم ما از قیر سرک گرفته تا امنیت و شهرسازی و اشتغال جوانان و رسیدگی حقوق زنان و ووو و خلاصه همه چیز را از یک نفر می خواهیم بی آنکه گاهی از سر تفنن هم که شده سطح مطالباتمان را با سقف اختیارات و مسئولیت های معاون دوم رئیس جمهور بسنجیم. در تمام این سالها ما بیش از سی وکیل در پارلمان داشتیم این سی و چند وکیل اگر می خواستند می توانستند به کمک یکدیگر کوه را هم از جا بکنند اما آنقدر مشغول زدن دانش بودیم( که در این خصوص یعنی جهت دهی افکار عمومی به سمت دانش یحتمل دست های رقبای سیاسی هم در کار بوده است) که حتی یکبار هم که شده با خود فکر نکردیم بالاخره این وکلای محترم هم مسئولیتی دارند در قبال مردم و رای آنها، حتی یکبار این وکلای معزز مجلس نشین را در قبال رای مردم پاسخگو نکردیم.
بگذریم ما می توانیم دانش را نقد کنیم و حتی بد بگوییم اما همچنان این پرسش به قوت خود باقیست که در میان گزینه های موجود اگر دانش نباشد پس چه کسی؟
خلیل صدرا

>>>   این حقیقت است که در افغانستان رییس جمهور منتخب را آمریکا تعیین میکند نه آراء مردم حالا باید دید آیا آمریکا هنوز هم غنی را میخواهد و با تقلب بار دیگر غنی را پیروز میکند یا به خلیلزاد اعتماد بیشتری دارد؟ آمریکا به عراق هم حمله کرد اما نفوذ آمریکا در عراق به اندازه افغانستان نیست .

>>>   حالا هم براستی انتخاباتی نیست صرف نمایشی وتا ماه ها بعد جنجال آن ادامه خواهد داشت

>>>   Roqia Ranjbar
القصه:
با شروع کمپاین انتخاباتی یک تعداد از رفقا و آشنایان تیم مقابل وقت آدم را میبینه طوری نگاه میکنه که شک میکنی چه کردم؟ این دوست نازنین از من ناراحت است.
نه تنها این، که سؤال‌های عجب و غریب از قبیل چرا با آن تیم رفتی؟
چرا اینطوری کردی؟ و هزاران چرا های دیگر!
سر تان را به درد نیارم خلاصه کلام من به‌عنوان یک شهروند عادی حق دارم در فضای دموکراسی تیم مورد نظرم را انتخاب و برای پیروزی آن کمپاین نمایم.
او خوار و بیدر بخدا همی انتخابات تیر شدنیه ولی رفاقت من و تو میمانه نکو توهین و دشنام

>>>   طنز است، طنز مبارزات پیشا انتخابات:
مودل کارزار کاندیدای ریاست جمهوری در رقابت های پیشا انتخاباتی در افغانستان و تمثل لباس دمکراسی در این کشور.

نا گفته نماند که رهبران و نخبگان سیاسی افغانستان اکثرأ از دمکراسی و تمدن غربی یک چیز را خوب آموخته اند، دریشی (کت و شلوار) به مود روز اروپایی و انتخاب بهترین گُل نکتایی (کراوت) مطابق چهار فصل سال
البته این چیزی تازه نیست، از همان آغاز دهه دمکراسی عادت بر این بوده است که:
ما ز دمکراسی ''پوست''را برداشتیم ـ و ''مغز'' را بر خود شان بگذاشتیم

یادداشت: تصاویر را به کمک جستجوگر گوگول گرفتم.
ض، بهاری

>>>   آماده‌گی‌های انتخاباتی
در احوال کواکب آمده است که فردا روز نخست مبارزات انتخاباتی برای اشغال ارگ است. امروز رفته بودم به«مغازۀ اندام فروشی»؛ چهار جوره گوش اضافی برای خودم خریدم، تا در صورت پنچرشدن گوش‌های خدادادم، بی‌گوش نمانم. می‌خواستم دو جوره چشم و یک دانه مغز اضافی هم بخرم، دکانداز گفت:
ـ مغز و چشم یک ماه پیش تمام شده، چند تا گرده مانده؛ بخر که پشیمان نشوی!
Ehsan Salam

>>>   نشست کمپاینی رییس اجراییه را دیدم، سخنرانی نقاط مهم نداشت فقط به رییس جمهور حمله کرد و اتهام بست، و به ملت چنین نشان میداد که در پنج سال گذشته رییس جمهور به تنهایی همه معاملات و معادلات را خراب کرده و خودش فرشته سفید بود. داکتر عبدالله باید در نخستین نشست کمپاینی به ملت توضیحات میداد که در پنج سال گذشته چه کرد و کدام کارها را خراب کرد. او از حسابی‌ها شانه خالی کرد و همه مسوولیت‌ها را به دوش رییس جمهور انداخت. در یک بخش رییس جمهور را مخاطب قرار داد و گفت که شعر مولانا را غلط خواند و او شرمید، جناب داکتر صاحب، اگر باری یک قطعه شعر پشتو را غلط بخوانی، رییس جمهور از غلط خواندن شعر تو نمی‌شرمد، چون او میداند که زبان مادری تو پشتو نیست و از این رو شمارا تشویق و توصیه خواهد کرد که کوشش کنید بار دیگر درست بخوانید. در اشتباه کردن شرم وجود ندارد، بلکه شرم واقعی در ندانستن است که این شرم به شما برمیگردد. از طرف من به همه کاندیدان درنظر گرفتن اصول کمپاین جداً توصیه می‌شود.
با مهر
فرحناز فروتن

>>>   من رای نمی دهم چون دموکراسی نظام کفر است.
بدخشی

>>>   وقتی اقای اتمر به وعده های انتخاباتی خود به استاد عطا و اقای قانونی وفا نکند چگونه به امیر صاحب اسماعیل خان وفا دار خواهد ماند؟ برای امیر صاحب وعده اختیاراتی در حوزه غرب کشور داده شده بود و این در حالی است از دو روز به این طرف هواداران امیر صاحب هیچ‌گونه برنامه انتخاباتی ای را در هرات نداشتند و حال خبری مبنی بر بیرون شدن استاد عطا و آقای قانونی از تیم‌ انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری اتمر‌ نشر شده است.
قدوس خطیبی

>>>   راحل موسوی
اگرچه نهایتاً اتمر به نفع غنی کنار می‌رود، اما این انتخابات برای عطامحمد نور، آخرین و طلایی‌ترین فرصت بود تا در پناه و پوشش آن برای خود اعاده حیثیت سیاسی کند. نور به خوبی آگاه بود که یدک کشیدن عنوان «نخست‌وزیری» تیرافکندن در تاریکی است؛ هم به دلیل تضاد آن با مفاد قانون اساسی و هم به دلیل پیش‌بینی‌پذیر بودن شکست دسته صلح و اعتدال یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، پیوستن آن به دسته دولت‌ساز غنی، اما کار نور به اندازه‌ای در بازار سیاست، زار شده که طفلکی به القاب و عناوین موهوم و پادرهوایی مثل «نخست‌وزیری» هم دل‌خوش است.
قانونی هم با آن‌که سال‌ها پیش، خود بر جنازه سیاسی خویش نماز میت گزارده بود، اما از همۀ هویت و حیثیت سیاسی او تنها این دندان طمعش بود که زنده مانده بود. به موجب همین طمع‌ورزی بود که فیل قانونی، هوای هندوستان ارگ ریاست‌جمهوری کرد و او با شرکت در مسابقه بخت‌آزمایی سیاسی، کوشید بخت بسته خود را با ناخن تدبیر اتمر باز کند؛ غافل از این‌که اتمر کسی نیست که به کسانی مثل عطا و قانونی، سواری سیاسی بدهد.
آنچه امروز در تیم صلح و اعتدال روی داد، بیش از آن‌که برای اتمر سنگین و جبران‌ناپذیر باشد، بر شانه‌های قانونی و نور سنگینی می‌کند. آن دو نفر جز این‌که یا برای همیشه از خانه‌های مجلل خود روند رخدادهای سیاسی کشور را رصد کنند و یا با ضعفا و فقرای امت سیاسی افغانستان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو همراه شوند، چاره و گزینه دیگری در اختیار ندارند.

>>>   تیم اتمر و تیم عبدالله:
گفته می‌شود که تیم اتمر دچار اختلاف شده است، اگر عطامحمد نور، اسماعیل‌خان و قانونی از تیم اتمر جدا و به تیم عبدالله بپیوندند، تیم عبدالله به عنوان یک تیم قدرتمند غیرپشتون، تیم غنی را با چالش بسیار بسیار جدی مواجه خواهد کرد.
محمد نسيم جعفری

>>>   گفته بودم؛ اتمر برای مدیریت و سردواندن جهادی‌ها آمده است تا از شکل‌گیری یک تیم قدرتمند در برابر غنی جلوگیری نماید.
جعفری

>>>   حنیف اتمر از بازی کنار میرود
من قبلاً یک ماه قبل گفته بودم که حنیف اتمر کنار می کشد، اما دلایل آن این بود که اتمر و غنی پشت پرده باهم توافق کرده است که شما محقق و عطا و در کل سران تاجیک را با خودت در یک تکت نگهدار، در ایام انتخابات بکش کنار و آنها (محقق، یونس قانونی و عطا محمد نور) مثل ... بیرون میماند. در آن صورت چون تکت ها پر شده، راهی جز پیوستن به غنی ندارد، و اگر به تیمهای دیگر بپیوندد نیز تأثیری بر انتخابات نخواهد گذاشت.
این فرضیه کم کم مثبت میشه
فرشته شیرین

>>>   من بعنوان باشنده ولایت غور طرفدار لطیف پدرام هستم و او را گزینه مناسب برای مبارزه با فاشیست و عدالت میشناسم.
احمدی

>>>   به او برادری که گفته اما نفوذ امریکا در عراق به اندازه افغانستان نیست بگویم
اگر ما هم مثل عراق یک لنگه کفش روانه کله رییس جمهور امریکا میکردیم و اوطور مفتضح میشد امریکا گورش را گم کرده بود اما کدام کس پیدا نشد غیرت کند و جانش را فدای آزادی ملت خراسان نماید.

>>>   والا چه بگوییم خوب که نداره باز بقول دوست ما بدحکومت بهتر از بی حکومته ما مهاجرین که فشار توهین تعصب تبعیض ارعاب تحقیر رادیدیم ارزو داریم یه ارامش بیایه برگردیم

>>>   فروپاشی گروه های انتخاباتی از گروه غیر متجانس حنیف اتمر آغاز شد!
وضعیت کنونی و بحران اعتماد در گروه های سیاسی و معاملات پشت پرده امریکا و پاکستان با طالبان پیش لرزه ها وپس لرزه های را با خود همراه دارد و ما شاید معامعلات و تعاملات و دگرگونی و فروپاشی گروه های دیگر انتخاباتی خواهیم بود.
یکبار دیگر به همه گروه های که به عدالت معتقدند و باور دارند پیشنهاد می نمایم که : باید در محور " عدالت" جمع شوند و با ایجاد جبهه عدالت در برابر انحصار و تقلب سازمان یافته که قبلن زمینه سازی شده آماده شوند و جلو غنی احمدزی را بگیرند.
محمد اسلم سلیم

>>>   فضای سرد کمپاین های انتخاباتی در فصل گرم هوایی کابل و ولایات بیانگر این است که گویا انتخابات در کار نیست ، هرچند دوتیم دولتی با استفاده از امکانات رسمی تلاش های دارند ، اما طالبان ، امریکا و دیگران از قطر تا اسلام اباد اماده امضا توافق خروج اند ، گزارشات همچنان نشان میدهد که طالبان اماده حملات جدی بر تجمعات انتخاباتی اند ، نخستین روز کمپاین با خون و اتش همراه بود، فقط تیم حاکم است که بدنبال تمدید قدرت از طریق برگزاری انتخابات است ، احتمال تحریم انتخابات بسیار بالا است و این موجب خواهد شد که نهاد های بین المللی به عدم بر گزاری رای دهند ، دولت حاکم هیچ گونه مشروعیت حقوقی ، سیاسی ندارد و غربی ها نیز جواب کردند ، دشواری های بی شماری در راه است .
جاوید کوهستانی

>>>   سید حسیب مصلح بیسواد آثا کوهستانی سلام. بی غم باشید. نمایشنامه انتخابات ریاست جمهوری به انجام نمی رسد، چون حکومت موقت در راه است. محمد اشرف غنی احمدزی با به راه انداختن غایله مبارزات انتخابات می کوشد که طرح صلح امریکا با طالبان را خنثی سازد. اما سران جهادی و مقاومت با طالبان و امریکا به توافق رسیده اند که مشروط به توافق روی تشکیل حکومت موقت روند مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان را برهم نمی زنند. زلمی خلیلزاد دو ماه وقت طلب کرده است تا پس از امضای توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان این خواست همه جناح ها منحای سرکار رژیم ع و غ را عملی سازد. از این رو محمد اشرف غنی احمدزی سخت مشوش و عصبانی است و روابطش در پشت پرده با خلیلزاد بی نهایت تیره گشته است. قرار است که عبدالله عبدالله از نامزدی در نمایشنامه انتخابات نام نهاد ریاست جمهوری، مشروط بر جدا شدن استاد عطا محمد نور و محمد محقق و محمد یونس قانونی از جناح محمد حنیف اتمر، انصراف دهد و ریاست حکومت موقت را به دست گیرد. شهنواز تنی هم با کنار زدن محمد اشرف غنی احمدزی از اریکه قدرت کاذب توافق کرده است و این گام نیک در قبال جلوگیری کردن از جنگ های پسا توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان و ممانعت از پاشیدن نظام موجود جهت رفتن به سوی حکومت موقت برای تدوین قانون اساسی جدید و تشکیل ساختار یک نظام همه شمول است. از این رو به این بازی های من در آوردی ارگ نشینان زیر نام آغاز مبارزات انتخاباتی ارجی قایل نشوید. ما تجربه داریم که انتخابات زیر سایه اشغالگران کشور مشروعیت ملی و سیاسی و قانونی ندارد.

>>>   کس خفه نشود، واقعیت است!
انتخابات را که هیچ معنی ندارد و نفری از قبل تعین شده است در واقعیت من خودم تحریم می کنم، نه این کاندید های «محترم»
از هیچ به هیچ:
اینها در ارتباط به سرنوشت مردم هیچکدام شان با هم هیچ وجه مشترکی ندارند، به جزء کرسی قدرت و مطرح نمودن خود، اگر چنین نمی بود باید از این جمع صرف یک یا دو نفر شان به مقام ریاست جمهوری کاندید می دادند.
ض، بهاری.

>>>   شری برخیزد که خیرما باشد
فروپاشی تیم صلح و اعتدال قبل ازهمه این را ثابت کرد، که سیاست مداران افغانستان پیش از رسیدن به توافق و اتحادنظر کامل، اقدام به تصمیم گیری های سیاسی می کنند و تکت و تیم سازی می نمایند و این به نظرم هم نشانه خامی و صغارت است وهم به معنای شوخی با قدرت و سیاست.
اتمر وقتی با معاون و دیگر چهره های کلیدی تیم اش سر نوع نظام سیاسی و چگونگی تقسیم قدرت به تفاهم و توافق کامل نرسیده بود، چرا تکت و تیم ساخت و اعلام حضور در انتخابات کرد؟ مگر توافق و تفاهم افراد یک تیم مقدم بر تشکیل تیم و اعلام حضور آن نیست.
اتمر حتما با طفره روی و چال بازی قصد فریب همکاران تیمی اش را داشت، ولی قانونی و عطا هم بچه نیستند که این قدر ساده فریب اتمر را بخورند.
حدس ها و گمان های اولیه حکم می کند که تیم صلح و اعتدال دوباره قابل بازسازی، با مهره های قبلی نیست و بازسازی با مهره های دیگر نیز کار از پیش نخواهدبرد. این تیم متولد ناشده مرد اما مهره های بیرون آمده از این تیم با تیم ثبات و همگرایی کنار خواهند آمد نه با هیچ تیم دیگر. احتمال خیلی کم وجود دارد، که قانونی و عطا به تیم دولت ساز بپیوندند. فروپاشی تیم صلح و اعتدال به سود تیم ثبات و همگرایی تمام شد.
اعضای تیم ثبات و همگرایی حتما این ضرب المثل فارسی را زمزمه می کنند (شری برخیزد که خیرماباشد)
صفرمحمد مظفری

>>>   در جامعه اى كه شهروندانش از اندك ترين حقوق شهروندى خود آگاهى نداشته باشند
در جامعه اى كه احزاب ملى و فراقومى ايجاد نشده باشند
در جامعه اى كه شهروندانش حق انتخاب آزاد را نداشته باشند
در جامعه اى كه شهروندانش بزور ميله تفنگ جنگسالاران و مافياى قدرت به پاى صندوق هاى رأى دهى مى روند، در آن جامعه برگزارى انتخابات در واقع براى تحكيم بخشيدن پايه هاى قدرت مافيايى دولت است و تمثل دمكراسى قلابى براى يك دور ديگر.
ض، بهارى

>>>   يكتن از نزديگان اشرف غني نخواست نامش فاش شود گفت در قتل قهرمان ملي احمدشاه مسعود، حامد كرزي اشرف غني چندين سال پلان طرح ريزي كرده بودند و امرالله صالح در مساله قتل نقش مهم را بازي كرده
منبع: زمري باركزي

>>>   من اگر افغانستان بودم غیر لطیف پدرام از کسی دیگر حمایت نمی کردم.
لطیف پدرام اگر سر قدرت بیاید خیلی چیزها تغیر می کند.
او از دیر بعد به این سو به آنچه باور دارد مصمم مانده، برای رسیدن به قدرت باکسی معامله نکرده و لاف گزاف هم نگفته است.
من غیر از او هیچ کسی دیگر را پابند به اصول که باورمند است نمی بینم، انتخاب اولم پدرام است.
Dawood Hazaristani

>>>   رای به عبدالله، رای به یک پشتون است. رای به حنیف اتمر، رای به یک سوپرفاشیست پشتون است. رای به اشرف غنی احمد زی، رای به یک سوپردوپر فاشیست پشتون است.
تاجیک های خراسان چرا باید حتمن به یک پشتون رای بدهند؟! آنهم چه پشتونهایی که خیانت شان به تاجیکها بار بار و به تکرار ثابت شده است.
عمرراوی

>>>   Nazar Mawj
چرا من پدرام را بالاتر از همه نامزدان میدانم؟
او در تمام عرصه های سیاسی همگام با فکر استاد مزاری بزرگ است, او یک.روشنفکر اگاه و متعهد است , او یک روشنفکر مترقی و پیشرو است , او یک مبارز راه عدالت اجتماعی است , او یک شاعر است., او یک ادبیات شناس بلند مرتبت است , او یک رفیق است, ا و قابل اعتماد است ِ
, او باسواد ترین همه سیاستمداران کنونی کشور است , او انسان فردا است.

>>>   ولا تمامش خوب است مقصد کاکا اشرفک نشود

>>>   تيّم ثبات و همگرایی خواهان برکناری سریع نور محمد نور از سمت مشاوريت ارشد كميسيون انتخابات و توقف مداخلات ریاست جمهوری در امور داخلی کمیسیون‌ها شده است.
>>>   Nadir Saikal
مشت نمونه خروار است!
تكت هاي انتخاباتيكه به درد مردم افغانستان نميخورند، هر چه زودتر از صحنه سياسي كشور بيرون شوند.به اصطلاح عاميانه "چهار طرف شان قبله ".

با فروپاشي تكت انتخاباتي آقاي أتمر براي كرسي رياست جمهوري امسال بايد اظهار داشت كه انتخابات امسال از جمله ريشخند ترين انتخابات خواهد بود و اينوع فروپاشي در تيّم آقاي غني هم بعيد ديده نميشود، زيرا آقاي امرالله صالح به هيچوجه با دخل بازي و دروغ هاي آقاي غني سازش نخواهد نمود. امواج ناآرامي هاي سرتاسري، بيكاري ، فقر ، انتحار و انفجار روزانه طالبان و كشتار مردم بيگناه، زمينه آنرا فراهم نموده است كه تكت انتخاباتي آقاي غني به زودي از هم جدا و پاشان شوند . بايد بوضاحت گفت كه پنج سال قبل آقاي غني به اساس تقلب گسترده به مسند كرسي رياست جمهوري رسيد و اينك به اساس دروغ و عوام فريبي ميخواهد به اين مقام ادامه بدهد. به هر حال نسل تازه نفس افغانستان از همه مسايل سياسي كشور باخبر و آگاه اند و اينبار هيچگاه تقلب و فساد را قبول نخواهند نمود. همچنان بايد گفت كه با اضمحلال تكت هاي انتخاباتي يكتعداد مانند آقاي أتمر ، آقاي غني و آقاي حكمتيار ، آب از آب تكان نمي خورد و ماركيت هاي اقتصادي جهان پا برجا بوده و هيچگاه سقوط نخواهد نمود.

>>>   Bawar Bamik
اتمر برنامه‌اش را پیروزمندانه به پایان رسانید و حالا وقت لِنگک زدن‌ نفرهای دگه است که در این هنگام کدام در را دق‌الباب می‌کنند تا معاون نخست، دوم و نخست وزیر شوند. فکر کنم جز دروازه‌ی حکمت‌یار و نبیل به هیچ درِ دیگر روی نمانده که بروند. یک جای مشکل دندان است یک جای مشکل افغان و یک جای هم مشکل بدخشان.
در حقیقت دسته‌ی صلح و اعتدال فرو نپاشید، برنامه‌ی اتمر تا این‌جا پیروزمندانه تمام شد و حالا شاید برگردد به جای اصلی‌اش. او برنامه داشت تا بزرگ‌ترین ایتلاف را برهم بزند که زد و ایتلاف بی‌سدا فروپاشید.

>>>   سوال از داود حزاریستان
شخص پدرام طرفدار خراسان است شما به چه دلیل به او رای میدهی مگر تو در افغانستان زیست نمیکنی پس باید شخص افغان باشی

>>>   تیم اشرف غنی مقام اول را دارد و برنده است! اگر چه بعد از نجیب ادم دیده نشده اما در بین کوران صاحب یک چش پاچا است یعنی غنی با دانش و صالح و صدای غضنفر و امتحانیکه به مردم داده است, باید برنده باشد!
هرکه بدون تیم غنی به تیم دیگر میرود مردم خیالی و خیالباف اند! ملی نمی اندیشند! سیکتاریستها بمرگ محکوم اند!

>>>   مغز متفکر!
هرکس که بگوید اشرف غنی مغز متفکر جهان نیست سخت اشتباه میکند.این مردک بدون شک مغز متفکر جهان است و ورزیده ترین مداری جهان است!
اشرف غنی مؤفق شد در نزده سال ملیون ها انسان را به قتل رساند ولی قطرهٔ خونی بروی انگشتانش دیده نمیشود!
اشرف غنی مؤفق شد که همه تفنگ سالاران جهادی را خلع سلاح و خانه نشین کند!
اشرف غنی مؤفق شد که آخرین لقمهٔ نان را از سفره کرسنگان دزدی کند و به حلق همگامانش بریزد!
اشرف غنی مؤفق شد که از طالبان نیروی منسجمی بسازد که امریکا پیش شان زانو زند!
اشرف غنی مؤفق شد دیکتاتور مطلق در افغانستان شود و هر مادهٔ قانون را زیر پا کند!
اشرف غنی مؤفق شد بزرگترین احزاب افغانستان را تقریبأ منحل کند!
اشرف غنی مؤفق شد قصاب کابل (گلبدین)را به کابل از پول بیت المال مسکن گزین کند و از او میزبانی کند!
اشرف غنی مؤفق شد صدها هزار زن بیوه را به روسپی گری در کابل مجبور کند!
اشرف غنی مؤفق شد که ده ها هزار جوان تحصیل کرده و باسواد ترک وطن کنند و به دیار بیکانه پناهجو شوند!
اشرف غنی مؤفق شد همه پُست های کلیدی را در مرکز و ولایات به پیروانش عرضه کند!
اشرف غنی مؤفق شد از ارگ ریاست جمهوری قدرتمند ترین روسپی خانهٔ جهان را بسازد!
من مطمئنم که این جاسوس و فرزند امریکا مؤفق میشود رئیس جمهور بعدی افغانستان شود و طبق آرزوی دولت پاکستان،افغانستان را از روی نقشهٔ جهان محو کند!

>>>   یارمحمد باقری
چرا رقابتها ی انتخاباتی سرد است؟
اگرچه عواملی چون: تضمین شفافیت وسلامت انتخابات توسط نهادهای ذیصلاح داخلی وخارجی ، دوقطبی شدن فعالیتهای اجتماعی وسیاسی جامعه وتزریق پول های پاک وناپاک ازداخل وخارج درگذشته شور وشوق مبارزات انتخاباتی را به وجود می آوردند اما هم اکنون این روند بسیارسرد ودور ازانتظارجریان دارد. وعواملی که گفته می شود مولد این وضعیت است علاوه برنقص درموارد یاد شده ، تفاوت دید گاهها ی اعضای رهبری تیم ها ومداخلات استخبارات بیگانه است. تیم صلح واعتدال که برخی ازچهره های موثر وپرمدعا ی جهاد ومقاومت را با خود داشت وپیش بینی می شد که بتواند درکنار چند تیم دیگر تنوررقابتهای سیاسی را بسیارداغ بسازد، به دلیل تفاوت دید گاهها ی رهبران خود دچارمشکل شده است. وجای تاسف است که دمکراسی نوپای کشور ما درآغاز راه با چالشهای سهمگین این چنین مواجه گردیده است. امید وارم درمدتی که برای پیکارهای انتخاباتی باقیمانده است بتوانیم با حضور پرشور تیم ها درمیدان کارزارهای سیاسی ومسالمت آمیز، شاهد یک حماسه حضور ملی درششم میزان سال روان درکشور مان باشیم وطبیعی است که حکومتی برآمده ازیک رقابت سالم وبا مشارکت تعداد پرشمارازنیروهای سیاسی درفردای انتخابات می تواند هم مشروعیت داشته باشد و هم کارهای مهم وتعیین کننده را برای مردم انجام دهد. وصلح وامنیت وسازندگی وثبات را به ارمغان آورد.
به امید فردای بهتربرای کشورمان افغانستان.

>>>   Assadullah Sherzai
حالا که در آستانه ی بر گُذاری انتخابات ریاست جمهوری کشور قرار داریم و مأشاالله تعداد کاندیدان هم کمتر از رأی دهندگان نیست، بر مردم شریف و آگاه افغانستان ضرور است تا دقت بفرمایند که انتخاب زعیم کشور ، به معنیٰ تعین سرنوشت آینده ی خود و مملکت خود است، پس چه بهتر که در پروسه ی این امر ملی صرف نظر از سمت و قوم و زبان، شخصیتی را به زعامت کشور بگُماریم که خودش و اولادش درد و رنج ملت را کشیده ، شبی با شکم گُرسنه خوابیده و زمانی هم در صف کرباس پوشان برهنه پا سپری کرده باشد و از دامان فقر با زحمت و تنگدستی به مدارج تحصیلی صعود کرده باشد و استعداد مدیریت کشور ویران و زعامت ملت فقیر و ناتوان و جنگزده ی مثل افغانستان را در تدبیر و طرح برنامه و فهم تحقُقُ اهداف ملی در ضمیر و توانش سُراغ کرده بتوانیم ، دستش بخون ملت و تاراج دارایی های عامه ملؤس نبوده ، در گذشته و حال جیره خوار هیچ کشوری ویا هیچ سازمانی نباشد، در راستایی انجام خدمات عامه ، رفاه اجتماعی و تحکیم وحدت ملی،حفظ و حرأست استقلال سیاسی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور مُتعهد و صادق باشد ، ارزش های ملی و فرهنگی را ارج گذاشته پاسدار قانون اساسی مملکت بوده شخص مُتدین و فاقد هر نوع اندیشه ی تعصُب و دورنگی باشد ؛
بدون تردید با همچو صفات و مُشخصات خوبترین و موفق ترین کاندید پُست ریاست جمهوری را با استفاده از حق رأی خود بر گُزیده ایم و در برابر حق مادر وطن دَین ایمانی و رسالت وجدانی خود را صادقانه انجام داده از بار گران مسوؤلیت ملی تبرئه خواهیم شد؛
در غیر اینصورت اگر پُشت مُهره های سوخته و تکراری که عاشق ثروت و قدرت اند . بچرخیم و بچسپیم ، از یک جانب منتظر و شاهد تداوم جنگها، تشدید نفاق و تعصُب در بین توده ها، بربادی بیشتر افغانستان ویران خواهیم بود و از سوی دیگر تابوت مرگ خود را خود به شانه های ناتوان خود تا قبرستان نابودی حمل خواهیم کرد.
حالا خود مختارید که بکدام سمت قدم رنجه می‌فرمائید.

>>>   Nadir Saikal
ريس جمهور غني براي تامين قدرت سياسي اش بهانه جويي ميكند و از آوردن صلح شانه خالي مينمايد . وي در صحبت ديروزي اش بعد از اداي نماز عيد اظهار داشت كه دولت اش رو به پايان است و تواني أنرا ندارد كه همچون يك تصميم بزرگ براي آوردن صلح با طالبان بگيرد. اين سخنان را آقاي ريس جمهور در حالي بيان ميدارد كه در هفته گذشته آقاي خليل زاد نماينده ويژه امريكا كاپي نهائي تفاهمنامه صلح أمريكا را با طالبان به رهبران دولت وحدت ملي براي كسب توجه و ملاحظه شان فرستاد. واضحا" تفاهم نامه به منافع دوام قدرت سياسي آقاي غني نميباشد و جناب شان پافشاري به برگزاري انتخاباتي دارد كه قبلا" بطور كل توسط ارگ نشينان و تيّم اش مهندسي شده است. بايد بوضاحت گفت كه آقاي غني در انتخابات ٢٠١٤ به اساس يك تقلب گسترده بقدرت رسيد و اكنون هم به اساس همان تقلب و فساد در صدد آن است كه بر مسند قدرت باقي بماند. ناگفته نبايد گذاشت كه در صحبت پيام عيدي ديروز ، آقاي غني را دوستان كمپاين انتخاباتي اش همرايي مينمود كه كاملا" مخالف به پروسه انتخابات ميباشد. وي نبايد ارگ رياست جمهوري را براي كمپاين انتخاباتي اش استفاده نمايد.

>>>   پاره‌ای از توافق‌نامه بین طالبان و آمریکا
۱- انتخابات ریاست جمهوری به تعویق بیافتد؛
۲- تا دو سال نیروهای آمریکایی در دو مرحله خارج شوند؛
۲- بروز سوم عید توافق‌نامه بین طالبان و خلیلزاد امضا می‌شود؛
۴- یک هفته بعد از امضای توافق‌نامه، نشست بین الافغانی در اسلو پایتخت ناروی برگذار می‌شود؛
۵- ده هزار زندانی طالب از زندان رها شوند.

>>>   غني عادت به مقاومت دارد. اين شاخصه رواني اوست. اين بار اما مقاومت وي در برابر امريكايي ها در مورد برگزاري انتخابات قبل از موفقيت روند صلح، موضع درست و پسنديده اي است. رفتن به سوي اين صلح ساختگي در شرايط كنوني، جنايت مشاركتي و خودكشي دسته جمعي مردم و سياستمداران است.
اميدواريم برعكس مقاومت آقاي غني در زمينه هاي خارجي سياست، رئيس جمهوري در زمينه هاي داخلي، خشونت فردي و قومي بر سر قدرت را كنار بگذارد، با تقسيم واقعي قدرت، نرمش فكري نشان دهد، از رواج پيشوا پرستي و بابا سازي حذر كند و ازين طريق به مشروعيت تصميم هاي خود در حوزه سياست خارجي بيفزايد.
Shoja Mohseni

>>>   این امر واضح و آشکار است که صلح ساختگی است، برای سهیم ساختن طالبان در ساختار قدرت سیاسی اما پس از انتخابات این فرصت ممکن از دست برود لذا چی تضمینی وجود دارد که طالبان و امریکا بعد از انتخابات دوباره در مورد پروسه صلح این چنین با اراده ظاهر شوند؟ طالبان و امریکا این مقطع زمانی را فرصت خوبی میداند تا با لغو برگزاری انتخابات، طالبان بتواند به یک نحوی در بدنه حکومت تزریق شوند. و اگر برعکس، انتخابات برگزار شود ممکن این امر طالبان را بار دیگر به مدت 5 سال در مقابل حکومت قرار داده و افغانستان را بار دیگر به سمت جنگ و خونریزی بکشاند.
Aminullah Jahesh

>>>   اگر داکتر عبدالله، امتحان بد نمی‌داد، اکنون می‌توانست یک تیم قدرتمند غیرپشتون تشکیل دهد، اما مردم به او اعتماد نخواهند کرد.
جعفری

>>>   داکتر پدرام یگانه شخصیت دانشمند، پاک و قابل اعتماد به مردم، سیاستمدار زیرک و با برنامه، یک شخصیت تمام عیار عدالت خواه برای همه اقوام کشور از طیف های مختلف جامعه ما و کاملن شخصیت قاطع، محکم، استوار و بی بدیل در بین سیاسون کشور ما می‌باشد.
نسل جوان رهبر جوان با برنامه و تغیر میخواهد.

رای به داکتر پدرام رای به تغیر نظام ناعادلانه متمرکز و تک قومی به نظام جمهوری فدرال نوین، مردمی و عادلانه خواهد بود.
رای به داکتر پدرام رای به عدالت اجتماعی و نه گفتن بر بی عدالتی ها و نابرابری ها خواهد بود.

ضیأ سروری

>>>   توریالی خاوری
حمایت بی‌دریغ از اشرف غنی احمدزی
امروز در یک اقدام بیسابقه نماینده های جامعه سه میلیونی معتادین مواد مخدر در کابل تجمع نموده وحمایت شانرا از تکت انتخاباتی اشرف غنی احمدزی اعلام داشتند‌!!
نماینده های معتادین هنگام سخنرانی یاد آور شدند که ازبرکت اشرف غنی احمدزی امروز آنها صاحب مسکن وپایتخت مرکزی در زیر پل سرخ سرای غزنی در قلب پایتخت کابل شده وزندگی آرام وبی دغدغه را زیر دود هیروین مواد مخدر پیش میبرند!!
آنها گفتند که از اثر لطف اشرف غنی از کارهای شاقه فیزیکی رهای یافته وبا استعمال دایمی دوای مسکن در استراحتگاه های مزین عمری را بسر رسانیده واز غوغا های زندگی فامیلی وخانوادگی بیغم اند!!
آنها ااظهار امید واری کردند،که بزود ترین فرصت جمیعت آنها در دور دوم حکومت غنی به شش ملیون افزایش یافته ودر انتخابات بعدی نماینده آنها به کاخ ریاست جمهوری راه خواهد یافت!!

>>>   چرا زنان رای می دهند؟
شما قرار است به کی و با چه انگیزه و هدفی رای بدهید؟
به نرهایی که بعد از موفقیت تمام همجنسان تان را له می کنند و فقط به شخص، شاخص شما امتیاز اندکی در حکومت می دهند و در ازای آن هزار جور بهره برداری می کنند؟
به گروه یا فردی رای بدهید که مطالبات زنان ( منظورم ماده های خود فروش نیست)، حقوق بشری و آزادی های فردی و اجتماعی ما را در برنامه و عمل مطرح و اجرا کند.
هر بار به زن ستیز و افراطی نکتایی پوش و شل و شت دهه ی هفتاد که جوگیرانه رای دهید سرنوشت می شود انزوا و خشونت در حال افزایش.
اگر گزینه ای ندارید بهتر است رسما و با اطلاع رسانی به رسانه ها انتخابات را تحریم و دلیل واضحی ارایه کنید تا جهانیان که چندان هم برایشان مهم نیست بدانند زنان ( نیم جامعه ی افغانستان) گزینه ای برای انتخاب نداشتند.
جنبش زنان و تحقق برابری بدون همکاری و همبستگی زنان در حکومت،جامعه مدنی، سکتور خصوصی، خانه و ... ممکن نیست.
Bahar Sohaili

>>>   برآیند ایتخابات بازهم دولت وحدت ملی عیدالله غنی
اگر انتخابات واقعا دموکراتیک برگذار شود کاندیدای بابرنامه که می‌تواند طرح هایش خلیی هاسود مند باشد
جناب عبدالطیف پدرام است

>>>   پدرام وعدالت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است